• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко

    • Статии

  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Световна енергийна харта
  • Защо изчезват пчелите
  • Да пестим водата
  • Предимства и недостатъци на енергоспестяващите лампи част 2
  • Опаковки = отпадъци
  • Еко перилни препарати
  • Пластмасовите бутилки
  • Данъци върху въглеродните емисии спасяват дъждовните гори
  • Генетично-модифицирано бъдеще
  • Хартия срещу гора
  • Пластмасите в битовите отпадъци
  • Стъклени отпадъци в бяло, зелено и червено
  • Хартиените отпадъци
  • Опасните химикали в продуктите
  • Пестете природата
  • Аз депонирам, ти депонираш, той депонира...
  • Свободен ли е енергийният пазар?
  • Рециклиране
  • ЕС се отдръпва от биогоривата
  • "Не" на найлоновите торбички
  • Перспективи за използване на геотермални инсталации в България
  • Технологии за производство на геотермална енергия
  • Ролята на супермаркетите за потребителския избор
  • Ефективно Използване на Енергията в Жилищата
  • Найлоновите торбички
  • Граждански мониторинг върху дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране
  • Граждански мониторинг на дейността на ДКЕВР
  • Разделно изхвърляне на отпадъци
  • Стимулиране на енергоспестовно потребителско поведение в бита
  • Какво е Екомаркировката?
  • Как да постигнем уют в дома с енергоспестяващи лампи част 1
  • Пране без вода
  • Изхабените батерии
  • Сменете си крушките
  • Екология в домакинството
  • Ежедневните опасни химикали
  • Пластмасова екология
  • Как да разходваме рационално електроенергията у дома
  • Какво е EMAS?
  • Не изхвърляйте изхабените батерии в кофата
  • Ежедневните опасни химикали
  • Една добра идея: електрически крушки, които пестят енергия
  • Потребителски пътеводител към езика на рециклирането

  • Биодизелът – алтернативното гориво
  • Топлоизолиране на жилището
  • Можем ли да пестим енергия у дома?
  • Енергията обединява потребителите на 15-ти март
  • Стъклени опаковки
  • Еко компютри
  • Устойчиво потребление
  • Електронните фактури
  • Екологична мода
  • Енергийна ефективност
  • Да спестим енергия
  • Еко продукти, които не си заслужава да купувате
  • Водата - защо да я пестим
  • Екологични супермаркети
  • Проектът за изграждане на завод за преработка на боклук в столицата стартира
  • Енергийно етикетиране на битови уреди
  • Рециклиране - какво, къде и как?
  • Домашно компостиране - що е то?
  • Eвропейска стратегия за опазване на планетата, защита на гражданите ни и предоставяне на възможности на отраслите ни
  • Кръговата икономика и законодателството в областта на химическите вещества, продукти и отпадъците
  • Онлайн обучителна платформа ACT4ECO и пестене на енергия - как да намалите въглеродния отпечатък на Вашия дом
  • Новите енергийни етикети на електроуредите
  • Екомаркировка
  • Срещу опасните вещества
  • Електрически и електронни отпадъци в ЕС
  • Овластяване на потребителите за по-устойчив свят
  • Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност
  • SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?
  • Околна среда „втора употреба“

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Еко > Статии > Потребителски пътеводител към езика на рециклирането

Още по темата:

Околна среда „втора употреба“

SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?

Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

Статия

Потребителски пътеводител към езика на рециклирането

Публикуван на: 14/09/2006 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet
photo

За щастие все повече потребителите се интересуват от купуването на продукти, които не вредят на околната среда. Но когато става дума за рециклиране, може ли да вярвате на всичко, което четете?

Каква е практиката в чужбина?

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

Например Федералната Търговска Комисия (Държавния орган за защита на потребителите в САЩ), която иска да защити потребителите от измамни и несъдържателни реклами, предупреждава, че твърденията за рециклирано съдържание и възможност за рециклиране на продуктите и опаковките могат да бъдат разбрани погрешно. Ето какво трябва да знаят потребителите:

<!--[if !supportEmptyParas]--> <!--[endif]-->

  • Продуктът или пакетът може да бъде означен като рециклиран, ако може да бъде отделен и събран от домакинските и общите отпадъци за повторна употреба или за да се направи друг продукт или опаковка чрез осъществена програма за рециклиране;
  • Етикетите, които казват „Моля, рециклирайте!” са основателни само ако съответната служба по чистотата събира продуктите за рециклиране – и безсмислени, ако не го прави. Свържете се със съответната служба, за да разберете възможностите за рециклирането на пластмаса, стъкло, метал и хартия;
  • Понякога производителите или търговците рециклират продуктите вместо вас. Например, много дрогерии приемат обратно найлоновите торби или пластмасовите бутилки. Някои производители на тонер имат програми, които позволяват на потребителите да връщат празните касети, които след това се използват за повторно производство;
  • Производителите и продавачите могат да твърдят, че продуктът или опаковката имат рециклирано съдържание, ако са направени от материали, които са набавени или отделени от отпадъците по време на производството (преди потреблението) или след употребата на потребителите (след потреблението). Използваните вестници, картони, пластмасови бутилки, буркани и консерви се считат за отпадъци след потреблението. Останалите след производството, например скрап или остатъци от рязането на пликове, се считат за отпадъци преди потреблението;
  • Рециклираните продукти са направени от продукти, които са били стопени или смлени. Или са изработени от материали, които са използвани, обновени или препроизведени части. Ако продуктът е означен като рециклиран, защото съдържа използвани, обновени или препроизведени части, етикетът трябва да казва, че продуктите са „използвани”, „обновени” или „препроизведени”, освен ако това не е очевидно за купувача.
  • Ако етикетът сочи „рециклиран”, трябва да показва и процента на рециклираното съдържание, освен ако то не е 100 процента.

Някои символи на продуктите означават, че можете да рециклирате продукта, или че продуктът или опаковката са направени от рециклирани материали.

РециклиранеТози общоприет символ за рециклиране означава, че продуктът може да се рециклира, и че е изработен от рециклирани материали. Ако само едно от твърденията е вярно, производителя трябва да уточни кое.

РециклиранеПроизводителите използват този подобен символ, разработен от Обществото на Пластмасовата Индустрия, за да означат вида на пластмасата използвана за опаковката. Номерата на кода са от 1 до 7.

Как стои въпросът с рециклирането у нас?

България пое ангажимент пред Европейския съюз, с който се задължаваме до 2014 г. 60% от отпадъците от опаковки да бъдат оползотворени, като 55% от тях се рециклират. В момента задължение да се събират и преработват пуснатите на пазара опаковки имат само фирмите, които произвеждат или внасят стоки с опаковки. Но целите няма кака да бъдат постигнати, ако общините и гражданите не съдействат боклуците да се събират разделно. Затова в столицата вече започна поставянето на множество комплекти кофи за различните видове смет. Всеки комплект съдържа зелен контейнер за стъкло, син – за хартия и жълт – за пластмасови и метални отпадъци. Например в община "Оборище" ще има 30 комплекта от трите вида контейнери. Така на всеки 1100 жители в района се пада по един комплект, като нормата в Европа е един комплект да обслужва нуждите на 700-800 души. Отпадъците ще се сепарират допълнително, след което годните за обработка материали ще се извозват в заводите за рециклиране.

Американците изхвърлят:

  • На всеки три месеца алуминий в количество, достатъчно да се построи наново цялата търговска въздушна флотилия на САЩ;
  • На година офис хартия в количество, достатъчно да се издигне хартиена стена с височина 12 фута (ок. 3,66 м) от Ню Йорк до Лос Анджелис;
  • На година пластмасови бутилки за сода в количество, достатъчно да се обиколи Земята 4 пъти;
  • На всеки две седмици стъклени бутилки и буркани в количество, достатъчно да запълни Световния търговски център (ако все още го имаше...);
  • На година автомобилно масло в количество, достатъчно да напълни 120 супер танкера;

Отпадъците на Европа:

  • 510 млн. т строителни отпадъци;
  • 427 млн. т производствени отпадъци;
  • 241 млн. т битови отпадъци;
  • 127 млн. т отпадъци от енергопроизводство и водоснабдяване;
  • 58 млн. т рискови отпадъци;
  • липсват данни за отпадъците от минното дело, земеделието и горското стопанство, рибарството, услугите и обществения сектор;
  • 49% от битовите отпадъци се депонират, 18% се унищожават, 27% се рециклират.
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia