Кампания
Седмичен бюлетин брой 32 (558)

С вашите въпроси за еврото: Двойното обозначаване на цените при банки и финансови институции
От 8 август 2025 до 31 декември 2026 цените на стоките и услугите в България ще се обявяват в 2 валути – лева и евро. Банките и финансовите институции също ще прилагат двойно обозначаване, но с някои особености. Какво трябва да знаем?
В периода на двойно обозначаване банките и финансовите институции ще представят в две валути информацията за тарифите (само за банките), таксите и комисионите за финансови услуги в офисите и на интернет страниците си.
На хартиен или на друг траен носител тази информация се предоставя само при поискване от клиент, но задължително безплатно.
Линк към пълната статия
В сезона на отпуските: Ако пътувате в чужбина
Въпреки свободата на движение на стоки в рамките на ЕС, съществуват определени правила за пренасянето на някои потребителски стоки от една държава от ЕС в друга. Неспазването на разрешените количества, които могат да се различават в отделните държави, може да доведе до конфискация на вашите стоки, глоба или дори наказателно преследване.
Пътуване в ЕС
Добрата новина е, че ако пътувате в ЕС, можете да носите със себе си всякакви месни или млечни продукти, стига те да са преназначени за лична консумация. Същото се отнася и за отрязани цветя, за плодове или за зеленчуци, при условие че те са отгледани в държава от ЕС и са свободни от вредители или болести. Тези правила се прилагат и когато носите месни, млечни или растителни продукти в багажа си, ако поръчвате такива продукти онлайн или ги изпращате по пощата.
Налице са обаче ограничения за бебешко мляко на прах (по-малко от 10 kg), бебешки храни, храни, необходими по медицински причини, и специални фуражи за домашни любимци. Що се отнася до алкохола и тютюна, имате право да пренасяте такива изделия, при условие че те са за лична консумация, а не за препродажба. Всяка държава от ЕС може да определи свои собствени ориентировъчни стойности за количествата, които можете да внесете. Тези стойности обаче не могат да бъдат по-ниски от нивата съгласно насоките, установени на равнище ЕС: 800 цигари, 1 кг тютюн, 10 литра спиртни напитки, 20 литра подсилено вино, 90 литра вино и 110 литра бира.
Няма общи за целия ЕС правила относно пътувания с пари в брой между държавите от ЕС. Трябва обаче преди да пътувате систематично да проверявате с местните митнически органи дали са налице такива правила в държавата на заминаване, транзит и пристигане. Ако имате проблем с дефектни стоки, дефектно цифрово съдържание или дефектна цифрова услуга, закупена в която и да е държава от ЕС по време на престоя ви в чужбина, Европейският потребителски център във вашата държава може да помогне. За по-подробна информация за правата ви съгласно националното право вижте правилата за правните и търговските гаранции в страната, в която сте извършили покупката.
Пътуване до ЕС от държава извън ЕС
Ако пътувате до ЕС от държава извън ЕС, не можете да носите месни или млечни продукти със себе си. Все пак можете да донесете ограничено количество плодове и зеленчуци, както и яйца, яйчени продукти и мед. Разрешени са и ограничени количества риба или рибни продукти. Повечето държави от ЕС имат строги правила за пренасяне на застрашени животни или растения, а в някои случаи може да ви е необходимо разрешително.
Можете също така да внасяте в ЕС някои стоки, освободени от ДДС и акцизи, ако не са предназначени за препродажба и спазвате определените ограничения. Например можете да внесете 4 литра непенливо вино и 16 литра бира. Освен това можете да внесете 1 литър спиртни напитки с над 22% (например водка или джин) или 1 литър неденатуриран алкохол (етилов алкохол) от 80% или 2 литра подсилено вино (например шери или портвайн) или пенливо вино. Що се отнася до тютюна, трябва да проверите разрешените количества, посочени от митническите органи в държавата от ЕС, до която пътувате.
За други стоки, включително парфюми, можете да носите парфюми на стойност до 300 евро на пътник или до 430 евро за пътници по въздух и море. Някои държави от ЕС прилагат по-ниска стойност от 150 евро за пътници под 15 години. Ако пътувате с кола в ЕС, можете да носите 10 литра (максимално) гориво в преносим контейнер в допълнение към горивото, което се съдържа в резервоара за гориво на вашата кола.
Ако планирате да влезете в ЕС или да го напуснете с пари в брой на стойност 10 000 евро (или равностойността им в други валути), трябва да ги декларирате пред митническите органи в държавата от ЕС, в която влизате или излизате, като използвате формуляра на ЕС за декларация за паричните средства. Ако не подадете декларация за паричните средства или ако тя е невярна или непълна, ще бъдете санкционирани.
Пътуване с домашни любимци
Правилата на ЕС улесняват пътуванията до друга държава от ЕС (в този случай 27-те държави от ЕС + Норвегия и Северна Ирландия) с вашето куче, котка или пор. Тези правила обхващат също и пътуванията до ЕС от държава или територия извън Съюза. С няколко изключения, вашият домашен любимец може да пътува с вас до друга държава от ЕС или от държава извън Съюза до държава в Съюза, ако има:
- поставен микрочип (в съответствие с техническите изисквания на приложение II към Регламента на ЕС относно движението на домашни любимци) или ясно четлива татуировка, ако е била поставена преди 3 юли 2011 г.
- ваксинация против бяс
- са преминали тест за титруване на антитела срещу бяс, когато пътувате от държава извън ЕС
- извършено третиране срещу тения Echinococcus multilocularis, когато вашата дестинация е място, свободно от тази тения (Финландия, Ирландия, Малта, Норвегия и Северна Ирландия)
- валиден европейски паспорт за домашни любимци, когато се пътува от държава от ЕС или Северна Ирландия до друга държава от ЕС или до Северна Ирландия, или ветеринарен здравен сертификат на ЕС, когато се пътува от държава извън Съюза.
Тези правила на ЕС за пътуванията с домашни любимци се прилагат за лични пътувания с домашни любимци, при които не се извършва смяна на собственика или продажба.
Проверено за вас: Как да изберем слънцезащитен продукт?
Слънчевите лъчи са полезни за здравето, но продължителното излагане на тях може да увреди кожата. Нанесените от слънцето поражения понякога са много сериозни, ако не се използва правилната слънцезащита. Кой слънцезащитен крем е правилният за вас? Кой предлага най-добрата защита? Кои съставки трябва да се избягват? Ето актуални въпроси, на които трябва да си отговорим преди да купим и тръгнем към морето или планината. Проучванията и анализите са направени от европейски потребителски организации.
Каква е разликата между UVB и UVA?
Слънцето излъчва три вида ултравиолетова светлина, всяка с различна дължина на вълната: UVA, UVB и UVC. Само UVA и UVB достигат до нас, UVC се спират от озоновия слой. UVB лъчите са отговорни за трайния тен, защото проникват по-дълбоко в кожата, но също така са виновни и слънчевите изгаряния и някои видове рак на кожата. Потъмняването на кожата поради образуването на пигмента меланин всъщност е защитен механизъм срещу по- голямо и тежко изгаряне. Следователно това е знак, че кожата е увредена. UVA лъчите са по- интензивни през лятото между 10:00 и 16:00 часа, тези лъчи са също толкова вредни, колкото UVB лъчите и причиняват преждевременно стареене на кожата и бръчки. Те са по-слаби, но проникват по-дълбоко в кожата от UVB. Те предизвикват бърз и краткотраен тен.
UVB защита - Защитният фактор или SPF (Sun Protection Factor) се отнася за защита срещу UVB лъчи, отговорни за слънчево изгаряне и причиняващи рак на кожата. На тази основа слънцезащитните продукти се разделят на различни класове според техния SPF:
- Ниска защита - SPF 6 до 10
- Средна защита - SPF 15, 20 до 25
- Висока защита - SPF 30 до 50
- Много висока защита - SPF 50+
Слънцезащитен крем с SPF 50 или 50+ блокира около 98% от UVB лъчите, но дори този най-висок фактор не предлага пълна защита. За сравнение слънцезащита с SPF 15 блокира 93%, а SPF 30 блокира до 97% от UVB лъчите.
Преди години почти всички слънцезащитни продукти с SPF 50+ бяха главно насочени и предназначени за деца. Днес обаче виждаме все повече и повече продукти със SPF 50+ без никакво специално упоменаване за детска защита. Ако използвате SPF 50+ за себе си, често можете да го използвате и за деца без проблем. Важно е обаче да погледнете списъка със съставки за наличие на алергени.
UVA защита - Всички слънцезащитни продукти трябва да предпазват и от UVA. В Европа UVA защитата трябва да бъде поне една трета от UVB защитата.
Как да изберем правилния фактор?
Изборът на правилна слънцезащита се основава на следните фактори:
- Тип на кожата;
- Интензивност на слънцето;
- Метеорологични условия.
Типът на вашата кожа е един от най-важните фактори при избора на правилната слънцезащита. Има два основни вида слънцезащитни продукти: такива с естествени минерални филтри, които отразяват светлината, и такива с химически филтри, които абсорбират лъчите и ги превръщат в топлина. Химическите филтри са дългогодишно използвани и се смятат за безопасни, въпреки че някои съставки могат да дразнят кожата. Минералните филтри са по-малко дразнещи за кожата, в сравнение с някои химически филтри.
Преди години минералните филтри оставяха бял слой върху кожата, но с напредъка на нанотехнологиите това вече не е проблем. Всички слънцезащитни продукти трябва да предлагат и защита срещу UVA лъчите, които са вредни за кожата. Препоръчваме да закупувате продукти, които на опаковките си имат изобразено това лого: UVA.
Какви съставки може да съдържа слънцезащитният крем?
- Октокрилен - този филтър е безопасен до концентрация от 10%. Скорошно проучване обаче показва, че октокриленът се разгражда с времето и отделя малки количества бензофенон. Известно е, че това вещество е потенциален ендокринен разрушител.
- Хомосалат (бензоена киселина) - доскоро използването на това вещество беше разрешено в концентрации до 10%. Нови проучвания сочат, че този филтър е безопасен само в концентрация до 0,5%. Някои изследвания на хомосалат също показват ендокринни смущения. Вече е решено тази субстанция изобщо да не се използва в слънцезащитни продукти от 1 януари 2025 г., а само в кремове за лице.
ВАЖНО!
Избягвайте употребата на слънцезащитни продукти съдържащи октокрилен и хомосалат особено върху деца. Фактът, че даден слънцезащитен крем е предназначен специално за деца, не гарантира, че не съдържа алергени, винаги поглеждайте съдържанието.
В момента спреят е много популярен вариант, защото е по-лесен за нанасяне, особено сред родителите на малки деца. Те също така улесняват достигането до определени части на тялото, като например гърба.
ВАЖНО!
Друг елемент, който трябва да имате предвид, е рискът от вдишване, особено при деца.
Химическите компоненти на лосионите като някои наночастици или UV филтри не трябва да се вдишват. Не насочвайте спрея директно върху лицето. Първо поставете продукта в ръка.
Колко дълго може да използвате своята слънцезащита?
Повечето етикети на слънцезащитни продукти показват, че остават годни максимум 12 месеца след отваряне на бутилката. Но все пак, ако желаете да използвате повторно стара бутилка със слънцезащита, преди всичко я помиришете. Ако има лоша миризма, изхвърлете я. След това разгледайте текстурата, ако е загубила хомогенността си или изглежда странно, изхвърлете я. Ако всичко ви изглежда нормално, можете да я използвате.
Ако съдържа октокрилен, не използвайте продукта след изтичане на срока, защото тази съставка с течение на времето може да образува бензофенон, който е ендокринен разрушител. За да запазите продукта за по-дълго, не излагайте опаковката на пряка слънчева светлина.
Какъв слънцезащитен крем да изберете за детето си?
Бебето винаги трябва да бъде покрито с леки дрехи, дори дрехи с UV защита, шапка и да се държи на сянка. Този принцип става все по-малко реалистичен за стриктно прилагане с порастването на детето. Следователно слънцезащитният крем трябва да се нанася редовно върху открити части на тялото. Избраният SPF трябва да бъде възможно най-висок, тъй като незащитеното излагане на слънце през детството е рисков фактор за рак на кожата в зряла възраст. Трябва ли да изберете „специален детски“ слънцезащитен крем? Разбира се, твърденията за деца имат маркетингов елемент, което често води до по-високи цени. Но последният тест на детски слънцезащитни продукти разкри, че алергените практически липсват. Следователно изглежда, че производителите се грижат да предлагат по-безопасни формули за своите гами, предназначени за по-малки деца. Разбира се, детският слънцезащитен крем може да се използва от цялото семейство без никакви проблеми.
Спрей, туба или аерозол?
Някои от нас се кълнат в едната или другата от тези опции за опаковка. Не всички обаче са еднакви. Аерозолите съдържат газ, който не трябва да се излага на топлина. Това не е особено важно за слънцезащитните продукти. И подобно на спрейовете, те са по-малко здравословни от тубичките. Всъщност, по време на движението на продукта, може да се вдиша малко количество, докато съставките в слънцезащитния крем нямат място в белите ни дробове! По същия начин, особено при ветровито време, те могат да се разпространят в околната среда, което също е нежелателно.
„Активни потребители“ и в медиите
Богомил Николов: Умението да пестиш от електроенергия е преди всичко навик
Адвокат Антоан Атанасов за измамни оферти за почивка
Богомил Николов: Нищожна е вероятността магазините за хората да са печеливши и да върнат парите в бюджета
Пазарът в цифри
- Прогноза на БНБ предвижда средногодишната инфлация, измерена чрез хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), да се ускори до 3.6% през 2025 г., спрямо 2.6% през 2024 г.
- Най-съществен принос за ускорението се очаква да имат групите на храните и на услугите.
- Основните проинфлационни фактори за България през 2025 г. са свързани с вътрешни за страната процеси, като нарастването на разходите за труд и високия растеж на частното потребление, както и повишаването на административно определяните цени при някои стоки и услуги и на акцизните ставки на тютюневите изделия.
- През 2026 г. средногодишната инфлация се очаква да остане сходна с тази от предходната година и да се забави до 3.3% през 2027 г.
- Базисната инфлация през прогнозния хоризонт се очаква да остане висока и да продължи да е с най-голям принос за общата инфлация.
Календар на потребителя
До 12 август за мнения и предложения е предоставен Проект на Решение на Министерския съвет за Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни. Основната цел на законопроекта е чрез установяване на ясни, честни и видими за цялото общество правила, по които възникват и се развиват отношенията между участниците по веригата на доставки на земеделски продукти и храни, да се осигури среда на прозрачност в договарянето, проследимост на функционирането и равнопоставеност в отношенията между участниците по веригата, а от там пропорционално разпределение на добавената стойност от нея, базирано на лоялната конкуренция.
От 26 до 28 септември ще се проведе традиционният за Стара Загора Фестивал на виното и културното наследство Августиада. И този път изложението се организира на открито на Античната улица в центъра на Стара Загора. Фестивалът ще бъде съпроводен с разнообразна културна програма.
До 30 септември Министерството на труда и социалната политика приема проекти за кандидатстване по мярката „Изграждане на мрежа от дигитални клубове“. Основната ѝ цел е да се подобри достъпът и качеството на обучението за пълнолетни хора чрез създаване на мрежа от 760 дигитални клуба във всички области на България. Всеки от тях ще бъде оборудван с компютри с достъп до интернет и ще дава възможност хората да ползват безплатно и свободно платформи за самообучение и електронни обучителни ресурси, включително за придобиване на дигитални умения. Клубовете ще се посещават с приоритет от хора в неравностойно положение, които нямат достъп до компютър и интернет – възрастни, жени, представители на ромската общност. Процедурата ще предостави повече възможности за включване в обучения чрез дистанционен достъп на населението от различни групи, както и в курсове за повишаване на уменията, квалификацията и компетентностите. В клубовете ще бъдат назначени наставници. Те ще насочват хората за подходящ вид обучение и ще им помагат при ползването на платформи за електронни обучения и електронни услуги. По мярката могат да кандидатстват народни читалища, вписани в Публичния регистър на народните читалища и читалищните сдружения, обществени библиотеки, регистрирани като самостоятелни юридически лица. Сред допустимите кандидати са и национално представителните организации на работодателите и на работниците и служителите, включително техни регионални структури и браншови или отраслови организации. Всеки краен получател може да изгради един дигитален клуб в сградата, където развива дейността си. Допустими за финансиране по проектите са разходи за текущ ремонт на помещения, закупуване на оборудване и обзавеждане. Кандидатстването е чрез модула „Е-кандидатстване“ в Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз в раздел Национален план за възстановяване и устойчивост. Очаква се дигиталните клубове да заработят до 31 януари 2026 г.
Народното събрание прие Законопроекта за приемане на еврото в България. Той предвижда възможност правителството да приеме временни мерки за противодействие в случай на значително нарастване на цените на стоки и услуги от първа необходимост. Мерките срещу евентуално недобросъвестно повишаване на цените от страна на търговците във връзка с членството на България в еврозоната ще важат до 8 август 2026 година. Регламентира се, че цените ще са "придружени с изписване на съответната валута, отличителен знак или съкращение, направено с еднакъв по размер, вид и цвят шрифт, позволяващо лесното им разпознаване". В периода на двойно обозначаване търговците, които предлагат стоки и услуги на потребители, формират цените си добросъвестно и прозрачно, е записано в закона. Предвижда се при изменение на цените търговците да са задължени при поискване да предоставят на контролните органи документи за наличие на обективни икономически фактори за него. На търговците, които формират цените си недобросъвестно в периода на двойно обозначаване на цените в левове и евро, ще бъдат налагани имуществени санкции в размер между 5000 лева и 1 млн. лева. Въвежда се изискване големите търговски вериги да публикуват на интернет страниците си крайните продажни цени на всички предлагани стоки и услуги от голямата потребителска кошница на ежедневна база. Глобите за неизпълнение на изискването за публикуване на списъка с цените няма да се прилагат в срок до един месец след влизане в сила на закона. Лицата, извършващи таксиметров превоз на пътници, да изпълняват задължението за двойно обозначаване на цените от 31 октомври 2025 г. Двойното обозначаване на продажната цена на книги, учебници, учебни помагала и други печатни произведения, включително познавателни книжки и учебни комплекти, детски книги с илюстрации, за рисуване или оцветяване, печатни или ръкописни нотни издания започва на 1 януари 2026 г.
Комисията за защита на конкуренцията наложи имуществена санкция на „Билла България“ ЕООД в размер на 405 936 лв. за заблуждаваща реклама, в нарушение на чл. 32, ал. 1 във връзка с чл. 33 от Закона за защита на конкуренцията. Поводът е промоционална кампания на дружеството, в рамките на която се рекламира продукт с наименование „Basso Blend Маслиново масло екстра върджин 20%“. В телевизионни и радиоклипове продуктът се представя като „Маслиново масло Extra Virgin Basso Blend“, докато в останалите рекламни материали се използва наименованието „Basso Blend Маслиново масло екстра върджин 20%“. В посланията се акцентира върху съдържанието на маслиново масло, с произход и качество, внушаващи по-висока стойност, което реално е 20%, като в същото време не се посочва основната съставка - слънчогледово олио (80%). Комисията установи, че начинът на представяне на продукта, без изрично уточнение, че той представлява смес от масла с преобладаващо съдържание на слънчогледово олио, е подвеждащ и има потенциала да повлияе на икономическото поведение на потребителите. В случая е съзнателно премълчана съществена информация относно съдържанието на продукта, а използваните рекламни послания са неточни, заблуждаващи и недобросъвестни. Санкцията би следвало да има и превантивен характер срещу подобни бъдещи недобросъвестни действия.
Над 10 000 европейски хотела предявяват колективни съдебни действия срещу базираната в Амстердам платформа за резервации "Букинг" (Booking.com), търсейки обезщетение за загубите, причинени от използването на т. нар. клаузи за "най-добра цена", обявени в сайта за онлайн резервации. Тези клаузи забраняват на хотелите да предлагат стаи на собствените си сайтове на по-ниска цена и се считат от тях за незаконни. Целта е да се предотврати т. нар "free rider" - принцип, при който платформата се използва като туристическа агенция, за да се намерят места за настаняване, след което се прави резервация директно през доставчика, за да избегне плащането на комисионата на платформата. Хотелите се позовават на решение на Съда на Европейския съюз (СЕС) от 19 септември 2024 г., в което по същество се посочва, че ценовата политика на "Букинг" спрямо хотелите може да ограничи конкуренцията. Booking е глобена с 413 млн. евро в Испания.