Кампания
Седмичен бюлетин брой 18 (544)

За по-голяма защита на потребителите
Редовните читатели на сайта на Активни потребители и на бюлетина ни са запознати със Safety Gate — Европейската система за бързо предупреждение за опасни нехранителни продукти. В нея сигнали за некачествени стоки подават всички страни-членки, а от България най-честите сигнали са за детски и бебешки стоки и играчки. Благодарение на системата се спират от продажба хиляди опасни стоки, които застрашават живота и здравето на европейските потребители.
Класация на „отличниците“
- През миналата година козметичните продукти (36%) остават най-често съобщаваните продукти, пораждащи рискове за здравето.
- На второ място са играчките с 15% от подадените сигнали.
- Следват ги електрическите уреди - 10% от сигналите.
- Моторни превозни средства - 9%.
- Химически продукти - 6% от всички сигнали.
През миналата седмица Европейската комисия представи своя годишен доклад относно опасните продукти, нотифицирани на Safety Gate през 2024 г. Получени са общо 4137 сигнала — най-високият регистриран брой сигнали от стартирането на системата през 2003 г. насам. Това увеличение на сигналите показва нарастващата ефективност и доверие в системата Safety Gate, тъй като националните органи използват платформата по-често за докладване и справяне с потенциални заплахи за безопасността на потребителите. От българска страна отговорност за работа със системата има Комисията за защита на потребителите.
Основни констатации
Химическите съставки са основната причина за риска в почти половината от сигналите. Откритите опасни химикали включват кадмий, никел и олово в бижутата, както и алергенни аромати в маслата за тяло и синтетични химикали, използвани за омекотяване на пластмасата, например в някои дрехи. 97% от нотифицираните козметични продукти съдържат BMHCA, забранен синтетичен аромат, който може да навреди на репродуктивната система и да причини дразнене на кожата.
Сигналите, регистрирани в системата Safety Gate, са предизвикали решителна реакция от страна на органите за надзор на пазара, като са предприети над 4200 последващи действия за спиране на продажбата на тези продукти или дори за изтеглянето им от пазара. Предупрежденията за Safety Gate обхващат рискове за човешкото здраве и безопасност, като задушаване, удушаване и увреждане на слуха или зрението, както и рискове за околната среда, енергийните ресурси и имуществото.
Комисията работи в тясно сътрудничество с националните органи за надзор на пазара, за да подготви първата проверка за безопасност на продуктите. Тя ще включи набор от проверки, извършвани на уебсайтове едновременно, за да се установят нарушения на законодателството на ЕС за защита на потребителите в определен сектор. Целта е да се проверят продуктите, продавани на онлайн пазарите, относно тяхното съответствие с новия Регламент относно общата безопасност на продуктите, за да се повиши в крайна сметка безопасността на стоките, предлагани за продажба онлайн.
Да не забравяме
След влизането в сила на Регламента относно общата безопасност на продуктите през декември 2024 г. вече е въведена модернизирана съобразена с бъдещето рамка, за да се гарантира безопасността на продуктите на пазара на ЕС. В регламента се пояснява, че всички продукти, продавани в ЕС онлайн или офлайн, трябва да бъдат безопасни, независимо от техния произход. Тя гарантира по-добро прилагане на правилата, подобрява ефективността на изземването на опасни продукти и предвижда задължението на предприятията да предлагат на потребителите средства за правна защита при изземването на опасни продукти и нов инструмент, чрез който потребителите да докладват за проблеми, свързани с безопасността, като например портала за безопасност на потребителите.
Със съобщението за електронната търговия, представено през февруари 2025 г., Комисията предложи нови съвместни действия за преодоляване на опасенията, произтичащи от рязкото навлизане на опасни или незаконни продукти на единния пазар от трети държави. Съобщението за електронната търговия предвижда целенасочени мерки, наред с другото, в областта на митниците и търговията, като например въвеждане на митнически контрол, защита на потребителите и законодателни актове за цифровите услуги и цифровите пазари.
На 10 април 2025 г. Европейският парламент и Съветът постигнаха политическо споразумение относно новите правила за безопасност на детските играчки. Новият регламент, предложен от Комисията, ще забрани използването на вредни химикали, като PFAS, нарушители на функциите на ендокринната система и бисфеноли, в детските играчки. Всички играчки ще имат цифров продуктов паспорт, за да се предотврати влизането в ЕС на опасни играчки, продавани онлайн и офлайн. Регламентът определя по-строги правила за онлайн продажбите и предоставя на инспекторите по-големи правомощия за отстраняване на опасни играчки от пазара. Това ще гарантира, че внесените играчки са също толкова безопасни за потребителите, колкото детските играчки, произведени в ЕС.
От 2022 г. насам приложението eSurveillance подпомага националните правоприлагащи органи за надзор на пазара чрез откриване на онлайн оферти на опасни продукти, за които е сигнализирано в Safety Gate. Всеки ден приложението сканира интернет на всички официални езици на ЕС/ЕИП, за да идентифицира докладваните опасни продукти, предлагани за продажба на европейските потребители. Откритите оферти се споделят автоматично с правоприлагащите органи на държавите членки, което им позволява бързо да проследяват продавачите и да нареждат ефективното оттегляне на тези обяви. Това допринася за хармонизирани действия по правоприлагане и се справя с предизвикателствата, свързани с наблюдението на онлайн продажбата на опасни продукти. През изминалата година уебкрауерът eSurveillance е обработил близо 4000 предупреждения за Safety Gate, анализира почти 1,6 милиона уебсайта и е идентифицирал около 5300 уеб магазина, които потенциално предлагат докладвани за опасност продукти.
Проверено за вас: Истината за „чудото“ Дубайски шоколад
Като част от световния пазар и хитовете на него, и ние не останахме назад от манията по Дубайския шоколад. Първо почнаха да го внасят като ценни подаръци пътуващите в чужбина. След това се появи и по нашите щандове – дали оригинален или менте, кой да ти каже. Масово мрежата у нас се включи в предлагането на какви ли не асортименти и грамажи, например, блокчета по 35 лева. „Вариант на хитовия по цял свят Дубайски шоколад, с атрактивен зелен цвят, у нас масово се търгува по 10, 20, 30 и дори над 40 лева, показва проверка на “Труд”. Браншовици изразиха съмнения, че се касае за ментета, а не за оригиналния ориенталски десерт, който се продава около 260 лв. за кг“, показва изследването.
Но… манията не спря дотук. За Великден по нашите магазини се появиха „дубайски козунаци“ с цена до 180 лева за парче.
Отзвукът
Успехът на този безспорен хит не е само у нас. Той се превърна в световна атракция, провокирала журналисти и потребителски организации от Западна Европа да го проучат професионално. Ето какво откриват те за този пазарен феномен.
През последните няколко месеца светът на шоколада се кълне в така наречените шоколадови блокчета „в стил Дубай“ или шоколадови блокчета Feastables от ютюбъра MrBeast. Тези сладкиши обаче не само са с много високо съдържание на захар и ултра преработени, но и се продават на много висока цена. Успех, който се дължи повече на фино оркестрираните маркетингови стратегии в социалните мрежи, отколкото на реалните им вкусови качества. Оригиналният “Дубайски шоколад” струва 420 дирхама или 260 лева. Той е създаден миналата година от едно малко сладкарско ателие, наречено “Fix desert chocolatier”.
Шоколадите в „дубайски стил“ и Feastables, рекламирани от инфлуенсъри, се радват на ослепителен успех. Тестовете в Германия и Франция обаче разкриха, че шоколадът в стил Дубай може да съдържа замърсители и микотоксини. Бумът на тези шоколади зависи повече от ефективните маркетингови стратегии в социалните мрежи и популярността на инфлуенсърите, отколкото от техния вкус или хранителни качества. Отворете TikTok или Instagram, напишете „шоколад в Дубайски стил“ и ще бъдете залети с видеоклипове на млади хора, припадащи над шоколадови блокчета, от които капе нещо като повече или по-малко топяща се зелена паста. От няколко месеца този шоколад в Дубайски стил, блокче, пълно със смес от паста от шамфъстък и кадаиф (използвани в ориенталските сладкиши), е хит в социалните медии по целия свят. Във Франция няколкото пуснати в продажба изделия са се разпродали за дни.
Надценена репутация
Но като повечето тенденции, родени в мрежата, репутацията на това лакомство е до голяма степен надценена, въпреки цената, която може да достигне 250 евро/кг. Германски специалисти от Stiftung Warentest са искали да разберат със сигурност и са тествали шест марки, включително две, произведени в Дубай. В крайна сметка: „Не открихме уникален вкус или изключително качество, но открихме микотоксини и замърсители, както и захар, растителни масла, аромати и оцветители в изобилие! Шамфъстъкът понякога е по-рядък, от 10 до 19%“. Установено е, че и двата шоколада, произведени в Дубай, са „значително замърсени с потенциално канцерогенни мазнини“, съдържащи се в рафинираното палмово масло, а единият от двата (Damascus) също е замърсен с афлатоксини, канцерогенни микотоксини. Във Франция откритите варианти – бар Mardinni (59 евро/кг), внос от Турция, и версията Lindt (69 евро/кг) – са обект на импровизирана дегустация между колеги от Que Choisir. Отзивите са смесени: някои го наричат „пристрастяващ“, други „отвратителен“. Приятната малка хрупкавост и лекият вкус на шам фъстък в крайна сметка се определят от вкуса на захар. Трябва да се каже, че това е първата съставка по количество: Lindt съдържа 46%, Mardinni почти 40%.
Съдържанието: шам фъстък, палмово масло, добавки и овкусители. В блокчетата наистина намираме шамфъстък (съответно 11% и 17%), но също и избистрено масло, палмово масло, деминерализирана суроватка, слънчогледов или соев лецитин, екстракт от спирулина, ванилинов аромат, лутеинов оцветител, екстракт от ечемичен малц, царевично нишесте, инвертиран захарен сироп... Накратко, всички съставки на ултра преработени продукти, за чиято консумация френската организация Public Health France препоръчва „ограничаване“.
Пътят на световния успех
„Най-добрият шоколад в света“… Свръхобработен продукт, другата актуална тенденция, шоколадът Feastables от MrBeast, първият в света милиардер YouTuber, с над 300 милиона последователи в мрежата. Този 26-годишен американец, който носи името Джеймс Стивън Доналдсън, става невероятно богат благодарение на своите видеоклипове, които включват абсурдни подвизи и идиотски предизвикателства към конкуренти, за да приберат астрономически суми долари. През 2022 г. той стартира своя собствена марка шоколадови блокчета, Feastables, за да „създаде проста, забавна и качествена алтернатива“, която е „най-добрият шоколад в света“, като се обади на „най-добрите учени в света на храните“, обясни той тогава в американските медии. Подкрепени от рекламни кампании в социалните мрежи, водени от популярността на MrBeast сред младите хора, неговите шоколадови бонбони са хит. Те се продават във Франция по 2,99 евро за 60g, или почти 50 евро/кг. Това прави захарта, най-разпространената съставка в тази рецепта, за която се предполага, че е измислена от „най-добрите учени“, скъпа. Този продукт не е нито особено „здравословен“, нито особено „етичен“: в допълнение към захарта съдържа соев лецитин и ароматизатори на ванилия, пълнежът на версията с „фъстъчено масло“ съдържа палмово масло. Накратко, чист ултра-обработен продукт, който хранителната индустрия произвежда от десетилетия и чийто вкус не е убедителен по време на дегустация в Que Choisir.
Присъда
Независимо от манията на потребителите за „уникалните“ шоколади, медийният шум и вездесъщите електронни мрежи гарантират техния успех. Задължение на всеки е да бъде информиран и да не се подвежда по непроверени реклами.

Актуално: Управлението на битовите отпадъци в България
Не трябва да ходим надалеко, за да открием пропуските в управлението на битовите отпадъци у нас. Потребители сигнализират за влошеното обслужване на обществената среда. Камари боклуци около местата за изхвърлянето и събирането им. Купища опаковки, които иначе трябва да се рециклират. Изхвърляни мебели, текстилни, строителни отпадъци и сухи клони и части от дървета стоят с дни. Такава ситуация заварихме и на сто метра от НДК – в самия център на столицата. А пролетните ветрове „гонят“ по улиците стотици отпадъци, пластмасови и хартиени опаковки. Действа ли системата за разделно събиране на отпадъците? Къде отиват постоянно увеличаващите се средства от такса „Смет“, питат потребители.
Фактите
Ниски изисквания и значителни пропуски в данните водят до драстичната разлика между високите резултати с рециклирането на отпадъци от опаковки, които България докладва към Брюксел, и слабите постижения, които се наблюдават на местно ниво. Нов доклад на Екологично сдружение „За Земята“ разкрива сериозни проблеми с официалните данни относно управлението на битовите отпадъци в България и показва нуждата от дълбока реформа на съществуващата система.
Докато страната ни претендира за 61.4% оползотворяване на отпадъците от опаковки, в половината български общини нивата на рециклиране на пластмаса, метал, хартия и стъкло са под 10%, а в 43 от тях рециклирането е на практика нулево. Тези паралелни реалности са възможни благодарение на значителни разминавания в статистическите данни в съчетание с неадекватни минимални законови изисквания към оползотворяващите организации.
За да се справят с количествата отпадъци от опаковки, броят, разпространението и честотата на обслужването на контейнерите за разделно събиране трябва да бъдат увеличени 2 – 3 пъти и налични във всички населени места. Поради липсата на работещо разделно събиране, закономерно ниската ефективност на сепариращите инсталации (3-5%), означава, че икономиката ни губи от изгарянето и депонирането на потенциално ценни пластмасови суровини. Много общини продължават да разчитат на депониране, а допълнителни утежняващи фактори са проектите за горене на отпадъци, включително в Павликени, Гълъбово и Сливен, които подкопават усилията за намаляване и рециклиране на битовите отпадъци, генерирани в страната.
Неизползваните ресурси
Все повече обществени средства се харчат за справяне с отпадъците от опаковки, като в крайна сметка се натоварва такса „битови отпадъци“. Въпреки значителните, дори за Европа, обществени разходи за управление на отпадъците в България, едва 4.8% от материалите се връщат обратно в икономиката – над два пъти по-малко от средното за Европейския съюз и пет пъти по-малко от водещата страна Нидерландия.
Спешно решение чакат въпросите за правилното отчитане на данните, както и справедливото разпределение на отговорностите и на финансовите ресурси между производителите, местните власти и потребителите. Докладът предупреждава, че без драстични подобрения в организацията и контрола, България няма да успее да отговори на новите стандарти за управление на отпадъците и ще продължи да изостава в постигането на кръгова икономика.
Нашата справка
С Директива (ЕС) 2018/851 се определят и нови цели за рециклиране на битови отпадъци: до 2025 г. ще трябва да се рециклират най-малко 55% от теглото на битовите отпадъци. Тази цел ще се увеличи на 60% до 2030 г. и 65% до 2035 г.
Държавите членки трябва да:
- установят до 1 януари 2025 г. разделно събиране на текстил и опасни отпадъци, генерирани от домакинствата;
- гарантират, че до 31 декември 2023 г. биологичните отпадъци се събират отделно или се рециклират при източника (например чрез компостиране).
У нас – Национална програма за управление на отпадъците е разработена за периода 2021–2028 г., с цели, срокове и отговорности. Кой следи за нейното прилагане и действие, както и за пропуснатите срокове, определени от регламентите на ЕС? Или чакаме да ни санкционират, като щетите отново ще са за българските потребители?
„Активни потребители“ и в медиите
Вероятно: Санкция за двата мобилни оператора заради срива в мрежите
С либерализацията на пазара на ел. енергия ще започне звънене по вратите на клиентите
Изпълнителенят директор на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов пред "Телеграф": Застраховката „Живот“ е алтернативна пенсия
Пазарът в цифри
- НСИ съобщава, че през 2024 г. линията на бедност общо за страната e 763.83 лв. средномесечно на лице от домакинство.
- При този размер на линията под прага на бедност са били 1 401.3 хил. лица, или 21.7% от населението на страната.
- До 2020 г. за оценка на материалните лишения на домакинствата се използват девет въпроса, свързани с потреблението на конкретни стоки и услуги. От 2021 г. се включва нов показател за тежки материални и социални лишения, който показва липсата на необходими и желани предмети за водене на достоен живот. Изчислява се като дял на лицата от населението, които не могат да си позволят 7 от 13 показателя - 6 на индивидуално ниво и 7 на ниво домакинство.
- През 2024 г. 16.6% от населението живеят в тежки материални и социални лишения (ограничения в 7 от 13 показателя), или с 1.4 процентни пункта по-малко в сравнение с 2023 г.
- Във връзка с поставените цели по ключови области в стратегията „Европа 2030“ от изследването на доходите и условията на живот (EU-SILC) се изчислява комбиниран показател за регулярен мониторинг на напредъка на страните при изпълнение на националните подцели. Показателят включва лица, живеещи в риск от бедност, с материални и социални лишения и в домакинства на безработни или с нисък интензитет на икономическа активност.
- Комбинирането на трите показателя показва, че през 2024 г. 30.3% от населението, или 1 952.7 хил. лица, са били в риск от бедност и социално изключване.
Календар на потребителя
На 12 май Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: Електронна трудова книжка. Електронен регистър на заетостта. Електронно трудово досие. Последни промени в Наредбата за трудовия стаж.
На 14 и 15 май София ще бъде столица на европейския бизнес за електронна търговия за 2025. За първи път в България ще се проведе знаковото събитие – European Ecommerce Leaders Forum 2025, под надслов „Driving innovation, sustainability and competitiveness”. Домакини на събитието са Ecommerce Europe, Българска Е-комерс Асоциация (БЕА) и СУ „Св. Климент Охридски“. Във форума ще вземат участие представители на Европейската комисия, представителството на ЕК в България, Ecommerce Europe, 250 C-Level гости от цяла Европа, асоциации за електронна търговия в Европа. European Ecommerce Leaders Forum 2025 ще насърчи ценни дискусии относно публичната политика, иновациите, конкурентоспособността и най-добрите практики на европейско ниво, и ще улесни споделянето на знания, политическия диалог и изграждането на стратегически партньорства.
На 15 май ще се проведе 6-ият зелен и енергиен форум на „Мениджър“, поставяйки фокус върху две ключови теми – зелените политики и енергийния преход, които са в основата на устойчивото развитие и икономическата конкурентоспособност. Ще се разгледат как геополитическите промени и климатичните цели формират нови стратегии в енергийния сектор и как иновациите могат да ускорят прехода към кръгова икономика. Финансирането на зелени технологии, управлението на отпадъците и ролята на възобновяемите източници ще бъдат сред основните акценти. Участниците ще имат възможност не само да чуят експертни анализи, но и да участват в интерактивни формати за генериране на решения за по-чиста и устойчива среда.
НАП предупреждава, че от нейно име се разпространяват фалшиви имейли за възстановяване на данък. Като подател на фалшивото електронно писмо е посочен Национален данъчен институт. При натискане на синия бутон „Изискайте възстановяване сега“ потребителите се насочват към следния сайт: https://nra-bg.web.app/, който не е официалния сайт на НАП, нито портала за електронни услуги. Приходната агенция не е изпращала имейли с подобно съдържание до потребителите. От НАП предупреждават, че това представлява класическа форма на „фишинг“ атака, чрез която се цели опит за кражба на лична информация в интернет - потребителски имена за достъп, пароли, банкови сметки и т. н.
Заети, безработни и икономически неактивни хора ще могат да се обучават дистанционно в несинхронна форма по дигитални компетенции с електронни ваучери, които се предоставят безплатно от Агенцията по заетостта. Целта на промените е обученията да могат да се провеждат в удобно за хората време и да се увеличат желаещите да се включат в тях. Предвид спецификата на обученията по цифрови компетентности, организирани чрез дистанционна форма, ще отпадне изискването за минимум присъствени часове. Качеството на обученията ще остане гарантирано, тъй като курсистите ще се явяват задължително на тест за сертифициране, който се извършва от Центъра за развитие на човешките ресурси и регионални инициативи. До един месец след края на обучението те ще получат сертификат за съответното обучение.
Доставчиците на обучения следва да декларират, че притежават собствена система или лиценз за използване на софтуер, които позволяват синхронно обучение чрез видеоконферентна среда и/или несинхронно обучение, осигуряващи сигурно съхранение на данните и защита на личната информация на участниците. С промените се въвежда възможността включените в обучение, които се обучават в присъствена форма, да получат средства за транспортни разходи от и до мястото, където се провеждат курсовете.