Честита Нова година, уважаеми потребители, читатели на сайта на Асоциация Активни потребители, приятели и колеги,
Нека 2025 година започне преди всичко с мир, със спокойствие и благополучие – в света, в нашата Родина, във всеки дом и семейство!
Най-искрено ви желаем здраве и берекет, сполука в личните и професионалните дела, много обич, настроение и дръзновение!
И през Новата година всички ние от асоциация Активни потребители ще бъдем отново във ваша услуга, ще работим за вашите права и интереси, ще ви защитаваме на пазара на стоки и услуги.
И през 2025 година асоциацията ще остане вярна на своята мисия, ще продължи и надгражда най-важните си политики и дейности: Предоставяне на информация, Съдействие при нарушени права и интереси, Подобряване на законодателството, Провеждане на сравнителни тестове на продукти, Обучение на потребителите и хората активно ангажирани с потребителските проблеми.
Спорна и щастлива Нова година!
Шенген и еврото
2025 година започна с нови права на потребителите. Какво се случва с еврото в новото ни битие?
Както вече ви информирахме, на 12 декември бе взето решение за включването на България и Румъния в Шенгенското пространство от 1 януари 2025 г. Според наблюдателите, това е второто най-важно за нас събитие в пределите на ЕС след приемането ни в него през 2007 г. Като гражданин на ЕС всеки от нас ще се ползва с правото на свободно движение – да пътуваме, работим и живеем в друга страна от ЕС.
Но ще настъпят ли промени в използването на еврото от българските потребители, какви нови права и отговорности поемаме с вдигането на шенгенските бариери?
Можете да използвате еврото в 20 страни от ЕС: Австрия, Белгия, Германия, Гърция, Естония, Ирландия, Испания, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Люксембург, Малта, Нидерландия, Португалия, Словакия, Словения, Финландия, Франция и Хърватия. Можете да използвате всички банкноти и монети във всички страни от ЕС, въвели еврото, включително в много от отвъдморските им територии, като например Азорските и Канарските острови, Сеута и Мелиля, Френска Гвиана, Гваделупа, Мадейра, Мартиника, Майот, Реюнион, Сен Бартелеми и Сен Пиер и Микелон. Андора, Монако, Сан Марино и Ватиканът използват еврото като своя национална валута по споразумение с ЕС. Някои страни и територии използват еврото като своя валута де факто, като например Косово и Черна гора.
Парични преводи и плащания с карта
Когато пътуваме, обикновено избягваме да носим много пари в брой със себе си. Най-често покриваме дневните си разходи при пътуване с помощта на дебитна или кредитна карта. Ако плащате в евро в рамките на ЕС, не би трябвало да ви таксуват повече, отколкото за всяко друго електронно плащане в евро в нашата страна. Тези правила се отнасят и до преводи на суми в евро (например между сметки в евро) в страни извън еврозоната. Нуждаете се от съдействието на службите за помощ? Свържете се със специализираните служби за помощ.
Вашата банка не може да иска от вас да заплатите по-висока такса за плащания в евро в рамките на ЕС, отколкото за еквивалентна национална операция. Това включва всички:
преводи между банкови сметки в различни страни от ЕС;
теглене на пари от банкомати в страни от ЕС;
плащания с дебитни или кредитни карти в ЕС;
директни дебитни трансакции.
Банките, които се намират в страни от ЕС извън еврозоната, също трябва да прилагат това правило, като не могат да искат от вас да заплатите по-висока такса за плащане в евро към/в друга страна от ЕС, отколкото е таксата за национални плащания в национална валута.
Сигурни онлайн плащания
Ако искате да извършите онлайн плащане на стойност повече от 30 евро, ще трябва да използвате съчетание от поне два елемента за проверка на автентичността, като например:
нещо, което имате (например вашия мобилен телефон или четец за карти), И нещо, което знаете (PIN код или парола)
нещо, което имате (вашия мобилен телефон или четец за карти), И нещо, което е част от вас (пръстов отпечатък)
нещо, което знаете (PIN код или парола), И нещо, което е част от вас (пръстов отпечатък)
Така плащанията ви ще бъдат по-сигурни и по-безопасни.
Такси за използване на карта
Когато плащате за нещо в ЕС с кредитна или дебитна карта, търговците и банките не могат да ви начисляват допълнителна такса само защото използвате определена карта. Това правило се прилага за всички покупки с карта (в магазини и по интернет) във вашата страна или в друга страна от ЕС. Кредитни и дебитни карти, издадени от тристранни схеми (като American Express и Diners Club), и служебните или корпоративните кредитни карти, при които плащането е за сметка на вашия работодател, не са обхванати от правилата на ЕС за платежните услуги и е възможно да ви бъде начислена допълнителна такса за използване на тези карти.
Ако плащате в различна от евро валута на държава от ЕС, издателят на вашата карта може да ви начисли такса за обмен на валута, когато използвате картата в друга страна. Издателят на картата, вашата банка, търговецът или уебсайтът, които извършват трансакцията, трябва да ви информират за размера на всички подобни такси преди да се съгласите да извършите покупката. Издателят на вашата карта трябва да ви информира за подобни такси в реда и условията за издаване на картата и на леснодостъпна електронна платформа, като уебсайт или приложение.
Не може да искат от вас да плащате такса, за да използвате картата си
Клара от Австрия иска да купи самолетни билети онлайн. Тя избира билети на уебсайта на авиокомпанията и отива на страницата за плащане. Когато въвежда данните за кредитната си карта обаче, авиокомпанията добавя към цената на поръчката ѝ допълнителна такса от 10 евро за използване на кредитна карта. Клара се свързва с местния Европейски потребителски център, който подава жалба до авиокомпанията. Авиокомпанията възстановява на Клара таксата от 10 евро и променя правилата си, за да премахне незаконната допълнителна такса от своя процес на резервация.
Измами с карти и плащания
С правилата на ЕС се ограничава сумата, която може да поискат от вас да заплатите, ако сте жертва на измама с карта или плащане — когато картата или сметката ви са дебитирани без ваше разрешение. Във всички случаи могат да поискат от вас да платите максимум 50 евро за покриване на разходите, свързани с измамата. В случаите, когато не сте били в състояние да разберете за загубата, кражбата или незаконното присвояване на средства (напр. ако профилът ви е хакнат или картата ви е копирана и дебитирана без вашето знание), тогава не трябва да плащате нищо. Вашата банка или издателят на вашата карта трябва да покрият всички разходи. Това правило се прилага и ако загубата е по вина на банков служител.
Блокиране на средства по вашата карта
Понякога, когато правите резервация, например в хотел или на кола под наем, може да ви се наложи да предоставите данните от картата си за гарантиране на резервацията. Търговецът може също така да поиска да блокира определена сума по вашата карта, когато правите резервацията. Това означава, че търговецът запазва част от лимита по вашата карта или от средствата по вашата сметка за покриване на разходи, които очаква да се натрупат, например за обслужване по стаите в хотел, или за евентуални щети по нает автомобил. Търговецът трябва да ви информира, ако възнамерява да блокира сума по кредитната ви карта, и вие трябва да дадете съгласието за това и за точния размер на блокираната сума. Веднага щом извършите реалното плащане, например когато напускате хотел и използвате кредитната си карта, за да платите за стаята, или когато връщате нает автомобил и плащате окончателната сметка, банката трябва незабавно да освободи блокираната сума по вашата карта.
Борис от Унгария отива във Венеция с приятелката си за уикенда. Когато пристигат, в хотела вземат данните за кредитната карта на Борис. От хотела го информират, че искат да блокират 500 евро за покриване на резервацията и евентуалното използване на минибара и ресторанта по време на престоя им. Борис дава съгласието си. Преди да напусне хотела, Борис плаща сметката с кредитната си карта. Седмица по-късно, когато се опитва да резервира няколко полета с кредитната си карта, Борис разбира, че сумата от 500 евро все още е блокирана. Той се обажда на хотела, откъдето се извиняват за грешката и веднага казват на банката да освободи блокираните средства.
IBAN дискриминация
Ако искате да използвате кредитни преводи или директни дебити в рамките на единната зона за плащания в евро (SEPA), за да плащате сметки, да купувате продукти/услуги онлайн, да плащате данъци или да ви бъдат възстановявани данъци, да получавате обезщетения за безработица или други обезщетения, вашата сметка не може да бъде отказвана, понеже е в страна от ЕС, различна от страната на вашия контрагент. Това правило е приложимо само ако контрагентът приема такива трансакции от сметки в своята страна. В случай на IBAN дискриминация можете да подадете жалба до съответния компетентен орган в страната от ЕС, където се намира вашият контрагент.
Директни дебити
Ако използвате директен дебит за плащания от вашата банкова сметка, е възможно по погрешка да бъде извършено плащане или сумата по плащане да е грешна — например, ако сте анулирали договор с доставчик, но въпреки това след прекратяването на договора е извършена операция по директен дебит. В подобни ситуации имате право на възстановяване на плащането в срок от 8 седмици. Това се отнася до всички директни дебити, както до тези във вашата страна, така и до трансграничните директни дебити в рамките на ЕС.
Какво да направите, ако възникне проблем
При проблеми с плащания в рамките на ЕС се обърнете към вашата банка или към издателя на вашата карта. Те трябва да ви отговорят писмено в рамките на 15 дни (или до 35 дни при определени извънредни обстоятелства). Те също така трябва да имат официална процедура за подаване на жалби от потребители. Ако се нуждаете от помощ във връзка с признаването на правата ви, можете да се свържете с FIN-NET за проблеми с доставчици на финансови услуги или с ECC-Net за проблеми с търговци. За случаи на IBAN дискриминация можете да съобщите и тук. Това ще даде възможност на Европейската комисия да следи отблизо и да подпомогне вземането на мерки във връзка с жалби за IBAN дискриминация, изпратени до компетентните национални органи.
Чекове
Правилата на ЕС за банковите такси за международни и национални плащания не важат за чековете. Понякога има много високи такси за трансакции за осребряване на чек от друга държава от ЕС. Освен това в много страни чековете вече не се приемат като платежно средство.
Пишете ни, ако имате други въпроси, свързани с еврото при вашите пътувания, почивки, работа или обучение в страни от ЕС. Ние ще проверим случая и ще ви отговорим.
Предимствата на еврото
лесно сравняване на цените между държавите, което засилва конкуренцията между предприятията, която пък облагодетелства потребителите
ценова стабилност
благодарение на еврото за предприятията е по-лесно, по-евтино и по-безопасно да купуват и продават в еврозоната и да търгуват с останалата част на света
повишаване на икономическата стабилност и растежа
по-добре интегрирани и поради това по-ефективни финансови пазари
по-голямо влияние в световната икономика
осезаем символ на европейската идентичност.
На дневен ред: Обсъждаме Проекта на Закона за водоснабдяването и канализацията
В края на миналата година за публично обсъждане бе предоставен проект на Закон за водоснабдяването и канализацията, засягащ цялото българско население. По този повод асоциация Активни потребители изрази своето мнение и препоръки. Ето част от най-важните от тях.
Неудовлетворени сме от възприетия от авторите на законопроекта подход, който е изцяло фокусиран върху собствеността, управлението, стопанисването, поддържането и експлоатацията на ВиК системите, а на заден план са оставени въпросите, свързани с потребителите, в името на които се създават цитираните системи. Доколкото потребителите на ВиК услугите са извън призмата на предлагания законопроект, твърдим, че същият не решава цялостно и в съвкупност натрупваните във времето проблеми, свързани с: фактически ограничения достъп до питейна вода на големи групи потребители особено в последните години; необосновано растящите цени на ВиК услугите, без реалното обвързване на тези цени с по-високо качество на услугите; недоверие сред потребителите относно начина на определяне на реалната цена на ползваните ВиК услуги; нормативна неравнопоставеност на различните субекти – участници в предоставянето и в ползването на услугата; непоследователен мониторинг и лоша регулация на процесите във ВиК сектора и др.
В интерес на обективността, следва да посочим няколко положителни страни на представения за обсъждане законопроект, като например: събирането и систематизирането в рамките на един законопроект на обширната материя за предоставяне на ВиК услугите, която към момента е разпръсната в действащи закони като Закона за водите, Закона за енергетиката, Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги и множество подзаконови нормативни актове; опит да се уеднакви и прецизира законовата терминология в разглежданата сфера на обществени отношения и не на последно място създаването на Обществен съвет на кръга от заинтересовани страни като консултативно звено към министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Цели и принципи
В чл.2 са посочени водещите цели на законопроекта, които изцяло са ориентирани не към човека, който е в центъра на предоставяните ВиК услуги, а към създаването на условия за устойчиво развитие на отрасъл водоснабдяване и канализация и свързаните с това:опазване здравето на населението;съхраняване и опазване на водата като природен ресурс;постигане на съответствие с нормите на европейското законодателство в областта на питейните води, отвеждането и пречистването на отпадъчните води;развитието и поддържането на ВиК системите. Така заявени, целите звучат общо и декларативно, доколкото фокусът следва да е устойчивото гарантиране на достъп и непрекъсваемост на ползване на качествени ВиК услуги като неотменимо и жизненоважно право на отделния човек.
Съгласно чл.4 от законопроекта територията на страната се разделя на обособени територии, които съвпадат с административните области, съобразно административно-териториалното устройство на страната. Т.е. за целите на управлението, планирането, изграждането и експлоатацията на ВиК системите и за предоставянето на ВиК услугите авторите на законопроекта възприемат изцяло административния подход и поставят знак на равенство между обособена територия за целите на предоставяне на ВиК услугите и 28-те административни области в страната. В същото време, категоричноне възприемаме приложения най-лесен, изцяло механичен и чисто административен подход на формирането на обособените територии в рамките на териториалните административни области, без да е извършен задълбочен и цялостен социално-икономически и технологичен анализ на състоянието на действащите към момента ВиК оператори. Това недвусмислено предпоставя несправедлив подход към потребителите на ВиК услугите и може да доведе до риск от социално напрежение от една страна, а от друга – поставя в неблагоприятно положение икономически стабилни и добре действащи в по-малките общини ВиК оператори, които по силата на разглеждания законопроект ще бъдат ликвидирани и подчинени механично на принципа на консолидацията.
Призоваваме към премахване на чисто административните модели на консолидация и централизация във ВиК сектора. Настоявамеза прилагане на разумен, гъвкав и диференциран подход, който да гарантира по-добър достъп и по-високо качество на ВиК услугите, за да бъдат потребителите удовлетворени от надеждна и качествена услуга със социално поносима цена.
Цената на ВиК услугите
Съгласно чл.88, ал.1 от проектозакона се въвежда двукомпонентна структура на цената, включваща на първо, задължително ниво цена за достъп до ВиК услугите по видове, а на второ ниво - цена на куб. м на ВиК услугите по видове. Така структурирана, цената изцяло се формира в полза на ВиК оператора и поставя в неравностойно положение обикновения потребител. Независимо от това дали достъпът до ВиК услуга за потребителя е непрекъснат и надеждно гарантиран, той ще е задължен да плаща цената за достъп, за да осигурява различните разходи и показателите за финансова стабилност на ВиК оператора. Този подход приемаме за крайно несправедлив с оглед фактическото положение на ВиК системите у нас.
Разпоредбата на чл.64 от законопроекта задължава ВиК оператора да уведоми изпълнителните органи и ВиК асоциацията за предприемане на ограничителни действия при възникнали обстоятелства като пресъхване или силно намаляване на дебита на водоизточник например. Това са реактивни дейности и задължения. Законово не се регламентират превантивните такива, които да задължат съответния оператор да следи ежедневно за състоянието на водоизточниците, за да се избягват рисковете от недостиг на вода за питейно-битови нужди. В този смисъл законопроектът не отговаря на основен проблем и потребност на обществото във връзка с усложнените климатични условия, които предпоставят засушаването. Нещо повече, съгласно чл.65 от законопроекта, същият този ВиК оператор е изцяло освободен от отговорност при въвеждане на ограничителен режим, на временно прекъсване или ограничаване на водоснабдяването - той не изплаща обезщетения за щетите, нанесени в резултат на цитираните ограничения. Така, дори при възникване на обстоятелство, което налага ВиК операторът да спре или ограничи достъпа до водоползване, потребителят пак ще бъде задължен да плаща цената за достъп поради задължителния характер на първия компонент в цената.
Налага се изводът, че така структурираната законодателна уредба изключва или видимо ограничава отговорността на доставчика на вода за питейно-битови услуги, а в същото време обособява цяла Глава 12 относно отговорността на потребителите. Ето защо възниква резонният въпрос съществува ли равнопоставеност между правата и задълженията на двете страни в процеса на доставка и ползване на ВиК услугите. Очевиден е превесът на правата на ВиК операторите и прекомерните задължения на потребителите да заплащат цена за нещо, което не се гарантира, че ще бъде надеждно и непрекъсваемо получено.
За повече справедливост
Твърдим, че прилагането на механичния административен подход на формиране на обособените територии отново работи срещу потребителите. Ще се допусне поредната нормативна грешка, тъй като с въвеждане на единната цена на ВиК услугите в административно обособената територия ще се приложи солидарният принцип и задължителна двукомпонентна цена. Очакваме това да доведе до значително увеличаване на размера на досегашната цена по-специално в по-малки общини, в които например се прилага по-евтиния гравитачен способ на довеждане на вода за питейно-битови нужди. Това е и една от причините да твърдим, че фокусът в законопроекта е поставен върху интереса на операторите на ВиК услугите. В същото време сме неудовлетворени от липсата на ясна регламентацияна комплекс от мерки за постигане на оптимизация на услугите в рамките на обособена територия чрез намаляване на административните разходи, на по-добро планиране и непрекъснат мониторинг на състоянието на ВиК системите и предоставянето на услугите и др. За пореден път обръщаме внимание на нашето разбиране като потребителска организация, че справедливото заплащане на ползването на ВиК услугата изисква цените на тази услуга да бъдат определяни съобразно начина на доставка на водата – гравитачно, помпено или смесено, от една страна и от друга – съобразно действително вложените разходи за предоставяне на ВиК услугите. Този подход би осигурил защитата и еднаквото отношение и непротивопоставянето на едни потребители на други. Като потребителска организация споделяме разбирането, че защитата на потребителите означава да се закрилят всички потребители на една и съща услуга. В този смисъл законът трябва да закриля в еднаква степен всички потребители на дадена стока или услуга и да не създава привилегировано положение на отделни или на група потребители.
В този смисъл е важно да се прилагат подходите на ранно планиране и изпълнение на социални политики в защита на уязвимите групи от обществото, за да се гарантира успехът на политиката за осигуряване на достъпност, надеждност, сигурност, високо качество и ефективност на ВиК услугите и постигане на баланс между икономическите интереси на ВиК операторите и потребителите.
Очакван подарък за европейските потребители
Едно отдавна обещавано и очаквано от всички потребители решение стана факт. От 28 декември 2024 година в Европейския съюз влязоха в сила новите правила за универсалното зарядно устройство. Директивата, приета през 2022 година, дава на страните членки двугодишен срок за въвеждане на промените в националното законодателство. Основната промяна е въвеждането на USB-C като единен стандарт за зарядно устройство за широк спектър от електронни устройства. Това включва мобилни телефони, таблети, слушалки, цифрови фотоапарати, конзоли за видеоигри, преносими навигационни системи и други. Така в живота ни се сбъдва една истина - най-простите решения често са най-добрите и най-практичните. Това просто решение ще спести всяка година хиляди тонове електронни отпадъци, ще улесни използването на стара електроника. Ще бъде по-удобно за потребителите, ще намали ненужните разходи и ще помогне да се спестят милиони евро.
Новите правила ще позволят на потребителите да купуват мобилни телефони без зарядно устройство, което ще доведе до значителни икономии. Освен финансовите ползи, целта е да се намали количеството електронни отпадъци. Според статистиката, европейците изхвърлят около 11 000 тона електронни отпадъци годишно.
Очаква се тази промяна да засегне и световния пазар, тъй като Европейският съюз, с население от 450 милиона души, е един от най-големите потребителски пазари в света. Това може да доведе до промени в глобалните индустриални стандарти, известно като "ефектът на Брюксел". Компании като Apple, които използват собствени стандарти за зареждане (Lightning порт), ще трябва да се адаптират към новите изисквания, поне за европейския пазар.
След две години подобни правила ще влязат в сила и за преносимите компютри. Европейската комисия планира да предложи единен стандарт за безжично зареждане на електронни устройства до края на 2026 година. Тези промени се очаква да улеснят живота на европейските потребители, да намалят разходите и да допринесат за опазването на околната среда чрез намаляване на електронните отпадъци.
ВИДЕО: Какво е рекламация и как може да ни бъде полезна?
По данни на НСИ през ноември месечната инфлация в страната е 0.6%, а годишната инфлация за ноември 2024 г. спрямо ноември 2023 г. е 2.1%.
Инфлацията от началото на годината (ноември 2024 г. спрямо декември 2023 г.) е 1.8%, а средногодишната инфлация за периода декември 2023 - ноември 2024 г. спрямо периода декември 2022 - ноември 2023 г. е 2.6%.
При хранителните продукти с най-голямо увеличение са цените на домати - с 21.2%, пипер - с 14.1%, краставици - с 12.4%, олио - с 5.5%, картофи - с 4.3%, яйца - с 3.4%.
С най-голямо намаление са цените на цитрусови и южни плодове - с 9.8%, зрял чесън - с 1.5%, зърнени закуски - с 1.1%.
В групите на нехранителните стоки и услугите e регистрирано увеличение на цените при: централно газоснабдяване - с 6.0%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 3.3%, метан за ЛТС - с 3.1%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 2.5%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 2.4%, кина и театри - с 1.8%, дизелово гориво - с 1.5%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.5%.
Регистрирано е намаление на цените при: международни полети - с 6.4%, топлоенергия - с 4.6%, въглища - с 2.7%, телевизори - с 2.7%, перални и съдомиялни машини - с 2.5%, препарати за почистване на съдове - с 2.4%, и др.
Календар на потребителя От 1 януари официалната линия на бедност става 638 лева, повишена със 112 лева или с 21,3% в сравнение с 2024 година. С увеличаването ѝ растат и обвързаните с нея социални помощи и финансова подкрепа, изплащани по реда на законите за социално подпомагане, за хората с увреждания и за закрила на детето.
От 10 януари физически лица, които подават годишна декларация за облагане на доходите, могат да го направят чрез електронната услуга на НАП със стартирането на кампанията. В същия ден започва и подаването на декларациите на хартиен носител в офисите на приходната агенция. Очаквайте повече полезни съвети в следващите ни броеве.
Министерският съвет одобри проект на Закон за несъстоятелност на физическите лица. Предлага се правна уредба, която да запълни празнотата в националното законодателство и да уреди производството по несъстоятелност на физическите лица, които не са търговци или предприемачи, в съответствие с обществените очаквания, изискванията на актовете на ЕС и особеностите на националната правна система. Законопроектът е и в изпълнение на ангажиментите на България по Националния план за възстановяване и устойчивост. Действащото законодателство не допуска физически лица, които са в неплатежоспособност, да бъдат обявени в несъстоятелност. Неплатежоспособните длъжници са подложени на сериозни ограничения, стрес и притеснения от финансовите затруднения и очакванията на кредиторите, като особено уязвими са добросъвестните длъжници. Тези лица са изпаднали в неплатежоспособност поради неблагоприятни събития извън техните предвиждания и контрол - временна или трайна загуба на работоспособност, здравословни проблеми, раздяла в семейството, загуба на работа или имущество и др. Законът урежда условията и реда за провеждане на производство по несъстоятелност на физическите лица, в което да бъдат удовлетворени вземанията на всички кредитори. То е изцяло доброволно, образува се по искане на добросъвестния длъжник и цели справедливо удовлетворяване на неговите кредитори. В производството са осигурени гаранции за задоволяване на жизнените потребности на длъжника чрез определяне на несеквестируемост на част от имуществото му. В производството се заплащат само прости такси, а останалите разноски са дължими в предвидени от закона случаи.
Уредена е възможност за погасяване на задълженията на добросъвестния длъжник след изтичане на 3-годишен срок от одобряване на плана за погасяване или описа на имуществото му, ако той е заплатил разноските и е удовлетворил поне частично вземанията на кредиторите. Основанията за погасяване на задълженията се установяват от съда. В закона е предвидено производство за несъстоятелност и за лица, които нямат доходи и имущество и са добросъвестни длъжници.
Срокът за изплащане на еднократна компенсация по Програмата за финансова подкрепа на физически лица за транспорт се удължава до 31.12.2025 г. Съгласно програмата право на компенсацията имат семействата, които за периода от 01.12.2023 г. до 29.02.2024 г. са получавали месечни помощи за отглеждане на дете до завършване на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст. Средствата за изплащането ѝ трябва да бъдат осигурени от целевите вноски на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД във Фонд „Сигурност на електроенергийната система“. Те се правят в изпълнение на Закона за компенсиране на разходите на потребителите за транспорт. В него е регламентирано, че събраните месечни вноски върху нефтопродукти, произведени на територията на България от суров нефт с произход от Русия, ще се разходват за компенсиране на разходите на потребителите за транспорт по ред и условия, определени с постановление на Министерския съвет.
Европейският парламент подкрепи Тереза Анжиньо (Португалия) за Европейски омбудсман с петгодишен мандат. Тя е независим експерт по правата на човека и академичен изследовател, работи като член на Надзорния съвет на Европейската служба за борба с измамите (OLAF), а преди това е била заместник-омбудсман на Португалия. Анжиньо обеща да укрепи доверието между ЕС и неговите граждани, като спазва най-високите стандарти за почтеност, отчетност и отзивчивост. "Днешният свят не разбира нерешителността на ненужните формалности или бюрокрация, нито пък приема неоправданите забавяния. Винаги трябва да спазваме надлежния процес, правилата и основните формални процедури, но също така трябва да постигаме резултати. Това е въпрос на доверие в институцията, но също така - в крайна сметка - и в Европейския съюз като цяло", заяви тя пред ЕП. Учреден през 1995 г., Европейският омбудсман разследва случаи на лошо администриране в институциите, органите, службите и агенциите на ЕС, като действа по собствена инициатива или в отговор на жалби от граждани на ЕС. В същото време вече втора година България е без избран национален омбудсман. В ущърб на потребителите.