Статия
Екомаркировка
Екомаркировката на ЕС празнува 30-тия си рожден ден! Нека си припомним няколко неща за нея!
Кратка история
Екомаркировката на ЕС е създадена през 1992 г. като общоевропейски доброволен етикет. Целта й е да подпомогне потребителите, които желаят да направят по-екологичен и по-здравословен избор. Около 90 000 продукта и услуги в 24 различни категории използват етикета на ЕС към март 2022 г. Те са разнообразни - от бебешки дрехи и почистващи продукти до електронни дисплеи, бои, шампоани, дървени подове, копирна хартия или туристическа екипировка. Продуктите и услугите трябва да отговарят на определени критерии, свързани с околната среда и здравето, за да могат да използват логото.
Каква е връзката между екомаркировката и околната среда?
- Етикетът подпомага прехода към кръгова икономика, в която отпадъците са практически елиминирани, а ресурсите непрекъснато се използват повторно и се рециклират.
- За да използват етикета, производителите трябва да създават стоки, които издържат по-дълго, по-лесно се ремонтират или рециклират. Производственият процес трябва да разчита на по-малко ресурси и да генерира по-малко отпадъци и въглероден диоксид в сравнение с конвенционалното производство.
- Чрез него се намалява излагането на околната среда и хората на токсични химикали. Когато е технически възможно, производителите трябва да заменят опасните вещества с по-безопасни алтернативи.
- Екомаркировката на ЕС подтиква производителите да направят допълнителни усилия. Могат да използват етикета само продукти, които не само отговарят напълно на регламентираното, но и надграждат изискваното в законите.
- Критериите относно екомаркировката на ЕС са шаблон за компаниите, които искат да подобрят своите продукти, дори и без да кандидатстват за нея. Екомаркировката играе важна роля в политиката на производство на ЕС като инструмент за подобряване на пазара. Докато законодателството за екодизайн определя задължителни минимални изисквания за устойчивост, екомаркировката на ЕС откроява най-добрите продукти от техния вид.
- Критериите за екомаркировка на ЕС често се използват в търгове за „зелени“ обществени поръчки. Този вид обществени поръчки се стремят да намалят отрицателните въздействия върху околната среда, причинени от закупуването на стоки, услуги и производства с пари на данъкоплатците.
Как екомаркировката помага на потребителите?
Потребителите все повече се интересуват от околната среда и търсят начини да намалят своето отрицателното въздействие. Според проучване на ЕС от 2017 година, 87% от анкетираните вярват, че играят важна роля в опазването на околната среда. През 2020 година, 23% от потребителите споделят, че обръщат внимание на въздействието върху околната среда на повечето или всичките си покупки; и 56% съобщават, че са го направили поне веднъж.
Екомаркировката на ЕС помага на потребителите лесно да идентифицират тези продукти и услуги, които са в рамките на 10-20% от най-екологичните такива.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous