Лабораторен тест на диетични хлябове
Несъответствие между обявеното и реалното съдържание при диетични хлябове показва лабораторен тест на SGS и асоциация „Активни потребители”
6 Януари 2011
Калоричната стойност, съдържанието на фибри, сол и захари, обявени на опаковките на популярни марки диетични хлябове, не съответстват на реалното съдържание на продуктите. Това установиха тестове на асоциация „Активни потребители”. Тестовете са проведени в лабораторията на SGS във Варна и включват 12 марки диетичен хляб.
Обявените енергийни стойности на етикетите на хлябовете на всички изследвани марки са по-ниски от реално установените. По принцип е важно за потребителите да знаят, че разликата в общата енергийна стойност при белите и тъмните хлябове не е голяма. Мит е, че тъмните хлябове спомагат да отслабнете, поради съдържание на по-малко калории. Всъщност, важният показател за диетичното хранене е съдържанието на влакнини (фибри).
Тестовете на SGS показват и занижено съдържание на фибри при въпросните хлябове, не само в сравнение с обявеното на етикета, но и спрямо европейските практики. Според резултатите в изследваните хлябове средното количество фибри е 1.02 грама фибри на 100 грама. За сравнение, средното съдържание при проведен подобен тест в Холандия е 5,1 грама фибри на 100 грама или близо 5 пъти по-високо. Дори хлябът с най-високо съдържание на фибри в теста (Вита Силует с пшеничен зародиш) съдържа 3,18% фибри, което е доста по-малко от обявеното на етикета.
Високото съдържание на остатъчна пепел в продуктите в теста може да се обясни с влагането на много сол и други добавки, които обикновено имат за цел да подобрят естетическия вид на хляба.
Най-високо съдържание на захари в теста е установено в хляба с наименование „за диабетици”
Препоръчителното количество сол не трябва да надвишава повече от 6 грама сол на ден. Хлябът допринася за приемането на около една трета от консумацията на сол. Етикетите на хляба дават малко насоки в това отношение, тъй като производителите не се задължени да изписват количеството сол върху опаковките. Би било добре, ако това се случваше за по-голяма яснота за потребителите. Тестовете на потребителските организации в Европа показват, че количеството сол в хляба е било чувствително намалено през последните години в резултат от настойчивите им кампании в тази насока.
Пълният анализ и подробности за теста и резултатите четете в списание „Активни потребители”.
За асоциацията: Асоциацията е учредена в края на 1998 година и е регистрирана в началото на 1999 г. под името Българска национална асоциация на потребителите. От началото на 2010 година след присъединяването към БНАП на сдружение АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ, наименованието на асоциацията придобива името Българска национална асоциация АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ. Основните цели на асоциацията са да защитава правата и интересите на потребителите чрез:
◦ предоставяне на информация, която подпомага потребителите да се ориентират в пазарната среда.
◦ съдействие при нарушени права и интереси-консултиране и помощ при рекламации, при водене на съдебни дела или съдействие при извън съдебни процедури /помирителни комисии
◦ усъвършенстване на законодателството - защитава интересите на потребителите при промени в законодателството.
За SGS България: Компанията е филиал на групата SGS и е официално регистрирана в страната през 1991 г. Компанията притежава голям опит и познания за нуждите на бизнес клиентите и условията на сертификационния пазар у нас. Разполага с офиси в София, Варна, Бургас, Русе, Пловдив, Плевен, Велико Търново и Добрич. Част от услугите включват анализи на зърнени култури, нефт и нефтени продукти, текстил. В порт-фолиото на компанията влизат и услугите аутсорсинг, управление на риска, технически консултации и обучения. С дейността и анализите си СЖС България доказва съответствието на стоките с изискванията по договорите, подпомага бързината и ефикасността при извършването на търговските сделки, спомага за намаляването на рисковете и улеснява кредитните процеси.