• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • Всичко за еврото
    • Всичко за еврото (част 2)
    • Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
    • Двойното обозначаване на цените- част 1
    • Kакво се случва с небанковите финансови услуги?
    • Конкуренция в действие - турската платформа за сравнение на цени
    • Двойното обозначаване при банки и финансови институции
    • Двойното обозначаване на цените- част 2
    • Какво трябва да знаем за прехода към новата валута?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)
  • Седмичн бюлетин брой 22 (548)
  • Седмичен бюлетин брой 23 (549)
  • Седмичен бюлетин брой 24 (550)
  • Седмичен бюлетин брой 25 (551)
  • Седмичен бюлетин брой 26 (552)
  • Седмичен бюлетин брой 27 (553)
  • Седмичен бюлетин брой 28 (554)
  • Седмичен бюлетин брой 29 (555)
  • Седмичен бюлетин брой 30 (556)
  • Седмичен бюлетин брой 31 (557)
  • Седмичен бюлетин брой 32 (558)
  • Седмичен бюлетин брой 33 (559)
  • Седмичен бюлетин брой 34 (560)
  • Седмичен бюлетин брой 35 (561)
  • Седмичен бюлетин брой 36 (562)
  • Седмичен бюлетин брой 37 (563)
  • Седмичен бюлетин брой 38 (564)
  • Седмичен бюлетин брой 39 (565)
  • Седмичен бюлетин брой 40 (566)
  • Седмичен бюлетин брой 41 (567)
  • Седмичен бюлетин брой 42 (568)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичен бюлетин брой 42 (568)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичен бюлетин брой 42 (568)

Публикуван на: 17/10/2025
Tweet
photo

   Проверено за вас: Каква вода пием   

       Софийският университет и асоциация Активни потребители направиха проучване с тестове на водата за питейно-битови нужди. Целта на изследването е да се установи дали топлата и студената вода за питейно-битови нужди се различават по микробиологични характеристики. Допълнително ще се направи анализ на националните регулаторни изисквания за топлата питейна вода.

 

Какво включва проучването          

       За изследването са подбрани 14 локации от три града, притежаващи централно обществено водоснабдяване с топла вода за питейно-битови цели – София, Пловдив и Плевен. От всички локации /които можете да видите на сайта на асоциацията/ се събрани проби от студена и топла вода, като е измерена и температурата на течащата топла вода на изхода на крайните потребители, т.е. в кухните. В лаборатория са определени: концентрацията на бактериите във водата (бактериален товар), проведен е култивационен тест за наличие на индикаторни микроорганизми (колиформи и Escherichia coli) съгласно действащата регулация в ЕС, както и анализ на 6 рутинни химически показателя – активен хлор (обичайния дезинфектант), нитрати, фосфати, амониеви йони, желязо и манган.

 

Какво показват резултатите

       Анализираните химически показатели от всичките 14 локации са в норма. Резултатите за съдържание на активен хлор показват, че само в 7 от тях се откриват нива над 0,05 мг/литър, което е лимитът на детекция на използвания тест. Регулаторната норма от 0,5 мг/л не се надхвърля от нито една проба. В половината от пробите студена вода не е открит хлор. Аналогично, в нито една от 14-те образци, събрани от подгрята вода, не е установено наличие на хлор. В София активен хлор се открива само в 2 от 8 локации. Установеното отсъствие на дезинфектант в половината проби студена, както и всички такива топла вода, увеличава риска от развитие на нежелателни и потенциално патогенни за хората микроорганизми. Всичките 14 двойки проби са анализирани и за наличие на основните индикаторни микроорганизми, колиформи и Escherichia coli, но такива не са открити.

       В изследването се използва бактериалният товар за сравняване на количеството на бактериите между топлата и студената питейна вода от всяка отделна двойка проби. В съотношението топла/студена вода от 13 проби при 12 от тях в подгрятата вода се откриват повече бактерии в сравнение със студената. Усреднената стойност е 22 пъти, с максимум 69,5, и минимум 1,4 пъти. Най-високо е това съотношение в пробата от кв. Гео Милев в София. Това е изненадващ резултат, защото обичайно се предполага, че високата температура ще убие бактериите в подгрятата вода. Обратното на очакваното е следствие от недостатъчно високата температура във водопреносната система. Допълнително, вероятно в тръбите се развиват термотолерантни бактерии, различни от обичайните за питейна вода. Тези бактерии са устойчиви към не особено високите стойности на подгряване.

       Интересни са резултатите от измерване на температурата на топлата вода, течаща от крановете на домакинствата. Средната отчетена стойност е 52,1 градуса.

 

Факти в подкрепа

  • В 3 от 14 локации са измерени под 50 градуса.
  • Препоръките на СЗО и регулациите в много държави изискват температура на топлата вода от 55 и нагоре, на което отговарят само 3 от 14 проби.
  • Останалите 8 проби са в диапазона 50 – 54 градуса.

 

       В обобщение, във всички изследвани двойки топла/студена вода не се откриват отклонения в рутинните регулаторни показатели за микробиология и химия, освен отсъствието на дезинфектант (активен хлор) в повечето проби. Молекулярно-биологичният анализ показва многократно по-голямо съдържание на бактерии в топлата вода. Развитието на микроорганизми в топлата вода доказано води до поява на патогени за хората. Това означава, че хората с компрометирана или отслабена имунна система могат да се разболеят от бактерии, с които те обичайно изобщо не се срещат. Опитът на други държави показва, че най-често се развиват пневмонии, предизвикани от Легионела и не-туберкулозни Микобактерии. В България съществува заболеваемост сред пациенти с неидентифицирани по причинител и произход пневмонии и е напълно възможно това да е свързано с топлопреносната мрежа.

 

Препоръки за потребителите

1. Въпреки че тече от същия чучур и има еднакъв произход, топлата вода се различава от студената питейна. В България нашето изследване установи, че в топлата вода от обществената водопреносна мрежа не се откриват дезинфектанти, но се установяват много повече бактерии. Затова не ползвайте топлата вода за питейна!

2. Ограничете използването на топлата вода за някои битови цели, най-вече за устна хигиена (миене на зъби) и готвене.

3. При употреба на студената вода за пиене източвайте поне 1 минута, за да премахнете застоялата затоплена вода и промиете добре тръбата.

4. Не забравяйте – микроорганизмите се развиват в застояла вода, независимо дали се е затоплила по естествен начин или е подгрята. Затова, когато имотът не е използван продължително време, е необходимо да източите добре водопреносната мрежа. В най-общия случай не използвайте за пиене първите няколко часа.

5. Най-податливи за бактериални инфекции с произход питейна вода са бебетата, възрастните и хората с отслабена имунна система. Не използвайте за пиене и готвене топла и/или застояла вода, а в най-добрия случай преварявайте и съхранявайте в хладилник в добре измит и затворен стъклен съд.

6. Когато топлоподаването се осигурява от домакински бойлер, е необходимо да поддържате температура над 60 градуса.

7. Ако членове на домакинството/сградата имат чести респираторни рецидиви или пневмония без контакти с подобна диагноза, трябва да се замислите за микробиологично тестване на сградната водопреносна инсталация.

 

       Пълна информация за резултатите от изследването и показателите за водата във вашия регион ще намерите на сайта на Активни потребители.

 

   Актуално: Българските домакинства и ВЕИ   

       Темата за българските потребители, енергийните им нужди и решенията за финансови икономии на домакинствата занимава постоянно асоциация Активни потребители. На сайта й ще намерите много полезни съвети по тези въпроси, европейските регулации, опита на други страни, както и проучвания на потребителски организации от ЕС за нови решения за справяне с енергийните разходи – използване на практични и достъпни като цена възобновяеми източници на енергия от домакинствата. Затова експертите на асоциацията подкрепят изводите и препоръките на организацията Habitat for Humanity Bulgaria, в които се казва: „За домакинствата в многофамилни жилищни сгради отново не се осигурява справедлив достъп до енергия от възобновяеми източници“.

       Министерството на енергетиката обяви за обществено обсъждане изменение на Закона за енергия от възобновяеми източници (ЗЕВИ). Вносителят на промените в ЗЕВИ декларира, че законът адаптира съществуващата правна рамка към изискванията на Директива (ЕС) 2023/2413, известна още като RED III, по отношение на редица аспекти, вкл. „Стимулиране на децентрализирани системи за производство и съхранение на електрическа енергия“.

       На практика, обаче, такива стимули за домакинствата в многофамилни жилищни сгради няма, а топката се прехвърля към Министъра на регионалното развитие и благоустройството, на когото е вменено разработването и въвеждането на технически правила и норми в областта на проектирането и строителството на сгради за увеличаване на дела на електрическата енергия, топлинната енергия и енергията за охлаждане от възобновяеми източници. В неговата компетентност е и разработването на схеми за подпомагане на използването на енергията от възобновяеми източници в сгради.

 

Въпросите остават

       Домакинствата нямат нужда от наредби, които да са поредната бариера пред инсталирането на ВЕИ. Необходим е диференциран подход към ВЕИ инсталациите според тяхната мощност и свеждане до минимум на административните пречки.

       Докога инсталациите с мощност до 800 W, които съгласно европейските разпоредби са незначими за битовата мрежа и за мрежата на оператора, ще се третират по общия ред като инсталации до 1 МW?

       Докога един преместваем слънчев уред за балкон в многофамилна жилищна сграда ще се третира като строеж? Облекчен режим и до момента има единствено за еднофамилни жилищни и вилни сгради, когато ВЕИ инсталацията е за собствени нужди и с мощност до 20 kW. Нужно е третиране на балконските фотоволтаици като слънчев уред с единствено задължение за обявяването им пред оператора на мрежата и с ангажимент на оператора да купува върнатата енергия на нулева цена – нещо, което работи в Германия вече 5-та година и е довело до инсталирането на над 2 млн. балконски фотоволтаика.

 

Добрата практика

       Полша обяви рекорден бюджет за своята национална програма за стимулиране на домашната соларна енергетика и системите за съхранение на енергия „Mój Prąd“. Правителството отделя 1,85 млрд. злоти (около 848 млн. лв.), за да подкрепи домакинствата, които искат да инсталират фотоволтаични панели, батерии и други решения за собствено производство и управление на електроенергия. Само през последния прием са подадени 121 000 заявления, което показва огромния интерес на гражданите към възможността да намалят разходите си за ток и да станат по-независими от пазара.

       Над половината от бюджета – приблизително 1 млрд. злоти (458 млн. лв.), е насочен към подпомагане на домашните енергийни батерии, което е ключово за ефективното използване на слънчевата енергия. Полската програма финансира не само изграждането на микро PV инсталации, но и тяхното комбиниране със системи за съхранение, което позволява на домакинствата да използват произведената електроенергия дори когато няма слънце. Този мащабен финансов ангажимент на държавата показва как активната политика може да ускори прехода към децентрализирана, чиста енергия и да стимулира пазара на малки соларни решения.

       Този модел може да служи като пример за България, където в момента се обсъждат промени в ЗЕВИ. Подобни финансови стимули биха ускорили внедряването на микроинсталации, включително балконски фотоволтаици, и биха помогнали на домакинствата да произвеждат и съхраняват собствена енергия, намалявайки сметките си и натоварването на електроенергийната система.

 

   С вашите въпроси за еврото: Какво трябва да знаем за прехода към новата валута?   

       Продължаваме да ви запознаваме с новата брошура на асоциация Активни потребители Какво трябва да знаем за прехода към новата валута. В нея експертите отговарят на най-масовите въпроси на потребителите и им дават ценни съвети, за да се ориентират бързо и лесно в търговията с евро и да не загубят пари в този период. Без съмнение, брошурата ще бъде удобен пътеводител на всеки българин преди и по време на въвеждане на еврото в България.

 

Двойно обращение на лева и евро

       От 1 до 31 януари 2026 в обращение ще бъдат и левът, и еврото, а търговците са задължени да приемат плащания в брой и в двете. Плащанията се извършват в лева или евро по избор на потребителя без допълнителни такси за превалутиране. Всички цени следва да бъдат ясно обозначени в двете валути съгласно правилата за двойно обозначаване.

 

Връщане на ресто

       При заплащане в брой (в лева или евро) рестото се връща изцяло в евро. При липса на монетна наличност в евро, рестото се връща изцяло в лева. Ако търговецът няма техническа или касова възможност да осигури точно ресто в евро, следва да предложи алтернативна разумна възможност. Превалутирането на рестото се извършва по официалния валутен курс и с прилагане на закръгляването до 2 знака.

 

Информиране на потребителите

       Търговците следва да поставят на видно място в обекта уведомление, че в преходния период се приемат плащания и в двете валути. Потребителят трябва да е уведомен чрез табели или устно, че е препоръчително рестото да бъде върнато в евро, независимо от валутата на плащането.

 

Препоръки към търговците

• Търговците трябва да се снабдят с евромонети от търговските банки през декември 2025 г. и да поддържат достатъчно количество разменни монети и банкноти през януари 2026.

• Персоналът следва да е обучен за работа с двете валути и превалутиране по фиксирания курс.

• С оглед плавното преминаване към новата валута следва да се насърчава използването на евро при плащания.

 

Съвет за потребителите

За да намалите риска от връщане на грешно ресто, избягвайте плащането в лева след 1 януари, а сменете останалите ви левове в банката и плащайте приоритетно в евро. Плащането с карта също способства за избягване на рисковете.

 

Отражение върху цените

       Сама по себе си смяната на валутата не би трябвало да създава спекулативна ситуация и да се отразява негативно. Спекулата е възможна там където има нарушена конкуренция и нейните пороци се проявяват без значение с каква валута се търгува. И все пак смяната на валутата създава предпоставки за промени в някои цени.

 

Закръгления в цените

       Една от неизбежните последици при смяна на валутата са закръгленията в цените. Психолозите отдавна са установили, че хората възприемат най-силно първата цифра в цената и затова масово срещаме цени завършващи на Х,99. За наш късмет обменният курс в България е 1,95583, което естествено води закръгленията надолу. Например, настояща цена от 9,99 лева има еврова равностойност от 5,11€ и най-логичното закръгляване води към 4,99€, въпреки че повечето потребители биха прогнозирали закръгляване към 5,99€.

 

Вендинг автомати

       Специфична разновидност на закръгленията се наблюдава при вендинг автоматите. В България голяма част от тях връщат ресто, което означава, че цените могат да не се закръгляват, но по-вероятно е те да не боравят с най-дребните монети от 1,2 или 5 евроцента, което ще води към закръгления най-малко към 10 евроцента в цените. Например, ако едно кафе от автомат сега струва 1 лев (0,51 евроцента), то най-логичното закръгляване би водило надолу към 50 цента, но не са изключени и закръглявания нагоре.

       При автоматите, които не връщат ресто, закръгляването надолу е още по-вероятно, защото, ако сегашна цена от 1 лев (0,51 евроцента) се закръгли нагоре към 1 евро, тя ще стане почти двойна, което силно би намалило оборотите на търговците.

 

Етикети на международни вериги

       Всеки от нас е виждал в магазини на международни вериги етикети с множество цени в различни валути, в които оперира търговецът. Те не са идентично измерени през обменните курсове. Например, на етикета на детска дрешка виждаме цена от 8 лева и 5€. Това означава, че е много вероятно след смяната на валутата цената на тази дрешка да не бъде 4,09€, а да остане евровата цена от 5€.

 

Сигналите и съветите на НОИ

       През седмицата НОИ сигнализира, че има опити за измами на пенсионери по повод на превалутирането на пенсиите в евро. „Ако някой се представи за служител на НОИ и поиска лични данни или подписи, това е измама", заявиха от института. Ето съветите „от първа ръка“ към възрастните българи.

       Процесът е автоматичен: Всички пенсии, обезщетения и добавки към тях ще бъдат превалутирани служебно и автоматично.

       Не се изискват документи: Гражданите не трябва да подписват никакви нови заявления, договори или каквито и да било други документи.

       Фиксиран курс: Всички суми по банкови сметки ще бъдат превалутирани автоматично по официалния фиксиран курс: 1 евро = 1,95583 лева.

       Парите в брой: Единствено парите, които държите в брой, ще трябва да бъдат обменени в банките.

       Ако лице, представящо се за служител на НОИ, поиска личните ви данни, незабавно се свържете с най-близкото териториално поделение на института или подайте сигнал в полицията.

       От НОИ съветват възрастните хора да бъдат особено предпазливи, да не се доверяват на непознати и да потърсят съдействие от свои близки. Информирайте се единствено от официалните източници – НОИ, Министерството на финансите и БНБ.

 

   „Активни потребители“ и в медиите    

Колко пъти купуваме потребителската кошница с минимална заплата? 9,6 пъти – у нас, 33,4 пъти - в Нидерландия
Защо надценката при някои основни хранителни продукти надхвърля 50%
„Пресечна точка”: За труса в управлението на страната и годишната инфлация
Скритите капани на бързите кредити – как плащаме двойно без да разберем

 

   Пазарът в цифри   

  • Общият показател на доверие на потребителите през юли 2025 г. намалява с 4.7 пункта в сравнение с април.
  • Това се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата.
  • Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца са влошени спрямо предходното наблюдение, в резултат на което балансовите показатели намаляват съответно с 4.6 и 10.6 пункта.

 

   Календар на потребителя    

На 24 октомври  Master Events организира онлайн обучение на тема: „Финансово-правни аспекти при oнлайн магазини и eлектронна търговия. Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК“.

От 29 до 31 октомври Обучителен център "Темида" организира Специализиран практически курс за Длъжностни лица по защита на личните данни (DPO).  Курсът е с продължителност 18 учебни часа и покрива цялата материя, която е необходима на лицата, заемащи длъжността.

До 31 октомври продължава кампанията на Асоциация „Активни потребители“ за покупка на качествени и енергийно ефективни климатици с до 370 лв. договорена отстъпка и включен монтаж. Всички модели, част от кампанията, са получили висока оценка в независими лабораторни тестове, извършени от международни специалисти. Всеки може да се включи  чрез безплатна и необвързваща с покупка регистрация на уебсайта на кампанията.

След изтичане на преходния период за търговците съгласно Закона за въвеждане на еврото в Република България,  КЗП извършва засилени проверки на територията на цялата страна. Проверени са търговски обекти, които предлагат хранителни стоки и нехранителни продукти – дрехи, обувки, стоки за дома, оптики, аптеки, книжарници, магазини за детски стоки, козметика, заведения за хранене и развлечения. Само за един ден са извършени 125 проверки във физически обекти, при които са установени 13 нарушения: липса на цени в евро, изписване на обявените цени в левове и евро с различен размер и цвят на шрифта, изписване на съответните валути с много по-дребен шрифт от цифрите. Законът предвижда глобите и имуществените санкции, в зависимост от нарушението, да варират от 400 лв. до 14 000 лв. 

В рамките на секторния анализ на храните КЗК е изискала информация от близо 50 търговски вериги и търговци на дребно, управляващи около 500 търговски обекта в 25 града в страната. Данните сочат, че маржът на надценка варира между 50% и 90%. По инициатива на КНСБ Комисията започва и детайлна проверка на пазара на млечните продукти. В този сектор има търговци с над 80% пазарен дял в изкупуване на млякото, съобщиха от КЗК. 

Издателство „Клет България“ предлага специални материали, които правят темата за еврото достъпна и практична за учениците от всички възрастови групи от 1. до 12. клас. Инициативата цели да улесни учителите и да подготви децата за предстоящото присъединяване на страната към еврозоната. Ресурсите ще бъдат достъпни в образователната платформа iZZI и включват информационни текстове, интерактивни материали, игри и практически задачи, разработени от експерти по финанси и инвестиции.

Заявления за издаване на лични документи могат да се подават в секторите „Български документи за самоличност“ във всяко районно управление. Като улеснение за гражданите, МВР предлага и електронна услуга през портала e-uslugi.mvr.bg. Чрез него, с наличието на квалифициран електронен подпис (КЕП), може да се заяви онлайн издаването на лична карта и паспорт.

