• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • Всичко за еврото
    • Всичко за еврото (част 2)
    • Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените- част 1
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
    • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
    • Двойното обозначаване при банки и финансови институции
    • Двойното обозначаване на цените- част 2
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)
  • Седмичн бюлетин брой 22 (548)
  • Седмичен бюлетин брой 23 (549)
  • Седмичен бюлетин брой 24 (550)
  • Седмичен бюлетин брой 25 (551)
  • Седмичен бюлетин брой 26 (552)
  • Седмичен бюлетин брой 27 (553)
  • Седмичен бюлетин брой 28 (554)
  • Седмичен бюлетин брой 29 (555)
  • Седмичен бюлетин брой 30 (556)
  • Седмичен бюлетин брой 31 (557)
  • Седмичен бюлетин брой 32 (558)
  • Седмичен бюлетин брой 33 (559)
  • Седмичен бюлетин брой 34 (560)
  • Седмичен бюлетин брой 35 (561)
  • Седмичен бюлетин брой 36 (562)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичен бюлетин брой 36 (562)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичен бюлетин брой 36 (562)

Публикуван на: 05/09/2025
Tweet
photo

   Климатик за всеки: Какво представлява CLEAR-HP?   

     CLEAR-HP е четиригодишен проект, финансиран от ЕК, започнал през септември 2023 г. В основата си проектът има за цел да улесни потребителите, които желаят да закупят и инсталират енергийно ефективни уреди в своите домове. Това е четвъртото издание от поредицата проекти CLEAR.

 

Какви са целите на проекта?

     Предвид измененията в климата и нарастващите разходи за  енергия  потребителите  в  цяла  Европа  все  повече се  интересуват  от  алтернативни  уреди  за  отопление  с възобновяема  енергия.  Те  обаче  споделят,  че  не  знаят откъде  да  започнат.  Проектът  има  за  цел  да  улесни потребителите,  които  искат  да  преминат  към  енергийно ефективни устройства, както и да предостави възможност за тяхното закупуване и монтаж с отстъпка.

 

Факти в подкрепа:

  • Да привлече поне 43 000 потребители да се включат в кампании за колективни покупки в седем държави от ЕС
  • Да  насърчи  нови  инвестиции  в  технологии  за възобновяема  енергия  в  размер  от  3,5  млн. евро
  • Да спести първична енергия в размер на 2 GWh
  • Да  намали  емисиите  на  парникови  газове  в Европа с 639 tCO2eq само в рамките на проекта (равно  на  700  пъти  емисиите,  отделени  при полет от Париж до Ню Йорк)      / https://impactco2.fr/comparateur/

 

Какво печелят потребителите?

     Потребителите, които се включат в проекта на национално ниво, ще бъдат обучени как да подготвят дома си за инсталация на климатик или термопомпа. Всички потребители ще имат възможност и да се включат в кампания за колективно закупуване на климатици, в която ще им бъдат предложени устройства с високо ниво на енергийна ефективност и включен в цената монтаж. Ако не разполагат в жилището си с пространство, което е подходящо за инсталиране на климатик, на потребителите ще бъде предоставен специфичен за тяхната ситуация съвет дали и как жилището им може да бъде пригодено за подобно устройство.

 

В кои държави се предлагат колективни покупки?

     Потребителите в седем европейски държави ще могат да се включат в кампании за колективно закупуване: Белгия, България, Испания, Италия, Португалия, Словакия и Словения.

 

Какво още включва проектът?

     Освен обученията и кампаниите за колективно закупуване, партньорите разработват препоръки на национално ниво за политиките, свързани с възобновяема енергия и енергоефективни устройства. Накрая партньорите ще предоставят и материали за обучение на монтажници и проектанти на отоплителни инсталации, за да подобрят качеството на инсталациите и да увеличат броя на специалистите, които се занимават с инсталацията на подобни уреди за отопление и охлаждане.

 

Какви продукти се предлагат?

     В зависимост от различни фактори, като климат, пригодността на жилищата, националните субсидии и наличностите на продуктите, на потребителите ще се предлагат термопомпи въздух-въздух (климатици) или въздух-вода.

 

Кои са участниците в проекта?

     Проектът се управлява от BEUC (Европейската организация на потребителите), изпитването на продуктите се извършва от ICRT (Международната потребителска организация за научни изследвания), колективните покупки се координират от DECO PROTeste. Седем национални потребителски организации ще провеждат кампании на местно ниво в цяла Европа: Altroconsumo (Италия), БНААП (България), DECO PROTeste (Португалия), OCU (Испания), SOS (Словакия), Testachats (Белгия) и ZPS (Словения).

 

   С вашите въпроси за еврото: Дигиталната валута   

     Икономистът от Пловдив Георги Стоев е подел лична инициатива в социалните мрежи, в която си е поставил за цел да отговаря на въпроси на граждани за важните промени, които ще настъпят, след като България влезе в еврозоната.

 
Въпроси за дигиталното евро
     Дигиталното евро е електронна форма на еврото, издавана от Европейската централна банка /ЕЦБ/. Ще можем да го използваме за плащане онлайн и офлайн, бързо и безплатно, подобно на пари в брой – но в дигитална форма. Когато България влезе в еврозоната, българите ще получат достъп и до дигиталното евро. Това ще бъде допълнителна опция, не задължение. Ще можем да избираме между кеш, банки и дигитални плащания с пари от ЕЦБ – всички с една и съща стойност.

Ще замени ли парите в брой?
     Не. Дигиталното евро ще допълва, а не заменя наличните евробанкноти и монети. Всеки ще може сам да избира с какво да плаща – кеш, карта или дигитално евро.


Защо изобщо се въвежда дигиталното евро?
     Причините са стратегически. Голямата част от електронните плащания минават през частни компании, базирани извън Европа. Целта на дигиталното евро е да даде на гражданите независима, европейска алтернатива за дигитални разплащания. Като цяло това е дефанзивен ход на ЕС - защита на Европа от възможни рискове в други държави, в това число във финансовия сектор.


Кой ще може да го използва?
     Всички граждани и фирми в еврозоната, включително временни посетители. След като България приеме еврото, и ние ще имаме достъп до дигиталното евро.


Как ще се използва?
     През мобилно приложение, карта или преносимо устройство (смартфон, смарт часовник). Ще може да се плаща в магазин, онлайн, между хора (P2P), към институции – и офлайн, без интернет.


Ще плащаме ли такси?
     Не. Използването на дигиталното евро ще бъде безплатно за потребителите.


Ще има ли лихва?
     Не. Дигиталното евро е създадено за разплащания, а не за спестяване или инвестиции. Вероятно ще има лимити на сумата, която може да се държи дигитално, за да не се местят масово депозити от банките.


Как се гарантира сигурността и поверителността?
     При офлайн плащанията – поверителността ще е като при плащане с кеш. При онлайн плащанията – ЕЦБ няма да знае какво купувате. Данните ще се обработват само от доставчика на услугата, при спазване на европейските правила за защита на личните данни (GDPR).


Кога ще бъде въведено?
      Проектът е в подготвителна фаза от ноември 2023 г. Решение за въвеждане ще се вземе най-рано в края на 2025 г., след приключване на тестове и приемане на необходимите закони.

 

   Подготовка за 15 септември – откъде да я започнем?   

     И докато още е в сила летният сезон, дойде време да помислим за първия учебен ден. Институциите също се стягат. Агенцията за социално подпомагане започна приема на заявления за отпускане на еднократна помощ от 300 лева за ученици за новата учебна 2025/2026 г. На нея имат право всички семейства с ученици от 1-ви до 4-ти и 8-и клас в държавните, общинските и частните училища независимо от дохода си. Тя се изплаща на два пъти по 150 лв. - за първия срок и в началото на втория.

Ако семействата на ученици от 1-ви и 8-и клас искат да я получат преди 15 септември, е необходимо да приложат и удостоверение, че децата са записани в съответното училище. За 2-ри, 3-ти и 4-ти клас не се изисква такова, тъй като децата автоматично преминават в по-горен клас. Правното основание за тази кампания дава Законът за семейни помощи за деца - чл. 10а.

 

Какво е необходимо да се приготви предварително

     Помощта се отпуска въз основа на заявление-декларация по образец, попълнено от правоимащите лица и подадено в дирекция „Социално подпомагане“ по настоящ адрес по един от следните начини:

  1. лично, като към заявлението декларация се прилага лична карта (за справка);
  2. чрез лицензиран пощенски оператор, включително чрез услуга за електронна препоръчана поща;
  3. по електронен път с квалифициран електронен подпис;
  4. по електронен път посредством електронна административна услуга съгласно Закона за електронното управление.

 

Необходими документи:

     Към заявлението-декларация се прилагат следните документи, в случаите, в които дирекция „Социално подпомагане" не може да получи информацията по служебен път:

- Заявление-декларация по образец;

- Удостоверение, че детето (децата) е записано в първи клас, издадено от съответното училище;

- Mедицински протокол на ЛКК – в случаите, когато поради здравословни причини, установени с протокол на ЛКК, детето не може да започне училище;

- Kопие от удостоверение за назначаване на настойник или попечител.

 

На пазара на учебни пособия 

     Бърза наша проверка установи, че основните учебни пособия в момента се продават в книжарниците и големите магазини на цените им от края на миналата учебна година. Нашият съвет е да побързате и закупите нужните пособия преди да започнат големите опашки в навечерието и началото на учебната година. Предишни наши наблюдения показват, че много търговци използват вълненията на потребителите около първия учебен ден и завишават цените. Освен това, в момента книжарниците са празни и ще си спестите много време и нерви по опашките през септември. По-активните търговци вече обявяват кампании за ранно и достъпно снабдяване с необходимите пособия.

 

   „Активни потребители“ и в медиите   

Богомил Николов: Защо скъпият климатик не е лукс, а инвестиция с бърза възвръщаемост

Потребителската кошница продължава да поскъпва - къде има увеличения?

„Активни потребители”: Нискотарифните компании често променят правилата си, за да затруднят пътниците

Д-р Сергей Иванов: Имитиращите млечни продукти у нас са в пъти повече от обявените 6000 тона

 

   Пазарът в цифри   

  • БНБ съобщава, че през периода януари – май 2025 г. годишният темп на нарастване на кредита за домакинствата се запази близо до отчетения в края на 2024 г. и през май възлиза на 20.7%.
  • При потребителските кредити е отчетено забавяне на растежа.
  • При жилищните кредити, които продължават да имат най-висок принос за нарастването на кредита за домакинствата, се наблюдава тенденция към задържане на сходни темпове на растеж.

 

   Календар на потребителя    

От 2 септември Министерството на финансите започна информационни срещи с представители на местните власти, бизнеса и гражданите в страната, част от информационната кампания за въвеждането на еврото в България. Целта на инициативата е да информира обществото за конкретните срокове,  стъпки и практически аспекти, които съпътстват прехода към единната европейска валута. По време на събитията участниците имат възможност да се срещнат с ръководители и експерти от ключови институции, ангажирани с процеса по въвеждане на еврото, и лично да зададат своите въпроси.

Пълният график на срещите 2 септември – 30 октомври тук

График на срещите за първите две седмици на септември:

  • Търговище, 09.09.2025 г., 13.30-16.00 ч., Хотел Терра Европа 4*, ул."Стефан Караджа" 13;
  • Добрич, 10.09.2025 г., 9:30-12:00 ч., Сградата на общината, ул. "България" 12;
  • Благоевград, 11.09.2025 г., 9:30-12:00 ч., Зала "22 септември", Площад "Георги Измирлиев - Македончето" 1;
  • Разград, 11.09.2025 г., 9:30-12:00 ч., Зала "Филхармония", улица "Бели лом";
  • Силистра, 12.09.2025 г., 9:30-12:00 ч., Сградата на общината, ул. "Симеон Велики" №33.

Регистрация в първите две седмици на септември: 

  1. Регистрационна форма за информационна среща за въвеждане на еврото в България – гр. Търговище, 09.09.2025 година: https://forms.gle/d8uSDSjMZTTTKoBi9
  2. Регистрационна форма за информационна среща за въвеждане на еврото в България – гр. Добрич, 10.09.2025 година: https://forms.gle/hu7otRTSEfyGs52t8
  3. Регистрационна форма за информационна среща за въвеждане на еврото в България – гр. Разград, 11.09.2025 година: https://forms.gle/FeweGNsFLoBNYiKi9
  4. Регистрационна форма за информационна среща за въвеждане на еврото в България – гр. Благоевград, 11.09.2025 година: https://forms.gle/P5yN9DkjxU6yPhVz7
  5. Регистрационна форма за информационна среща за въвеждане на еврото в България – гр. Силистра, 12.09.2025 година: https://forms.gle/zReGQUvkWszbuNhk6

При възникнали въпроси и за допълнителна информация Вашите сътрудници могат да се обръщат към г-жа Кремена Мизова от Министерството на финансите – тел.: +359 889 47 47 52 или да пишете на e-mail: [email protected];

 

От 2 септември туристическите визи за САЩ се издават по нови изисквания - повечето кандидати — включително лица под 14 и над 79 години — ще трябва да се явят лично на интервю. Изключени от изискването са онези кандидати, чиято предишна B1/B2 виза е изтекла в рамките на последните 12 месеца — те могат да подадат документи по пощата. 

 

На 18 септември ще се проведе онлайн семинар на тема: „Въвеждане на еврото – счетоводни и данъчни аспекти“. За повече информация: http://tbm-bg.com/zapisvane.

На 19 септември в град Дупница ще започне инициативата под наслов „Пенсиите в евро“. Както Активни потребители вече съобщи, досега възрастните хора и основно в отдалечените малки населени места бяха изолирани от кампанията за разясняване на еврото. Сега службата на Омбудсмана на България и НОИ ще организират съвместни приемни с цел да бъдат информирани и консултирани пенсионерите по всички въпроси, свързани с предстоящата промяна  -  от преизчисляването на пенсиите в евро до това как да разпознават фалшивите банкноти, за да не стават жертва на измамници. 

 

До 31 октомври продължава кампанията на Асоциация „Активни потребители“ за покупка на качествени и енергийно ефективни климатици с до 370 лв. договорена отстъпка и включен монтаж. Всички модели, част от кампанията, са получили висока оценка в независими лабораторни тестове, извършени от международни специалисти. Всеки може да се включи  чрез безплатна и необвързваща с покупка регистрация на уебсайта на кампанията.

 

МФ публикува насоки за прилагане на задължението за двойно обозначаване на цените на стоките и услугите и за заплащане на покупките в брой в евро и левове във връзка с въвеждането на еврото. Те са изготвени в съответствие с изискванията на Закона за въвеждане на еврото в Република България (ЗВЕРБ). Целта на документа е да внесе допълнително яснота по отношение на прилагането на разпоредбите на ЗВЕРБ относно периода на двойно обозначаване на цените на стоките и услугите в левове и евро - от 8 август 2025 г. до 8 август 2026 г., както и периода на двойно обращение, в който двете валути ще бъдат едновременно законно платежно средство - от 1 януари до 31 януари 2026 година. Те се отнасят за търговците от нефинансовия сектор и не се прилагат от търговците, предоставящи финансови услуги, по отношение на които действат специални правила по ЗВЕРБ. Общите препоръки при изготвянето на етикетите са за ясно и четливо изписване с еднакъв размер на шрифта на цените в левове и в евро, както и на техните съкращения или отличителни знаци (лв., €, BGN, EUR). Също така трябва да се избягват прекомерни и допълнителни елементи, които водят до объркване на потребителя. Отправени са и препоръки към търговците как да прилагат правилата за двойно обозначаване в различни хипотези – напр. стоки, които се предлагат в опаковка, такива в насипно състояние, услуги, предлагани извън търговския обект, и др. За улеснение на търговците са разработени и примерни визуализации, които могат да бъдат разгледани на: evroto.bg :: Документи

 

Комисията за защита на потребителите осъществява засилен контрол в търговски и туристически обекти на територията на цялата страна. Проверките са насочени и към начина на обозначаване на цените в лева и евро в процеса на въвеждане на еврото в страната. Към настоящия момент резултатите от проверките показват установени множество несъответствия с изискванията на закона – липсват цени в евро, обявените цени в лева и евро са изписани с различни цветове, шрифтът на съответните валути е много по-дребен от цифрите и др. Прави впечатление, че големи търговски вериги с обекти в цялата страна, които предлагат нехранителни продукти – дрехи, обувки, стоки за дома и т.н., са част от тези, които не спазват правилата за двойно обозначаване на цените.

 

Комисията за защита на потребителите (КЗП) публикува списъка със стоките, чиито цени търговците трябва да публикуват всеки ден на интернет сайтовете си. Законовото изискване за ежедневното им обявяване от магазините с над 10 млн. лв. годишен оборот бе мотивирано като мярка срещу необосновано поскъпване. То влезе в сила от 8 август,  но липсата на точен списък на стоките, правеше невъзможно изпълнението му.  След като списъкът вече е ясен, КЗП трябва да стартира и новата платформа за сравнение на цените на основни стоки kolkostruva.bg.

Сред стоките, чиито цени ще се следят всеки ден, са бял, ръжен, типов и хляб Добруджа, кори за баница, прясно и кисело мляко от 2 до 3.6%, краве сирене и кашкавал от краве мляко, извара, пилешко, свинско и телешко месо 1 кг различни разфасовки, кайма смес, няколко вида колбаси, яйца различни размери, пакетиран боб, леща, ориз, макарони, бяла захар, сол - по 1 кг, различни консервирани храни, десетина вида плодове и зеленчуци, бисквити, кроасани, шоколад, кафе, чай, минерална вода, светла бира, бяло и червено вино, ракия. От нехранителните стоки са включени цигари, препарати за миене на съдове, тоалетна харти, шампоани, пасти за зъби, сапуни. КЗП обръща внимание, че редовното и вярно предоставяне на информация не е формалност, а инструмент за защита на потребителите и за предотвратяване на увреждане на техните интереси в процеса на въвеждане на еврото. Същевременно напомня, че разпоредбата на чл. 55б, ал. 5 от ЗВЕРБ е в сила и е задължителна за всички търговци. Тази разпоредба от ЗВЕРБ задължава търговците да публикуват на интернет сайтовете си ценови листи, съдържащи данни за търговския обект, име на продукта, марка, нетно количество, цена на дребно, категория, както и данни за намалението на цената, срок на намаление на цената, референтната цена, прилагана преди намалението, текущата намалена цена, както и процентното изменение между двете цени. Това задължение обхваща търговците на дребно с хранителни стоки, алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, нехранителни стоки и лекарствени продукти, с оборот за предходната финансова година над 10 000 000 лв. Законодателят не е предоставил на КЗП правото да дава указания или да посочва примерни продукти по ал. 5 на чл. 55б от ЗВЕРБ, а е оставил преценката за начина на изпълнение на това тяхно самостоятелно задължение на търговците. КЗП констатира, че до момента това законово изискване масово не се изпълнява. В интерес на потребителите и в защита на обществения интерес търговците са длъжни да започнат да публикуват ценовите листи, както е предвидено в Закона, както и да подават информацията към Комисията, като това е пряко свързано с прозрачността и доверието на хората по отношение на цените и процеса на въвеждане на еврото. Съгласно чл. 55б, ал. 1 от ЗВЕРБ търговците са длъжни да публикуват ежедневно до 7.00 часа в машинночетим формат, позволяващ извличане на данни, на интернет страниците си информация за деня за индивидуалните продажни цени на предлагани за продажба стоки от състава на голямата потребителска кошница, определени от Комисията за защита на потребителите. Целта е да се гарантира, че преходът към еврото ще протича прозрачно и без увреждане на интересите на хората. На основание ал. 7 от същия член КЗП издава указания за съдържанието, обхвата и начина на предоставяне на тази информация, а в списъка по ал. 1 са посочени стоките, за които следва да се подава информация. След публикуването на указанията и списъка законовото задължение е в сила и търговците следва да го изпълняват. Указанията по чл. 55б, ал. 7 от ЗВЕРБ, както и списъкът по ал. 1 на същия член, са публикувани и са достъпни за ползване на електронната страница на Комисията за защита на потребителите.

 

В рамките на мониторинга на сектор „Храни“ и във връзка с медийни публикации за очаквано повишение на цените на слънчогледовото олио поради намален добив на маслодаен слънчоглед в страната през 2025 г., Комисията за защита на конкуренцията започна предварително проучване за евентуални антитръстови нарушения в сектора. В хода на проучването се цели да се установи дали съществуват антиконкурентни практики или пазарни изкривявания, които могат да доведат до неоправдано поскъпване на слънчогледовото олио. За целта е изискана информация от институции и пазарни участници за функционирането на пазара на маслодаен слънчоглед и производните от него продукти за периода от 2022 г. до настоящия момент.

 

При секторния анализ на пазарите за търговия на едро и дребно с лекарствени продукти Комисията за защита на конкуренцията продължава активните си действия по производството. Проведени са редица срещи с национално представени пациентски организации и със сдружения на собственици на аптеки. Целта е да се обсъдят условията за конкуренция на вертикално свързаните пазари по веригата за доставка на лекарства, поведението на пазарните участници, както и причините за недостига или липсата на определени медикаменти на българския пазар. За повишаване ефективността на действията и в рамките на законовите си правомощия, КЗК събира и анализира актуална информация, необходима за проучването. По време на тези срещи ще бъдат обсъдени ключови въпроси, свързани с проблемите на фармацевтичния пазар, както и евентуалното прилагане на антиконкурентни практики - включително неравнопоставеност на търговците на дребно, налагане на търговски условия, ограничения в доставките на определени продукти и други действия, които могат да доведат до нарушаване на конкуренцията и увреждане правата на пациентите. Ако в хода на анализа се установят данни за нарушения като нелоялни търговски практики, злоупотреба с господстващо положение или забранени споразумения, КЗК ще се самосезира и ще образува съответните производства за тяхното установяване.

 

Комисията за доходи и жизнено равнище към Националния съвет за тристранно сътрудничество обсъди проект на Постановление на Министерския съвет (ПМС) за определяне на размера на линията на бедност за страната за 2026 година. Той предвижда тя да бъде 764 лв. За настоящата година нейният размер е 638 лв. Предложената стойност от 764 лв. съответства на линията на бедност от изследването „Статистика на доходите и условията на живот (EU-SILC)”, като националната линия на бедност нараства с 19,7% (126 лв.) спрямо размера ѝ от предходната година и разширява обхвата на социалните помощи.  

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia