• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2023-2024 > Седмичен бюлетин брой 7 (480)

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (473)
Седмичен бюлетин брой 50 (472)
Седмичен бюлетин брой 49 (471)

Кампания

Седмичен бюлетин брой 7 (480)

Публикуван на: 19/02/2024
Tweet
photo

   Потребители срещу екологичните твърдения   

     Зелените реклами са объркващи според ново проучване на потребителите - необходими са правила на ЕС. Международно потребителско проучване хвърля светлина върху неотложната необходимост от справяне с екологичното заблуждаване. То, известно като Greenwashing, е практика, в която се използват медийни кампании, PR акции и отвличане на вниманието, за да се заблуди обществеността, че продуктите, целите и политиките на една организация са по-екологични, отколкото всъщност са.

    Проучването, проведено от Европейската организация на потребителите BEUC и International Consumer Research & Testing ICRT в 16 европейски и неевропейски страни, разглежда възприятията на потребителите относно екологичните твърдения. Проучването показва, че повечето потребители искат да предприемат действия, за да намалят отпечатъка си върху околната среда и търсят надеждна информация. Но в крайна сметка те се разочароват от объркващото, безкрайно море от зелени етикети и твърдения.

 

Проучването разкрива, че:

  • Близо половината от анкетираните (48%) предпочитат да купуват продукти с екологичен етикет, отколкото продукти без такъв.
  • Един на всеки трима респонденти (34%) казват, че са забелязали екологично заблуждаване поне веднъж през последните 12 месеца.
  • Само едва 3% казват, че винаги биха могли да разграничат фалшивите зелени твърдения.
  • Трима от четирима респонденти смятат, че екологичните претенции и етикети трябва да бъдат разрешени само ако са предварително одобрени или проверени.
  • 70% казват, че вярват на публичните органи и организации на трети страни да изпълняват тази роля.
  • Близо трима от четирима респонденти в Европа смятат, че на „компаниите, които силно замърсяват околната среда“, изобщо не трябва да им се разрешава да използват каквито и да е екологични твърдения.

 

    Разбираемо е, че потребителите не осъзнават правилно, че докато продукти като храна, пластмасови бутилки или самолетни билети могат да бъдат рекламирани като „въглеродно неутрални“, те разчитат на въглеродни компенсации и все още отделят CO2. Проучването показва, че потребителите са отворени към по-строги мерки, предотвратяващи замърсяващите компании да боядисват продуктите си в зелено. Международните усилия за предотвратяване на фалшивата зелена реклама трябва да наваксат креативността на компаниите. Резултатите от проучването са като цяло сходни и в страни извън Европа, където е проведено проучването: САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия. Потребителите се чувстват зле или изобщо не са информирани за изискванията, които компаниите трябва да следват, за да използват екологични твърдения.


Препоръки на BEUC към политиците:

1. Държавите-членки трябва бързо да транспонират напредъка, постигнат в рамките на „Овластяване на потребителите за екологичния преход“ в националното си законодателство, като се започне със забраната на въглеродно неутрални твърдения.

2. ЕС трябва да приеме „Директивата за екологични твърдения“ и да гарантира, че въвежда стабилно предварително одобрение за екологични твърдения и етикети, като същевременно оставя достатъчно място за надеждни етикети.

3. Подкрепете и популяризирайте етикети за отлични екологични постижения, като екомаркировката на ЕС.

4. Засилване на правоприлагането срещу екологичното заблуждаване.

5. Ускоряване на международното сътрудничество за борба срещу екологичното заблуждаване. 

 

   Семеен портфейл: не правете тези грешки   

   В най-тежките месеци на годината за семейния бюджет много често се „хващаме“, че парите не стигат за големите сезонни разходи, за данъците и осигуровките  и т.н. Личните финанси са от съществено значение за всеки от нас. Един наследен от бабите ни израз – „Всеки да се разпростира според чергата си, излезеш ли от нея, изстиваш", преведен на съвременен език означава „Научи се правилно да управляваш семейния си бюджет“. Какво означава това и какви грешки допускаме, когато „изстиваме“ в края на месеца?

   Личните финанси изискват внимание, планиране и дисциплина. Избягването на груби грешки може да ви помогне да се наслаждавате на финансова стабилност и по-сигурно бъдеще. Не забравяйте, че финансовият успех се постига чрез дългосрочна грижа и умения в управление на личните финанси.

 

Не използвате бюджет

   Един от най-големите пропуски е да не създавате и да не следите бюджета си. Бюджетът ви е карта към финансовия успех. Той ви помага да проследите къде и как харчите и да планирате за в бъдеще. Започнете като направите списък с всички приходи и разходи, и след това се стремете да живеете в рамките на вашия бюджет.

 

Не спестявате или инвестирате

   Много хора правят грешката да изразходват всичко, което изкарват, без да спестяват или инвестират, а това е от съществено значение за финансовата ви стабилност и бъдещ успех. Поставете си цел да заделяте определена сума всеки месец, дори и да е малка.


Натрупвате дългове

   Натрупването на дългове е сериозна грешка. Кредитните карти, личните заеми и други форми на дълг с високи лихви представляват сериозно финансово бреме. Избягвайте непланирани покупки и такива, които не можете да си позволите, и се борете да погасявате дълговете си в срок.

 

Нямате авариен фонд

   Има хора, които не създават авариен фонд и се подлагат на финансови рискове, когато възникнат неочаквани ситуации като здравословни проблеми или спешни ремонти на жилището. Важно е да имате пълноценен авариен фонд, който да покрива поне 3-6 месеца от вашите разходи.

 

Не планирате за пенсия

   Много от нас пренебрегват планирането на своята пенсия. В ранните години, когато сте в работоспособната си сила, трябва да мислите за бъдещето си и да заделяте средства за пенсията си. Систематичните инвестиции в пенсионен фонд могат да ви осигурят финансова сигурност през старостта ви.

 

Играете на финансовия пазар без план

   Инвестирането на финансовия пазар може да бъде изключително печелившо, но също така е свързано с риск. Голяма грешка е да се инвестира без да имате детайлен финансов план и без да разбирате рисковете и възможностите. Винаги се консултирайте с финансов съветник, преди да влагате в акции, облигации или други финансови инструменти.

 

Отклонявате се от финансовите цели

   Често хората си поставят финансови цели, но след това се отклоняват от тях поради неочаквани разходи или изкушения за други покупки. Важно е да се съсредоточите върху своите цели и да бъдете дисциплинирани, за да ги постигнете.

 

Липсва ви финансова грамотност

   Липсата на знание по въпросите на личните финанси може да бъде фатална грешка. Не се колебайте да се образовате по темата и да се консултирате с финансови експерти при нужда, за да научите как да управлявате по-добре своите финанси.

 

   Енергодружество съди клиент   

През последната седмица в медиите у нас се завъртя един нов казус – електроразпределително дружество съди свой клиент. От какво е възникнал конфликтът и какви са правните основания за него?

Към пълния текст

 

    „Активни потребители“ и в медиите    

Коя банка у нас как определя лихвите си? - Бизнес новините (businessnovinite.bg)

Вдигането на лихвите се отлага: Ипотеките може да поскъпнат леко от средата на 2025 г. ᐉ Новини - Tribune.bg

Богомил Николов: Потребителите са крепостници на мобилните оператори! - На фокус (bnr.bg)

 

   Пазарът в цифри   

  • По данни на НСИ през декември 2023 г. се наблюдава намаление на оборота с 0.6% спрямо предходния месец в сектора „Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети".  Оборотът нараства с 0.7% спрямо декември 2022 г.
  • През декември 2023 г. е регистрирано намаление на оборота при търговията на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали - с 2.7%, и увеличение с 1.1% при хранителните стоки, напитки и тютюневи изделия.
  • В търговията на дребно с нехранителни стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали, всички групи отбелязват спад, като по-значителен е при търговията с разнообразни стоки - със 17.1%.
  • През декември 2023 г. в сравнение със същия месец на 2022 г. се наблюдава увеличение с 9.2% на оборота в търговията на дребно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия. Понижение е регистрирано при автомобилните горива и смазочните материали и нехранителните стоки, без търговията с автомобилни горива и смазочни материали - съответно с 3.6 и 3.2%.
  • В търговията на дребно с нехранителни стоки по-съществено намаление е отчетено при търговията с разнообразни стоки - с 10.9%. Нарастване отбелязват търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита - с 1.7%, и с фармацевтични стоки, козметика и тоалетни принадлежности - с 1.3%.

 

   Календар на потребителя   

На 7 февруари Европейският парламент прие новите правила, чрез които ще се гарантира, че преведените средства пристигат незабавно в банковите сметки на граждани и фирми в целия ЕС. Банките и другите доставчици на платежни услуги ще трябва да гарантират, че кредитните преводи са достъпни и обработени незабавно. Кредитните преводи ще се извършват незабавно, независимо от деня или часа - парите трябва да пристигнат в сметката на получателя в рамките на 10 секунди. Платецът следва също така да бъде информиран в рамките на 10 секунди дали прехвърлените средства са били предоставени на предвидения получател.

На 19 февруари от 9.30 ч. в Хотел Интерконтинентал в София Асоциация Активни потребители организира кръгла маса на тема „Представяне на CDE Index за 2023 в България и Дискусия относно целите на Цифровото десетилетие до 2030“. 

НС прие окончателно законопроекта за Българската народна банка (БНБ), с който се обезпечава правната интеграция на българската централна банка в евросистемата при въвеждане на еврото като парична единица на страната ни. Предвижда се новият закон за БНБ да влезе в сила от деня, посочен в Решение на Съвета на Европейския съюз за приемането на еврото от България. Със законопроекта за БНБ се урежда статутът на еврото като парична единица, както и определянето на дизайна на националната страна на разменните евромонети, пускането и изваждането от обращение, замяната, обмяната и възпроизвеждането на евробанкноти и евромонети. Преодоляват се и всички правни несъответствия, отчетени в докладите за конвергенция на Европейската централна банка (ЕЦБ) и Европейската комисия, отнасящи се до устройствения закон за БНБ.

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia