В Активни Потребители работим усърдно, за да популяризираме практиката на колективна покупка през нашата платформа, тъй като дава достъп до ниски цени на крайните потребители. Ще зарадваме един от Вас с ваучер на стойност 1000 лева, с който може да закупите продукт по ваш избор от сайта на Vimax: https://vimax.bg
Нова схема набира скорост – телефонират ви и предлагат демонстрация на продукт за почистване на дома. Изпращат опитен продавач, който ви омайва с думи, показва „революционен продукт“, произвеждан в някоя развита страна и обяснява как на пазара няма равен. Обещават ви, че имате гаранция от над 5 години и няма да имате никога нужда от друг начин да почиствате дома си. Какво се случва след това?
На дневен ред са устойчивите модели на производство и потребление на облекла. "Бързата мода" е постоянното предлагане на нови стилове на много ниски цени. ЕС иска да намали текстилните отпадъци, да удължи полезния живот на дрехите и да увеличи тяхното рециклиране. Това е част от усилията за изграждане на кръгова икономика до 2050 г. Къде сме ние?
Българската Е-комерс асоциация (БЕА) направи изследване на електронната търговия у нас, нейните пазари, участници и тенденции. В БЕА членуват водещи компании от цялата екосистема на електронната търговия в България: електронни магазини, платформи, услуги, логистика, електронни разплащания.
Състояние на пазара
По прогнозни данни 44% от Интернет потребителите в България пазаруват онлайн през 2022 г., спрямо 42% през 2021 г. и 31% през 2020 г. Очакванията са тази тенденция да продължи да расте и през следващите години, тъй като потребителите, натрупали опит, виждат предимствата на онлайн продажбите и очакват безпроблемно изживяване, включително комбинация от онлайн и офлайн взаимодействия при пазаруването им.
Темпът на растеж на B2C (бизнес към краен потребител) пазара е 29% през 2021 г. Обемът на електронната търговия на продукти и услуги в България през 2021 надхвърля 1.25 милиарда евро по данни от годишния доклад на E-commerce Europe. Очакванията за 2022 г. са за 30% ръст спрямо 2021 г. и обем от 1.64 милиарда евро. Към настоящия момент съотношението на обема на B2C електронната търговия в България към брутния вътрешен продукт на страната /е-GDP/ е 2.14%. В Европа параметърът е-GDP достига средно между 4% - 5%. В Естония e-GDP е 8.22%, в Гърция 8.02%, в Румъния 2.56%. Прогнозите сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3-5 години ще има огромен потенциал за развитие.
Изменението на климата е едно от най-големите предизвикателства, пред които сме изправени днес. Насърчаването на разумно и устойчиво поведение на потребителите при онлайн пазаруването може да е не само истински приятно изживяване, но и с грижа за природата.
Екологичността се отразява на онлайн продажбите. Много потребители споделят, че са били повлияни от опасения за околната среда, когато вземат решение за покупка. Много примери за социално отговорни брандове в България с грижа за природата има сред членовете на БЕА.
Кой е той
През 2021 г. 78% от цялото население на България има достъп до Интернет
42% от онлайн потребителите са закупили стоки и/или услуги онлайн
33% от тях на възраст 16-74 години са купували стоки/услуги по Интернет за лични цели през последните 12 месеца
33.3% са жени, а 32.7% - мъже
37.2% са жители на градовете, а 21.6% - на селата
Най-големият процент онлайн купувачи е в Североизточен район на България – 38.4%, следван от Югозападен, Южен централен, Северозападен, Северен централен и Югоизточен район.
Средната годишна онлайн кошница у нас е 555 евро. Няма конкретни данни за това колко харчат българите в Аmazon, Аliexpress и други платформи извън България, но в „Паспорт на е-комерс индустрията в България 2022“ има публикувани данни откъде по местонахождение на онлайн магазините купуват българските онлайн потребители. Най-голям процент от онлайн купувачите са закупували стоки и/или услуги от български онлайн магазини, 29,7% – от онлайн магазини в страните от Европейския съюз, 16,5% – извън Европейския съюз.
56% от е-купувачите у нас са пазарували за годината по 1-2 пъти, 35% - 3-5 пъти. 60% от тях плащат с наложен платеж, 32.62% - с кредитни и дебитни карти, 3.98% - с банкови и мобилни плащания, 3.4% - на изплащане. 63.83% от е-потребителите предпочитат доставка до врата, 32.66% - доставка до офис на куриер, 3.5% - вземане от магазин.
Какво се купува онлайн
76.4% от всички онлайн купувачи през 2021 г. са поръчвали дрехи (вкл. спортно облекло), обувки, аксесоари (напр. чанти, бижута), 23.5% - спортни стоки (без спортно облекло), 22.2% - мебели, стоки за дома, градински принадлежности, 18.9% - доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг, 18.8% - козметика, продукти за красота и здраве, 16.1% - компютри, таблети, мобилни телефони и аксесоари за тях и др. стоки онлайн. 19.4% са поръчвали настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица), 15.5% - транспортни услуги (напр. билет за автобус, влак, самолетен полет, таксиметров превоз), 10.1% - електронни книги, онлайн списания или вестници, 9.8% - абонамент за интернет, телевизия или мобилна телефонна услуга, 9.2% - онлайн билети за различни събития и др. услуги онлайн.
Перспективите
Изследването на БЕА сочи, че при съотношение средно 4% – 5% на онлайн търговията към общия ритейл в България спрямо 35,9% на най-развития пазар в Европа Великобритания, виждаме какъв огромен потенциал за развитие има пред българската електронна търговия и то във всички сегменти. Българският пазар е малък и вече виждаме сегменти като дрехи (включително спортни дрехи), обувки; спортни стоки; мебели, стоки за дома и др., които са сравнително наситени. Някои от членовете на БЕА със смесени продажби достигат вече съотношение 50% на онлайн търговията към общите продажби.
Дигиталното присъствие се превръща във въпрос на оцеляване за много компании. Преди пандемията 70% от търговците на дребно, особено микропредприятията, са нямали оферта за електронна търговия или онлайн присъствие. Потребителите, много от които не са били онлайн купувачи преди пандемията, виждат полезността и удобството на електронната търговия. Можем да сме уверени, че електронната търговия в България ще продължи да расте и през настоящата година, въпреки инфлацията и очакваната рецесия на икономиката като цяло.
Обидни реклами? Ето какво можете да направите
В днешното видео коментираме рекламите и кога бихме определили една реклама като неетична. Ако смятате, че някоя реклама е неетична, обидна или дискриминационна, не се притеснявайте да се обърнете към Националния съвет за саморегулация.
Ново проучване на НСИ показва, че през първото тримесечие на 2023 г., за 74.6% от лицата доходът на домакинството им е останал без промяна спрямо последните 12 месеца.
Този дял нараства с 1.6 процентни пункта в сравнение със същото тримесечие на 2022 г.
Увеличение на доходите са посочили 20.1% от лицата, което е също с 1.6 процентни пункта повече в сравнение с първото тримесечие на 2022 г., когато увеличение са имали 18.5% от лицата.
Делът на лицата, посочили намаление на доходите за последните 12 месеца, се понижава през първото тримесечие на 2023 г. до 5.3% - с 3.2 процентни пункта по-малко спрямо същото тримесечие на 2022 г.
Календар на потребителя
От 28 до 30 юни Обучителен център "Темида" организира специализиран онлайн курс на тема „Длъжностни лица по защита на личните данни“.
На 29 юни Семинари БГ ще проведе в София, ул. Цар Самуил 86, семинара „Идентифициране и борба с фалшивите новини“. Този курс ще подчертае най-важното от фалшивите новини: забелязването им, справянето с тях и израстването им, превръщането на потенциална криза във възможности за промоция и свързване.
Финансовият портал MoitePari.bg провежда проучване сред потребителите за изследване инвестиционните нагласи и очакванията за инфлация, склонността към задлъжняване и други финансови аспекти, които са от значение за цялата общност. Анкетата е анонимна и отнема 5 минути. За да вземете участие в проучването, моля, последвайте линка: Линк към анкетата