Нашите пари, нашите права
На 15 март 2012 светът празнува Денят на потребителя под мотото „Нашите пари, нашите права”. През тази година се навършват точно 50 години от речта на Кенеди пред Конгреса в САЩ, в която са прокламирани основните потребителски права.
„Правото на избор - да може да се избира измежду набор от продукти и услуги, предлагани на конкурентни цени, с осигурено задоволително качество.”
Това е едно от четирите първоначални права на потребителите, изложени от американския президент Дж. Ф. Кенеди на 15 март 1962 г.
Асоциация „Активни потребители” се присъединява към инициативата на Потребителския интернационал за ефективна конкуренция в един от най-важните сектори за потребителите и икономиката – финансовите услуги. В инициативата вземат участие 220 потребителски организации в целия свят.
Потребителските организации апелират за свободен избор на потребителя на финансови услуги и свободната конкуренция на пазара на финансови услуги. Свободният избор от широк набор от финансови продукти и услуги е най-лесният път към най-добрите оферти за потребителя. В същото време „задължава” финансовите институции да предлагат най-добри условия на най-добра цена, високо качество на обслужване и социална отговорност. Потребителите трябва да могат да "гласуват с портфейла си", ако чувстват, че не са третирани справедливо от доставчиците на услуги.
Правото на избор на финансови услуги сега е възпрепятствано от липсата на реална конкуренция между банките, породена от непрозрачна информация, неравноправни договорни условия и високи такси за прекратяване. За много потребители комуникацията с банките, договарянето на разумни и гъвкави условия се оказва невъзможно. Проведено скоро изследване на Европейската комисия във всички държави в ЕС показа, че 8 от 10 потребители изпитват трудности при различни операции, свързани с банки – вземане на кредит, рефинансиране, откриване на банкова сметка, банкови преводи и т.н. Също така проблем се оказват неоправданите в много случаи банкови такси, ниско ниво на обслужване и безотговорно поведение на банковите служители.
„Активни потребители” апелира банките – Позволете на потребителите да направят своя свободен избор при най-добри условия!
Някои факти: • В ЕС само 9% от потребителите са сменили обслужващата ги банка през 2007-2008, докато 25% са сменили застрахователя, а 22% - Интернет доставчика си. • В Австралия, 7.6% са преместили сметките си в друга банка. • В Китай, проучване разкрива, че повече от 40% са недоволни от необосновани такси. • Във Великобритания, Агенцията за финансови услуги е получила над 1,7 млн. жалби от потребители само през втората половина на 2010 г. • Във Франция 15% от потребителите искат да сменят своята банка, но само 5% са успели да го направят. |