Статия
Енергийно етикетиране на битови уреди
Новата система за енергийно етикетиране дава повече яснота за потребителите. Проектът Come On Labels, който продължи три години, обхвана 13 европейски държави
Етикетите за енергийна ефективност от години са неизменна част от задължителните атрибути на качествените уреди за домакинството и бита. Тяхната цел е да е покажат ясно какво количество вода и електроенергия изразходват те в процеса на работата си. Това дава възможност на потребителя да изчисли колко ще му струва работата на съответния уред през целия период на използването му.
От гледна точка на търговците, етикетите за енергийна ефективност също имат своята стойност, която излиза извън рамките на механичното изпълнение на определени административни разпоредби. Тази стойност се изразява в това, че този тип етикет дава по-добра информация на потребителите и оттам влияе положително върху увеличаването на обема на продажбите.
Чрез тази система на етикетиране, производителите пък могат да рекламират на пазара качествата на своите продукти. Отделно тази практика стимулира иновациите в сектора на енергийната ефективност, защото те са заинтересовани да произвеждат продукти, чиято работа излиза по-изгодно на потребителя и респ. се търсят повече.
В средата на миналата година приключи проект, наречен "Come On Labels", чиято цел е да подкрепи въвеждането в ЕС на новата система за енергийно етикетиране. Проектът предвижда серия от мерки за подобряване на информационната стойност на етикетите, повишаване на потребителското доверие в тях и разширяване на пазара за продукти с етикети за енергийна ефективност. Сред мерките са поставянето на адекватна информация и правилно позициониране на етикетите, както и популяризирането им към крайния клиент. В проекта са включени 13 страни-партньори. Крайните му цели са да извърши проучване на състоянието в 900 магазина, които извършват продажби на дребно различни уреди за домакинството бита на територията на 13-те страни-партньори и да повиши осведомеността по темата на 3 млн. потребители на територията на държавите-участници. Проектът се реализира с подкрепата на европейската програма "Интелигентна енергия".
Кои уреди трябва да имат етикети за енергийна ефективност?
Очаква се списъкът с уреди, които трябва да носят енергийни етикети с нов дизайн да се увеличава през следващите години. В момента следните продукти имат енергиен етикет с нов дизайн: хладилници, перални машини, съдомиялни, телевизори, климатици, шкафове за темпериране на вино.
Скоро барабанните сушилни машини, електрическите крушки и бойлерите също ще бъдат снабдени с новия дизайн на етикетите.
Какво означава енергийният етикет?
Енергийния етикет на ЕС има за цел да предостави на потребителите точна, разпознаваема и сравнима информация за домакинските уреди по отношение на тяхното потребление на енергия и тяхната производителност. Тези данни позволяват на потребителите да разпознават колко енергийно ефективен всъщност е даден продукт и да оценят потенциала му, както и най-важното - да оптимизират разходите си за консумация на електроенергия и вода. Етикетът е еднакъв за всички продукти, които са в една категория. Това дава възможност на потребителите лесно да сравняват производителността на уреди в дадена категория.
Идеята на новите етикети е потребителите да получават по-добро разбиране на качествата на дадения продукт.
Етикетът показва общото потребление на енергия, заедно с допълнителна информация, свързана с този продукт - като обем на отделения за съхранение на хладилници или ниво на шум за съдомиялни машини.
Устройствата са оценени в съответствие с изискванията за енергийната ефективност. Класовете са оценени от А + + + до D или от A до G, където А + + + (или А) е най-енергийно ефективен. С тъмнозелено е отбелязан винаги най-ефективния в рамките на своя клас уред. В новия енергиен етикет са въведени по-високите класове за енергийна ефективност, а информацията се показва в опростен спрямо предишния вариант вид. Устройствата са класифицирани в съответствие с тяхната годишна консумация. Важен елемент в тях е нивото на емисиите на шума, което е обозначено като ниво на звука.
В случай, че имат затруднения при разчитането на информацията в новия енергиен етикет, клиентите е добре да са обърнат към продавач- консултантите в търговските вериги за допълнителни разяснения.
Новата система за етикетиране също както и старата, предвижда някои задължение за търговците на дребно. Те трябва да се уверят, че етикетът е прикрепен на предната или горната част на продукта в обекта на продажба така, че да се вижда добре.
Това важи и за уреди за вграждане, дизайнерски продукти или продуктите с опаковка.
Продуктите, продавани онлайн или в каталози също трябва да съдържат информацията от етикета за енергийна ефективност, която да е достъпна за клиента преди извършването на покупката.
Доставчиците от своя страна трябва да предоставят на търговците на дребно енергийния етикет на ЕС безплатно. Те носят отговорност за точността на предоставената информация. Тези изисквания отново важат както за уреди за вграждане, продукти показани в мебелите или дизайнерски продукти, и продуктите с опаковка. Етикетът трябва да е цял, самозалепващ стикер с отбелязан клас на уреда. Новите енергийни етикети са изработени по такъв начин, че да не повреждат уреда или да оставят следа върху повърхността му след като се отлепят.
В рамките на Come On Labels са извършени проверки на 900 магазина, разположени на територията на страните - партньори. Целта е на проучването е да се съберат примери за успешно прилагане на системата за енергийно етикетиране и да се осигурят подходящи условия за въвеждането на новата система.
В рамките на проучването обаче бяха установени и пропуски в контрола за прилагане на законодателството. Ето и някои от тях:
Тестване на продукти от контролните органи (осветителни тела, хладилници, миялни машини) за необходимите характеристики, които трябва да притежават за да бъдат определени като "енергийно ефективни"
|
- Не се правят тестове;
- Няма предоставени резултати от тестовете;
- Извършване само на частични тестове;
|
Инспекции на магазините от контролните органи
|
- Не се правят проверки на магазините с определен план за наблюдение;
- Провеждане на проверки на отделни случаи (например по жалби на потребители);
- Не се разкрива никаква информация за проверките;
- Не се публикува информация за наложените глоби и обобщени резултати;
|
Други нарушения
|
- Липса на национални акредитирани лаборатории
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous