• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024

    • Бюлетин 2025
  • Бюлетин 2016 г.
  • Бюлетин 2017 г.
  • Бюлетин Активни потребители 2022
  • Бюлетин 2018 г.
  • Бюлетин 2019 г.
  • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2022
  • Бюлетин 2021
  • Бюлетин 2023-2024

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2016-2024 > Бюлетин 2023-2024 > Седмичен бюлетин брой 13 (486)

Още по темата:

Седмичен бюлетин брой 51 (473)
Седмичен бюлетин брой 50 (472)
Седмичен бюлетин брой 49 (471)

Кампания

Седмичен бюлетин брой 13 (486)

Публикуван на: 03/04/2024
Tweet
photo

   Нови правила за по-добра защита на потребителите от щети   

     Миналата седмица ЕП прие нови правила на ЕС за защита на потребителите, за да отговорят по-добре на увеличеното онлайн пазаруване, нововъзникващите технологии и прехода към кръгова икономика. Правилата включват по-лесен достъп до обезщетение за щети, причинени от дефектни продукти; Вредата включва загуба на данни и въздействие върху психологическото здраве; Изискване за посочване на бизнес, базиран в ЕС, който може да носи отговорност за щети.

 

Реакция при дефектни продукти

    Потребителите в ЕС скоро ще имат по-лесен достъп до обезщетение за щети, причинени от дефектни продукти. На 14 декември 2023 г. се приеха преработени правила, предварително договорени с правителствата на ЕС за по-лесни искове за обезщетения за жертвите. Сега актуализираната директива опростява изискванията за тежестта на доказване за лицата, претендиращи за обезщетение, и отменя минималния праг на щетите от 500 евро. Докато ищецът обикновено трябва да докаже, че продуктът е бил дефектен и неговата неизправност е причинила щетата, сега съдът може да приеме, че е дефектен, особено в най-сложните от техническо и научно отношение случаи. Съдът може също така да нареди на бизнеса да разкрие „необходимите и пропорционални“ доказателства, за да помогне на жертвите на щети с техните искове за обезщетение.

    Новите правила също позволяват на националните органи за защита на потребителите да предоставят на потребителите допълнителна помощ. Потребителите ще могат да получат обезщетение не само за материални щети, напр. когато имуществото им е унищожено. Те също така ще могат да поискат обезщетение за нематериални загуби, включително медицински признати увреждания на психическото здраве. Новият закон също гарантира, че онези, които са претърпели щети под формата на унищожени или повредени данни (напр. когато файловете са изтрити от твърд диск), също ще отговарят на условията за обезщетение.

 

Разширена отговорност за щети, които се проявяват бавно

    Съгласно новата директива винаги трябва да има базиран в ЕС бизнес, като например производител, вносител или техен упълномощен представител, който да носи отговорност за щети, причинени от дефектни продукти. Това се отнася и за продукти, закупени онлайн извън ЕС. За да се защитят иновациите, новите правила няма да се прилагат за софтуер с отворен код, който не е част от търговска дейност. Срокът на отговорност се удължава до 25 години в изключителни случаи, когато симптомите се появяват бавно. Ако съдебното производство е започнало в рамките на периода на отговорност, жертвата на щета ще може да получи обезщетение и след този период.

    Ревизираната директива постига внимателен баланс между това да бъде ефективен инструмент за жертвите на дефектни продукти и да предоставя правна сигурност на икономическите оператори на бързо променящите се пазари. Той гарантира, че дефектен софтуер, приложения и ИИ водят до отговорност, като същевременно защитава иновациите сред стартиращите фирми в дигиталния сектор. Тази адаптация към цифровизацията, кръговата икономика и глобалните вериги за стойност прави новата правна рамка устойчива на бъдещето. Актуализацията на Директивата за отговорността за продуктите е необходима инициатива. Изобилието от иновативни продукти, нови технологии и нови търговски отношения са само малка част от проблемите, които трябва да бъдат разгледани. Целта е да се облекчи тежестта върху жертвите на дефектни продукти, но също и да се постигне яснота за икономическите оператори и европейски подход към новите продукти и технологии.

    Новите правила ще се прилагат за продукти, пуснати на пазара 24 месеца след влизането в сила на осъвременената директива. Съществуващите правила за отговорност за дефектни продукти са почти на 40 години. Европейската комисия представи своето предложение за значителна актуализация през септември 2022 г., отразявайки появата на новите технологии като ИИ, увеличаването на онлайн пазаруването, включително извън ЕС, и амбицията на ЕС за изграждане на кръгова икономика. Това законодателство предоставя допълнителен слой на защита на потребителите в ЕС в допълнение към националните режими за отговорност.

 

   Производство на слънчева енергия от домакинствата     

    Слънчевата енергия играе ключова роля в прехода към чиста енергия, като тя ще допринесе за намаляване на зависимостта на ЕС от изкопаемите горива. Ръстът на възобновяемата енергия през последните години е благодарение на подкрепяни от правителствата програми и схеми. Стимулите в България за внедряване на ВЕИ в домакинствата са още в начален етап. Какво може да се направи?

Прочетете пълния текст

 

   Енергийната ефективност и домашните сметки   

    Енергийната ефективност е начин да се управлява и ограничава ръста в потреблението на енергия. Това е най-устойчивият икономически и природосъобразен начин за намаляване на разходите за електроенергия. Енергийната ефективност е основна част от концепцията как се прави бизнес на всяка една съвременна компания. Страната ни е една от малкото в ЕС, в която населението използва толкова много ток за отопление, което е предпоставка за претоварване на мрежата и настъпване на аварии през зимните месеци, когато консумацията на ток нараства. Статистиката на „Електрохолд“ показва, че през зимата консумацията на електроенергия от домакинствата традиционно отбелязва ръст от 30-40% в сравнение с потреблението през септември.

 

Практични съвети

    Има ли начин в едно домакинство да се намали употребата на електрическите уреди с най-висок разход на енергия без да се нарушава необходимият комфорт на семейството? Всеки електроуред, независимо от предназначението си, може да консумира ток по-ефективно, когато се използва правилно и разумно. Съвсем малки промени в ежедневните навици на домакинствата могат да имат реален и измерим ефект върху консумацията и върху сметките за ток. Факт е, че ако направим жилището си енергийно ефективно, можем да спестим от 70 до 90% от парите, които даваме за „топло“. Пак с толкова ще намалим и вредните емисии в околната среда. Готварските печки, хладилниците, фризерите, пералните и сушилните използват над 17% от месечното потребление на електроенергия в едно домакинство. Загряването на вода е вторият най-голям енергиен разход в дома ни. Бойлерът обикновено е „виновник“ за около 23% от сметката, която плащаме. Около 6-10% от всяка сметка за електроенергия на едно домакинство са за осветление. Голяма част от нас работят от вкъщи най-малко един ден в седмицата и това също увеличава сметката ни за ток у дома. Затова е важно да използваме енергоспестяващо офис оборудване. То е маркирано с „енергийна звезда“ /програма на ЕС Energy Star/, намира се лесно в магазините и използва 2 пъти по-малко ток от стандартното оборудване.

    При закупуване на домакински електроуреди е добре предварително да се запознаем с  данните, включени в задължителните вече енергийни стикери, продуктови информационни листове и спецификации, за да разберем повече за енергийния клас на уреда, годишната му консумация на електроенергия или вода, както и консумацията на енергия в изключен и при включен режим. Какво можем да направим, още повече, че се очаква цената на тока за домакинствата да се увеличи? Ето съветите на „Електрохолд“.

  • Намалете отоплението си с 1°С – това може да намали сметките с до 10%.
  • Задайте правилна температура на термостата на отоплителния уред, който използвате: между 18 и 21°С. Температура от 23°С е подходяща само, ако има възрастни или малки деца в дома.
  • Избягвайте поставянето на завеси, мебели  и други, големи по размер вещи, пред отоплителните тела. Монтирайте рафтове над радиаторите и сложете фолио зад тях.
  • Проветрявайте помещенията редовно, но за кратко и с широко отворени прозорци и врати.
  • Използвайте таймер за отопление, който да включва „топлото“, когато ви е необходимо.
  • Ако използвате климатици, тези от енергиен клас А/А са оптимален вариант. Съобразете мощността на климатика с големината на помещението, което ще отоплявате.
  • Изолирайте дома си. Така по-лесно ще го топлите, а сметките ви за ток ще са по-ниски.
  • Добрата изолация на дома и запечатването на дребните пролуки в стените, изпускащи въздух, са най-бързите и най-рентабилни начини да намалим загубата на енергия и да спестим пари.
  • Заменете обикновената дограма с ПВЦ или алуминиева. Така прозорците прилепват плътно към рамките и спират загубата на топлина.
  • Понижаването на температурата на бойлера от 60°C на 55°C може да намали разходите за подгряване на вода до 10%.
  • При монтирането на таймер за включване на бойлера за топла вода на нощна тарифа положителният ефект върху сметката за затопляне на вода ще бъде до 15%.
  • Ако фурната се изключва 10 мин. преди края на времето за печене, ще се спестят до 20% от разходите за нейната работа.
  • Готвенето с капак и използването на тенджери под налягане може да постигне до 20% икономия.
  • Върху котлоните на готварската печка трябва да се поставят съдове с дебелостенно дъно. Неравност от 1 мм на дъното води до 15% преразход на електроенергия.
  • Поддържането на чиста решетката на гърба на хладилника осигурява ефективен въздухообмен. Замърсяването й може да доведе до 30% завишаване на разхода на електроенергия.
  • Хладилникът трябва да се размразява често, защото образуваният в него лед повишава значително размера на разходите за ток.
  • Използването на пералнята, сушилнята и миялната машина на по-ниска температура пести енергия, необходима за загряване на водата.

 

    „Активни потребители“ и в медиите    

Нова "мода" с измами и злоупотреби с лични данни - По света и у нас - БНТ Новини (bntnews.bg)

Експерт предупреди: Фалшификатори плъзват покрай еврото! - Бизнес - Телеграф (telegraph.bg) 


   Пазарът в цифри   

  • Нови данни на НСИ показват, че доходите у нас нарастват, но точно с толкова нарастват и разходите на домакинствата.
  • Тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през четвъртото тримесечие на миналата година е 2 866 лв. и нараства с малко над 18%, спрямо година по-рано.
  • В същото време общият разход за същия период е 2 668 лв. и се увеличава с 18,1%.
  • Близо 30% от разходите ни са за храна и безалкохолни напитки.
  • Следват разходите за жилище, данъци и осигуровки, транспорт.
  • Доходите идват най-вече от работни заплати, а след това от пенсии и самостоятелна заетост.

 

    Календар на потребителя   

От 8 до 12 април в Дома на техниката в София, ул. “Г. С. Раковски” 108, 1 етаж, зала 109  Съюзът по хранителна промишленост организира обучение по професия "Техник-технолог по качеството на храни и напитки ", Специалност "Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки". Желаещите за участие в обучението задължително трябва да имат завършено средно образование .

На 13 април влиза в сила нов регламент на Европейския съюз, който предвижда, че операторите на станциите за зареждане на електромобили трябва да позволяват картови плащания в новите колонки. Това означава, че операторите вече не могат изрично да изискват от водачите на автомобили да се регистрират, да плащат предварително или да трябва да използват приложение, за да използват новоинсталирани станции за зареждане на коли на ток.
Правилата ще бъдат допълнително затегнати на 1 януари 2027 г.: тогава ще бъдат въведени изисквания за възможността за плащане с банкова карта във всички бензиностанции, независимо кога са инсталирани. Освен това по-старите станции за зареждане, които може да нямат терминал за карта, ще трябва да инсталират такъв.

На 27 април в Международен Конгресен Център Бургас, Морска гара Бургас, се организира Експо Моите Пари Бургас. Това ще бъде еднодневно финансово събитие, на което ще се обсъдят набор от важни теми, свързани с лични финанси, инвестиции, кредитиране и недвижими имоти. Ще получите ценна информация от експерти, които имат дългогодишен опит в съответните области. И най-важното - събитието е напълно безплатно! 

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia