• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко

    • Статии

  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Световна енергийна харта
  • Защо изчезват пчелите
  • Да пестим водата
  • Предимства и недостатъци на енергоспестяващите лампи част 2
  • Опаковки = отпадъци
  • Еко перилни препарати
  • Пластмасовите бутилки
  • Данъци върху въглеродните емисии спасяват дъждовните гори
  • Генетично-модифицирано бъдеще
  • Хартия срещу гора
  • Пластмасите в битовите отпадъци
  • Стъклени отпадъци в бяло, зелено и червено
  • Хартиените отпадъци
  • Опасните химикали в продуктите
  • Пестете природата
  • Аз депонирам, ти депонираш, той депонира...
  • Свободен ли е енергийният пазар?
  • Рециклиране
  • ЕС се отдръпва от биогоривата
  • "Не" на найлоновите торбички
  • Перспективи за използване на геотермални инсталации в България
  • Технологии за производство на геотермална енергия
  • Ролята на супермаркетите за потребителския избор
  • Ефективно Използване на Енергията в Жилищата
  • Найлоновите торбички
  • Граждански мониторинг върху дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране
  • Граждански мониторинг на дейността на ДКЕВР
  • Разделно изхвърляне на отпадъци
  • Стимулиране на енергоспестовно потребителско поведение в бита
  • Какво е Екомаркировката?
  • Как да постигнем уют в дома с енергоспестяващи лампи част 1
  • Пране без вода
  • Изхабените батерии
  • Сменете си крушките
  • Екология в домакинството
  • Ежедневните опасни химикали
  • Пластмасова екология
  • Как да разходваме рационално електроенергията у дома
  • Какво е EMAS?
  • Не изхвърляйте изхабените батерии в кофата
  • Ежедневните опасни химикали
  • Една добра идея: електрически крушки, които пестят енергия
  • Потребителски пътеводител към езика на рециклирането
  • Биодизелът – алтернативното гориво
  • Топлоизолиране на жилището
  • Можем ли да пестим енергия у дома?
  • Енергията обединява потребителите на 15-ти март
  • Стъклени опаковки
  • Еко компютри
  • Устойчиво потребление
  • Електронните фактури
  • Екологична мода
  • Енергийна ефективност
  • Да спестим енергия
  • Еко продукти, които не си заслужава да купувате
  • Водата - защо да я пестим
  • Екологични супермаркети
  • Проектът за изграждане на завод за преработка на боклук в столицата стартира
  • Енергийно етикетиране на битови уреди
  • Рециклиране - какво, къде и как?
  • Домашно компостиране - що е то?
  • Eвропейска стратегия за опазване на планетата, защита на гражданите ни и предоставяне на възможности на отраслите ни
  • Кръговата икономика и законодателството в областта на химическите вещества, продукти и отпадъците
  • Онлайн обучителна платформа ACT4ECO и пестене на енергия - как да намалите въглеродния отпечатък на Вашия дом
  • Новите енергийни етикети на електроуредите
  • Екомаркировка
  • Срещу опасните вещества
  • Електрически и електронни отпадъци в ЕС
  • Овластяване на потребителите за по-устойчив свят
  • Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

  • SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?
  • Околна среда „втора употреба“

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Еко > Статии > Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

Още по темата:

Околна среда „втора употреба“

SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?

Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

Статия

Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

Публикуван на: 07/04/2023
Tweet
photo

     През миналата седмица Европейската комисия предложи общи критерии срещу подвеждащите и заблуждаващите твърдения за екологосъобразност. С тях на потребителите се осигурява по-голяма яснота, по-голяма увереност, че когато нещо се продава като „екологосъобразно“, то наистина е „екологосъобразно“, както и по-качествена информация при избора на екологосъобразни продукти и услуги. Предприятията също ще имат полза, тъй като онези от тях, които полагат реални усилия за подобряване на устойчивостта на своите продукти, ще бъдат по-лесно разпознавани и възнаграждавани от потребителите, ще могат да увеличат продажбите си, вместо да бъдат изправени пред нелоялна конкуренция. По този начин предложението ще спомогне за създаването на еднакви условия на конкуренция по отношение на информацията за екологичните характеристики на продуктите.

 

Факти в подкрепа

  • В проучване на ЕК от 2020 г. се подчертава, че 53,3% от проверените твърдения за екологосъобразност в ЕС са оценяват като неясни, подвеждащи или неоснователни.
  • 40% от твърденията са необосновани.
  • Липсата на общи правила за дружествата, които на доброволни начала изказват твърдения за екологосъобразност, води до заблуждаващи твърдения и създава неравнопоставеност на пазара на ЕС във вреда на действително устойчивите дружества.

 

Надеждна, сравнима и проверима информация за потребителите

     Съгласно предложението, когато дружествата решат да направят „твърдение за екологосъобразност“ за своите продукти или услуги, те ще трябва да спазват минимални норми за начина, по който обосновават тези твърдения и за това как ги съобщават. Предложението е насочено към изрични твърдения, например: „Тениска, изработена от рециклирани пластмасови бутилки“, „доставка с компенсация на CO2“, „опаковки, направени от 30% рециклирана пластмаса“ или „щадящи океаните слънцезащитни продукти“. С предложението се цели също и вземане на мерки срещу разпространението на етикети, а също и на публични и частни екоетикети. То обхваща всички доброволни твърдения относно въздействието върху околната среда, аспектите или показателите на даден продукт, услуга или на самия търговец. От него обаче са изключени твърдения, които са обхванати от съществуващите правила на ЕС, като например екомаркировката на ЕС или логото за биологични храни, тъй като настоящите закони вече гарантират, че тези твърдения са обосновани. Твърдения, които ще бъдат обхванати от предстоящите регулаторни правила на ЕС, ще бъдат изключени по същата причина. 

     Преди дружествата да обявят пред потребителите някое от обхванатите видове „твърдения за екологосъобразност“, тези твърдения ще трябва да бъдат проверени от независима страна и доказани чрез научни данни. Като част от научния анализ, дружествата ще определят различните видове въздействие върху околната среда, които действително са от значение за техния продукт, както и ще идентифицират възможните прояви на взаимодействие между тях, за да дадат пълна и точна картина.

 

Ясни и хармонизирани правила и етикети

     Предвижда се различни правила да гарантират, че твърденията се съобщават ясно. Например твърдения или етикети, които използват агрегирано оценяване на цялостното въздействие върху околната среда, вече ще бъдат забранени, освен ако не са определени в правилата на ЕС. Ако продуктите или организациите се сравняват с други, тези сравнения следва да се основават на еквивалентна информация и данни.

     С предложението също така ще се регламентират екомаркировките. Понастоящем съществуват най-малко 230 различни маркировки и има доказателства, че това води до объркване и недоверие у потребителите. За да се контролира разпространението на такива маркировки, няма да бъдат разрешавани нови публични схеми за етикетиране, освен ако не бъдат разработени на равнището на ЕС, а всички нови частни схеми ще трябва да демонстрират по-високи екологични амбиции от съществуващите и да получат предварително одобрение, за да бъдат разрешени. Съществуват подробни правила относно екологичните маркировки като цяло: те трябва да бъдат надеждни, прозрачни, проверени от независима страна и редовно преразглеждани.

 

Част от единната политика

     Предложението на ЕК допълва предложението от март 2022 г. относно „предоставяне на повече права на потребителите с оглед на екологичния преход“, като предвижда по-конкретни правила относно твърденията за екологосъобразност, в допълнение към общата забрана за заблуждаваща реклама. То беше представено заедно с предложение за общи правила за насърчаване на поправката на стоки, с което нашите читатели са вече запознати, и което също така ще допринесе за устойчивото потребление и ще засили кръговата икономика. С новото предложение се изпълнява важен ангажимент на Комисията като част от Европейския зелен пакт. Това е третият пакет от предложения относно кръговата икономика, заедно с предложението за общи правила за насърчаване на поправката на стоки. Първият и вторият пакет за кръговата икономика са приети през март и ноември 2022 г.  Първият пакет включва новото предложение за регламент относно екопроектирането на устойчиви продукти, стратегията на ЕС за устойчиви и кръгови текстилни изделия и предложената директива относно законодателството за защита на потребителите относно предоставянето на повече права на потребителите в екологичния преход. Вторият пакет включва предложенията за Регламента относно опаковките и отпадъците от опаковки, съобщението относно биоразградимите пластмаси, пластмасите на биологична основа и компостируемите пластмаси, както и предложението за Регламент на ЕС за сертифициране на поглъщането на въглерод. 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia