Статия
Отчитане на потребената топлинна енергия
Във всяка абонатна станция се осъществява измерване на консумираната топлинна енергия в сградата, посредством специален уред - топломер. Общите топломери запаметяват показанията в нула часа на първо число всеки месец. С помощта на специален преносим терминал тези данни се вземат от топломера и се прехвърлят пак по електронен път в базата данни на дружеството.
Всеки потребител има право да изисква достъп до данните от ежемесечните отчети на общия топломер, както и да присъства на отчета.
Така наречените “загуби по топлопреносната мрежа” са всъщност транспортните разходи по преноса на стоката “топлинна енергия”. Както за всички останали стоки, за които се правят разходи за доставянето им от производителя до потребителя, така е и за стоката “топлинна енергия”. Нейното доставяне обаче е по-специфичен процес: то става по топлопроводите чрез топлоносители гореща вода или водна пара. Топлоносител водна пара се използва предимно за технологични нужди в промишлените зони. За нуждите на отоплението и битовото горещо водоснабдяване като топлоносител се използва гореща вода.
В случай на поява на теч, съответният участък от топлопровода се изолира и се пристъпва към отстраняване на аварията.
Как тогава става заплащане на транспортните разходи?
Стойността на транспортните разходи при преноса на топлинна енергия се контролира от ДКЕВР. Комисията оценява и признава тяхната необходима стойност като разход за всяко предприятие, при ценообразуването на топлинната енергия. Тази стойност се коригира в посока надолу, в съответствие с последните технологични възможности на мрежите. По този начин се стимулират топлофикационните дружества да намаляват транспортните разходи чрез подходящи мероприятия за модернизация на мрежите и режимите на топлоподаване. „Тежестта” на транспортните разходи намалява с увеличаването на потребителите и респективно – на потреблението на топлинна енергия.
Разходите в абонатните станции, които са собственост на топлофикационните дружества, се приспадат от количеството топлинна енергия отчетено по топломера на сградата и не се начисляват на потребителите. |
Всеки потребител има право да изиска информация и може да провери коректността на начисленията в специалния картон, който се намира в абонатната станция и отразява отчетите на общия топломер, както и в месечните си съобщения – фактури.
Ако се повреди общия топломер или общия водомер: какви действия се предприемат и как се извършва отчета при наличие на повреден общ топломер или общ водомер?
В случай на повреда или липса на общия топломер или общия водомер, топлофикационното предприятие определя количеството топлинна енергия за отчетния период на база средни стойности на енергията, измерени при аналогични климатични условия и в съответствие с режима на потребление на топлинна енергия.
Собственикът на общия водомер и на общия топломер в сградата е длъжен при повреда да ги замени в срок от 5 дни.
Важно!
От казаното става ясно, че транспортните разходи по преноса няма как да попаднат в количеството топлинна енергия, отчетено от топломерите в абонатните станции, тъй като това е топлина, която се отделя по трасето на мрежата между топлоцентралата и абонатните станции, т.е. – извън измерваната от топломерите енергия.
|
Отчитане на показанията
Потребителите имат право (лично или чрез упълномощеното лице) да получават информация за показанията на средствата за измерване за търговско плащане, да присъстват на отчитането им, да изискват топлофикационното дружество за тяхна сметка да монтира контролни средства за измерване-собственост на самите потребители, да се корегират сметките им за изминал период при констатирано неправилно измерване. |
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous