Органите по киберсигурност предупреждават, че само през последните три месеца на 2024 г. има 150% ръст на установените фалшиви сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб. Рискове има и за потребителите и от България, за които асоциация Активни потребители предупреждаваше още от миналата година. Колко са „изгорелите“ клиенти и на каква стойност преди празниците у нас е трудно да се установи. Но ето мнения от наши читатели. Подмамена от наистина атрактивните цени, жителка на София е поръчала в „Тему“ различни подаръци за своите близки. Те пристигат навреме, но качеството им е на равнището на нашите пазари, на които се продават направо на земята стоки втора и трета ръка. Върху изделията няма европейски знаци, предупреждения за използване, опасност и т.н. Друг наш читател поръчва пак в „Тему“ трикотаж, който на приложените в платформата снимки изглежда като от модна витрина. Той е разочарован не само от външния вид и качеството, но и от липсата на информация за вложените суровини, които биха били опасни за алергични хора.
Вижда ли се „светлина в тунела“ през Новата година?
Защита в ЕС
Европейският съюз обмисля мерки срещу нарастващия поток от пакетни пратки от азиатски онлайн търговци на дребно като „Teму“ и „Шейн“, следвайки голямото увеличение на електронната търговия, която до голяма степен избягва митническите проверки в ЕС. Тези мерки включват нов данък върху приходите на платформите за електронна търговия и административна "такса за обработка" на всеки артикул, което би направило повечето пратки, пристигащи в ЕС, по-малко ценово конкурентоспособни.
Факти в подкрепа
По данни на Европейската комисия около 4 милиарда пратки с по-ниска ценова стойност са се очаквали да бъдат изпратени до ЕС през миналата година.
Това е почти три пъти повече от техния брой през 2022 г.
Самият обем и фактът, че тяхната стойност е под прага от 150 евро за обмитяване, означава, че повечето не са проверени, което води до увеличаване на вноса на опасни стоки като токсичните играчки.
Въпреки че Европейската комисия се прицелва към бизнес модела на популярни онлайн платформи като китайската „Teму“ и „Шейн“, която е основана в Китай, но сега е базирана в Сингапур, все още няма взето решение, тъй като всяко евентуално действие е усложнено от международното право, посочва "Файненшъл таймс". Официалните представители на ЕС са разтревожени от подкопаването на дейността на европейските конкуренти на подобни онлайн платформи за търговия, тъй като те са изправени пред по-високи производствени разходи, за да се придържат към стандартите на ЕС, както и отрицателното въздействие на евтиния внос върху уличните търговци на дребно.
Рисковете са налице
Органите за безопасност на ЕС са открили нарастващ брой опасни и фалшиви стоки, много от които се изпращат директно до потребителите. Китай също така се възползва от субсидирани пощенски разходи, което означава, че е рентабилно да се изпращат евтини стоки по въздуха. ЕК вече предложи да се премахне прага от 150 евро за обмитяване на пакетните доставки - стъпка, която и САЩ предприемат, отбелязва финансовото издание. Но това само би увеличило натоварването на вече претоварените митнически служби в съюза. Така например, амстердамското летище "Схипхол" и пристанището в Ротердам обработват общо 3,5 милиона пакета на ден - или по 40 в секунда. "Няма начин да проверите всичко", отбеляза европейки дипломат.
Факти в подкрепа
Броят на опасните продукти, докладвани от страните от ЕС, се е увеличил с повече от 50% до над 3400 през 2023 г. спрямо година по-рано.
Козметиката, играчките, електроуредите и дрехите са сред продуктите с най-големи проблеми с безопасността.
ЕС също така разследва „Teму“ в опит да намали потока от опасни продукти като играчки и козметика, които не отговарят на стандартите на ЕС. Съгласно Закона за цифровите услуги на съюза, потенциалните наказания включват тежки глоби и дори забрана на платформи да работят в определена страна. Данъкът върху приходите от платформите за електронна търговия, който ще се прилага както за европейски, така и за чуждестранни бизнеси, пък ще изисква одобрение от 27-те държави членки на блока и може да навреди на европейския бизнес във време, когато Европа се опитва да насърчи дигитализацията. "Електронната търговия ще бъде ключов приоритет в мандата на новата комисия, по-специално укрепването на мерките за предотвратяване навлизането на несъответстващи продукти на пазара на ЕС", посочва говорител на Комисията. "Файненшъл таймс" цитира и какво мислят от „Teму“ и „Шейн“ за обмисляните от ЕК мерки. "Подкрепяме промени в политиката, които са от полза за потребителите. Вярваме, че справедливите политики няма да повлияят на конкурентната бизнес динамика", заявяват от „Тeму“. "Ние напълно подкрепяме реформи, които са от полза за европейските потребители и гарантират прозрачна конкуренция при равни условия", посочват от „Шейн“.
Помогни си сам
И докато европейските институции търсят юридически правилни подходи за защита на потребителите, време е и самите те да си помогнат. Да си спомнят какви права им дават европейското и българското законодателство, да търсят проверена информация и реагират правилно на пазара – свръх ниската цена, лъскавите реклами и присъствието на тези компании в цялата ни електронна мрежа не са достатъчно основание за покупка. Особено на рисковите стокови групи и най-вече – на тези за деца.
2025 - Подкрепа срещу бедността
По данни на НСИ през 2023 г. под прага на бедност са били 1 325.9 хил. лица, или 20.6% от населението на страната.
През 2025 г. линията на бедност да бъде 638 лв., реши правителството. Стойността ѝ ще се повиши със 112 лв. или с 21,3% в сравнение с 2024 г. Новият размер на линията на бедност ще окаже благоприятно въздействие върху уязвимите и най-нискодоходните групи от населението. С увеличаването ѝ ще нараснат обвързаните с нейната стойност социални помощи и финансова подкрепа, изплащани по реда на Закона за социално подпомагане, Закона за хората с увреждания и Закона за закрила на детето.
Повишаването на линията на бедност ще подобри и социалната закрила за уязвимите групи, тъй като по-голям брой хора и семейства в нужда ще получават подкрепа от държавата. В резултат от нейното увеличение през 2025 г. над 700 000 хора с трайни увреждания всеки месец ще имат право на финансова подкрепа по Закона за хората с увреждания, която е с 21% по-висока от сегашния ѝ размер.
Повишаването на линията на бедност ще увеличи хората и семействата, които получават социални помощи. Очаква се през 2025 г. техният брой да достигне близо 58 000, което е с около 5% повече спрямо 2024 г. Ще се увеличи и обхватът на помощите за отопление. Прогнозата е, че над 358 000 хора и семейства ще имат право на такава подкрепа през отоплителния сезон 2025/2026 г.
Освен тези плащания, Агенцията за социално подпомагане (АСП) получава финансова подкрепа от Европейския социален фонд плюс чрез Програма „Храни и основно материално подпомагане“ (ПХОМП) 2021 – 2027 г. по проекти, чиято основна цел е да предостави материална подкрепа на представителите на най-уязвимите групи в България, както и мерки за трайно справяне с бедността. Срокът на изпълнението им е тригодишен. Ето някои действащи в момента проекти, които предлагат финансиране срещу бедността.
Проект BG05SFRP003-1.006 „Детска кухня“
Основни дейности по проекта са предоставянето на ваучери за детска кухня по ПХОМП, с които се цели да се осигури пълноценно хранене на децата в най-ранна възраст – от 10 месеца до 3 години, и реализиране на съпътстващи мерки. Тяхната цел е да се подкрепят семействата за трайно справяне с бедността, преодоляване на социалната изолация и повишаване на родителския капацитет.
Партньори по проекта са общините. До края на 2025 г. има възможност да се включат и нови общини, за да се реализира помощта в по-голям мащаб и да обхване по-голям брой деца. Реализирането на тази процедура в партньорство с общините е от особена важност, за да се намерят устойчиви решения за преодоляване на детската бедност.
Период на изпълнение: 10.03.2023 г. – 30.11.2025 г.
Общ бюджет на проекта: 7 152 828,54 лв.
Процедура BG05SFPR003-1.003 „Закупуване на стоки за новородени деца“
АСП е конкретен бенефициент по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG05SFPR003-1.003 „Закупуване на стоки за новородени деца“, финансирана по Приоритет 1 „Подпомагане с храни и предоставяне на материална помощ“ от ПХОМП. Чрез закупените стоки ще бъдат подкрепени уязвими семейства с новородени деца, включени за подпомагане по процедура „За по-добро бъдеще“. Нейната цел е да се осигури равен старт за всички деца чрез материална подкрепа и съпътстващи мерки за трайно справяне на семействата с бедността, за преодоляване на риска от социално изключване или от изоставяне на новороденото.
Период на изпълнение – 08.12.2022 г. – 31.10.2025 г.
Бюджет - 1 818 000,00 лв.
Процедура BG05SFPR003-1.002 „Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“
АСП е бенефициент по процедура за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG05SFPR003-1.002 „Закупуване на хранителни продукти и продукти за хигиенни нужди“. В рамките на тригодишен период Агенцията за социално подпомагане ще закупува продукти и хигиенни материали, с които ще бъдат подкрепени хората, включени в основната и допълнителната целева група като крайни получатели на помощта по проект „Подкрепа“. Дейността по закупуване на храните и хигиенните материали се обезпечава чрез провеждане на няколко обществени поръчки съобразно европейското и националното законодателство в тази сфера.
Период на изпълнение: 08.12.2022 г. – 31.10.2025 г.
Бюджет - 135 302 282,58 лв.
Финансовата грамотност – път към защита на правата
Проучването „Финансова грамотност на населението в Югоизточна Европа“ посочва, че нивото на базови финансови познания на българите остава ниско (58%), като по-малко от половината от хората (47%) са покрили базовия минимум от верни отговори (5 от 7 въпроса). При самооценката на собствените финансови познания, 48% от анкетираните са определили нивото си като средно, а 10% като високо. Групите с ниски нива на финансова грамотност са по-възрастните и най-младите (16-17 г.), лицата с нисък доход, ниска степен на образование, безработни/нискоквалифицирани работници, живеещите в малки населени места, малцинствата. Според данните на Световната банка почти всеки втори българин (около 46%) счита, че има слаби или никакви познания в сферата на финансите. Сравнително ниски са нивата на информираност и употреба на финансови продукти, на познаването на потребителските права, както и на доверието към финансовия сектор (институции и финансови компании).
Финансовата грамотност (financial literacy) най-често се определя като комбинация от финансово осъзнаване, познание, умение, отношение и поведение, които са необходими, за да се вземат устойчиви финансови решения и за да се постигне, като крайна цел, индивидуално финансово благосъстояние. В методологията на ОИСР за измерване на финансовата грамотност и финансовото приобщаване, финансовата грамотност се измерва посредством три съставни елемента: финансово познание, финансово поведение и отношение към финансите. Финансовото образование, финансовото приобщаване и защитата на потребителите на финансови услуги са приоритетни политики както в държавите членки на ЕС, така и за международни организации и институции като ОИСР, Световна банка, Г-20 и други.
Финансово грамотните хора са по-отговорни и по-добре подготвени да планират своето икономическо и финансово бъдеще. Ако в едно общество преобладават финансово грамотните хора, то и самото общество е финансово по-стабилно. Но колкото и финансово грамотно да е едно общество, в него винаги ще има уязвими групи от населението, за които следва да се осъществява целенасочена политика по финансово ограмотяване.
От друга страна, непрестанното развитие на финансовите продукти и услуги и тяхното дигитализиране поражда необходимостта финансово и дигитално грамотните лица периодично да надграждат своите знания и умения. По този начин финансовото ограмотяване и финансовото образование следва да останат приоритет през целия жизнен цикъл на човека, спазвайки принципа на „учене през целия живот“. Изключително важна е също финансовата грамотност за децата и подрастващото поколение. Чрез подобряване на финансовите умения се поощрява развитието на самостоятелност и дисциплина и не на последно място склонност към предприемаческо поведение. Финансовата грамотност на потребителите на небанкови финансови услуги е в пряка връзка с тяхната защита.
Какво предстои
Действащата Национална стратегия за финансова грамотност има следните основни приоритети: Разработване на рамка на ключовите компетентности в областта на финансовата грамотност; Разработване на съдържание и осигуряване на възможност за безплатен достъп до образователно-информационни ресурси и тяхното популяризиране, в т.ч. чрез дигитализацията; Повишаване на финансовата грамотност на учениците и студентите; Повишаване на финансовата грамотност и стимулиране на финансовото включване на уязвими и други групи от обществото.
Във връзка със стратегията, през 2024 г. е представена структура на електронен портал за финансова грамотност. Информацията в него е разделена по теми, като материалите ще бъдат изготвяни, разглеждани и съгласувани от различни компетентни институции.
Стратегията за финансова грамотност приема за елементи защитата на потребителите, финансовото образование и финансовата грамотност, наред с регулирането на финансовите услуги и контролът, който се осъществява от страна на съответните надзорни органи. Във връзка с повишаване финансовата грамотност на потребителите, КФН планира реализирането на серия от инициативи до 2027 г., като се стреми непрекъснато да азширява техния обхват и целеви групи.
Например, комисията ще осъществи контакти с клубове по професионални интереси – напр. „Млад инвеститор“, „Фондова борса“, „Бизнес клуб“ и т.н., функциониращи към водещи училища и университети в цялата страна.
Тя ще продължи да реализира утвърдената си програма – „Небанковият финансов сектор в България“. Тя се провежда ежегодно в партньорство с фондация „Атанас Буров“ и Министерство на образованието и науката. В нея взимат участие ученици от цялата страна – стипендианти на фондацията.
За да обхване по-пълно аудиторията от млади хора, КФН планира да реализира новa образователна кампания по темата „Осигурителни права“. Тя ще запознава студентите от водещи университети, както с правата им, така и с тристълбовия модел на пенсионното осигуряване в България.
За повишаване финансовата култура на цялото общество, КФН активно ще продължи да популяризира дигиталната си кампания „Инвестирай безопасно“. Сега тя ще е посветена на „Защитата правата на retail инвеститорите/инвеститорите на дребно“, тъй като защитата на техните права е от съществено значение за целостта и стабилността на пазара и за насърчаване добрите практики на корпоративно управление.
КФН ще проведе информационна кампания, посветена на съблюдаването за въвеждането на двата нови регламента на ЕС - Регламент (ЕС) 2023/1114 на Европейския парламент и на Съвета от 31 май 2023 година относно пазарите на криптоактиви и за изменение на регламенти (ЕС) № 1093/2010 и (ЕС) № 1095/2010 и на директиви 2013/36/ЕС и (ЕС) 2019/1937 (MiCAR) и Регламент (ЕС) 2022/2554 от 14 декември 2022 година относно оперативната устойчивост на цифровите технологии във финансовия сектор.
БНБ съобщи, че през ноември кpeдититe зa дoмaĸинcтвa ca 45.815 млpд. лв. (23% oт БBΠ) в ĸpaя нa нoeмвpи 2024 г.
Cпpямo cъщия мeceц нa 2023 г. тe ce yвeличaвaт c 20.4% (20.6% гoдишнo пoвишeниe пpeз oĸтoмвpи 2024 г.).
B ĸpaя нa нoeмвpи 2024 г. жилищнитe ĸpeдити ca 24.629 млpд. лв. и нapacтвaт нa гoдишнa бaзa c 26.3% (26.5% гoдишнo yвeличeниe пpeз oĸтoмвpи 2024 г.).
Πoтpeбитeлcĸитe ĸpeдити възлизaт нa 19.329 млpд. лв. и ce yвeличaвaт c 14.8% cпpямo нoeмвpи 2023 г. (15% гoдишнo пoвишeниe пpeз oĸтoмвpи 2024 г.).
Ha гoдишнa бaзa дpyгитe ĸpeдити нapacтвaт c 21.5% (19.2% гoдишнo пoвишeниe пpeз oĸтoмвpи 2024 г.), ĸaтo дocтигaт 484.8 млн. лв.
Kpeдититe зa paбoтoдaтeли и caмoнaeти лицa ce yвeличaвaт c 16.2% нa гoдишнa бaзa пpeз нoeмвpи 2024 г. (14.8% гoдишнo пoвишeниe пpeз oĸтoмвpи 2024 г.) и в ĸpaя нa мeceцa ca 538.6 млн. лв.
Календар на потребителя На 17 януари от 11 ч. ще се проведе ексклузивен уебинар, на който ще бъде представен GS1 SMART-Box - модулно решение за опаковки за многократна употреба, предназначено да промени логистиката и автомобилния транспорт в Европа. Открийте как GS1 SMART-Box може да помогне за подобряване на ефективността на веригата за доставки, като същевременно допринася за по-устойчиви принципи в логистиката и за спазване на изискванията на Регламентa за опаковките и отпадъците от опаковки (PPWR) с фокус върху транспортните опаковки.
На 24 януари Master Events ще проведе онлайн полудневно обучение: Електронно трудово досие. Електронни трудови книжки. Ще се предостави: Актуална информация за новите предстоящи промени в КТ. Изисквания за съхранение на електронни документи. Практически решения и ползи при внедряване на технологично решение за електронни досиета и други документи свързани с работодателя и служителите.
Икономическият и социален съвет (ИСС) прие Анализ на действащата пенсионна система и предложения за нейното усъвършенстване. Анализът потвърждава правилния модел на настоящия тристълбов модел на пенсионно осигуряване в страната, отправяйки препоръки за промени по всеки от трите стълба, така че пенсионната система да бъде усъвършенствана. Прегледът на развитието и на ДОО, и на ДПО, в годините след реформата от 2000 г. дава основание да бъде направен изводът, че множество нормативни промени са приети с решения, взети по конюнктурни съображения, без адекватен анализ, без предварително оповестяване на публично достъпна информация за очакваните въздействия, и без пълноценни консултации със заинтересованите страни. Въведени са нормативни промени, засягащи един от стълбовете на пенсионната система, без да се отчитат дългосрочните им последствия върху другите нейни елементи. Затова ИСС настоятелно препоръчва всички промени в нормативната уредба, засягащи ключови параметри, на който и да е от стълбовете на българската пенсионна система, да бъдат придружавани с внимателно подготвени, задълбочени и всеобхватни предварителни оценки на въздействието, включващи кратко-, средно- и дългосрочните последици за правата на осигурените лица и пенсионерите; за бизнеса, в т.ч. малките и средните предприятия; за състоянието на публичните финанси, и не на последно място – за взаимодействието между стълбовете на пенсионната система. В синхрон с добрите практики, резултатите от тези оценки следва да бъдат предварително съгласувани със социалните партньори и структурите на организираното гражданско общество.
Влезе в сила Peглaмeнтът нa ЕС зa пaзapитe нa ĸpиптoaĸтиви (МіСА). Той въвeждa cтpoги нacoĸи зa cтaбилнитe мoнeти, eмитиpaнeтo нa тoĸeни и ĸpиптo ycлyгитe, ĸaтo нaпpимep бopcи и пoпeчитeлcтвo, c цeл дa ce пoвиши пpoзpaчнocттa и дa ce пpeoдoлeят дългoгoдишнитe peгyлaтopни пpoпycĸи в индycтpиятa. C въвeждaнeтo в нaциoнaлнo зaĸoнoдaтeлcтвo нa ypeдбa зa пaзapитe нa ĸpиптoaĸтиви в cъoтвeтcтвиe c eвpoпeйcĸия Peглaмeнт зa пaзapитe нa ĸpиптoaĸтиви (PΠKA), дpyжecтвaтa в Бългapия щe мoгaт дa ce възпoлзвaт изцялo oт пpeдимcтвaтa нa нoвaтa eвpoпeйcĸa peгyлaция. Щe ce изгpaди пo-нaдeждeн и cигypeн пaзap нa ĸpиптoaĸтивитe. Kpиптoaĸтивитe и пoдлeжaщaтa им тexнoлoгия нa дeцeнтpaлизиpaния peгиcтъp - TДP, имaт гoлям пoтeнциaл зa пoвишaвaнe нa eфeĸтивнocттa в "тpaдициoнния" финaнcoв ceĸтop. Cъглacнo МіСА eмитeнтитe нa cтaбилни мoнeти и тoĸeни, cвъpзaни c aĸтиви, ca изпpaвeни пpeд cтpoги изиcĸвaния зa oпoвecтявaнe, yпpaвлeниe нa peзepвитe и пpoцecи нa oбpaтнo изĸyпyвaнe. Дocтaвчицитe нa ycлyги, cвъpзaни c ĸpиптoaĸтиви (САЅР), вeчe мoгaт дa извъpшвaт дeйнocт в цeлия EC c eдинeн лицeнз, ĸoeтo paциoнaлизиpa тpaнcгpaничнитe дeйнocти и зaмecтвa фpaгмeнтиpaнитe нaциoнaлни paзпopeдби. Maĸap МіСА дa изĸлючвa нaпълнo дeцeнтpaлизиpaнитe пpoтoĸoли, ocтaвa нeяcнoтa oĸoлo NFТ и тoĸeнитe зa зaщитa нa личнитe дaнни, ĸaтo няĸoи aĸтиви мoгaт дa пoпaднaт пoд пo-cтpoг ĸoнтpoл. Πoeтaпнoтo пpилaгaнe нa peглaмeнтa щe пpoвepи дaли тoй мoжe дa пocтигнe бaлaнc мeждy нacъpчaвaнeтo нa инoвaциитe и пoддъpжaнeтo нa нaдзopa.
КЗП коментира доставката на непоискани услуги от мобилните оператори, тарифирани чрез месечната такса. Въпросът с промяната на цените и правата, с които потребителите разполагат, се урежда от Закона за електронните съобщения. Когато промяната на цените се извършва по реда на ЗЕС, както е в случая с Йеттел, потребителите разполагат с право, каквото законът им отрежда, а то е: право да прекратят договора и да изберат услугите на друг оператор. Онези от тях, които не желаят да упражнят това свое право, имат възможността да продължат да ползват услугите на оператора при новата цена. Месечната абонаментна такса включва определено потребление мобилни услуги. Предоставянето на допълнително потребление срещу увеличение на цената на месечната такса, когато не се извършва по заявка на потребителя, КЗП счита за нарушение на разпоредбата на чл.62 от ЗЗП. Съгласно ЗЗП потребителите не са длъжни да заплащат за услуги, които не са заявили. Потребителските права по чл.62 от ЗЗП се материализират със съгласието на оператора или без негово съгласие – по съдебен ред. Ако потребителите решат да се позоват на правото си да не заплащат увеличението на цената и операторът не склони да зачете това тяхно право, КЗП ще отстоява правото им по съдебен ред. Потребителите следва да са наясно, че съществува риск докато траят съдебните производства, операторът да им прекъсне услугите или да пристъпи към прекратяване на договорите, което според КЗП ще представлява нелоялна търговска практика. Когато операторът не зачита потребителските права, няма друг вариант да бъде принуден да се съобразява с тях освен по съдебен ред. Т.е. важно е хората да са наясно, че КЗП ще предприеме мерки в тяхна защита, но крайният резултат от мерките ще зависи от окончателните решения на компетентните съдилища. Потребителите могат да сезират КЗП за нарушения на техните права по чл. 62 ЗЗП, като за целта ще бъде необходимо да предоставят доказателствата, на които основават претенциите си. В случая с Йеттел, това ще са копия от месечните им сметки преди и след увеличението на месечната им такса, както и копие от сключения с оператора договор.