Статия
Как да четем сметките за топлинна енергия
Каква информация могат да узнаят потребителите от месечното съобщение за фактурирана топлинна енергия и годишната изравнителна сметка?
В месечното си съобщение за фактурираната топлинна енергия, потребителят може да види следните данни:
І. Основна част на съобщението
● име и адрес на получателя и доставчика
● абонатен (клиентски) номер № …………… - под този номер потребителят е регистриран в информационната система топлофикационното дружество.
● топлинна енергия за конкретен месец – всички стойности в това поле се отнасят за посочения месец. Това е периода между две отчитания на търговския уред (общия топломер) в абонатната станция на сградата.
● енергия за отопление – общото разпределено количество енергия за отопление на съответния имот за посочения период, състоящо се от:
- сградна инсталация (кВтч) - припадащата за съответния имот част от енергията, отдадена от сградната инсталация;
- отопление на имота (кВтч) - разпределеното количество енергия за отопление на имота.
В графа „количество” е посочено количеството топлинна енергия за отопление на съответния потребител.
В графа „единична цена” е посочена цената за 1 кВтч.
В графа „сума” е посочена сумата, която съответния абонат дължи за отопление. Сумата се получава, като се умножи количеството топлинна енергия по единичната цена.
● енергия за подгряване на вода – дължимата сума се получава, като се умножи количеството вода по специфичния разход на топлинна енергия (различен за всяка сграда) за подгряване на 1 куб.м вода и по единичната цена на топлинната енергия.
Количеството топла вода се определя по един от следните начини:
- по отчет (куб.м) - количеството изразходвана топла вода, отчетено по показания на индивидуалните водомери за съответния период.
- на база (куб.м) – прогнозно месечно потребление на потребителя, определено въз основа на средномесечната консумация за предходен период.
- на база брой потребители (куб.м) – при липса на водомер се прилага норма за разход 140 литра (0,14 куб.м) на обитател за едно денонощие. В този случай, количеството изразходвана топла вода се определя като броя на обитателите се умножи по 140 литра и по броя на дните през отчетния период, в които е имало подаване на топлинна енергия за топла вода.
● водомери / при норма за разход: 0,14 куб.м за 1 потребител за 1 денонощие
Това поле може да съдържа два типа реквизити:
- показанията на водомерите /колкото бройки са монтирани в имота/, съответстващи на отчета или по прогнозно месечно потребление на топла вода в куб.м - 0364-0368 - /общо 4 куб.м за съответния период/
- норма за разход на гореща вода на обитател за едно денонощие, при липса на водомери.
● разход на топлинна енергия за подгряване на 1 куб.м вода – изчислява се в съответствие с чл. 69, ал.2 от Наредбата за топлоснабдяването. Количеството топлинна енергия, необходима за подгряване на 1 куб.м вода включва и технологичните разходи по сградната инсталация – собственост на потребителите. За инсталации без топлинна изолация на тръбопроводната мрежа разхода на топлинна енергия за подгряване на 1 куб.м вода е по-висок.
● обща дължима сума – това е сумата, която потребителят дължи за отчетния период, включително и ДДС.
● в това число ДДС 20% - показва размера на данък добавена стойност, който е включен в дължимата сума за топлинна енергия.
Допълнителна информация, която се дава в съобщенията на определени групи клиенти
● приспадната социална помощ - Показва размера на сумата, усвоена от социалната помощ в случай, че потребителят получава такава.
● дължима сума - Показва сумата, която потребителят дължи за отчетния период, след приспадане на отпуснатата социална помощ.
● сума за плащане – месечна вноска – Заплаща се от потребителите, които са подали заявление за заплащане на топлинната енергия на равни месечни вноски. Размерът на равната месечната вноска се определя като една дванадесета част от количеството топлинна енергия, ползвано от имота през предходен едногодишен период.
● сума за плащане – месечна вноска с приспадната социална помощ - Това поле е алтернативно и се отпечатва върху съобщението в случаите, когато абонатът има право на социална помощ и едновременно е заявил плащане на равни месечни вноски. Показва размера на сумата, която абонатът трябва да заплати след приспадане на социалната помощ.
● срок за плащане: Срок, в който потребителят следва да погаси задълженията си за отчетния период. След този срок се начислява законна лихва за просрочие (основния лихвен процент на БНБ плюс 10 пункта).
● вид на плащане – Това поле може да съдържа два типа реквизити:
- в брой - Когато потребителят е заявил, че ще погасява задълженията си в брой в касовите салони.
- разплащателен влог ДСК ???- Когато абонатът е заявил безкасово плащане на топлинната енергия от разплащателна сметка в „Банка ДСК” ЕАД???. Само там ли?
● доплащане от изравнение / връщане от изравнение - Това поле е алтернативно и се отпечатва върху съобщението за месеца, в който фирмата за дялово разпределение е подала в топлофикационното дружество резултата от изравнителната сметка на потребителя.
● просрочени суми /главница/ за периода ……… - Това поле е алтернативно и се отпечатва върху съобщението в случаите, когато абонатът има стари задължения. Посочва се периода, за който са неплатените дължими суми и стойността им без дължимите лихви за просрочие.
ІІ. Информационна (пояснителна) част на съобщението.
● показания на топломери - старо / ново – Показания на общите топломер/и/ и водомер/и/ в абонатната станция при предходното и при настоящото отчитане на консумираната топлинна енергия и топла вода от потребителите, присъединени към съответната абонатна станция.
● доставена топлинна енергия по топломер (кВтч) – Това е разликата между показанията на топломера в абонатната станция на сградата, отчетени към 0,00 часа на 1-во число на текущия и на предходния месеци.
● технологични разходи на енергия в абонатната станция (кВтч) – показва количеството енергия, която се приспада от доставената в абонатната станция енергия. Тези разходи са за сметка на топлоснабдителното предприятие.
● служебна енергия и рекламации – Това поле се попълва в случаите, когато за част от отчетния период абонатната станция е работила без топломер или с повреден топломер.
● енергия за разпределение – Това е енергията, която се разпределя и заплаща от потребителите в сградата-етажна собственост. Тази енергия се разпределя за:
- подгряване на вода (кВтч) / посочва се и броя на дните от съответния месец/ – Количеството енергия се определя по правилата на чл. 68 и чл. 69 от Наредбата за топлоснабдяването.
- отопление общо (кВтч) / посочва се и броя на дните от съответния месец/ – Топлинната енергия за отопление в сграда-етажна собственост е разлика между количеството енергия за разпределение и количеството топлинна енергия за подгряване на вода.
● за топлоотдаване от сградна инсталация - Показва какво количество(кВтч)се разпределя като отдадена топлинна енергия от сградната инсталация и се разпределя между всички потребители - независимо дали ползват отопление или не - пропорционално на пълния отопляем обем по проект на отделните имоти.
● за отопление на имотите - това е енергията, която се разпределя по един от следните начини:
- при въведено дялово разпределение в сградата - по системата за дялово разпределение;
- когато разпределението на енергията се извършва от топлофикационното дружество по данни за отопляем обем / в сградите, където технически е невъзможно въвеждането на системата за дялово разпределение/.
● пълен отопляем обем на имота по проект - Показва отопляемия обем на имота по проект, включително и обема на общите части, прилежащи към имота.
● пълен отопляем обем към общия топломер по проект - Показва отопляемия обем по проект на всички имоти, свързани след търговския уред за измерване. Използва се при изчисляване на припадащата се част от енергията за сградна инсталация.
● дялово разпределение на енергията – това поле съдържа два типа реквизити:
- фирма за дялово разпределение „…………………” – показва името на фирмата за дялово разпределение, която е избрана от сградата-етажна собственост.
- фирма на топлофикационното дружество – разпределението се извършва от топлофикационното дружество по данни за отопляеми обеми.
● прогнозен дял за имота от общата енергия за отопление на имотите, определен от фирмата за дялово разпределение – определя се от фирмата за дялово разпределение според потреблението в имота от предходния отоплителен сезон.
Как де четем изравнителната си сметка?
Може ли да се даде единно описание на данните в изравнителната сметка при различните фирми за дялово разпределение?
Първата стъпка към изработването на изравнителната сметка е отчет на показанията от уредите за дялово разпределение – топломери, разпределители и водомери за топла вода. Фирмите за топлинно счетоводство са задължени един път годишно, след края на отоплителния сезон, да извършват отчет на уредите за дялово разпределение. На всяка сграда се определя основна дата за отчет, като потребителите са уведомени предварително. Ако останат неотчетени апартаметни, се дава втора дата. Осигуряването на достъп до уредите за дялово разпределение е от изключителна важност и е в интерес най-вече на самите потребители. Желателно е отчетът да се прави в присъствието на представител на етажната собственост.\
Изравнителната сметка отразява потреблението за всеки един имот. |
В годишната изравнителната сметка са отразени:
- общото количество енергия, влязло в сградата;
- потреблението на енергия за отопление в отделните имоти;
- за конкретния имот - потребената енергия за отопление, изчислена съгласно отчета на индивидуалните уреди в жилището;
- топлоенергията, отдадена от сградната инсталация;
- за конкретния имот - топлинната енергия от сградната инсталация, изчислена като съотношението на пълната отопляема кубатура на жилището /независимо дали се ползва или не отопление в имота / и пълната отопляема кубатура на сградата;
- количеството енергия за подгряване на топлата вода;
- специфичният разход за подгряването на 1 куб. метър топла вода;
- за конкретния имот - начислената енергия по фактурите на „ Топлофикация ” за отчетния период;
- Сумата, която имате за получаване или доплащане.
Ако годишната Ви изравнителна сметка е със знак минус, сумата за връщане ще бъде възстановена от топлофикационното дружество при условие, че нямате просрочени месечни сметки. Ако сумата е положително число, то потребителят следва да я доплати.
Според Закона за енергетиката всички потребители, които живеят в топлофицирана сграда, участват при разпределението на енергията от сградната инсталация.
Годишните изравнителни сметки - обща за сградата и индивидуални за имотите, се предоставят на упълномощен от сградата представител, който има ангажимента да ги предаде на всеки потребител в сградата-егажна собственост.
Срокът за рекламация по изравнителните сметки е 30 дни от получаването им от упълномощеното лице.
Важно е да се знае, че всяка корекция на изравнителна сметка, дори на един абонат, води до промяна в изравнителните сметки на всички останали в сградата. В тези случаи клиентите могат да получат повече от една изравнителна сметка за един отоплителен сезон.
|
За конкретни въпроси относно отчитането и разпределението на топлинна енергия потребителите могат да се обръщат директно към фирмата за топлинно счетоводство, която обслужва съответната сграда.
Съвети към потребителите във връзка с годишния отчет на уредите.
Проверете верността на записаните показания на уредите и при несъответствие незабавно информирайте фирмата.
* Съгласно действащата нормативна уредба при неосигурен достъп за отчет, фирмите са задължени да начислят пълна мощност на радиаторите.
* Достъп до жилищата трябва да бъде осигурен от всички потребители, независимо дали ползват топлинна енергия или са с демонтирани радиатори.
*Ако Ви предстои дългосрочно отсъствие или ако сте пропуснали обявените от Вашата фирма за топлинно счетоводство дати, Вие можете да поискате индивидуален отчет за Вашето жилище срещу заплащане.
Ако все пак не е осигурен достъп и сметките са изготвени, според Закона за енергетиката имате право да поискате срещу заплащане индивидуален отчет и корекция в рамките на 3 месеца след получаване на изравнителните сметки от упълномощеното лице в сградата.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 2 общо )
anonymous
Много полезно, благодаря! Въпросът ми е как при отчетени 560 деления от топломерите няма отчетена топла вода! Или не работи водомерът за топла вода, или просто е допусната грешка! Има ли друг вариант?
Написан на: 19/08/2019 16:52 Докладвай този коментар
anonymous
в изравнителната сметка лепсва старо показание на топломерите, въпреки, че те са с дистанционно отчитане. Нормално ли е?
Написан на: 20/08/2019 11:50 Докладвай този коментар
anonymous