Киселото мляко е популяризирано в началото на 20 век чрез научните разработки на откривателя на Lactobacillus bulgaricus. По света е известно основно под названието йогурт. В България киселото мляко се причислява към основните храни, а с метагеномно секвениране се установява присъствието на ДНК от общо 108 бактериални вида.
Комисията за финансов надзор /КФН/ осъществява кампанията „#Инвестирай безопасно“. Тя надгражда досегашните мерки и предупреждения за измамни схеми инвестиционни посредници и дава основни насоки как потребителите да разпознават недобросъвестните посредници. КФН е надзорен орган, който регулира три от пазарите в небанковия финансов сектор - застрахователния, инвестиционния и пазара на допълнителното пенсионно осигуряване.. В рамките на кампанията е разработено и активирано мобилното приложение на КФН – “FSC Mobile”, което предоставя възможността на потребителите да проверят дали едно дружество има издаден лиценз от КФН – чрез въвеждане на ЕИК или наименование.
Изборът на конкретен лицензиран инвестиционен посредник, на когото да се доверите в процеса на инвестиране, и изборът на най-подходящата за вас инвестиция са двете най-важни решения.
Признаци на финансова измама
Често инвестиционните измами са свързани с доходоносни инвестиционни възможности, като например, акции, облигации, криптовалути, редки метали, инвестиции в земи в чужбина или алтернативна енергия. Какви са признаците? Получавате на непоискани обаждания. Обещават ви бърза възвръщаемост и ви уверяват, че инвестицията е безопасна. Офертата е валидна само за ограничен срок от време. Добавят, че офертата е достъпна само за вас и не трябва да я споделяте с никого.
Най–честата инвестиционна измама е „Схемата на Понци“, която в един момент стига дотам, че набраните средства са много по-малко от това, което се дължи на инвестиралите в нея и чисто математически парите няма как да стигнат, за да бъде изплатена доходността на всички участници.
Най-важният въпрос, на който трябва да си отговорите преди да подпишете какъвто и да било договор и най-вече преди да преведете пари, е дали лицето, на което ще поверите своите средства, е лицензирано от КФН или друг държавен регулатор на ценни книжа от друга държава членка на ЕС. Предоставянето на средства на лице, което не е лицензиран инвестиционен посредник, е изключително рисковано действие. Страницата #Инвестирайбезопасно ви предлага безплатен инструмент за търсене, който ви позволява да разберете дали вашият инвестиционен посредник е лицензиран или не. Това става, като потърсете по ключови думи, имена (на български или латиница), или по ЕИК дали вашият инвестиционен посредник е лицензиран.
Какво можете да направите?
Винаги търсете безпристрастни финансови съвети, преди да предадете пари или да направите инвестиция.
Отхвърляйте непоискани обаждания от непознати, свързани с инвестиционни възможности.
Бъдете подозрителни към оферти, обещаващи безопасни инвестиции, гарантирана възвръщаемост и големи печалби.
Пазете се от бъдещи измами. Ако вече сте били жертва на такава измама, измамниците вероятно ще ви нарочат отново или ще продадат вашите данни на други престъпници.
Свържете се с полицията, ако имате подозрения.
Ако имате някакви въпроси, не се колебайте да се обадите на безплатна линия за инвеститорите на 0800 40 444, или да попълните онлайн форма за въпроси на адрес: [email protected].
В навечерието на отпуските – онлайн резервация за самолет
CPC-Network обяви резултатите от координирана акция спрямо онлайн посредници продаващи самолетни билети. Три големи онлайн туристически агенции (eDreams ODIGEO, Etraveli Group и Kiwi.com) се ангажираха да информират по-добре потребителите в случай на анулиране на полети от авиокомпании и да възстановяване на средства за билети за трансфер, получени от авиокомпаниите в рамките на седем дни.
Страните в ЕС се подготвят за голяма промяна – от 2035 г. всички ново регистрирани коли да са електрически. Това означава постепенно преминаване от автомобили с двигатели с вътрешно горене към електрически коли. Целта е намаляването на вредните емисии в следствие на изгарянето на бензин и дизел, което е сред причините за климатичните промени. Навлизането на електрическите автомобили обаче предизвиква редица въпроси за безопасността им, дали са достатъчно екологично чисти, замърсяват ли батериите им и много други. Затова Factcheck.bg провери достоверността на някои от най-разпространените твърдения по темата.
Не е вярно, че рискът от възпламеняване на електромобилите е по-голям
Проучване на американската частна компания с нестопанска цел за развитие на приложна наука и технологии Battelle Memorial Institute от 2017 г. прави сравнение и установява, че рискът от възпламеняване не е по-голям при електромобилите, в сравнение с традиционните двигатели с вътрешно горене. Разликата е в нужното време за започването на пожар. При колите на бензин възпламеняването започва веднага след като искра или пламък достигне до горивото, докато батериите на електромобилите по-бавно достигат до температура, която да ги запали. А времето е важно при катастрофа – колкото повече време имат пътниците да напуснат колата при авария, толкова по-голяма вероятността е да оцелеят или да пострадат малко.
Друго погрешно схващане е, че литият в батерията на електромобил се възпламенява при контакт с вода или с кислорода във въздуха. Реакцията не отделя достатъчно топлинна енергия, за да се случи това. При други условия – наличие на външна висока температура, различна от реакцията, би могло да се стигне до възпламеняване. Това е и причината електромобил да може да се зарежда по време на валеж от дъжд – водата не е достатъчно условие за инцидент. Освен това, електромобилите са оборудвани с множество допълнителни функции за безопасност, които изключват електрическата система, когато открият сблъсък или късо съединение.
Подвеждащо е да се твърди, че токът за зареждане на електромобил е “мръсен”
Електрическите автомобили се зареждат от местната електрическа мрежа. Ако тя включва голям процент енергия, произведена от въглища, то съответно всички консуматори на ток се зареждат с “мръсен ток”. Подвеждащо е да се твърди, че електромобилите не са екологично по-чисти, защото се зареждат с ток, произведен от изкопаеми горива. Какъв е енергийният микс на съответната държава не е „вина“ на електромобилите. През 2022 г. 42.3% от електроенергията в България идва от въглища, 32.5% от атомни електроцентрали (АЕЦ), а останалите 25% идват от водни електроцентрали (ВЕЦ) – 7.3%, газ – 5.8%, и слънчева и вятърна енергия – 6.2%. В Дания обаче 60% от електроенергията идва от възобновяеми източници. През 2022 г. възобновяемите източници на енергия като слънце и вятър за пръв път са енергоизточник номер едно в ЕС.
Електромобилите отделят по-малко емисии от колите с ДВГ
През 2022 г. електрическата мрежа на България произвежда 399.57 грама въглероден диоксид на изразходван kWh. Според информация от независимата онлайн база данни Electric Vehicle Database средният разход на електромобил за изминат километър е 0.2 kWh, като най-енергоемките стигат до над 0.3 kWh/km. Емисиите на изразходван литър дизелово гориво се равняват приблизително на 2,68 кг CO2 за дизел, 2,31 кг. за бензин и 1,51 кг на литър LPG. Това означава, че при среден разход от 6 литра бензин на 100 км. в атмосферата попадат 13 кг въглероден диоксид, докато при електромобил с разход 0.2 kWh/km – почти 8 кг. ЕС води политика на постепенно спиране на въглищните централи и преминаване към по-чисти източници на енергия, а това неминуемо ще намали емисиите на електромобилите.
Да, батериите за електромобили се произвеждат от редки суровини
Вярно е, че добивът на суровините, използвани в производството на електромобили е енергийно интензивен процес и може да доведе до замърсяване на водата и почвата, но използваните в батериите редкоземни елементи са широкоразпространени в електрониката отдавна. Те са важна част от използваните от човечеството смартфони, лаптопи, часовници, а дори и от петролната индустрия. Батериите имат въздействие върху околната среда през жизнения си цикъл, но по време на експлоатацията си електромобилите успяват да компенсират създадените при изработката си емисии.
Популярно твърдение е, че при добива на кобалт за тези батерии се използва детски труд. Истината е, че детският труд е сериозен проблем при добива на кобалт в някои части на света, но тези проблеми неоснователно се приписват само на електромобилите. Произведеният в мини с детски труд кобалт може да участва и в направата на самолетни турбини, магнити и някои видове боя. В последните години автомобилната индустрия предприема стъпки за подобряване на прозрачността, а производители на автомобили като Tesla и BMW използват кобалт от региони без детски труд.
Друг проблем е рециклирането на електромобилните батерии. Те съдържат токсични химикали, които могат да замърсят почвата и водата, ако не се изхвърлят правилно. Рециклирането им е възможно, но процесът все още е в начален етап и възможностите за рециклирането им са ограничени. Засега основният начин за справяне с използваните батерии за електромобили е да се използват повторно в системи за съхранение на електричество или в превозни средства, които не изискват толкова голям заряд.
Споделено потребление? Бизнес моделът на бъдещето
В днешното видео ще ви запознаем с концепцията за споделено потребление и възможностите да вкараме в употреба някои вещи, които събират прах в нашия дом.
Евростат информира, че през 2022 г. 95,3 млн. души в ЕС са били изложени на риск от бедност или социално изключване,т.е. живеели са в домакинства със сериозни материални затруднения.
Данните остават почти без промяна спрямо предходната година, когато в риск от бедност са живели 95,4 милиона души. Делът на хората в риск от бедност обаче варира в широки граници в страните членки.
Най-много са те в Румъния (34%), България (32%), Гърция и Испания (по 26%), а най-малко са в Чехия (12%), Словения (13%) и Полша (16%).
Стандартът на живот у нас остава най-ниският в ЕС за поредна година. Данните на Евростат показват, че стойността на стоките и услугите, които може да закупим с доходите си е само 59% от това в другите страни от общността. За сравнение в Румъния този процент е 77%, а в най-новия член на блока - Хърватия е 73%. Най-висока е покупателната способност на гражданите на Люксембург и Ирландия - над 200%.
Стандартът на живот у нас нараства всяка година средно с около 2%, което според експерти е недостатъчно, за да догоним средната покупателна способност в ЕС.
Календар на потребителя
На 4 юли TBM Consulting организира онлайн форма и ще проведе уебинар по интернет чрез Zoom.us на тема: „Счетоводно отчитане и данъчно третиране при изграждане на фотоволтаична централа.
До 15 октомвриродителите на ученици от 1-и, 2-и, 3-и, 4-и и 8-и клас могат да подават заявления за отпускане на еднократна помощ от 300 лв. Тя се предоставя без значение от размера на доходите на родители и осиновители, приемни семейства и др. Документите се подават в дирекциите „Социално подпомагане“ по настоящ адрес след записване на детето в съответния клас.
По проект Finfluencers за млади финансови инфлуенсъри се създава онлайн платформа за обучение по финансова грамотност, която ще бъде налична на български, гръцки, македонски, португалски и английски език. Скоро платформата ще функционира и заинтересовани страни ще бъдат поканени, за да я тестват. Проектът включва и обучение на млади представители от различните държави как да поставят основите на Мрежи от финансови инфлуенсъри, които да ангажират и други млади хора да се задълбочат и ограмотят в сферата на личните финанси.