• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало

Още по темата:

Наші права споживача в ЄС: рахунки за комунальні послуги та права під час подорожі
Наші права споживача в ЄС: оренда та банківські рахунки
Наші права споживача в ЄС: покупки в Інтернеті та договори з мобільними операторами

Софийските таксита отново уговарят картел с общината

20/10/2022

Нормално ли е всички кисели млека или всички салами да са еднаква цена на пазара? Ако беше така, много щяхме да се учудим и да настояваме КЗК да разследва за наличие на картелни практики. Подобна практика обаче съществува при таксиметровите услуги, но това не предизвиква безпокойство, защото този картел е законово уреден.

    Преди дни съюз „Такси“ отново внесе предложение, с което иска Столичния общински съвет да увеличи размера на минималните таксиметрови тарифи за превоз в София. Това се случва по-малко от година след последното увеличение от 25 ноември 2021 и при положение, че масово превозвачите работят около минималните одобрени тарифи. Например, при минимална дневна от 1,05 лв./км и максимална 1,78 лв./км масовата практика е да се използват цени около минималните. Следователно пазарната равновесна цена за тази услуга е около или под минимално определената от СОС тарифа, което обезсмисля всякакви аргументи и призиви за увеличение. Обратното, ако масово компаниите използваха тарифи близки до максималните, това би бил ясен знак, че границите трябва да се актуализират в посока нагоре.

    Логично възниква въпросът, защо СОС определя такава минимална цена, каквато предложат от таксиметровия бранш? Ето няколко хипотези: защото общинските съветници не са учили икономикс и позволяват на таксиметровия бранш да ги манипулира, или защото не вярват в конкуренцията, или защото се страхуват от протестните способности на бранша, или защото обичат да търгуват с влияние, или защото мразят избирателите си? Изберете си отговор сами, но това няма особено значение. По-важното е, че ние като потребители не може просто да се примиряваме с погазването на фундаментални принципи на пазара, а именно свободното ценообразуване и ценова конкуренция и безмълвно приемаме да управленските своеволия на своите избраници.

 

Предисторията

    През 2010-2011 г. защитавахме приемането на законодателен таван на цените като противодействие на наложилите се негативни практики, при които някои таксиметрови водачи, разчитайки на невежеството, разсеяността, невниманието на потребители (нерядко и на чуждестранни граждани), извършваха таксиметров превоз на цени от порядъка на 5 - 10 и повече лева за км пробег. Подобно поведение работеше както срещу българските потребители, така и срещу репутацията на държавата. Това работеше и срещу самите превозвачи, защото се наблюдаваше драстично намаляване на доверието на потребителите към този иначе удобен превоз. През 2011 г. народното представителство въведе законовата регулация в чл. 24а, ал.5 (редакция от 2011 г.) на Закона за автомобилните превози (ЗАП), съгласно която общинските съвети определят максимални цени за таксиметров превоз на пътници за съответната община. Установеният през 2011 г. режим на пределни максимални цени в значителна степен възпрепятства посочените по-горе негативни практики в таксиметровия превоз и като резултат наблюдавахме значително намаляване на потребителските жалби.

    През 2014 г. българският законодател направи поредна промяна в цитирания чл.24а, ал.5 (редакция от 2014 г.) на ЗАП, като въведе изискването общинските съвети да определят както максимални, така и минимални цени за таксиметровия превоз. Тази законодателна стъпка се случи без публична дискусия и остана неясна за обществото. За нас обаче, стана ясно, че така се отваря една много опасна врата, която дава възможност на общинските съвети да договарят минимални цени с таксиметровия бранш. Точно това се случва в момента пред очите ни – СОС изпълнява исканията на таксиметровия бранш и така на практика създава законов картел. Исканата от бранша евентуална промяна/повишаване на минималните цени на таксиметровата услуга в София, под претекст за отчитане на инфлационните процеси и повишените цени на горивата, би засегнала основни пазарни принципи и конкурентни начала, върху които следва да се базира съвременният таксиметров пазар и  които са в противоречие с правилата на конкуренцията.

 

Решение 

     Обръщаме се към общинските съветници в град София с простичък апел – оставете пазара на мира. Той ще регулира цените по-добре от вас. А потребителите - вашите избиратели в София няма да плащат картелна надбавка в цената. Ако искате да сте полезни на гражданите, просто гласувайте минимална цена от 0,25 лева. По този начин СОС няма да се превръща в изпълнител на искания за административно регулиране на цените на таксиметровите услуги, като се игнорират пазарните принципи и обективните възможности на потребителите да ползват и заплащат една услуга, която не би се променила като качество, а само като цена.

 

 

 

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia