• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко

    • Статии

  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Световна енергийна харта
  • Защо изчезват пчелите
  • Да пестим водата
  • Предимства и недостатъци на енергоспестяващите лампи част 2
  • Опаковки = отпадъци
  • Еко перилни препарати
  • Пластмасовите бутилки
  • Данъци върху въглеродните емисии спасяват дъждовните гори
  • Генетично-модифицирано бъдеще
  • Хартия срещу гора
  • Пластмасите в битовите отпадъци
  • Стъклени отпадъци в бяло, зелено и червено
  • Хартиените отпадъци
  • Опасните химикали в продуктите
  • Пестете природата
  • Аз депонирам, ти депонираш, той депонира...
  • Свободен ли е енергийният пазар?
  • Рециклиране
  • ЕС се отдръпва от биогоривата
  • "Не" на найлоновите торбички
  • Перспективи за използване на геотермални инсталации в България
  • Технологии за производство на геотермална енергия
  • Ролята на супермаркетите за потребителския избор
  • Ефективно Използване на Енергията в Жилищата
  • Найлоновите торбички
  • Граждански мониторинг върху дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране
  • Граждански мониторинг на дейността на ДКЕВР
  • Разделно изхвърляне на отпадъци
  • Стимулиране на енергоспестовно потребителско поведение в бита
  • Какво е Екомаркировката?
  • Как да постигнем уют в дома с енергоспестяващи лампи част 1
  • Пране без вода
  • Изхабените батерии
  • Сменете си крушките
  • Екология в домакинството
  • Ежедневните опасни химикали
  • Пластмасова екология
  • Как да разходваме рационално електроенергията у дома
  • Какво е EMAS?
  • Не изхвърляйте изхабените батерии в кофата
  • Ежедневните опасни химикали
  • Една добра идея: електрически крушки, които пестят енергия
  • Потребителски пътеводител към езика на рециклирането
  • Биодизелът – алтернативното гориво
  • Топлоизолиране на жилището
  • Можем ли да пестим енергия у дома?
  • Енергията обединява потребителите на 15-ти март
  • Стъклени опаковки
  • Еко компютри
  • Устойчиво потребление
  • Електронните фактури
  • Екологична мода
  • Енергийна ефективност
  • Да спестим енергия
  • Еко продукти, които не си заслужава да купувате
  • Водата - защо да я пестим
  • Екологични супермаркети
  • Проектът за изграждане на завод за преработка на боклук в столицата стартира
  • Енергийно етикетиране на битови уреди

  • Рециклиране - какво, къде и как?
  • Домашно компостиране - що е то?
  • Eвропейска стратегия за опазване на планетата, защита на гражданите ни и предоставяне на възможности на отраслите ни
  • Кръговата икономика и законодателството в областта на химическите вещества, продукти и отпадъците
  • Онлайн обучителна платформа ACT4ECO и пестене на енергия - как да намалите въглеродния отпечатък на Вашия дом
  • Новите енергийни етикети на електроуредите
  • Екомаркировка
  • Срещу опасните вещества
  • Електрически и електронни отпадъци в ЕС
  • Овластяване на потребителите за по-устойчив свят
  • Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност
  • SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?
  • Околна среда „втора употреба“

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Еко > Статии > Енергийно етикетиране на битови уреди

Още по темата:

Околна среда „втора употреба“

SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?

Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

Статия

Енергийно етикетиране на битови уреди

Публикуван на: 26/09/2014
Tweet
photo

Новата система за енергийно етикетиране дава повече яснота за потребителите. Проектът Come On Labels, който продължи три години, обхвана 13 европейски държави  

Етикетите за енергийна ефективност от години са неизменна част от задължителните атрибути на качествените уреди за домакинството и бита. Тяхната цел е да е покажат ясно какво количество вода и електроенергия изразходват те в процеса на работата си. Това дава възможност на потребителя да изчисли колко ще му струва работата на съответния уред през целия период на използването му.

От гледна точка на търговците, етикетите за енергийна ефективност също имат своята стойност, която излиза извън рамките на механичното изпълнение на определени административни разпоредби. Тази стойност се изразява в това, че този тип етикет дава по-добра информация на потребителите и оттам влияе положително върху увеличаването на обема на продажбите.

Чрез тази система на етикетиране, производителите пък могат да рекламират на пазара качествата на своите продукти. Отделно тази практика стимулира иновациите в сектора на енергийната ефективност, защото те са заинтересовани да произвеждат продукти, чиято работа излиза по-изгодно на потребителя и респ. се търсят повече.

В средата на миналата година приключи проект, наречен "Come On Labels", чиято цел е да подкрепи  въвеждането в ЕС на новата система за енергийно етикетиране. Проектът предвижда серия от мерки за подобряване на информационната стойност на етикетите, повишаване на потребителското доверие в тях и разширяване на пазара за продукти с етикети за енергийна ефективност. Сред мерките са поставянето на адекватна информация и правилно позициониране на етикетите, както и популяризирането им към крайния клиент. В проекта са включени 13 страни-партньори. Крайните му цели са да извърши проучване на състоянието в 900 магазина, които извършват продажби на дребно различни уреди за домакинството бита на територията на 13-те страни-партньори и да повиши осведомеността по темата на 3 млн. потребители на територията на държавите-участници. Проектът се реализира с подкрепата на европейската програма "Интелигентна енергия".

Кои уреди трябва да имат етикети за енергийна ефективност?

Очаква се списъкът с уреди, които трябва да носят енергийни етикети с нов дизайн да се увеличава през следващите години. В момента следните продукти имат енергиен етикет с нов дизайн: хладилници, перални машини, съдомиялни, телевизори, климатици, шкафове за темпериране на вино.

Скоро барабанните сушилни машини, електрическите крушки и бойлерите също ще бъдат снабдени с новия дизайн на етикетите.

Какво означава енергийният етикет?

Енергийния етикет на ЕС има за цел да предостави на потребителите точна, разпознаваема и сравнима информация за домакинските уреди по отношение на тяхното потребление на енергия и тяхната производителност. Тези данни позволяват на потребителите да разпознават колко енергийно ефективен всъщност е даден продукт и да оценят потенциала му, както и най-важното - да оптимизират разходите си за консумация на електроенергия и вода. Етикетът е еднакъв за всички продукти, които са в една категория. Това дава възможност на потребителите лесно да сравняват производителността на уреди в дадена категория.

Идеята на новите етикети е потребителите да получават по-добро разбиране на качествата на дадения продукт.

Етикетът показва общото потребление на енергия, заедно с допълнителна информация, свързана с този продукт - като обем на отделения за съхранение на хладилници или ниво на шум за съдомиялни машини.

Устройствата са оценени в съответствие с изискванията за енергийната ефективност. Класовете са оценени от А + + + до D или от A до G, където А + + + (или А) е най-енергийно ефективен. С тъмнозелено е отбелязан винаги най-ефективния в рамките на своя клас уред. В новия енергиен етикет са въведени по-високите класове за енергийна ефективност, а информацията се показва в опростен спрямо предишния вариант вид. Устройствата са класифицирани в съответствие с тяхната годишна консумация. Важен елемент в тях е нивото на емисиите на шума, което е обозначено като ниво на звука.

В случай, че имат затруднения при разчитането на информацията в новия енергиен етикет, клиентите е добре да са обърнат към продавач- консултантите в търговските вериги за допълнителни разяснения.

Новата система за етикетиране също както и старата, предвижда някои задължение за търговците на дребно. Те трябва да се уверят, че етикетът е прикрепен на предната или горната част на продукта в обекта на продажба така, че да се вижда добре.
Това важи и за уреди за вграждане, дизайнерски продукти или продуктите с опаковка.

Продуктите, продавани онлайн или в каталози също трябва да съдържат информацията от етикета за енергийна ефективност, която да е достъпна за клиента преди извършването на покупката.

Доставчиците от своя страна трябва да предоставят на търговците на дребно  енергийния етикет на ЕС безплатно. Те носят отговорност за точността на предоставената информация. Тези изисквания отново важат както за уреди за вграждане, продукти показани в мебелите или дизайнерски продукти, и продуктите с опаковка. Етикетът трябва да е цял, самозалепващ стикер с отбелязан клас на уреда. Новите енергийни етикети са изработени по такъв начин, че да не повреждат уреда или да оставят следа върху повърхността му след като се отлепят.

енергийно етикетиране

В рамките на  Come On Labels са извършени проверки на 900 магазина, разположени на територията на страните - партньори. Целта е на проучването е да се съберат примери за успешно прилагане на системата за енергийно етикетиране и да се осигурят подходящи условия за въвеждането на новата система.

В рамките на проучването обаче бяха установени и пропуски в контрола за прилагане на законодателството. Ето и някои от тях:

Тестване на продукти от контролните органи (осветителни тела, хладилници, миялни машини) за необходимите характеристики, които трябва да притежават за да бъдат определени като "енергийно ефективни"

- Не се правят тестове;

- Няма предоставени резултати от тестовете;

- Извършване само на частични тестове;

Инспекции на магазините от контролните органи

- Не се правят проверки на магазините с определен план за наблюдение;

- Провеждане на проверки на отделни случаи (например по жалби на потребители);

-  Не се разкрива никаква информация за проверките;

- Не се публикува информация за наложените глоби и обобщени резултати;

Други нарушения

- Липса на национални акредитирани лаборатории

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia