• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичен бюлетин брой 21 (547)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичен бюлетин брой 21 (547)

Публикуван на: 24/05/2025
Tweet
photo

   Цифровото евро – помощник за всички или „дигитално робство“?  

       В различни сайтове се разпространяват „доказани“ факти срещу цифровото евро. Заплахите от него са тотални - от пълно проследяване на потребителите и техния личен живот, през изземване на парите им, та чак до „дигитално робство“. Къде е истината?

Прочетете пълната статия

 

   Ново: Зелена светлина за енергийните общности   

      През миналата седмица ви запознахме с енергийните общности, тяхната същност, управление и предимства. Представихме ви и някои плахи опити у нас за изграждане на енергийни граждански сдружения. Но защо все още са плахи, след като носят изгода за потребителите и обществото? Опиталите да създадат такова общество се спъват в дългите и тежки административни процедури, в необходимостта на плащат такси за пренос на ЕРП-тата.

      Добрата новина от изминалата седмица е, че Народното събрание прие на второ четене промени в Закона за енергията от възобновяеми източници (ВЕИ), засягащи и битието на енергийните общности.

 

Опростяване и намаляване на срокове и административни процедури 

      „Насърчаването на производството на енергия от възобновяеми източници за трайно задоволяване на обществени потребности се извършва чрез прилагане на най-бързата административна и съдебна процедура при обжалване по административен и съдебен ред при реализацията на инвестиционен проект за изграждане на централа за производство на енергия от възобновяеми източници и на съоръженията, необходими за присъединяването на централата, реконструкцията и модернизацията на мрежите, включително при обжалвания, свързани с опазването на околната среда и биологичното разнообразие“, се казва в промените.

      Целта е да се създадат условия за повишаване на производството и потреблението на енергия от ВЕИ с оглед постигане на национална цел от най-малко 34.48 % дял на енергията от ВЕИ в брутното крайно потребление на енергия през 2030 г.

      Краен клиент може да инсталира в сграда, присъединена към електроразпределителната или затворената електроразпределителна мрежа и върху недвижим имот към нея в урбанизирана територия, термопомпа с: електрическа мощност до 12 kW; както и с мощност до 50 kW, инсталирана от потребител на собствена енергия от възобновяеми източници, за която електрическата мощност на инсталация за производство на ток от възобновяеми източници на потребителите възлиза най-малко на 60% от електрическата мощност на термопомпата.

      Въвежда се срок до три години от датата на подаване на искането в ЦАО да се издава разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация при изграждане на вятърни електрически централи, разположени в морето. Също така, се предлага срок до три месеца за издаване на разрешение за строеж, в случаите когато такова се изисква по Закона за устройство на територията. За собственици, които искат да инсталират соларни панели с мощност до 20 kW, разрешението за строеж, ако такова се изисква по Закона за устройство на територията, ще се издава само за месец – добра новина за домакинствата, желаещи да произвеждат собствена електроенергия. Интересен момент е въвеждането на принципа „мълчаливо съгласие“ – ако общината не отговори в определения срок, разрешението се счита за автоматично издадено. Това важи при условие, че инсталираната мощност не надвишава съществуващата мощност на обекта. За по-големи соларни инсталации срокът е удължен до три месеца, но все пак остава значително по-кратък от досегашните процедури. Термопомпите също получават зелена светлина – процедурата по присъединяване на системи до 50 MW ще отнема само месец. За геотермални инсталации срокът е три месеца, което е значително подобрение спрямо досегашната практика.

 

Близо до потребителите

      За улеснение на създаването и функционирането на енергийните общности към всяка община следва да е създаден център за административно обслужване, който при подадено искане от потребители на административни услуги ще предоставя указания и информация за процедурите при изграждане, реконструкция или основен ремонт на енергийни обекти и съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници. Предвижда се в тези центрове да се подават искания и в случай на инвестиционни проекти. В зависимост от разположението на енергийния обект (в приоритетна зона или извън нея) е регламентиран срок, в който центърът за административно обслужване (ЦАО) уведомява лицето, подало искането за административни услуги.

      И нещо много важно: "Операторът на електропреносната и/или на съответната електроразпределителна/затворена електроразпределителна мрежа не може да прилага дискриминационни или непропорционални процедури и не може да изисква от потребителите на собствена електрическа енергия от ВЕИ да заплащат цени за мрежови услуги за произведената на място от тях електрическа енергия, която се потребява в рамките на техните помещения“.

 

Ползи и за обществото

      Тези промени са част от по-широка стратегия за енергийна трансформация, заложена в актуализирания Интегриран план в областта на енергетиката и климата. Опростените процедури ще направят възобновяемата енергия по-достъпна за обикновените граждани и ще ускорят прехода към по-чиста енергия. За бизнеса и частните инвеститори тези промени означават по-предвидима среда и по-бързо реализиране на проектите. За гражданите това е възможност по-лесно да станат част от зелената енергийна революция, произвеждайки собствена електроенергия или използвайки по-ефективни системи за отопление и охлаждане.

 

   ИИ, потребителите и е-търговията   

      Учудващо дори за създателите и най-големите си фенове, изкуственият интелект /ИИ/ навлиза в живота ни по-бързо от очакваното. За едни – с нетърпение, за други – с опасения за проблеми. Харесва ли ни или не, ние трябва да го познаваме и използваме според целите и мястото ни в обществото. Добрата новина е, че у нас се предлагат безплатни онлайн курсове, от които да научим какво е ИИ и как да го използваме в наша полза.

      ИИ (artificial intelligence, AI) е науката за концепциите, които правят възможно компютрите да извършват задачи, разглеждани като интелигентни. При поставяне на задача той има способност да анализира обкръжаващата го среда и да предприема действия, които увеличават възможността за постигане на определени цели. Изучаването на възможностите за създаване на такива програми или устройства, наричани интелигенти агенти, е предмет на обособен дял от информатиката. ИИ приложенията включват усъвършенствани уеб търсачки (например Google), препоръчителни системи (ползвани от Ютюб, Амазон, Нетфликс), разбиращи човешки говор (например Siri, Alexa Internet), самоуправляващи се коли като Тесла и т.н. Нови възможности се появяват всеки ден, включително и за потребителите – чрез сериозни промени в е-търговията.

 

Какво правят вече „големите“

      Основните играчи на пазара на платежни системи, Visa и Mastercard, обявиха нови инициативи, насочени към интегриране на изкуствен интелект в процеса на онлайн пазаруване. 

      По-конкретно, Visa представи своята програма "Интелигентна търговия", описвайки я като платформа, която позволява на изкуствения интелект не само да намира продукти, но и да извършва покупки от името на потребителите въз основа на предварително зададени предпочитания. Компанията обяви сътрудничество с редица технологични гиганти и стартиращи компании за разработване на персонализирани решения в е-търговията.

      Mastercard не изостава от своя конкурент. Компанията обяви Agent Pay, решение, което интегрира в плащанията разговори с генеративен ИИ, предоставяйки на потребителите персонализирани препоръки и помощ при покупки. Като пример Mastercard посочва сценарий, в който момиче, планиращо парти за годишнина, може да разговаря с ИИ агент, който да избере тоалети и аксесоари от местни бутици и онлайн магазини, съобразено с неговия стил, атмосферата на мястото и прогнозата за времето. Агентът ще може да направи покупка и дори да препоръча най-добрия начин за плащане.

      PayPal представи собствено предложение за търговски агенти с ИИ. А от началото на април Amazon тества нова функция, наречена "Купи за мен". OpenAI, Google и Perplexity също демонстрират подобни ИИ агенти, които могат да посещават уебсайтове и да помагат на потребителите да правят покупки. Тези инициативи отразяват нарастващото убеждение, че агентите с ИИ могат значително да опростят и автоматизират процеса на онлайн пазаруване.

 

Как се възприема у нас

      Конкуренцията в индустрията на електронната търговия се увеличава с времето. Брандовете се съревновават да привлекат вниманието на потребителите. ИИ технологията и машинното обучение опростяват процеса на проследяване на потребителските пътеки за онлайн магазините. Може да се създаде персонализирано съдържание и се предложат опции според интересите или предпочитанията на потребителите. Проучване на Zendesk потвърждава, че съобразявайки се със специфичните нужди и желания на всеки клиент, брандовете за електронна търговия могат да предоставят персонализирано пазаруване. Около 60% от потребителите желаят брандовете да събират данни и да ги използват, за да персонализират покупките им. 

      Независимо дали пазаруват козметични продукти, спортно облекло или инструменти, клиентите се сблъскват с почти огромен набор от възможности в повечето онлайн магазини. Години наред предлагането на широка гама от продукти беше задължително за интернет магазините, които искат да отговорят на изискванията на клиентите във възможно най-голяма степен. Информацията за потребителското поведение сега сочи различна тенденция. Онлайн купувачите търсят по по-специфичен начин продукти, които са точно съобразени с техните нужди. Търсенето на продукти с помощта на изображения също се увеличава. Поради това онлайн магазините трябва да се ангажират с потребителите по начин, който се грижи за това поведение – чрез поддържани от ИИ асистенти за пазаруване, които предоставят по-добри резултати от търсенето и предлагат персонализирани препоръки.

      Пример: Функцията ShopBot на eBay е пример за личен асистент при пазаруване с ИИ. Тя е предназначена да помогне на клиентите да преминат през огромния брой обяви на eBay, за да намерят подходящата за тях сделка чрез текст, глас и дори снимки.

 

На помощ идва асистентът

      Чатботовете на живо позволяват на компаниите за електронна търговия да открият какво търсят потенциалните клиенти на уебсайта и да ги насочат към информацията или продуктите. Според доклад на Gartner, до 2027 г. почти една четвърт от фирмите по света ще използват чатботове на живо за предоставяне на обслужване на клиентите. Задвижваните от ИИ чатботове могат също да създават персонализирани отговори за заявки, които не са включени във FAQ (често задавани въпроси) и подобряват времето за реакция. Peloton е един пример за платформа, където опцията за чат на живо позволява на хората да получават незабавни отговори на своите въпроси. Чатботът също може да ги свърже с представител на екипа, в случай, че са необходими повече подробности или инструкции.

 

Ниши за развитие

      Има ли условия ИИ да навлезе в е-търговията и у нас?

  • Докато електронната търговия представлява 8% от общия обем на търговията на дребно в България и 10% в Румъния, според данни на Euromonitor в Полша тя представлява около 15%, което свидетелства за голям потенциал на развитие на електронната търговия в България през следващите години. 
  • През 2024 г. продажбите по интернет в България отбелязват 20% ръст спрямо предходната година и надхвърлят по прогнозни данни 2,34 млрд. евро, сочат данните на „ПАСПОРТ 2024 на е-комерс индустрията в България“. За сравнение, през 2020 г. обемът на пазара е бил 0,97 млрд. евро За период от 4 години той е удвоен.
  • Електронната търговия и дигитализацията на търговията на дребно и на едро променят основно сектора, създавайки нови бизнес възможности и модели, нови работни места, нови форми на взаимодействие с потребителите и привличане на инвестиции.
  • През 2024 г. обемът на електронната търговия в България към брутния вътрешен продукт (e-GDP) по прогнозни данни достига 2,34%. В Европа параметърът e-GDP е средно между 4% и 5%, в Гърция е 7,87%, в Румъния е 3,32%. Тези данни сочат, че българският онлайн пазар в следващите 3 – 5 години има ниши за развитие. 

 

      Следователно, условия за растеж има. Остава потребителите да припознаят ИИ за „свой помощник“, да се образоват и приемат предизвикателствата на времето. А ако и вие се интересувате от възможностите на ИИ в търговията и имате въпроси, пишете ни!

 

    „Активни потребители“ и в медиите   

С мълчанието си институциите помагат за страха от еврото

"Сюжети от деня" с Биляна Славчева

Предлагат такса от 2 евро върху пратки с ниска стойност от страни извън ЕС

Как енергийните кооперативи дават контрол на потребителите

Нов модел: Със съседите намалявате сметката за ток

 

   Пазарът в цифри   

  • По данни на НСИ през април месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е -0.8% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за април 2025 г. спрямо април 2024 г. е 3.5%.
  • През април 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е намалението на цените в групите: „Здравеопазване“ (-8.8%), „Съобщения“ (-3.6%), „Транспорт“ (-2.6%) и „Развлечения и култура“ (-1.6%).
  • Увеличение е регистрирано в групите: „Облекло и обувки“ (+7.9%), „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (+0.4%), „Образование“ (+0.3%) и „Ресторанти и хотели“ (+0.3%).
  • Месечната инфлация, измерена с хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е -1.2%, а годишната инфлация е 2.8%.

 

   Календар на потребителя   

От 16 май Комисията за защита на потребителите пусна мобилно приложение, което позволява да се подават жалби и сигнали бързо и удобно, дори на място, от търговските обекти. Когато потребителят установи нарушение, той може да го заснеме с телефона си и да подаде жалбата си незабавно, като приложи и снимките, доказващи нарушението. В приложението, в реално време се получава информация за хода на проверката и отговорите на жалбите и сигналите. По този начин потребителите ще разполагат с архив на всички подадени от тях жалби и сигнали и ще могат по всяко време да проверят статута на всяка от тях, както и получените отговори. За използването на мобилното приложение потребителите трябва да се регистрират и да попълнят необходимите данни, като процесът по регистрация отнема 2-3 минути. Жалбоподателите, които вече имат регистрация в сайта на КЗП получават автоматично достъп и до мобилното приложение. След стартирането на новия уебсайт в началото на годината, със създаването на мобилно приложение, КЗП цели да оптимизира и облекчи подаването на жалби и сигнали и да приближи още повече потребителите до институцията, защитаваща техните права.

 

На 11 юни в Интер Експо Център Master Events представя Конференция за киберсигурност. Ще се разгледат темите: Кибератаки с изкуствен интелект. Съвременни атаки и тенденции в киберсигурността. Киберпрестъпленията към бизнеса в България - истории от реалния свят и методи за защита. Стратегическо управление на киберрискове - перспективи за мениджмънта на организациите. Предизвикателства при внедряването на ИИ технологии в сигурността – организационни и технологични аспекти. Етични и правни рамки за отговорно използване на ИИ. Новият Закон за киберсигурност.

 

Представителството на Европейската комисия в България обяви Покана за представяне на предложения за подбор на партньори за извършване на дейности като центрове „ЕВРОПА ДИРЕКТНО“ в България за периода 2026—2030 г. (с референция ED-2025-BULGARIA-FPA). Целта е да бъдат създадени общо 12 центъра „ЕВРОПА ДИРЕКТНО“ на територията на страната. Центровете работят в България от 2008 г. насам. Те са част от европейската мрежа от информационни центрове EUROPE DIRECT, която се управлява от генерална дирекция „Комуникации“ на ЕК. През няколко години мрежата се обновява чрез покани за представяне на предложения от заинтересованите страни. Основната задача на центровете е да общуват с местните общности относно ролята и дейностите на ЕС, като използват разнообразни комуникационни инструменти – събития, социални мрежи, публикации в медиите, електронни бюлетини, уебсайтове и др. Експертите от „Европа директно“ представят европейските инициативи и политики и ги обсъждат с гражданите, събират мнения и обратна връзка, и по този начин правят работата на европейските институции по-ясна, а правомощията на ЕС по-разбираеми и близки до българите. Предложенията се подават единствено онлайн до 19.06.2025 г., 17:00 ч. централноевропейско време (18:00ч българско време).

 

Министерският съвет одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кадастъра и имотния регистър. Намалява се административната тежест за гражданите, бизнеса и различните институции, ползващи кадастрални услуги. Съкращава се времето, разходите и броят на взаимодействия с администрацията чрез ползване на електронни услуги от кадастрални специализирани данни и услуги от Геокартфонда. Регламентира се и безвъзмездното предоставяне на услуги на административните и съдебните органи, лицата с публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги. Създава се правна основа за внедряване на функционалности на информационната система на кадастъра, с които да бъдат усъвършенствани работните процеси при поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри в актуално състояние и при предоставяне на услуги от Агенцията по геодезия, картография и кадастър (АГКК). По този начин гражданите и организациите ще спрат да бъдат „куриери“ на документи между административните органи, като им се спести време и финансови средства както за издаването на документа, така и за транспортни разходи в случаите, в които трябва да  пътуват до областния център, в който се намират гишетата на службите по геодезия, картография и кадастър, за да заявят и да получат необходимия документ. За крайните потребители няма да има финансова тежест за заплащане на държавни такси за документите, издавани от АГКК, тъй като те ще бъдат предоставяни на органите, на които са необходими, по служебен път, безвъзмездно. Така изцяло се променя моделът на предоставяне на административни услуги, като водещ става електронният документ. Различните администрации, съдебните органи, лицата с публични функции и организациите, предоставящи обществени услуги, вече няма да изискват от гражданите и бизнеса скици на имотите и други хартиени документи. Те вече ще бъдат предоставяни от АГКК по електронен път. Внедряването на новите функционалности на информационната система ще създаде възможност за централизирано разпределение на услугите. Системата ще следи за равномерно натоварване на служителите на АГКК в цялата страна. Общините ще трябва да осигуряват на експлоатационните дружества безвъзмезден достъп до специализираните карти и регистри за устройствено планиране, когато данните от тях са им необходими във връзка с изпълнение на правомощията им в областта на инвестиционното проектиране.

 

До края на май Министерството на икономиката и индустрията организира обществена консултация на проект на Закон за потребителския кредит. Законът трябва да въведе изискванията на Директива (ЕС) 2023/2225 на Европейския парламент и на Съвета от 18 октомври 2023 година относно договорите за потребителски кредити и за отмяна на Директива 2008/48/ЕО. Целта на настоящата консултация е да се получат становища относно транспониране на директивата в националното законодателство. Новата директива е насочена към промени като цифровизацията, които значително промениха пазара на потребителски кредити и включва нови кредитни продукти, които не са обхванати от действащия Закон за потребителския кредит. По-голямата част от разпоредбите на директивата трябва да бъдат транспонирани на напълно хармонизирана основа. За някои разпоредби на директивата не се прилага пълна хармонизация и на държавите членки се предоставя свобода на преценка дали и как да прилагат тези разпоредби. Чрез обществената консултация се канят всички заинтересовани страни да дадат отговори и коментари по въвеждане в националното законодателство на някои конкретни разпоредби на Директива (ЕС) 2023/2225. Мненията и предложенията могат да се изпращат на електронен адрес: [email protected].

 

КЗП съобщи, че Върховният административен съд окончателно е потвърдил заповедта, с която на „Йеттел България“ ЕАД се забранява да не регистрира и да не отразява заявленията на потребителите за прекратяване на услуги и заплатени парични задължения. ВАС приема, че поведението на служители на „Йеттел България“ ЕАД е нелоялно и че нарушава правата на гражданите, съзнателно подхождайки към тях непрофесионално и недобросъвестно. В конкретния казус потребителят е подал заявление за прекратяване на договор и заплатил неустойка, като тези действия не са били отразени своевременно. В резултат на това операторът е продължил да начислява месечни сметки. Подобни нарушения не могат да бъдат оправдани с технически или човешки грешки, а дружествата трябва да въведат ефективни мерки за превенция и защита на правата на хората.

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia