• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)
  • Седмичн бюлетин брой 22 (548)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичн бюлетин брой 22 (548)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичн бюлетин брой 22 (548)

Публикуван на: 30/05/2025
Tweet

   Meta ще обучава изкуствен интелект с данните ни   

     От 27 май 2025 г. Meta (Facebook, Instagram и WhatsApp) започна да използва данните на потребителите за обучение на собствена система за изкуствен интелект Meta AI. Това се случи автоматично, без да бъде поискано изричното съгласие на потребителите. Внесохме сигнали до съответните регулатори.

Прочетете пълната статия

 

   С вашите въпроси за еврото: За парите в личния портфейл и в държавата      

      Присъединяването към еврозоната е предпоставка за по-бързо доближаване до средните европейски доходи. Ако бъдат взети за сравнение балтийските държави, може да се види ясно процесът на реална конвергенция в доходите в годините след приемането им в еврозоната. 

Прочетете пълната статия

 

   Кръговата икономика: мода или необходимост      

     През последните години терминът „Кръгова икономика“ и проблемите й остават в центъра на вниманието на модерните общества и въпросът „Как да спасим ресурсите на планетата“ е все така актуален. Много често ще го срещнете и в темите на деня на асоциация Активни потребители. Запознаваме ви редовно с постиженията, отговорността на потребителите и проблемите при опаковките, новите права на потребителите за ремонт и вторична употреба на домашната техника, новите енергийни етикети, отпадъците и тяхното рециклиране, текстила, добрите и лошите практики и т.н. Публикации по всички тези въпроси ще намерите на сайта на асоциацията.

 

Кое налага този интерес?

     Кръговата икономика е модел, насочен към удължаване на жизнения цикъл на стоките. На практика това означава възможно най-дълго споделяне, заемане, повторно използване, поправка и рециклиране на съществуващи материали и продукти. Когато един продукт достигне края на живота си, материалите, от които той е съставен, продължават да се ползват по друг начин. Това се прави отново и отново и така се намалява до минимум изхвърлянето на отпадъци. Само един пример: ЕС произвежда над 2.5 млрд. тона отпадъци на година. Къде ще отидат те – на бунището или в нови производства? Отговорът на този въпрос засяга всеки жител на планетата.

     Концепцията за кръгова икономика се изгражда в противовес на традиционния линеен модел, при който се използват суровини, създават се неща от тях, те се консумират и остатъците се изхвърлят. Този модел разчита на големи количества евтини и достъпни материали и източници на енергия. Част от традиционния модел е и вграждането на дефекти в уредите, за да спрат те да работят на определена дата или след определен брой цикли и потребителите да бъдат принудени да си купят нови. С две думи, това е практиката, която пилее ресурси.

     Европейската комисия представи през март 2020 г. нов план за насърчаване на кръговата икономика, който включва предложения за устойчиво проектиране на продукти, намаляване на отпадъците и разширяване на правата на потребителите, включително с право на поправка на стоките. Актуални са изискванията за рециклиране и обвързващи цели за използването на материали и намаляване на отражението на потреблението върху околната среда към 2030 г.

 

Добри практики през 2024 г.

     Според класация на ЕП, България заема шесто място в ЕС по напредък в практиките за кръгова икономика през миналата година. С най-добри постижения са Австрия, Финландия, Франция и Белгия. А на „опашката“ са Кипър, Румъния и Португалия. Някои добри практики на европейски държави от различни сектори могат да ни дадат идеи за икономичното използване на ресурсите и отговорностите на потребителите.             

     През 2024 г. европейските регламенти са въвели мерки за управление на отпадъците и надлежна проверка на веригата за доставки в сферата на модната индустрия с цел намаляване на въздействието й върху околната среда. Появиха се иновации в материалите от следващо поколение, но потребителското поведение остава разделено между бързите модни тенденции и нарастващото движение към минимално потребление.

     През годината Италия е открила завод за възстановяване на критични суровини от електронни отпадъци, използвайки иновативна технология. Това съоръжение представлява значителна стъпка към справяне с нарастващия проблем с електронните отпадъци чрез извличане на ценни материали за повторна употреба, като по този начин се намалява необходимостта от извличане на първични ресурси.

     Европейската стоманодобивна промишленост претърпява кръгова трансформация чрез увеличаване на използването на електродъгови пещи за производство на стомана от скрап. Тази промяна намалява емисиите на СО2 и зависимостта от добива на суровини. Изследванията показват, че скрапът се превръща в стратегически ресурс, което подчертава необходимостта от мащабно преструктуриране на мрежите за доставки на индустрията.

     От 1 януари 2025 г. испанските компании трябва да управляват всички опаковки, които пускат на националния пазар, съгласно Наредба 1055/2022. С 27-годишен опит в управлението на вътрешни опаковки, Ecoembes Comerciales предлага цялостни решения на над 19 000 случая, включително търговски и промишлени опаковки. Тази инициатива има за цел да улесни прехода към кръгова и устойчива икономика в Испания, като представи както предизвикателства, така и възможности за бизнеса.

     Пазарът на ремонтирана електроника се е разширил значително през миналата година, движен от потребителското търсене на достъпни и екологосъобразни опции. Платформи като Back Market, Gazzele и големи търговци на дребно като Amazon и Ebay са допринесли за този растеж. Обновените устройства предлагат ползи за околната среда чрез разширяване на жизнения цикъл на продуктите и намаляване на необходимостта от производство на нови устройства. Вторичният пазар на телефони, оценен на 65 млрд. долара, е пример за преминаване към кръгова икономика, която пести ресурси.

 

У нас

     След критични анализи и публикации на Активни потребители за НЕизпълнението на сроковете за рециклиране на опаковки, събиране и оползотворяване на текстилните отпадъци, управлението на биоотпадъците и т.н. дойде и един „светъл лъч“, макар че това е практика от години в други страни, но е нагледен пример какво означава пестенето на ресурси и какво място в него намират потребителите.

     Пилотният проект на една от търговските вериги у нас за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове е стартирал преди близо две години и сега включва 26 магазина в 17 града в страната. Към момента събраните опаковки са над 71 милиона, което са 1316 тона PET и около 326 тона алуминий.

     Така всеки един пример доказва, че напредъкът зависи от продължаващото сътрудничество между правителствата, бизнеса и потребителите. 

 

   Активни потребители“ и в медиите   

Кой се страхува от еврото и защо?

Истината за цифровото евро

Без да пита, Meta взема данните ни за изкуствения си интелект: Как да се защитим?

 

   Пазарът в цифри       

  • По информация на НСИ тримесечният общ доход средно на лице от домакинство през първото тримесечие на 2025 г. е 3 271 лв. и нараства с 15.2% спрямо същия период на 2024 година.
  • Тримесечният общ разход средно на лице от домакинство през първото тримесечие на 2025 г. е 2 861 лв. и се увеличава с 13.3% спрямо същия период на предходната година.
  • В структурата на общия разход с най-голям относителен дял са разходите за храна и безалкохолни напитки (30.0%), следвани от разходите за жилище (16.6%), за данъци и социални осигуровки (15.5%) и за транспорт и съобщения (11.6%).
  • Спрямо първото тримесечие на 2024 г. относителният дял на разходите за храна и безалкохолни напитки нараства с 0.2 процентни пункта, за данъци и социални осигуровки - с 0.6 процентни пункта, за транспорт и съобщения - с 0.4 процентни пункта, а за жилище намалява с 0.5 процентни пункта.
  • Потреблението на основни хранителни продукти средно на лице от домакинство през първото тримесечие на 2025 г. се променя в сравнение със същия период на 2024 г., както следва:
  • Между продуктите, на които нараства потреблението, с най-голямо увеличение са плодовете - от 12.4 на 12.9 килограма;
  • Най-голямо намаление има при потреблението на хляб и тестени изделия - от 18.0 на 16.9 килограма;
  • Без промяна остава потреблението на яйца, зрял фасул и захар.

 

   Календар на потребителя   

До 1 юни от 10 до 19 часа всеки ден на площада пред НДК продължава търговското  изложение „Доверете се на българското“. Участие в него вземат производители, търговци, предприемачи, които предлагат различни български продукти в областите: облекло, трикотажни изделия, обувки, чанти, козметика, мед и други.

До 5 юни можете да участвате в общественото обсъждане на Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците. С цел намаляване на употребата на хартия, с проекта на ЗИД на ЗУО е предвидена промяна по отношение начина на подаване на документация, а именно по електронен път чрез НИСО. С настоящия проект се определя компетентният орган, който ще осъществява контрол по спазване изискванията на Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, приета с ПМС 354 от 26.10.2021 г. Предвидена е и наказателна разпоредба. Въвежда се и изискване органите на местното управление да обособят най-малко една площадка за безвъзмездно предаване на отпадъци, генерирани от домакинствата на територията на всяка община. Въвежда се изискване преди извършване на регистрация и издаване на регистрационен документ за дейности по третиране на отпадъци, контролните органи да извършват проверка, с цел установяване съответствието на площадката с нормативните изисквания. С проекта на ЗИД на ЗУО се въвеждат промени, чрез които се предвижда законова рамка за осъществяване на последващ контрол, както и се внася конкретика по отношение на наказанията, предвидени със закона. С цел преустановяване извършването на нерегламентирани дейности с опасни и неопасни отпадъци, се предвижда завишаване размера на налаганите глоби и санкции на физическите и юридическите лица, които извършват такива дейности. С изменението на ЗУО по отношение на негодните за употреба продукти за растителна защита и опаковки от тях, се цели да се определи отговорността на земеделските стопани по управление на отпадъците, генерирани от дейността им и да се постави основа за предприемане на ефективни действия по предотвратяване на  нерегламентирано управление на тези отпадъци. Становищата могат да бъдат изпращани на електронна поща: [email protected]

От 18 до 20 юни Обучителен център "Темида" организира онлайн Специализиран практически курс за Длъжностни лица по защита на личните данни (DPO). Накрая на обучението участниците преминават изпит и на всички, преминали го успешно, ще бъде издаден Сертификат за завършено специализирано обучение за „Длъжностно лице по защита на личните данни (DPO)”. 

Правителството одобри законопроект за изменение и допълнение на ГПК в дела за медиацията при граждански и търговски дела. Съдът след преценка ще задължава страните да участват в информационна среща за процедура по медиация по 12 конкретно определени в закона групи граждански и търговски дела. Целта е да се преодолее недоверието на гражданите към медиацията като алтернативен способ за разрешаване на спорове. Съответно се правят изменения и допълнения и в Закона за медиацията. Информационната среща е различна от процедурата по медиация. Целта на тази среща е да изясни на страните същността на медиацията, нейните преимущества, включително имуществените стимули за провеждането й. Към медиация по висящите съдебни спорове в съответния съдебен център ще се пристъпва, ако на информационната среща се постигне съгласие за това. Подборът на делата отчита досегашната практика за успешно постигане на споразумения на центровете за спогодби и медиация към Софийския районен съд и Софийския градски съд, окръжните и районните съдилища в Бургас, Варна, Плевен и Велико Търново, както и очакванията, че по определена група дела е по-вероятно страните да се споразумеят. Предлага се и финансов стимул - при одобряване от съда на споразумение, постигнато в резултат на медиация, 75 на сто от внесената държавна такса ще се връща на ищеца. Разноските по производството и по спогодбата остават върху страните, както са ги направили, ако не е уговорено друго.

36 000 младeжи, включително 561 от България, получават възможност да пътуват безплатно в Европа като награда за участието си в инициативата на Европейската комисия DiscoverEU. Пътуванията трябва да се състоят между 1 юли 2025 г. и 30 септември 2026 г. Младежите ще пътуват основно с влак и ще получат карта за пътуване DiscoverEU, както и европейска младежка карта, която предоставя достъп до настаняване, храна, местен транспорт, отстъпки от културни посещения и др. За тях са предвидени и информационни сесии преди пътуването, както и срещи по линия на инициативата DiscoverEU Meet-ups. Конкурсът DiscoverEU предлага на 18-годишните възможността да пътуват в Европа и да опознаят нейното многообразие от първо лице. От 2018 г. насам над 1,6 млн. младeжи са кандидатствали за 390 000 карти за пътуване.

 

 

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia