Кампанията за климатици напредва. Сега е моментът да се включите
Асоциация Активни потребители за първи път у нас започна кампания за колективна покупка на климатици. Те са алтернативен вариант на скъпата енергия, осигуряват икономии за домакинския бюджет и инвестицията в тях може да се възвърне за 2-3 години. Освен това асоциацията осигурява безплатни тестове на предлаганите уреди, допълнителна информация за тяхната поддръжка и експлоатация. Кампанията е част от проекта CLEAR-X.
Днес продължаваме да ви запознаваме с основна информация за покупката и поддръжката на климатиците у нас. А на сайта на асоциация Активни потребители ще намерите сравнителна информация от тестовете на различните видове климатици на нашия пазар.
Какво трябва да знаете преди да закупите климатик?
Съвременните климатици са все по-ефективни и постигат все по-добра енергоспестовност. Наред с това постоянно се увеличава броят на допълнителните функции, които осигуряват на потребителя максимален комфорт. Често хората се затрудняват за какво да следят, когато разглеждат многобройните предложения на пазара. Кой елемент е по-важен? С кого да се посъветвам? Кои са най-добрите марки на пазара? Как да монтирам уреда? Как да го поддържам и експлоатирам правилно? На тези и други въпроси ще се опитаме да дадем отговор.
Избор на мощност на климатика
Очакваме климатикът ефективно да охлажда помещението, да го отоплява при необходимост и в същото време да осигурява чист и правилно овлажнен въздух в помещението. Независимо от марката и модела, устройство с твърде малка мощност няма да може да затопли или охлади помещението достатъчно, докато устройство с твърде голяма мощност ще използва повече електроенергия за работа и ще бъде по-малко ефективно. Затова преди да направим покупка е необходимо първо да определим колко мощен климатик ни е необходим. Трябва да се имат предвид няколко фактора. Най-важните са:
Размерът на стаята или нейният обем - По принцип за стая с нормална височина (2,5 метра), до 40 квадратни метра, се нуждаем от 2,5-киловатово устройство, а за по-голяма стая (до 55 квадратни метра), имаме нужда от 3,5 киловата. Освен самият размер е важен и броят на помещенията, които възнамеряваме да охлаждаме, дали са разделени с врата, ще трябва ли едно помещение да охлажда повече от друго и т.н.
Разположението на апартамента и топлоизолацията на сградата – южно помещение се нуждае от по-мощен уред за охлаждане отколкото северно и обратното, ако мислим за отопление. Същото важи и ако живеете в лошо изолирана сграда и имате прозорци с лоша топлоизолация.
Енергиен калкулатор
За да определите каква мощност ви е необходима, можете да използвате нашия калкулатор на сайта на Активни потребители: Връзка към калкулатора. Когато купувате климатик, обърнете внимание на информацията на енергийния етикет, който показва колко ефикасен е уредът по отношение на охлаждане и отопление. Колкото по-високи са стойностите на индикаторите, толкова по-ниски са разходите за охлаждане или отопление. Климатиците все още са със стар енергиен етикет. Вероятно ще получат нов през 2023 или 2024 г.
Индикатор SEER (коефициент на сезонна енергийна ефективност)
Този индикатор показва сезонната ефективност на охлаждане на климатика. Разликата между сезонно охлаждащо число SEER от 9,5 и 5,1 например означава, че по-доброто устройство използва почти два пъти повече енергия при същите условия.
Индикатор SCOP (сезонен коефициент на ефективност)
Този индикатор показва сезонната отоплителна ефективност на устройството. Сезонна отоплителна стойност SCOP 5,9 например означава, че климатикът ще генерира средно 5,9 kW топлина от 1 kW вложена енергия (електричество) през отоплителния сезон. Нашият съвет: Изберете от устройства, които имат най-малко 60 точки в нашия сравнителен тест за качество или сезонен охлаждащ ефект (SEER) от поне 6,1 (енергиен клас A+) и/или сезонна топлинна стойност (SCOP) от поне 4,6 (енергиен клас A+).
Кои допълнителни функции да изберете?
Много допълнителни функции, предлагани от съвременните климатици, имат повече или по-малко значително влияние върху комфорта. Може дори да не се нуждаете от всички, но някои са добре дошли.
Регулиране и посока на въздушния поток
Тази функция не позволява на неприятния студен въздух да духа директно върху хората. Повечето уреди имат възможност за различни настройки на сила и посока на въздушния поток.
Дистанционно управление през Интернет
Дистанционното управление чрез приложение за смартфон е много полезно за много хора. Повечето модели могат да бъдат надградени с Wi-Fi интерфейс. В този случай устройството е свързано с Интернет, но е необходимо да се помисли и за сигурността – препоръчително е климатикът да се свърже към мрежа, различна от компютър, лаптоп, смартфон или таблет.
Седмичен таймер
Функцията позволява задаване на няколко различни режима на охлаждане и/или отопление за всеки ден от седмицата. Може да се използва и за ограничаване на зададената температура, включване на автоматично изключване на устройството и заключване на настройката за работа.
Автоматично рестартиране
В случай на прекъсване на електрозахранването, климатикът автоматично превключва към последната зададена работа, когато захранването се възстанови.
Изсушаване или обезвлажняване на въздуха
Добре дошла функция, тъй като знаем, че прекомерната влажност в помещението способства за развитието на мухъл и други вредни организми, което причинява здравословни проблеми и намалява комфорта на живот.
Самопочистване
Намалява влажността вътре в устройството и по този начин предотвратява развитието на мухъл в самия уред. Вътрешният вентилатор продължава да работи дори след като климатикът е изключен, за да изсуши влагата, натрупала се върху топлообменника, след което автоматично се изключва.
Предотвратяване на замръзване
Добре дошла функция, ако имате инсталиран климатик, където само от време на време се отоплявате през зимата (напр. във ваканционен дом). Когато температурата в помещението падне под осем градуса по Целзий, уредът се включва в режим на отопление и предотвратява замръзване на водопровода или евентуална повреда на чувствителни към ниски температури електрически уреди.
Самодиагностика
Ако климатикът спре да работи по една или друга причина, на екрана ще се появи код за грешка. Можете сами да коригирате някои грешки според инструкциите на производителя, в противен случай се обадете на сервизния техник и му кажете кода на грешката, за да може да донесе всички необходими материали за отстраняването й.
Какъв бюджет трябва да отделя за климатик?
Цените на климатиците варират в зависимост от марките, мощността, енергийната ефективност и наличните функции, но и от търговската политика на всеки търговец. В нашия сравнителен тест на климатици цените варират от 770 до 3300 лева за климатици с мощност 2,5 kW и от 950 до 3400 за тези с мощност 3,5 kW. Голямата разлика в цените се дължи на огромни разлики в ефективността и качеството на тези модели, така че трябва внимателно да се прецени какво рискуваме, ако изберем най-ниската цена. Освен това на пазара ще срещнете както оферти с включен, така и без включен монтаж. Разликата може лесно да ви подведе, особено при онлайн поръчки. Съществува риск да получите вашето евтино устройство, но след това да имате трудности с организирането на монтаж на приемлива цена и в желан от вас период от време.
Колективната покупка се извършва като онлайн кампания, така че цялата комуникация се осъществява чрез уебсайта и имейла. Своята регистрация може да направите на уебсайта www.obstapokupka.online. Регистрирайте се безплатно за участие в груповата покупка възможно най-скоро. Ще получите не обвързваща оферта за групова покупка. След няколко седмици ще получите оферта за групова покупка по имейл адрес. По това време ще решите дали да закупите оборудването или не. Можете да закупите директно от доставчика. Решението ще бъде ваше. Складовите наличности са ограничени, така че можете да се включите в кампанията веднага.
Субсидии за соларни панели за домовете в Гърция
Гърция започва да субсидира закупуването на фотоволтаични системи за домакинствата с до 75% за домакинствата и 60% за земеделските производители. Максималната подкрепа ще до 16 хил. евро за домакинствата и 10 хил. евро за земеделските производители. Планира се помощта да достигне до 120 000 домакинства, а общата предвидена сума за целта е 200 милиона евро.
Публикации във Фейсбук твърдят, че лого с изображение на жаба показва наличието на насекоми в храни и напитки. Един от постовете дава пример с известен шоколадов десерт. Снимката е придружена със следния текст: „Това е знакът, показващ съдържание на насекоми! Вече е в търговската мрежа!“. Каква е истината?
Министерството на туризма представи идеен проект за въвеждането на задължителен Туристически гаранционен фонд.
Ролята на фонда е да обезщетява пътуващите в случаите на неизпълнение на поетите ангажименти от страна на туроператори и да обезпечава отговорността на туроператорите – като защита срещу тяхната несъстоятелност и неплатежоспособност. Досега това се обезпечаваше чрез задължителна застраховка на туроператорите, но практиката показа, че понякога размерът й не е достатъчен, за да покрие всички разходи. Замисълът е Фондът да покрива изплащането на обезщетения над лимита на отговорност по застраховката в случаи на несъстоятелност, при временна неплатежоспособност (проблем с ликвидността) и при евентуални непредотвратими и извънредни обстоятелства. Той е част от въвеждането на тристепенен модел, който включва - превантивен контрол върху дейността на туроператорите, задължителна туристическа застраховка и самият гаранционен фонд.
Ето и аргументите на Министерството на туризма: „Задачата на държавата и наша цел е да бъдат създадени справедливи условия за бизнеса в полза на всички заинтересувани страни и на национално ниво да се реализира по-добра защита за крайните потребители на пакетни туристически услуги. Един от приоритетите на Министерството на туризма през изминалите месеци беше продължаването на работата по разработване на модел на Гаранционен фонд за обезпечаване отговорността на туроператорите съгласно Директива (ЕС) 2015/2302 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г.“ Проучен е чуждият опит на Полша, Германия, Дания и Великобритания, на базата на който се разглеждаха различни варианти за дизайн на Гаранционния фонд.
Създаването на три стълба за надграждането на съществуващия досега режим на обезпечение чрез застраховки с въвеждането на задължителен Туристически гаранционен фонд (ТГФ), чрез който да се допълни и да се осигури допълнително националната защита срещу несъстоятелност на туроператорите, би бил реалистичен и относително лесен за изграждане механизъм по оценка на експертите. С такава структура и чрез въвеждане на подходящи механизми и допълнителни изисквания – в т.ч. за предварителен и текущ контрол на дейността и отчетността на туристическите организатори на пакетни пътувания и адекватността на осигуряваните от тях обезщетения – би могло да се осигури на защита за потребителите, произтичаща от изискванията на Директивата. Необходимо е преуреждането на бизнес модела и на режима на функциониране и регулиране на дейността на туроператорите, което да доведе до подобряване на качеството на предоставяните услуги и по-добра защита за потребителите.
Първоначалните математически модели показват, че за да се натрупа финансов ресурс във фонда, вноската на туроператорските агенции ще бъде в размер на 0,1% от оборота им, което към този момент ще означава вноска между 80 и 1000 лв.
Стари лекарства? Ето как можете да се отървете от някои особени отпадъци /част ІІ/
В днешното видео продължаваме с темата за особените видове отпадъци. Ще разгледаме как можете да се отървете от отпадъците от дребни ремонти, стари мебели, авточасти и лекарства с изтекъл срок на годност без да замърсявате средата около вас и без да застрашавате природата! Не забравяйте да последвате канала ни за още информативни видеа и да оставите едно палче в одобрение!
Най-ползваната като източник на информация медия в България е телевизията в традиционния ѝ вариант (90%).
След нея се нареждат социалните мрежи (51%), интернет (35%) и радиото (25%).
Отчита се възходяща тенденция в оценката за обществената вреда от дезинформацията.
Българите и другите европейските граждани в еднаква степен възприемат фалшивите новини като проблем както в национален план (76%), така и за демокрацията по принцип (83%).
Календар на потребителя
На 25 април Обучителен център "Темида" организира специализиран онлайн тренинг „Тренировка за реагиране на инциденти, свързани със защитата на личните данни“. Подробно ще се разгледат: Понятие и видове нарушения на сигурността на личните данни. Узнаване за нарушение на сигурността на личните данни. Анализ на риска за правата и свободите на субектите на данни. Решаване на практически задачи и дискусия по темите на обучението.
До 30 април в зала Квадрат 500 в София продължава Италианската изложба ЕкоДизайн: Редуциране - Рециклиране - Ре-употреба.
В рубриката "Законодателство" на сайта на НАП са публикувани:
Наръчник по корпоративно подоходно облагане за 2023 г.;
Наръчник за данъците върху доходите на физическите лица за 2023 г.
Наръчник по задължително социално и здравно осигуряване и ГВРС при несъстоятелност на работодателя - 2023 г.,
с които приходната агенция цели да улесни гражданите и фирмите при прилагането на действащото данъчно и осигурително законодателство.