За миналата година ЕС е конфискувал 112 милиона фалшиви стоки на стойност 3,8 милиарда евро, съобщи ЕК. Това е второто най-голямо количество задържани стоки. Историческият рекорд по брой задържани стоки е от 2023 г. (152 милиона), но стойността нараства заради откритите количества електронни цигари и вейпове, както и от по-скъпите стоки като софтуер и луксозни изделия. Увеличаването на електронната търговия и геополитическите промени натоварват системите за правоприлагане, необходим е повишен митнически контрол, за да бъдат потребителите и производствата в ЕС защитени. Според комисията отговорът е в митническата реформа, представена през 2023 г. с идеята за въвеждане на обща база данни с изкуствен интелект за проследяване на веригите за доставки в реално време и за установяване на съмнителни дейности.

По данни на ЕПЦ България цигарите остават най-голямата група задържани стоки (27%), а някои стоки за всекидневна употреба, които могат да застрашат здравето и безопасността на потребителите, като храни и напитки, тоалетни принадлежности, лекарства, играчки и домакински електроуреди, заедно представляват 25,8% от задържаните стоки. Китай отново е бил основната страна на произход на фалшифицирани стоки (41%), следван от Черна гора, Хонконг, Малайзия и Бенин. Бенин е бил страна на произход на голяма част от храните, Мексико — основен източник на фалшифицирани алкохолни напитки, а Мароко — на други напитки. Малайзия заема първо място при тоалетните принадлежности, Турция — при облеклата, а Хонконг е начело при мобилни телефони и аксесоари за тях, картите с памет, компютърното оборудване, CD и DVD и запалките. От Черна гора са дошли най-много фалшифицирани цигари, а от Индия — лекарства. В 91% от случаите на задържане стоките или са били унищожени, или е започнало съдебно дело, за да бъде определено нарушението в сътрудничество с носителя на правата на марката, спрямо която е извършено то. 

Потребители на онлайн платформи за обяви като OLX, Bazar и ALO все по-често се сблъскват с измамни схеми, които се опитват да злоупотребят с доверието им. В рамките на минути след публикуване на обява телефоните на хората буквално се заливат със съобщения през приложения като Viber. На пръв поглед всичко изглежда напълно реално – профили с български номера, имена на кирилица и автентични снимки. Измамниците предлагат на продавача да изготви "онлайн поръчка чрез куриер“ с предварително плащане или да последва линк, който изглежда легитимен. Всъщност тези линкове водят към фалшиви сайтове, които приличат на страници на известни куриерски компании, но нямат нищо общо с тях. Измамниците използват изкуствен интелект, за да симулират човешко поведение, включително забавяне при отговор и внимателно написани съобщения на български. Потребителите трябва да бъдат изключително внимателни и да проверяват всякакви линкове, преди да ги отворят, защото ако домейнът не съответства на официалния сайт на компанията, това е сигурен знак за измама.

Политиката за околната среда в България е дала положителни резултати. Това отчита за страната ни широкообхватният доклад на Европейската агенция за околна среда (ЕАОС) за състоянието на околната среда в Европа „Europe’s environment 2025“, публикуван преди дни. България спазва стандартите за качество на въздуха за почти всички основни замърсители на въздуха. Значителен напредък има и в постигането на съответствие със стандартите на ЕС за качество на въздуха за прахови частици с диаметър 10 μm или по-малко, което отдавна е проблем за България. За да се поддържат постоянни нива на качество на въздуха, е важно да продължи прилагането на мерки, насочени към основните източници на замърсяване. Темпото на прехода ни към кръгова икономика е бавно и има място за подобрения в управлението на отпадъците и ефективното използване на ресурсите. Друг повод за загриженост за България е високият процент на използваните ресурси в съчетание с доста ниския процент на използване на вторични суровини. В доклада е посочено, че все още съществува риск България да не постигне целите за рециклиране на битови отпадъци за 2025 г

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia