Потребителски права в ЕС за разселените украинци
Избягали сте от войната в Украйна? Искате да продължите живота си в ЕС? Вие и вашето семейство сте защитени от законодателството на ЕС за защита на потребителите за целия период на вашия престой в Съюза. Този набор от закони предотвратява пускането на пазара на опасни продукти и гарантира, че към вас се отнасят справедливо, независимо дали купувате дрехи онлайн, електричество за дома си или подписвате договор за мобилен телефон. В сътрудничество с Европейската комисия провеждаме кампания в цяла България, за да се уверим, че сте наясно с правата си и знаете как да ги използвате.
Потребителските права защитават и дават възможности на всички
Потребителското законодателство на ЕС е на ваше разположение, независимо дали купувате стоки или услуги онлайн или в магазин. То има за цел:
- да ви защитава, когато пазарувате;
- да ви дава възможност да вземате информирани решения;
- да гарантира, че можете да предприемете съответни действия, ако нещо се обърка.
Правата се прилагат в целия ЕС, така че сте защитени, когато купувате в новата си родина и в друга държава от ЕС.
По-долу са описани някои ключови права за вас, като наскоро пристигнали в ЕС лица.
Знайте правата си
Вашата безопасност е на първо място
Безопасността на продуктите е в основата на защитата на потребителите. Продуктите, които се продават в ЕС, трябва да бъдат безопасни и всички публични органи и производители имат своята роля в осигуряването на тази безопасност.
Законодателството на ЕС установява стандарти за продуктите, включително играчки, артикули за грижа за децата и домакински принадлежности. Производителите се задължават да спазват тези правила при производство и много от тях посочват, че продуктите им са безопасни, като използват маркировката „СЕ“, когато е приложимо. Ако нещата се объркат, националните органи могат да сигнализират в системата Safety Gate на ЕС, която представлява механизъм за предупреждение, който изпраща сигнал за проблема до 30 държави (27-те държави от ЕС, както и Исландия, Лихтенщайн и Норвегия), така че те да могат да действат бързо и да защитят потребителите.
Вашето право на основна банкова сметка
Когато започнете да градите новия си живот, наемете апартамент, купувате неща за семейството си и може би дори започнете работа, ще ви е необходима банкова сметка.
Имате право да си откриете основна банкова сметка във всяка държава от ЕС, независимо от това в коя от тях живеете. Тази сметка е известна като текуща сметка. Условията в отделните държави и банки се различават, но ако имате официално разрешение за пребиваване в държава от ЕС, не може да получите отказ.
Преди откриването на сметката банката трябва да ви предостави информация за:
- най-основните услуги, предлагани със сметката;
- всички свързани такси.
Вашите пътнически права
Когато пътувате в ЕС, имате права. Уверете се, че сте запознати с тях, за да можете да ги използвате.
Ако пътувате със самолет, имате право на различни видове обезщетение или помощ в зависимост от това дали самолетът ви е закъснял или полетът е отменен и каква е продължителността на закъснението. Научете повече за това на уебсайта на ЕС за правата на пътуващите със самолет.
Ще пътувате с влак? Също така имате права, ако влакът ви бъде отменен, закъснее или изпуснете връзката си. Обезщетението варира от пълно или частично възстановяване на сумата до пренасочване на пътуването ви за по-късен час. Тези права важат само за пътувания, извършени в ЕС.
Внимание! Имайте предвид, че правата ви с влак в България са по-различни от тези в повече други държави на ЕС. Това е така, защото директивата, с която се предоставят европейските пътнически права при пътуване с влак все още не е транспонирана. Дотогава се прилага вътрешната уредба за този тип транспорт.
Научете повече за това на уебсайта на ЕС за правата на пътуващите с влак.
Ако сте с увреждане, трябва да имате право да пътувате със самолети, плавателни средства, междуградски и градски автобуси, като всички останали. Имате право на:
-
ясна и достъпна информация за пътуването и наличните удобства от компанията, която продава билета;
-
безплатна помощ на терминалите и на борда на превозните средства.
Единствената причина, поради която може да ви бъде отказан превоз, е конструкцията на превозното средство или реални проблеми с безопасността.
Вашето право на справедлив договор
Голяма част от нещата, които купуваме в наши дни, зависят от подписването на договор. Правилата на ЕС ви защитават, когато се регистрирате за дадена услуга. Договорите за неща като мобилни телефони, сметки за ток и отопление и автомобилни застраховки трябва:
-
да са написани на прост и разбираем език;
-
да са справедливи и да не са в полза на продавача (например трябва да имате разумен срок на предизвестие, преди договорът да се поднови автоматично);
-
да ви дават 14 дни, за да промените решението си и да се откажете от договор, сключен онлайн или извън търговския обект;
-
да не използват подвеждащи и/или объркващи договорни условия.
Не забравяйте, че застраховката „Гражданска отговорност“ за автомобили е задължителна в ЕС. Този вид застраховка защитава други хора и превозни средства, ако претърпите произшествие. Ако шофирате в ЕС, направете я.
Правото ви на връщане и на гаранция
Все повече от нас пазаруват онлайн и всички сме правили покупки, за които после сме съжалявали. Правилата на ЕС ви дават:
-
право да върнете продукта в рамките на 14 дни, без да ви задават въпроси, ако сте го закупили онлайн;
-
минимална двугодишна гаранция, в случай че продуктът се окаже дефектен или не работи, както е посочено в рекламата.
Вземете участие в нашите дейности
Посетете офиса на СУОБ „Мати Украйна“, нашия офис в София или ни пишете на [email protected], за да получите нашите информационни брошури, които да ви запознаят в детайли с потребителските ви права. Можете да откриете нашето информационно видео на украински език относно потребителските ви права в профилите ни в YouTube (@aktivnipotrebiteli) и TikTok (@activeconsumers).
Разпространете информацията
Помогнете на украинците в цяла България, споделете уебсайта в социалните мрежи и използвайте хаштаговете: #EUConsumerRights и #StandWithUkraine
Потърсете помощ
Ако имате нужда от помощ, свържете се с нас онлайн или през офиса на СУОБ „Мати Украйна“, които ще препратят сигнала ви до нас и ние ще ви помогнем с разрешаването на проблема. Можете също така да се обърнете към националната мрежа ECC-Net, когато имате трансграничен проблем, свързан с правата ви като потребител.
Научете повече
Законодателство на ЕС за защита на потребителите
Солидарност на ЕС с Украйна
Вземете участие в нашите дейности
XXX
Разпространете информацията
Помогнете на украинците в цяла България, споделете уебсайта в социалните мрежи и използвайте хаштаговете: #EUConsumerRights и #StandWithUkraine
Потърсете помощ
Ако имате нужда от помощ, свържете се с нас онлайн. Можете също така да се обърнете към националната мрежа ECC-Net, когато имате трансграничен проблем, свързан с правата ви като потребител.
Научете повече
Законодателство на ЕС за защита на потребителите
Солидарност на ЕС с Украйна