• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги

    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване

    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Съвети за топлофициран имот
  • Кой определя цената на топлинната енергия?
  • Отчитане на потребената топлинна енергия
  • Годишно изравняване. Преизчисляване при рекламации.
  • Компетентни институции и организации. Правомощия.
  • Компетентни институции и организации. Правомощия. - 2
  • Съставни части на системата за топлоснабдяване
  • Отчитане на потребената топлинна енергия
  • Компетентни институции и организации. Правомощия.
  • Как да четем сметките за топлинна енергия
  • Как да пестим топлинна енергия?
  • Плащане на топлинна енергия
  • Просрочени задължения за топлинна енергия
  • Ред за топлофициране на сграда
  • Сключване и прекратяване на договора за продажба на топлинна енергия
  • Прекратяване на топлоснабдяването на сградата
  • Какво мислят потребителите за парното?
  • Кражби на топлинна енергия
  • Поддържане на сградната инсталация
  • Права на потребителя на топлинна енергия

  • Регулиране на топлоподаването през зимния сезон
  • Анкета Топлинно счетоводство
  • Европейският съд сложи точка на спора за такса сградна инсталация
  • Отопление за всеки дом

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Услуги > Топлоснабдяване > Права на потребителя на топлинна енергия

Още по темата:

Защо не пътниците, летище София е виновно

Подкрепа за домакинствата при либерализация на енергийния пазар

На прага на лятото: Как ще пътуваме?

Статия

Права на потребителя на топлинна енергия

Публикуван на: 27/08/2014
Tweet
photo

В този брой на списание "Активни потребители" ще Ви запознаем с правата на потребителите на топлинна енергия - рекламации, неравноправни клаузи в договорите, нелоялните търговски практики и погасителната давност.

Много често потребителите не познават своите права, не знаят към кого и в какъв срок трябва да се обърнат, за да бъде разрешен конкретен проблем. Едно от основните права на потребителите е правото на рекламации.

Много често потребителите не познават своите права, не знаят към кого и в какъв срок трябва да се обърнат, за да бъде разрешен конкретен проблем. Едно от основните права на потребителите е правото на рекламации.

 

Рекламации – ред и срокове, видове рекламации 

Какъв да отговорят на подадените жалби? 

  • Рекламации за качеството на топлоснабдяването /отопление и топла вода/ се приемат в 30 – дневен срок след периода на ползване на топлинната енергия.
  • Рекламации за отчетеното чрез общия топломер в абонатната станция количество топлинна енергия се приемат в 45-дневен срок след месеца на доставката. Тези рекламациите следва да се подават в писмен вид в деловодството на съответното топлофикационно дружество.
! Важно! Както вече отбелязахме: топлофикационното дружество носи отговорност за качеството на топлоснабдяване чрез своите съоръжения – включително и абонатната станция, а отстраняването на проблеми по вътрешните инсталации е задължение и се извършва за сметка на етажната собственост.
  • Рекламациите за начислени суми /фактурирано количество топлинна енергия/ по данни от фирмата за дялово разпределение се подават в деловодството на същата фирма в 30-дневен срок от получаване на изравнителната сметка.
  • Потребителите, неосигурили достъп могат да поискат допълнителен отчет и преработване на изравнителните сметки в тримесечен срок след получаване на изравнителната сметка от упълномощеното лице. След този срок други рекламации не са приемат и сметката не се преработва.

!Важно:

При установено неправомерно ползване на топлинна енергия, на виновното лице се начислява максимално потребление на енергия от отоплителните тела в дома му.


Н
eравноправни клаузи в договорите

Възможно в Общите си условия топлофикационните дружества и фирмите за дялово разпределение да включат т.нар. неравноправни клаузи.  Според Закона за защита на потребителите „неравноправна клауза” е всяка уговорка, която е недобросъвестна и води до значително неравновесие между правата и задълженията на търговеца или доставчика и потребителя.  Такива могат да бъдат например клаузи, които задължават потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка или които позволяват на търговеца или доставчика да променя едностранно без основание характеристиките на стоката или услугата. Самият Закон за защита на потребителите предлага неизчерпателно изброяване на примерни случаи на неравноправни клаузи. Тъй като Общите условия за продажба на енергия на топлофикационните дружества се одобряват от ДКЕВР, при съмнение за неравноправни клаузи ДКЕВР трябва да сезира Комисията за защита на потребителите да прецини дали в Общите условия има такива клаузи. Поради това в Общите условия за продажба на енергия на топлофикационните дружества трудно може да се допуснат неравноправни клаузи. По-вероятно е да се срещнат такива клаузи в договорите, които фирмите за дялово разпределение предлагат на потребителите, тъй като тези договори не подлежат на одобрение от некакъв орган.


Как да „откривате”неравноправните клаузи?

Бъдете особено внимателни за клауза в договорите с фирмата за дялово разпределение, която предвижда, че „се съгласявате с Общите условия..”. Ако те не са ви предоставени, поискайте ги от търговеца и ги прочетете внимателно, защото те имат също юридическата сила на договорни клаузи. Разпоредбите в даден договор трябва да бъдат изписани ясно и да са добросъвестни, лесно разбираеми и справедливи както за вас, така и за търговеца. 

Неравноправни клаузи могат да бъдат разпознати, ако те:
 • предвиждат право на търговеца, според което той ще може да извършва действия, които са в разрез с добросъвестността и справедливостта – например че той може да повишава цената на услугата по негово усмотрение;
 • ограничават вашите потребителски права – например предвидено е че търговецът не възстановява при никакви обстоятелства платената цена;
 • са неясни. 

Дали дадена клауза е неравноправна се преценява като се взема предвид вида на стоката или услугата, всички обстоятелства свързани с неговото сключване. Всяка клауза се разглежда в контекста на всички останали от договора или на друг договор, от който той зависи. Търговците трябва да знаят, че ако дадена договорна разпоредба е неясна съдът ще я тълкува по начин, който е в полза на потребителя.


Какво следва, ако в договора ви присъства неравноправна клауза?

            Неравноправните клаузи са нищожни. Компетентен орган при наличие на неравноправни клаузи е Комисията за защита на потребителите, която от своя страна първоначално има правомощия да изготви насоки или препоръки към съответния търговец, а ако тези мерки не дадат резултат, може да се сезира компетентния съд с искане за обявяването им за нищожни.  Имайте предвид, че  неравноправните клаузи не ви обвързват по никакъв начин.

Нелоялни търговски практики

Как да разпознавате нелоялните търговски практики, които вече са забранени от българското законодателство?

Забранено е поведение неотговарящо на разумните очаквания за приемлива търговска практика.

Общата забрана изисква изпълнението на две условия. Тя забранява практики, които:

1. противоречат на изискванията за дължимата професионална грижа - “норма на специални умения и грижи, очакващи се от търговеца да извърши спрямо потребителите в разумни граници, които умения съотвестващи на честната пазарна практика и/или на общия принцип на добросъвестност в сферата на дейност на търговеца” 

и

2. изопачава (повлиява) на икономическото поведение на средния потребител във връзка с продукта - “използване на търговска практика, която значително накърнява способността на потребителя да вземе решение на база осведоменост, принуждаващо потребителя да вземе решение за сделка, което не би взел при други обстоятелства;”

Първото условие засяга поведението на търговеца. Второто засяга или може да засегне икономическото поведение на средния потребител.

Дължимата професионална грижа е обективен критерий, който може да варира в зависимост от контекста и конкретните обстоятелства. Думата “специални” в дефиницията не предполага нищо повече от разумно очаквани умения от търговеца в съответната професионална област. В същото време, това не означава и че търговецът ще трябва да бъде винен за слабости в “професионализма” на производителите, за които той не би могъл да носи отговорност. От търговецът по-скоро се очаква да осъществява дейността си професионално и честно, спрямо това, което може да очаква един разумен потребител.

Тук следва да се отбележи, че българският закон използва изразът “изискване за добросъвестност и професионална компетентност”, което не означава, че в него трябва да се търси друг смисъл. Водещо при тълкуването е дефиницията на приложимата директива на Европейския съюз, което трябва да се взима под внимание при разглеждане на конкретни случаи.

“Изопачаване на икономическото поведение“ означава, че практиката намалява възможностите на средния потребител да направи информиран избор. Това намаляване трябва да бъде достатъчно значимо, че да повлияе на решенията на средния потребител. Това означава, че практики които не променят или не изглежда да могат да променят икономическото поведение на средния потребител не попадат в общата забрана за нелоялни практики.

#Санкции

            Комисията за защита на потребителите може да наложи сериозна санкция (глоба) на конкретен търговец за прилагане на нелоялна търговска практика, ако констатира такава.


Погасителна давност

            Плащанията за топлинна енергия са периодични и се погасяват с изтичане на три годишна погасителна давност. Това е категоричното становище на Върховния касационен съд, който на 18.05.2012 г. постанови задължително тълкувателно решение по този въпрос.

!Важно:

Давността не се прилага автоматично и служебно, нито от топлофикационните дружества, нито от съдилищата, а само по възражение на потребителя, че задълженията му са погасени по давност.

 

При направено писмено възражение за изтекла погасителна давност от страна на потребител пред топлофикационното дружество, някои топлофикационни дружества предлагат подписване на споразумение, с което погасените по давност задължения се отписват, т.е. в споразумението се признава, че тези задължения не се дължат. Други топлофикационно дружества нямат такава практика. Те разчитат потребителя да направи това възражение в хода на съдебната процедура и тогава да отпишат тези вземания.

            По-сложно стои въпросът с оформянето на възражение за давност в съдебна процедура, затова е добре потребителят да се консултира с юрист, ако има основателни възражения, за да може най-добре да защити правата си.

 

Процедура за събиране на просрочени задължения

  • Топлофикационното дружество без да уведомява потребителя, че започва съдебна процедура срещу него (не е длъжно да прави това), подава документи в съда;
  • Ако документите са редовни, съдът издава заповед за изпълнение, с която осъжда потребителя да плати на топлофикационното дружество всички претендирани суми – главници, лихви и деловодни разноски, включителрно и погасените по давност. Потребителят не се призовава в съда и на участва в процедурата, затова може и да не знае за нея.
  • Издадената съдебната заповед се връчва на потребителя и той има право в 14-дневен срок от връчването й писмено да възрази, че не дължи сумите или част от тях. Не се изисква мотивиране на възражението. Ако няма достъп до адреса на потребителя или през деня няма никой в дома му, връчващият съдебната призовка, може да залепи съобщение на входа на сградата и връчването се счита за редовно. В много случаи потребителят е продал имота, за които дължи плащане и се намира на друг адрес, а се призовава на адреса на продадения имот, тъй като пред топлофикационното дружество се води на този адрес. В други случаи, потребителите не забелязват залепеното на входа на сградата съобщение от съда за издадената заповед за изпълнение, срокът за възражение изтича и съдебната заповед влиза в сила. По този начин се пропуска възможността да бъде направено възражение, ако има основания за това и защитата правата на потребителите се затрудняват.
  •  Когато потребителят е направил в възражение в срок, съдът дава едномесечен срок на топлофикационното дружество да заведе дело за установяване на своето вземане по съдебен път чрез подаване на искова молба и доказателства.
  • След получаване на исковата молба, съдът я изпраща на потребителя заедно с приложените към нея доказателства и му дава едномесечен срок за отговор, в който потребителя трябва да изложи всички свои възражения и доказателствата за тях. Не го ли направи, губи това свое право на по-късен етап от делото и може заради този свой пропуск да изгуби самото дело.

 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 5 общо )

anonymous

anonymous

Не ми е ясно при възражение на потребителя,ако впоследствие трябва да заплати на топлофикационното дружество дали за тези възражения и жалби му се увеличават разходите по делото които ще трябва да заплати?

Написан на: 23/10/2015 22:22 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Живея от години на 150км от София,апартаментът е необитаем от години.Начисляват ми сградна инсталация КАТО ПОЛЗВАТЕЛ,така било в закона.Щом имам жилище на мое име,водя се ползвател.Какъв ползвател съм от 150км.?
Преписки,писма,жалби...бол.Водят ме ползвател.Искат пари.
Все едно да лижеш бучка захар през стъкло и аз да ти искам пари.
Припомних им как Хитър Петър е платил със звъна на парата,след като му поискал пари,че използвал парата над тенджерата за коричката хляб.Уви...не са ли били в час или парите за тях са най-важни.Конституцията иска справедливост-КЪДЕ Е ...
КОЙ ЩЕ ПОМОГНЕ..
ПЕТЪР,0896486713

Написан на: 24/10/2015 21:53 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Какъв е давностният срок за услуга дялово разпределение към топлофикация София ЕАД. От дружеството твърдят че е 5 годишен

Написан на: 12/05/2016 11:55 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Аз днес сключих споразумение и от 5500 ще платя около 1500 само. Оказа се че сметките са с 3 годишна давност а дяловото разпределение 5 годишна. Вероятно дяловото разпределение го разглеждат под друг член.

Написан на: 03/08/2016 17:22 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous

Бихте ли ми пояснили ролята на Вашата неправителствена, непредставителна ....извадкова асоциация? Нейната мисия?
Нейната позиция? Ролята на регулатор на общественото мнение?
Чесането на езиците?
Неправомерните коментари?
Нулевият правен статус на коментарите?
Нулевата защита? Нулевата проверка?
Каква ли е връзката с КЗП?
Колко ли получават за мизерния си офис и визия?
Това ли е лицето на активният потребител?

Написан на: 23/05/2017 15:22 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia