Кампания
Седмичен бюлетин брой 31 (557)

Преди еврото: Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
Турското правителство преподаде урок как се прави информационен портал за наблюдение и сравнение на цените на основни продукти от потребителската кошница на гражданите. Направихме сравнение с българската „платформа“.
Прочетете пълния текст
С вашите въпроси за еврото: Какво ще се случи при застрахователните договори?
След въвеждане на еврото в България превалутирането при застраховките се извършва автоматично според официалния валутен курс. От 8 август 2025 до 31 декември 2026 застрахователите и застрахователните посредници са длъжни да обозначават двойно в евро и в левове общата сума и размера на вноските по договорите, сключени в този период. Двойно ще се обозначават и всички съобщения за дължими вноски, които изпращат на клиентите.
Ще се променят ли премиите по сключените застраховки?
Застрахователните премии се превалутират от лева в евро според официалния валутен курс. Въвеждането на еврото не води до други промени в премиите.
Ще се отрази ли на застрахователните обезщетения валутната промяна?
Застрахователните обезщетения се превалутират от лева в евро според официалния валутен курс. Въвеждането на еврото не води до други промени в застрахователните обезщетения.
Какво ще стане с цените на застрахователните продукти и услуги?
Цените на застрахователните продукти не зависят от валутата, в която са определени. Цените се формират автономно от застрахователите в условията на конкурентен пазар, като се прилагат всички изисквания за защита на потребителите. Контролните органи за защита на конкуренцията и за защита на потребителите упражняват контрол при антиконкурентно поведение или при установяване на нелоялни търговски практики на пазарните участници.
Мога ли да поискам справка за суми в левове по сключените от мен застрахователни договори?
В период от една година от въвеждане на еврото в България имате право да получите информация относно паричните стойности в левове на вашите права и задължения, произтичащи от сключените от вас застрахователни договори.
Етичният изкуствен интелект – мит или бъдеще
Изкуственият интелект (ИИ) все повече навлиза в ежедневието ни – от онлайн пазаруването и дигиталните асистенти до здравеопазването и обществените услуги. В унисон с развитието на тези технологии Европейският съюз създава нова уредба: Актът за изкуствения интелект, първият по рода си законодателен акт, който цели да регулира използването на ИИ и да защити основните права на гражданите. Но как да сме сигурни, че тези сложни системи ще служат на хората, а не само на компаниите или правителствата? Отговорът се крие в нещо, което често остава в сенките: стандартите.
Ако не знаете какво представляват стандартите, може да разгледате предишните ни две статии - Защо е важно да знаем за стандартите? и Защо стандартите са важни за потребителите?
Защо стандартите за ИИ са важни?
Стандартите за ИИ са технически правила, които определят как ИИ системите трябва да бъдат проектирани, за да бъдат безопасни, прозрачни и справедливи. Те превеждат общите принципи на Актa за ИИ – като защита на личните данни, недопускане на дискриминация и сигурност на потребителите, в конкретни технически изисквания.
Ако една ИИ система отговаря на така наречените хармонизирани стандарти, тя ще се счита за съвместима със закона. Това прави стандартите изключително влиятелни при определянето как ще изглежда и функционира ИИ в Европа.
Но има един проблем: повечето участници в създаването на тези стандарти идват от индустрията. Представителите на потребителите и гражданското общество са малко. Ето защо ANEC – Европейският глас на потребителите в стандартите – играе решаваща роля.
Как ANEC работи за създаване на надежден ИИ?
ANEC от години защитава интересите на потребителите при създаването на стандарти, свързани с безопасност, достъпност и защита на правата. Сега, с подкрепата на European AI & Society Fund, ANEC създаде нова Работна група „ИИ и потребители“, съставена от 9 експерти от 8 държави, включително и България.
Групата се събра за първи път през април 2025 г. в Брюксел, където членовете ѝ преминаха обучение по стандартизация в сферата на ИИ и се срещнаха с представители на Европейската комисия и CEN-CENELEC – основните европейски организации за стандартизация.
През 2025 г. групата ще участва активно в създаването на стандарти на национално и европейско ниво, като ще следи и ще допринася към работата на CEN-CENELEC JTC 21 – комитетът, отговорен за стандартите в областта на ИИ.
Защо е важно гражданското участие?
- За по-добър баланс: Повечето участници в момента са представители на индустрията. Нужен е по-силен граждански глас.
- За реално въздействие: Стандартите определят как ИИ ще защитава (или застрашава) нашите права.
- Защото това е бъдещето: Стандартизацията на ИИ вече е ключова тема в европейската и глобалната технологична политика.
Бъдещето
ИИ е мощен инструмент. Може да бъде използван за добро, но и за нарушаване на права – от масово следене до дискриминация. Именно затова стандартите трябва да бъдат създавани с участието на всички – не само на технолозите и бизнеса, но и на хората.
ANEC и партньорите ѝ като BEUC (Европейската организация на потребителите) работят, за да гарантират, че ИИ в Европа ще бъде безопасен, прозрачен и справедлив. Но те не могат да го направят сами. В България те откриват подкрепа от Асоциация „Активни потребители“.
Ако искаме ИИ да служи на хората, е време повече представители на гражданското общество да се включат в създаването на стандартите, които ще оформят бъдещето.
„Активни потребители“ и в медиите
Как ще бъдат защитени потребителите след окончателно гласуване на Закона за еврото
Еврото на прага: Какво мислят експертите за законовите промени по пътя към еврозоната?
Гражданите не са информирани за цените и това ги обърква
Пазарът в цифри
- Депозитите на домакинствата в банковата система у нас са нараснали с 11,2 на сто на годишна база до 93,149 млрд. лева към края на първото полугодие на настоящата година, съобщиха от Българска народна банка.
- Темпът на растеж се забавя спрямо предходния месец май, когато годишното нарастване достигна 11,5 на сто.
- Сумата по депозитите е нараснала с приблизително 9,4 млрд. лева за последните 12 месеца.
- За сравнение, към края на юни 2024 година депозитите на домакинствата (и НТООД) са възлизали на 83,781 млрд. лева.
- Депозитите на домакинствата у нас се равняват на 42,4 процента от прогнозния брутен вътрешен продукт на страната.
Календар на потребителя
На 24 юли НС прие на второ четене промени в Кодекса за застраховане, с които се въвежда дългоочакваната система "бонус-малус" за задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Системата „бонус-малус“ отчита факторите, свързани с поведението на водача при движение по пътищата, които са от значение за оценката на риска по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и в съответствие, с които на водача и на собственика на МПС се определя „бонус-малус“ клас със съответния коефициент, както и коефициента, с който застрахователят коригира базовата застрахователната премия. Тя е премията, определена от застрахователя по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите въз основа на тарифа, обявена от застрахователя пред Гаранционния фонд (ГФ). Застрахователят при определяне на базовата застрахователна премия може да предвиди намаления (отстъпки) или увеличения (надбавки), предвидени в тарифа, обявена пред ГФ въз основа на данни за изплатените обезщетения във връзка с притежаването и използването на моторно превозно средство за предходните пет години.
В НС е внесен проект за изменение и допълнение на Закона за туризма, с който се създава Туристически гаранционен фонд. Целта му е да гарантира правата на потребителите и да се хармонизира националното законодателство с Директивата (ЕС) за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги. Туристическият гаранционен фонд ще защити правата на потребителите при обявяване на несъстоятелност на туроператор, като им гарантира връщане на средства в случаите на предсрочно прекратяване на договора за туристическо пътуване. Предвидено е фондът да бъде колективен орган, а членовете на Управителния съвет да се определят от министъра на туризма по предложение на министъра на финансите, председателя на Комисията за защита на потребителите и браншовите туристически сдружения, вписани в Националния туристически регистър.
Министерският съвет прие Постановление за допълнение в Наредбата за излезлите от употреба моторни превозни средства и Наредбата за определяне на реда и размера за заплащане на продуктова такса. С това се допълва финансовият ангажимент на лицата, пускащи на пазара моторни превозни средства. Повишението на продуктовата такса е средно с 25%. Най-слабо ще са засегнати от продуктовата такса онези, които си купуват току що пуснати на пазара автомобили или такива, от чиято първа регистрация в България са минали по-малко от шест месеца или са изминали под 6 хил. километра преди внасянето им в България от друга държава. Най-потърпевши ще са онези, които придобиват и регистрират в България над 10-годишни автомобили. А при изцяло електрическите автомобили досегашната една такса става диференцирана.
Потребителите са предупредени за серия от телефонни измами последните дни - този път от името на ГДБОП и Българската народна банка. Измамници звънят на граждани, представят се за служители на институциите и опитват да източат лични данни и пари. Ало измамниците използват психологическото въздействие и затова по-голяма част от жертвите са възрастни хора, над 65-годишна възраст, които живеят сами, нямат познания в използването на интернет, а също така имат когнитивни нарушения. Зачестили са т. нар. “романтични измами“, за чието разпространение и характерни белези Активни потребители вече ви сигнализира. Телефонните измамници предлагат изгодни кредити от името на Българска народна банка. Тя предупреди потребителите изрично, че не предлага кредити по телефона и да внимават при подобни предложения.
Внимание! Измами! През последните дни нова форма на измама подвежда потребителите. От името на Български пощи се разпращат и-мейли с предупреждение, че пратка е задържана в склада на пощите поради някаква техническа причина, за което трябва да се плати допълнителна такса. Бъдете внимателни! Ако не очаквате пратка от Български пощи, не отваряйте и не отговаряйте на тези и-мейли.
Европейската комисия заяви, че китайският онлайн магазин Temu нарушава правилата на ЕС, като не полага достатъчно усилия, за да предотврати продажбата на незаконни продукти в своята платформа, предаде Ройтерс. Констатациите могат в крайна сметка да доведат до глоба до 6% от годишния световен оборот на Temu, заяви ЕК. „Доказателствата показват, че съществува висок риск потребителите в ЕС да се сблъскат с незаконни продукти в платформата. По-конкретно, анализът на таен клиент установи, че потребителите, пазаруващи в Temu, е много вероятно да намерят несъответстващи продукти сред предлаганите, като например бебешки играчки и малка електроника.“ Комисията твърди, че оценката на риска на Temu е неадекватна, тъй като се основава на обща информация за индустрията, а не на спецификата на платформата. Тя посочва, че ако предварителните констатации на ЕК в крайна сметка бъдат потвърдени, Temu ще е в нарушение на Закона за цифровите услуги. Говорител на Temu коментира, че компанията ще продължи да „сътрудничи напълно“ с ЕК.