15 март – Световен ден на правата на потребителите
За устойчив начин на живот
По традиция на 15 март всяка година отбелязваме Световния ден на правата на потребителите, повод да говорим отново за позицията ни на пазара на стоки и услуги, за нашите права и тяхната защита.
Както ви съобщихме, тази година Потребителският интернационал призовава потребителите и потребителските организации от целия свят да се обединим около борбата за: Справедлив преход към устойчив начин на живот.
Какво представлява той?
Всички вече чувстваме въздействието на климатичната криза, която оказва влияние върху здравето, хранителната сигурност, икономиката и поминъка. Или – върху целия ни живот.
Здравето. Замърсяването (включително замърсяването на въздуха, химикалите и пластмасите) е налице повсеместно и е отговорно за най-малко 9 милиона преждевременни смъртни случаи всяка година. Изследванията показват, че 3,6 милиарда души вече живеят в райони с високо ниво на условия, податливи на изменението на климата. Между 2030 и 2050 г. климатичната промяна се очаква да причини приблизително 250 000 допълнителни смъртни случая годишно от недохранване, малария, диария и топлинен стрес. Преките разходи за увреждане на здравето в определящи сектори като селско стопанство, вода и канализация се очаква да бъдат между 2-4 милиарда щатски долара годишно до 2030 г. Въздействието на екстремната топлина може да бъде животозастрашаващо, особено върху уязвими групи като бременни жени, възрастни хора или деца.
Хранителната сигурност. Около 80% от световното население е изложено на най-голям риск от провал на реколтата и гладът от изменението на климата е най-вероятен в Субсахарска Африка, Южна Азия и Югоизточна Азия, където са фермерските семейства на непропорционално бедни и уязвими. Без решения, намаляването на добивите, особено в повечето части на света с несигурност на храните, ще тласне повече хора към бедност – според оценките, 43 милиона души само в Африка биха могли да попаднат в резултат на това под линията на бедност до 2030 г.
Икономиката и поминъка. Три градуса затопляне биха означавали почти 600 милиона души да бъдат изложени на наводнения от покачващите се морета. Продължителните периоди на високи температури водят до забавяне на икономиката; очаква се топлинният стрес да намали общото работно време в световен мащаб с 2,2 процента и глобалния БВП с 2400 милиарда щатски долара през 2030 г.
Бъдещето е в нашите ръце
Асоциация Активни потребители се присъединява към глобалното потребителско движение и призовава за справедлив преход. Заедно очертаваме необходимостта и пътната карта, за да направим устойчивия избор достъпен за хората и планетата. Как можем да балансираме устойчивостта и достъпността? 9 от 10 души искат да живеят повече устойчиво, но високите разходи често стоят на пътя ни. Затова в усилията за справедлив преход трябва да се включат всички – от световните и международни организации, през националните власти и медиите до всеки потребител. Присъединете се към нас.
Промяната започва от нас. Потребителите имат силата да трансформират пазара чрез изискващия се устойчив избор, но се нуждаем от по-силната подкрепа от правителствата, бизнеса и организациите. Нужен ни е преход, който защитава, овластява и се вслушва в потребителите. Движението на 15 март само поставя началото и чертае пътя към бъдещето. Какво знаете, например, за устойчивостта на продуктите, които купувате? Потребители в световен мащаб призовават за по-добра информация за устойчивост, за да правят информиран избор - две трети от тях в световен мащаб искат етикети за въглероден отпечатък върху продуктите.
Колективното действие е от ключово значение за изграждането на устойчив начин на живот. Чрез сътрудничество между правителства, фирми и потребителски организации и групи можем да направим мощни промени, които гарантират устойчивите възможности за избор, наличен и достъпен за всички. Световният ден на потребителите призовава: нека се обединим и изградим устойчиво бъдеще за всички. Потребителският интернационал настоява за справедлив преход, който поддържа законните нужди на потребителите - осигуряване на достъп до основни неща като храна и енергия, като същевременно защитава здравето и безопасността. Заедно можем да изградим справедливо и устойчиво бъдеще за всички.
Актуално – Изкуственият интелект и правата на потребителите
Все по-често, а в бъдеще ще става и още по-често, се сблъскваме с Изкуствения интелект /ИИ/ на пазара на стоки и услуги. Тези дни потребител ни се оплака, че отваряйки електронната си поща, тя вече работи чрез ИИ. Изненадата му е голяма, а и няма упътване какво се променя и какви са новите функционалности. Така че, трябва да бъдем готови и харесва ли ни или не, ИИ ще навлиза все по-мощно в живота ни. Какво трябва да знаем на първо време?
Предистория
На 13 март 2024 г.. Европейският парламент гласува и прие първия в света Законодателен акт за регулация на ИИ, който има за цел да хармонизира правилата относно използването на технологията в рамките на ЕС. От 1 август 2024 г. влезе в сила Регламент (ЕС) 2024/1689 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юни 2024 година за установяване на хармонизирани правила относно изкуствения интелект и за изменение на регламенти (ЕО) № 300/2008, (ЕС) № 167/2013, (ЕС) № 168/2013, (ЕС) 2018/858, (ЕС) 2018/1139 и (ЕС) 2019/2144 и директиви 2014/90/ЕС, (ЕС) 2016/797 и (ЕС) 2020/1828 (Акт за изкуствения интелект).
Регламентът за ИИ е част от по-широк пакет от политически мерки в подкрепа на развитието на надежден ИИ, който включва също Пакета за иновации в ИИ и Координирания план за ИИ. Заедно тези мерки гарантират безопасността и основните права на хората и бизнеса, когато става въпрос за ИИ. Също така ще спомогнат за засилване усвояването на инвестициите и иновациите на ИИ в целия ЕС. ЕП прие и правила, които ограничават генеративния ИИ - изкуствен интелект, който може да генерира ново съдържание, което не е съществувало преди, като ChatGPT и новия български ИИ BGGPT. Така, освен безопасността в мрежата, се гарантира и авторското право на текстовете, които изкуственият интелект използва. Очаква се ИИ да заеме централна роля в дигиталната трансформация във всички индустрии и обществото като цяло.
Защита интересите на потребителите
Развитието на ИИ модели за вземане на решения повдига въпроси за това как да се спечели доверието на потребителите и да се гарантира, че техните интереси са взети предвид. Когато потребителите влизат в контакт с автоматизирани системи, те трябва да бъдат добре информирани как точно функционира алгоритъмът. Европейската комисия работи върху нужните мерки за гарантиране правата на потребителите, като:
осигуряване механизми за защита на потребителите от несправедливи или дискриминационни търговски практики и от рисковете, произтичащи от услуги, които използват изкуствен интелект;
гарантиране по-голяма прозрачност на автоматизираните процеси;
прилагане на необходимото за използването само на висококачествени бази от данни, в които няма дискриминация.
Сред първите на пазара
В инвестиционния сектор в световен мащаб използването на ИИ е обект на все по-голямо внимание от страна на регулаторните и надзорните органи, които наблюдават неговото развитие и свързаните с него потенциални рискове. Все по-голям брой мениджъри, ангажирани с управлението на активи, използват ИИ за определяне рисковия профил на клиента и подходящата инвестиционна стратегия за него. ИИ моделите, позволяват на валутните дилъри, брокерите и финансовите институции да оптимизират търговията, чрез намаляване въздействието на големи поръчки върху пазара и минимизиране невъзможността за осъществяване на сетълмент. ИИ модели се използват и при събирането на информация, както и при анализирането на данни. Повишеното използване на ИИ системи и модели обаче носи и съответните рискове, включително концентрацията им сред най-големите играчи на пазара. Тези обстоятелства изискват допълнително внимание и наблюдение от страна на регулаторните органи, за да се гарантира, че развитието на ИИ и свързаните с него потенциални рискове са взети под внимание, както за бизнеса, така и за потребителите на финансови продукти и услуги. Въпреки, че все още не е широко разпространен в жизнения цикъл на търговията, ИИ също така предоставя конкретни ползи от изпълнението на поръчки за търговия.
На пазарите на ценни книжа се идентифицират рискове, свързани с използването на ИИ, но към настоящия момент изглеждат все още ограничени. Независимо от това, ИИ има потенциала да направи критичните бизнес процеси и процесите на вземане на решения значително по-бързи, по-сложни и привидно по-малко прозрачни, като всичко това са основни проблеми на регулирането и надзора. Подходящи рамки за управление, гарантиращи отчетността и отговорността както на доставчиците на ИИ, така и на крайните потребители, са необходими, за да се намалят рисковете, произтичащи от сложността на някои ИИ системи и често огромните обеми от използвани данни.
В застрахователния сектор ИИ, съчетан с интернет, предоставя широка гама от възможности за бъдещ растеж и развитие. От проведено от ЕОЗППО проучване за използването на Big Data Analytics в автомобилното и здравното застраховане, още през 2018 г. 31% от участващите европейски застрахователни фирми са използвали ИИ в цялата застрахователна верига, а други 24% са били на етап „доказване на концепцията“ (proof of concept). В семинар за ИИ през 2023 г., участниците в индустрията допълнително подчертават, че ролята на ИИ в застрахователната индустрия се засилва, но последните постижения показват, че това е само началото на потенциала на ИИ за сектора. Широкото възприемане на генеративния ИИ от застрахователните компании все още е в ранен етап, застрахователите обаче активно проучват потенциалните му приложения, като например предоставяне на потребителски съвети, насочване на притежателите на полици при искови процедури и подобряване на процесите на ценообразуване и подписване.
Проверено за вас: Плюсове и минуси на безжичните прахосмукачки
Акумулаторните вертикални прахосмукачки, наричани от някои прахосмукачка-метла, се намират във все повече домове, а честите промоции на цените им мотивират потребителите да ги купуват и използват. Леките, лесни за управление и универсални, изправените прахосмукачки имат своите предимства. Безжични, тези устройства работят с акумулаторна батерия. Въпреки че тяхната автономност и всмукателна мощност често са ограничени, те обикновено са достатъчни за ежедневно почистване. Бързо се вадят, бързо се прибират, много са лесни за използване и са много популярни. Но въпреки че стават все по-популярни сред домакинствата, моделите на пазара не са еднакви и показват много неравномерно представяне. Как да направите правилния избор и да намерите безжична прахосмукачка с най-доброто съотношение цена-качество.
Какви са предимствата на безжичната прахосмукачка?
Употреба. Практичният аспект на вертикалната прахосмукачка е едно от основните й предимства. Леки, лесни за работа и интуитивни, тези устройства са безжични. Вече няма нужда да ги включвате и изключвате! Това прави възможно свободното движение през стаята, която трябва да се почисти – или от една стая в друга – без да се ограничава от дължината на кабела. Което осигурява свобода на движение и бързина на изпълнение. Липсата на кабел също така дава възможност за изсмукване на трохи, косми и прах в тесни или труднодостъпни места, като стълби или интериор на кола.
Съхранение. За разлика от цилиндричните прахосмукачки, безжичните прахосмукачки заемат малко място. Поради това са по-лесни за дискретно съхранение в ъгъл или в шкаф. Внимавайте обаче за тяхната стабилност, която понякога може да бъде несигурна във вертикално положение. Когато е възможно, поставете устройството на неговата стойка или станция за зареждане.
Тегло. Безжичните прахосмукачки са особено леки. В зависимост от модела, теглото на този тип устройства варира средно от 2 до 4 кг, при 4 до 9 кг за шейните.
Приспособления. Безжичните прахосмукачки често идват с приставки, които улесняват почистването на различни повърхности като твърди подове, килими или мебели. Обърнете внимание и на моделите безжични прахосмукачки "две в едно". Това е пръчка, интегрираща подвижна ръчна прахосмукачка. Резервоарът, общ за двата елемента, все пак страда от намален капацитет, рядко надвишаващ 0,6 л. Тези модели стоят изправени и са по-леки (около 2,5 кг) и по-лесни за работа. Те са особено полезни за почистване на интериора на вашия автомобил, премахване на косми от домашни любимци от възглавници и фотьойли или почистване на шкафове от трохи и други отпадъци.
Какви са недостатъците й?
Цена. Основният недостатък на безжичните прахосмукачки остава тяхната цена. За разлика от прахосмукачките с цилиндър, моделите на цена под 100 евро са рядкост. Средно трябва да платите 200 евро, за да закупите безжично устройство, но цените лесно надхвърлят 600 евро.
Ниво на звука. Не е лесно да се звукоизолира този тип устройство, без да се повлияе на теглото му – и следователно на неговата работа. Въпреки това, тъй като вертикалните прахосмукачки са предназначени повече за случайно почистване, неудобствата са само краткотрайни.
Автономия. 45, 60 или 90 минути... производителите най-често обявяват максималната автономност, тоест автономността, измерена на най-ниското ниво на мощност. При максимална мощност батерията на безжичните прахосмукачки издържа средно не повече от десет минути, според измерванията, извършени в лаборатория от експерти.
Всмукателна мощност. В сравнение с модела шейна, безжичните устройства най-често имат по-ниска ефективност на засмукване. Някои прахосмукачки с акумулаторна пръчка обаче предлагат висока максимална мощност, но за кратко време. Следователно по този въпрос е трудно да се установят общи неща.
Капацитет на резервоара. Това е една от основните слаби страни на вертикалните прахосмукачки. Благодарение на своя размер и заявената лекота на работа, този тип устройство има малък капацитет на резервоара: между 0,2 и 1,3 л. За сравнение, една прахосмукачка с цилиндър, със или без торба, съдържа между 1,1 и 4,6 л (средно 2,4 л). Поради това е необходимо да се изпразва често.
Живот на батерията. Според последното проучване за надеждност, батерията е най-честият проблем при този тип устройства. Общо 16,8% от повредите са свързани с това.
Според вашия бюджет
Въпреки че имат много предимства, изправените прахосмукачки са средно по-скъпи от прахосмукачките с цилиндър. В зависимост от модела, цената може да бъде истински недостатък. Също така, в зависимост от това за какво искате да ги използвате, може да е по-рентабилно да инвестирате в по-традиционен кабелен модел.
Еднократна помощ от държавата могат да получат домакинства за покриване на разходи при битови инциденти – пожар, наводнено жилище, закупуване на консумативи за лечение, основно за онкоболни, за спешна операция или погребение на член от семейството.
Държавата подпомага хора и семейства, на които е възникнала инцидентна необходимост, свързана със здравни, образователни, комунално-битови и други жизненоважни потребности.
Право на този вид подкрепа се предоставя на всеки, изпаднал в тежка житейска ситуация, като трябва да отговаря на две условия: да има възникнал инцидент и семейството да не може да покрие непредвидените разходи със собствени средства.
Максималната помощ, която пострадалият може да получи, вече е до три пъти размера на линията на бедност. Или за тази година максималната сума е 1914 лева.
По данни на Агенцията за социално подпомагане най-много такива помощи са били отпуснати в три области – Благоевград – на 362-ма нуждаещи се, Пловдив – 303 и София – 247.
Календар на потребителя
На 18 март в Capital Fort ще се проведе 7-ият годишен форум „Производство и търговия“, на който ще се коментират въпросите: Как българското производство се адаптира към глобални промени? Как ИИ трансформира маркетинга и търговията? Кой е клиентът на бъдещето? Тези и още ключови теми са във фокуса на форума, който събира на едно място водещи икономисти, предприемачи и експерти.
На 26 мартMaster Events ще проведе онлайн обучение на тема: „Финансово-правни аспекти при oнлайн магазини и eлектронна търговия. Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК“.
От март проектът "Моят финансов час на класа" ще се провежда в рамките на два учебни часа и ще предостави ценни знания и умения по управление на личните финанси на ученици от 10-ти, 11-ти и 12-ти клас от различни градове в страната. Над 40 доброволци ще се включат в преподаването. Уникално за проекта е, че всички лекции ще бъдат присъствени, на място в класните стаи. Програмата е специално разработена от екипите на Моите Пари Груп и Джуниър Ачийвмънт България, за да осигури достъп до практически знания чрез дискусии, реални житейски ситуации и примери от финансовата среда в България. Доброволци от екипа на Моите Пари Груп от над 15 града в България ще преминат интензивна подготовка, за да представят познанията си по най-достъпен и ефективен начин. Учениците ще имат възможност да научат повече за това какви са източниците на доходи, какви са компонентите при получаване на парично възнаграждение и как функционира социално-осигурителната система. Ще се обсъждат личното бюджетиране, следенето и категоризирането на разходите, спестяването и инвестирането, силата на сложната лихва.
Потребителите могат да осъществяват непрекъснат граждански контрол върху отчитането на приходите от страната на търговците, като изискват касови бележки при заплащане на стоки или услуги, след което ги проверяват дали са истински или фалшиви. Това е възможно с мобилното приложение на НАП – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него през 2024 г. са проверени над 300 000 фискални бона, а от началото на тази година те са повече от 40 000 и нито един не е бил фалшив. За да проверят дали касовите бележки, които търговците им издават, са истински или фалшиви, е необходимо потребителите да сканират отпечатания върху тях QR код. Приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номер на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните в бележката и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако има разлика, мобилното приложение позволява директен контакт с НАП по телефона за сигнализиране за фалшива касова бележка. Потребителят може да направи и справка дали конкретната касова бележка е получена в сървърите на приходната агенция, за което е необходимо изчакване от няколко минути. Ако всичко с бележката е наред, приложението показва екран в зелен цвят, което значи, че документът е бил успешно получен в НАП. Мобилното приложение NRA Mobile може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play - за Android устройства. Ако не им бъде издаден касов бон, клиентите могат да подадат сигнал в НАП, като се свържат по телефона с Информационния център на приходната агенция – на телефони: 0700 18 700 или изпратят имейл на: [email protected]. Освен това, те имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат платежния документ. Тази промяна в Закона за ДДС влезе в сила от 1 януари 2024 г. и е с цел да противодейства на укриването на приходи и нелоялната конкуренция, както и да гарантира потребителските права, които носи наличието на касова бележка.
Когато изискват и получават платежен документ при заплащане на стоки и услуги, клиентите осъществяват граждански контрол върху отчитането на приходите и стават гарант за лоялна конкуренция. Фискалният бон им дава възможност да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент. В помощ на потребителите НАП създаде поредица от подкасти, публикувани в YouTube канала на приходната агенция, както и брошура, в които са разяснени правата и задълженията на клиентите и възможностите за подаване на сигнал за некоректни практики на търговците.
С определение № 2004 от 27.02.2025 г. на Върховния административен съд е потвърдено предварителното изпълнение на заповедта на председателя на КЗП, с която на „Виваком България“ ЕАД е забранено да индексира цените на месечните такси. Определението е окончателно и не подлежи на обжалване. Операторът няма право да прилага индексираните цени на месечните такси, които в началото на годината бяха увеличени със суми между 1,00 лв. и 2,00 лв. Намаляването с размера на увеличението на цените на месечните такси ще се отрази в месечните сметки и фактури, издадени след дата 27.02.2025 г. Потребителите могат да подават жалби до оператора, както и да сигнализират в КЗП в случай, че операторът продължава да прилага увеличението спрямо тях. Предстоят административните дела по същество на издадената заповед, на които ще се решава въпросът дали с извършената от търговеца индексация са били накърнени икономическите интереси на потребителите в резултат на приложена нелоялна търговска практика.