• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко

    • Статии

  • Други
    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Световна енергийна харта
  • Защо изчезват пчелите
  • Да пестим водата
  • Предимства и недостатъци на енергоспестяващите лампи част 2
  • Опаковки = отпадъци
  • Еко перилни препарати
  • Пластмасовите бутилки
  • Данъци върху въглеродните емисии спасяват дъждовните гори
  • Генетично-модифицирано бъдеще
  • Хартия срещу гора
  • Пластмасите в битовите отпадъци
  • Стъклени отпадъци в бяло, зелено и червено
  • Хартиените отпадъци
  • Опасните химикали в продуктите
  • Пестете природата
  • Аз депонирам, ти депонираш, той депонира...
  • Свободен ли е енергийният пазар?
  • Рециклиране
  • ЕС се отдръпва от биогоривата
  • "Не" на найлоновите торбички
  • Перспективи за използване на геотермални инсталации в България
  • Технологии за производство на геотермална енергия
  • Ролята на супермаркетите за потребителския избор

  • Ефективно Използване на Енергията в Жилищата
  • Найлоновите торбички
  • Граждански мониторинг върху дейността на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране
  • Граждански мониторинг на дейността на ДКЕВР
  • Разделно изхвърляне на отпадъци
  • Стимулиране на енергоспестовно потребителско поведение в бита
  • Какво е Екомаркировката?
  • Как да постигнем уют в дома с енергоспестяващи лампи част 1
  • Пране без вода
  • Изхабените батерии
  • Сменете си крушките
  • Екология в домакинството
  • Ежедневните опасни химикали
  • Пластмасова екология
  • Как да разходваме рационално електроенергията у дома
  • Какво е EMAS?
  • Не изхвърляйте изхабените батерии в кофата
  • Ежедневните опасни химикали
  • Една добра идея: електрически крушки, които пестят енергия
  • Потребителски пътеводител към езика на рециклирането
  • Биодизелът – алтернативното гориво
  • Топлоизолиране на жилището
  • Можем ли да пестим енергия у дома?
  • Енергията обединява потребителите на 15-ти март
  • Стъклени опаковки
  • Еко компютри
  • Устойчиво потребление
  • Електронните фактури
  • Екологична мода
  • Енергийна ефективност
  • Да спестим енергия
  • Еко продукти, които не си заслужава да купувате
  • Водата - защо да я пестим
  • Екологични супермаркети
  • Проектът за изграждане на завод за преработка на боклук в столицата стартира
  • Енергийно етикетиране на битови уреди
  • Рециклиране - какво, къде и как?
  • Домашно компостиране - що е то?
  • Eвропейска стратегия за опазване на планетата, защита на гражданите ни и предоставяне на възможности на отраслите ни
  • Кръговата икономика и законодателството в областта на химическите вещества, продукти и отпадъците
  • Онлайн обучителна платформа ACT4ECO и пестене на енергия - как да намалите въглеродния отпечатък на Вашия дом
  • Новите енергийни етикети на електроуредите
  • Екомаркировка
  • Срещу опасните вещества
  • Електрически и електронни отпадъци в ЕС
  • Овластяване на потребителите за по-устойчив свят
  • Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност
  • SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?
  • Околна среда „втора употреба“

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Еко > Статии > Ролята на супермаркетите за потребителския избор

Още по темата:

Околна среда „втора употреба“

SOS: Залива ни пластмаса. Къде е спасението?

Срещу заблуждаващите твърдения за екологосъобразност

Статия

Ролята на супермаркетите за потребителския избор

Публикуван на: 16/03/2008 Последна редакция: 13/04/2011
Tweet
photo

Могат ли супермаркетите да стимулират по-екологични начини на производство и потребление, като оказват влияние върху избора на потребителите?

През последното десетилетие се наблюдава все по-засилващата се роля на големите супермаркети на пазарите в европейските страни. Те концентрират голямо предлагане и от тях пазарува значителен процент от европейските потребители. Веригите супермаркети са в състояние да определят цените както за продавачите на едро и търговците, така и за крайния потребител и да насочват поведението на двете страни в търсенето и предлагането. И ако някои виждат само отрицателната страна на този въпрос, нека ви разкрием сега и положителните аспекти или поне една положителна роля, която големите супермаркети биха могли да изпълняват. Става въпрос за тяхната позиция при насърчаване на потребителите да купуват разумно и целесъобразно, щадейки околната среда и поощрявайки устойчивото производство. Това все още е тема, слабо дискутирана в България, но затова пък много популярна на други места в Европа. Можем да се вслушаме в гласа на общества, които имат „по-дълъг стаж" от нас в устойчивото производство и потребление, и да почерпим от техния опит.

И така, какво биха могли да сторят супермаркетите, за да допринесат за по-правилния и екологичен избор на съвременния потребител?

В борбата с глобалното затопляне

Супермаркетите биха могли да наблягат на предлагане на местни хранителни продукти, т.е. такива, които са произведени в България, и по този начин да стимулират потреблението на стоки, оставящи по-малък „въглероден отпечатък". Въглеродният отпечатък представлява количеството въглероден двуокис, изхвърлено в атмосферата в процеса на производство и доставяне до магазина на дадена стока, и е много по-висок при стоки, които пътуват с километри или хиляди километри, за да стигнат до нашата страна. Това означава да се насърчава сезонното потребление на храна, което е по-щадящо околната среда.

В Европа много често се наблюдава точно обратното явление, при което голяма верига супермаркети, стъпваща на даден пазар за първи път, вместо да купува от местния пазар на едро, внася огромни количества храна и други стоки от чужди пазари. Целта на това начинание е да се дестабилизира местното производство и на по-късен етап да му се предложи изкупуване на продукцията на много неизгодни цени. Освен че това е ярък пример на нечестна конкуренция, нанася и огромни щети на околната среда поради транспортирането на стоки на големи разстояния.

За да щадят околната среда и стимулират правилното потребление, супермаркетите също така биха могли да наблягат на засиленото предлагане на енергоспестяващи електрически крушки. Биха могли да се стремят да регулират и намаляват разликата в цените на енергоспестяващите и на обикновените крушки и да се стремят да предлагат само енергоспестяващи.

Преработка на отпадъци

Да започнат предлагането на биоразградими торбички за еднократна употреба или където това е невъзможно, да насърчават потребителите, да използват една найлонова торбичка многократно, а не да се стремят винаги да пласират своите нови торбички и по този начин да генерират печалба; чрез различни защитаващи околната среда кампании да поощряват рециклирането на пластмасови, картонени и стъклени отпадъци.

Предлагане на риба

Да предлагат на потребителите риба, която е отгледана в рибно стопанство, това означава, че уловът й не е застрашил популацията на естествено живеещите видове и не на последно място тя е предпазена от замърсителите, на които са изложени тези риби.

Предлагане на биологични хранителни продукти

Това означава насърчаване на биоземеделието и производството на биологични храни, т.е. неизложени на обработка с консерванти, химикали, пестициди, изкуствени торове и др. На българския пазар вече се срещат местни и вносни сертифицирани биопродукти. Следователно супермаркетите вече разполагат с избор и могат да заложат на екологично чиста храна, полезна както за здравето на хората, така и незамърсяваща околната среда.

За какво още говори Европа?

В много европейски страни вече се говори за това, супермаркетите да започнат да предлагат организиран транспорт до и от конкретния магазин, за да се ограничи потокът от автомобили, които ежедневно се стичат към него и неимоверно много замърсяват въздуха. Това би била активна позиция от страна на веригите супермаркети, която би имала голямо положително отражение върху околната среда.

Това са теми, които звучат екзотично за ушите на българските търговци и потребители, а и изискват допълнителен ресурс и усилия от страна и на двете страни. Въпросите, за които говорим, налагат преди всичко промяна в съзнанието на съвременните граждани, а както добре е известно това е бавен процес. Тези начинания също така предполагат и немалък финансов разход. Но това е инвестиция и като всяка една инвестиция ще има своята възвръщаемост след определено време. Освен това си заслужава да се замислим, че именно промяната винаги е била заложена като неотменно условие за оцеляването и развитието на обществата. Колко време трябва да мине и какви щети още можем да понесем, преди да променим начина си на мислене и да си спестим още вреди?

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia