Статия
Ролята на супермаркетите за потребителския избор
Могат ли супермаркетите да стимулират по-екологични начини на производство и потребление, като оказват влияние върху избора на потребителите?
През последното десетилетие се наблюдава все по-засилващата се роля на големите супермаркети на пазарите в европейските страни. Те концентрират голямо предлагане и от тях пазарува значителен процент от европейските потребители. Веригите супермаркети са в състояние да определят цените както за продавачите на едро и търговците, така и за крайния потребител и да насочват поведението на двете страни в търсенето и предлагането. И ако някои виждат само отрицателната страна на този въпрос, нека ви разкрием сега и положителните аспекти или поне една положителна роля, която големите супермаркети биха могли да изпълняват. Става въпрос за тяхната позиция при насърчаване на потребителите да купуват разумно и целесъобразно, щадейки околната среда и поощрявайки устойчивото производство. Това все още е тема, слабо дискутирана в България, но затова пък много популярна на други места в Европа. Можем да се вслушаме в гласа на общества, които имат „по-дълъг стаж" от нас в устойчивото производство и потребление, и да почерпим от техния опит.
И така, какво биха могли да сторят супермаркетите, за да допринесат за по-правилния и екологичен избор на съвременния потребител?
В борбата с глобалното затопляне
Супермаркетите биха могли да наблягат на предлагане на местни хранителни продукти, т.е. такива, които са произведени в България, и по този начин да стимулират потреблението на стоки, оставящи по-малък „въглероден отпечатък". Въглеродният отпечатък представлява количеството въглероден двуокис, изхвърлено в атмосферата в процеса на производство и доставяне до магазина на дадена стока, и е много по-висок при стоки, които пътуват с километри или хиляди километри, за да стигнат до нашата страна. Това означава да се насърчава сезонното потребление на храна, което е по-щадящо околната среда.
В Европа много често се наблюдава точно обратното явление, при което голяма верига супермаркети, стъпваща на даден пазар за първи път, вместо да купува от местния пазар на едро, внася огромни количества храна и други стоки от чужди пазари. Целта на това начинание е да се дестабилизира местното производство и на по-късен етап да му се предложи изкупуване на продукцията на много неизгодни цени. Освен че това е ярък пример на нечестна конкуренция, нанася и огромни щети на околната среда поради транспортирането на стоки на големи разстояния.
За да щадят околната среда и стимулират правилното потребление, супермаркетите също така биха могли да наблягат на засиленото предлагане на енергоспестяващи електрически крушки. Биха могли да се стремят да регулират и намаляват разликата в цените на енергоспестяващите и на обикновените крушки и да се стремят да предлагат само енергоспестяващи.
Преработка на отпадъци
Да започнат предлагането на биоразградими торбички за еднократна употреба или където това е невъзможно, да насърчават потребителите, да използват една найлонова торбичка многократно, а не да се стремят винаги да пласират своите нови торбички и по този начин да генерират печалба; чрез различни защитаващи околната среда кампании да поощряват рециклирането на пластмасови, картонени и стъклени отпадъци.
Предлагане на риба
Да предлагат на потребителите риба, която е отгледана в рибно стопанство, това означава, че уловът й не е застрашил популацията на естествено живеещите видове и не на последно място тя е предпазена от замърсителите, на които са изложени тези риби.
Предлагане на биологични хранителни продукти
Това означава насърчаване на биоземеделието и производството на биологични храни, т.е. неизложени на обработка с консерванти, химикали, пестициди, изкуствени торове и др. На българския пазар вече се срещат местни и вносни сертифицирани биопродукти. Следователно супермаркетите вече разполагат с избор и могат да заложат на екологично чиста храна, полезна както за здравето на хората, така и незамърсяваща околната среда.
За какво още говори Европа?
В много европейски страни вече се говори за това, супермаркетите да започнат да предлагат организиран транспорт до и от конкретния магазин, за да се ограничи потокът от автомобили, които ежедневно се стичат към него и неимоверно много замърсяват въздуха. Това би била активна позиция от страна на веригите супермаркети, която би имала голямо положително отражение върху околната среда.
Това са теми, които звучат екзотично за ушите на българските търговци и потребители, а и изискват допълнителен ресурс и усилия от страна и на двете страни. Въпросите, за които говорим, налагат преди всичко промяна в съзнанието на съвременните граждани, а както добре е известно това е бавен процес. Тези начинания също така предполагат и немалък финансов разход. Но това е инвестиция и като всяка една инвестиция ще има своята възвръщаемост след определено време. Освен това си заслужава да се замислим, че именно промяната винаги е била заложена като неотменно условие за оцеляването и развитието на обществата. Колко време трябва да мине и какви щети още можем да понесем, преди да променим начина си на мислене и да си спестим още вреди?
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous