Статия
Поддържане на сградната инсталация
Кой е задължен да поддържа сградните инсталации? Към кого да се обърнем за съдействие и препоръки относно проблемите в тях? Какво включва поддръжката на сградните инсталации? Защо се налага да се източва дълго време водата, докато дойде топла? Как се осъществява обезвъздушаването на инсталациите за битово горещо водоснабдяване?
Поддръжката на сградните инсталации се състои в отстраняване на течове, ремонт и подмяна на спирателна арматура (кранове), подмяна на щрангове, подмяна на топлинна изолация и др. подобни.
Важно:
Поддържането на сградните инсталации е за сметка на собствениците в сградата- етажната собственост, т.е. собствениците сами трябва да поддържат своята обща собственост. Те трябва да поддържат отоплителната се инсталация в сградата, да извършват ремонтите по нея, но да не правят нерегламентирани изменения, които водят до нарушаване на топлоснабдяването на други имоти или на общите части на сградата.
|
Към кого да се обърнем за съдействие и препоръки относно проблемите във вътрешните инсталации?
Топлофикационните дружества, без да са длъжни по закон да предлагат съвети и услуги при проблеми с вътрешните инсталации в сградите, в много случаи разполагат с необходимия потенциал и чрез свои специалисти са готови да извършат оглед и да дадат препоръки за отстраняване на проблемите, както и да се ангажират с отстраняването им срещу съответното заплащане.
Във всички случаи, препоръчително за поддръжката на сградните инсталации, собствениците да се обръщат към фирми, притежаващи необходимата компетентност, опит и специалисти в сферата на сградните инсталации. Някои от фирмите за дялово разпределение отговарят на тези условия и по този начин се явяват партньори на потребителите за решаване на проблеми, извършване на ремонти и модернизации.
Защо се налага да се източва дълго време водата, докато дойде топла?
Обикновено, причината за това е съществуването на проблем в системата за рециркулация на топлата вода. Чрез тази система се осъществява непрекъснато движение на гореща вода от абонатната станция, до последната точка на ”горещия” водопровод в сградата и обратно, като по този начин се осигурява снабдяването с топла вода за битови нужди в сградата да става без необходимост от източване.
Помпата, осигуряваща рециркулацията, е елемент на топловодната инсталация - собственост на живущите. За всички нови инсталации наличието на рециркулационна помпа в абонатната станция е задължително, а за старите се препоръчва собствениците в сградата-етажната собственост да закупят и монтират такава помпа. Тъй като рециркулационната помпа е разположена в абонатната станция, ако услугата не се възложи за изпълнение на топлофикационното дружество, изборът на помпа и нейният монтаж следва задължително да се съгласуват с него. Рециркулационни помпи могат да се намерят във всички сервизи и магазини, предлагащи уреди и инсталации за отопление.
Важно:
Ако системата за рециркулация е запушена или повредена, рециркулационната помпа няма да подобри подаването на топла вода към всички жилища. Много често, причината е в създаването на ”въздушна тапа” в системата.
|
„Въздушната тапа” се преодолява чрез обезвъздушаване на инсталацията. Обезвъздушаването на инсталацията за гореща вода следва да се осъществява чрез ръчен или автоматичен обезвъздушител при последната най–висока точка в инсталацията – по-високо от смесителните батерии в жилището на последния етаж. Често това не е изпълнено така, а потреблението на последния етаж се ползва като „естествен” обезвъздушител. Очевидно в тези случаи през времето, когато в тези жилища не се потребява топла вода, съответно няма обезвъздушаване и образуваната въздушна възглавница спира рециркулацията на водата. Така се често се стига до нежелан ефект и потребителите сигнализират "трябва да източвам много вода за да дойде топла".
Друга ситуация, която често води до проблеми с битовата гореща вода са неправилно или без необходимата осигуровка свързани бойлери, перални и съдомиялни машини и др., при което се осъществява смесване между битовата гореща вода и студената вода. Ако на отклонението за имота след водомера за топла вода се монтира възвратен клапан, това ще избави съседите от проблеми както с качеството, така и с отчитане на количествата на топлата вода.
Както вече казахме, за да се реши проблемът, е необходимо да се потърси помощта на компетентна фирма –топлофикационното дружество, топлинния счетоводител или друга фирма с доказан опит в бранша. Технически лица от избраната фирма ще посетят сградата и ще направят оглед за технически дефекти, неправилни или прекъснати връзки, общо състояние на инсталацията. За тази цел е необходимо да се осигури достъп до всички жилища и общи части (стълбища, мазета, тавани). В резултат на огледа ще бъдат предложени мерки за подобряване качеството на снабдяване с топла вода.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 1 общо )
anonymous
Защо топлото не прави разлика между суми за ремонт на сградна инсталация(Влиза в графа ремонти по ЗУЕС) и топлоотдаване от сградна инсталация(ползваш,плашащ,не ползваш,не плащаш...)-искат пари...
Петър
Написан на: 24/10/2015 22:00 Докладвай този коментар
anonymous