• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
    • Цифровото евро – помощник или „дигитално робство“?
    • За парите в личния портфейл и в държавата
    • Рекордна подкрепа за еврото
    • Фантом ли е спекулата?
    • Кога да сменим левовете в евро
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии
    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025

  • Седмичен бюлетин брой 1 (525)
  • Седмичен бюлетин брой 2 (526)
  • Седмичен бюлетин брой 3 (527)
  • Седмичен бюлетин брой 4 (528)
  • Седмичен бюлетин брой 5 (529)
  • Седмичен бюлетин брой 6 (530)
  • Седмичен бюлетин брой 7 (531)
  • Седмичен бюлетин брой 8 (532)
  • Седмичен бюлетин брой 9 (535)
  • Седмичен бюлетин брой 10 (536)
  • Седмичен бюлетин брой 11 (537)
  • Седмичен бюлетин брой 12 (538)
  • Седмичен бюлетин брой 13 (539)
  • Седмичен бюлетин брой 14 (540)
  • Седмичен бюлетин брой 15 (541)
  • Седмичен бюлетин брой 16 (542)
  • Седмичен бюлетин брой 17 (543)
  • Седмичен бюлетин брой 18 (544)
  • Седмичен бюлетин брой 19 (545)
  • Седмичен бюлетин брой 20 (546)
  • Седмичен бюлетин брой 21 (547)
  • Седмичн бюлетин брой 22 (548)
  • Седмичен бюлетин брой 23 (549)
  • Седмичен бюлетин брой 24 (550)
  • Седмичен бюлетин брой 25 (551)
  • Седмичен бюлетин брой 26 (552)
  • Седмичен бюлетин брой 27 (553)
  • Седмичен бюлетин брой 28 (554)

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Бюлетин 2025 > Седмичен бюлетин брой 28 (554)

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?
ТЕСТ Спирали за очи (2012)
Има ли безвредна козметика?

Кампания

Седмичен бюлетин брой 28 (554)

Публикуван на: 11/07/2025
Tweet
photo

   С вашите въпроси за еврото: Кога да сменим левовете в евро?   

     На 8 юли България получи подкрепата на европейските институции за приемането на общата валута и у нас. Предвиденото планово приемане на еврото като национална валута от 1-ви януари 2026 г. раздвижи пазара и гражданите започнаха да обменят своите левове в евро. Но прибързаните действия имат цена.

      Потребители се оплакват, че някои обменни бюра започнаха да променят котировките си напоследък - купуват левове на по-ниска цена и продават евро на по-висока от обикновеното. Това се дължи на принципите на пазара – при краткосрочно увеличение на търсенето при същия поток на предлагане е естествено да се оскъпи крайният продукт или услуга. А увеличеното търсене на еврови банкноти се дължи основно на хора, които бързат да си обменят левовете преди официалното въвеждане на еврото. Има ли смисъл от такива прибързани действия? Нека да изясним с числа.

Към пълния текст

 

   Защо е важно да знаем за стандартите?   

      В съвременния свят, белязан от бърз технологичен напредък, глобализация и необходимост от устойчиви решения, стандартизацията играе изключително важна роля. Тя е онзи невидим механизъм, който осигурява съвместимост, качество и безопасност в почти всяка сфера на живота – от ежедневните потребителски стоки до сложните индустриални процеси. Чрез стандартизацията се създават общи рамки и технически изисквания, които позволяват продуктите, услугите и системите да функционират ефективно, надеждно и предвидимо, независимо от това къде са произведени или използвани.

Към пълния текст

 

   В сезона на отпуските: Как да защитим правата си   

     За милиони българи започва най-чаканият сезон – на годишните отпуски. Макар че мнозина от тях се подготвят отрано, планират почивките и бюджетите си, често настъпват неочаквани предизвикателства – на пътя, с обществения транспорт, хотела, туристическата агенция или изненада от здравето. Как да защитите в такъв случай правата си, за да не съсипете дългоочакваната почивка? В различните ситуации има организации и ведомства, които могат да ви се притекат на помощ.

 

Комисия за защита на потребителите

     Тя има открит национален телефон на потребителя с номер 0700 111 22. На цената на един градски разговор се приемат обаждания от цялата страна. Телефонът се обслужва денонощно, както и в празнични и почивни дни. В рамките на работното време на институцията телефонът се обслужва от дежурни експерти, а в останалото време – от специално обучени оператори. На телефона се приемат сигнали както за нарушени права на потребителите, уредени в Закона за защита на потребителите, Закона за туризма и в други нормативни актове, по които КЗП има вменени правомощия. Особено място се определя на КЗП в процеса на подготовката за еврото. За всички забелязани от нормите случаи, спекула и съмнения за цените потребителите могат да информират комисията. На националния телефон се дават и консултации на гражданите, както за техните потребителски права, така и за правната уредба и компетентния орган, съобразно предмета на всяко обаждане – обществени услуги, облигационни и гражданско-правни отношения, масов градски транспорт, обществени услуги и др.

     По електронен път, жалби и сигнали потребителите могат да подават на интернет адрес: [email protected] и на [email protected]. Гражданите могат да използват и формите за обратна връзка на интернет страницата: http://www.kzp.bg/index.php?mode=viewd&group_id=12&document_id=19, вкл. и до съответните регионални звена на комисията.

 

Българска агенция по безопасност на храните

     Агенцията приема сигнали за нарушения, оплаквания и впечатления, свързани с  храни, здравеопазване и хуманно отношение към животните, продукти за растителна защита. За осигуряването на контакт на потребителите, посещаващи туристически обекти в периода на туристическия сезон, с БАБХ, в случаи на инциденти или потенциални нарушения, касаещи безопасността и качеството на храните, търгувани и приготвяни в обектите, могат да бъдат ползвани следните данни: „Телефон на потребителя”: +359-0700-122-99. Обслужващите „телефон на потребителя” оператори, приемат сигнали от 08.00 ч. до 21.00 ч., седем дни в седмицата. В сайта на Българската агенция по безопасност на храните се поддържа и услугата „Подай сигнал онлайн”:  http://www.babh.government.bg/bg/Page/problem_signal/index/problem_signa...

 

Регионална здравна инспекция

     Регионалните здравни инспекции са отговорни за провеждане на ефективен здравен контрол по прилагане на законодателството на ЕС и на националното законодателство за обекти с обществено предназначение, за продукти, стоки и дейности със значение за здравето на човека и за фактори на жизнената среда.

Планинска спасителна служба

При нещастен случай - Дежурни телефони:  088 1470 и 02/ 963 2000; За справки или съвети – тел. 088 1471.

Бази на Планинска спасителна служба: София (Денонощно дежурство); Аварийни телефони: 088 1470 (за абонати на А1) 0887 100 237, 02/963 2000. За справки и съвети:

088 1471 (за абонати на А1) 0887 100 238.

В случай на опасност в планината, сигнал може да бъде подаден и чрез „Национална система 112“. Телефон 112 се избира без код, денонощно и безплатно. 

 

Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“

     Възможностите, които предоставя агенцията за обратна връзка с потребителите са чрез телефоните на областните отдели „Контролна дейност - ДАИ", чрез директния телефон за сигнали и нередности в транспорта: 02/9409400, както и на електронен адрес: [email protected]. Повече информация можете да откриете на интернет страницата на ИА "Автомобилна администрация" www.rta.government.bg и на Портала за сигнали за нередности в транспорта http://www.transportinfo.bg/bg/Bulgaria.

 

Агенция „Пътна инфраструктура“

     Всички граждани и фирми могат да получават информация за актуалната пътна обстановка по републиканската мрежа от интернет страницата на агенцията на адрес: www.api.bg, в секция „Актуална пътна обстановка“ и по всяко време на денонощието, без почивни дни, на телефон: 0700 130 20. В агенцията целогодишно при 24-часов режим работи Ситуационен център, който събира и обобщава данните за състоянието по републиканските пътища. Събраната и обобщена информация се публикува всеки ден на интернет страницата на агенцията в секция „Бюлетин пътна обстановка“.

     Сигнали за нередности, злоупотреби, конфликт на интереси и подозрения за измами по проекти, свързани с изпълнението на програми, съфинансирани от ЕС, които реализира Агенция „Пътна инфраструктура", могат да бъдат подавани на е-mаil:  [email protected]; на телефон: 0800 130 10 или чрез формата за обратна връзка на интернет страница на АПИ http://www.api.bg/index.php/bg/signali-za-nerednosti/podaj-signal. Гражданите могат да изпращат своите сигнали за корупция и подозрения за нередности/измами в деловодството на Агенция "Пътна инфраструктура" от 9.00 ч. до 17.30 ч. На адрес http://www.api.bg/index.php/bg/kontakti/dezhurni-v-stranata-opu, всеки желаещ може да открие списък на дежурни телефони на отдели за пътно управление в 27 градове в страната.

 

Главна дирекция „Криминална полиция“

     Осъществяването на връзка със структури на МВР от граждани (български и чуждестранни), желаещи да подадат сигнал, става, чрез съответното Регионално управление на полицията на територията, на което е станал инцидентът или произшествието и съответната областна дирекция на МВР, както и чрез „Национална система 112“.

     Телефон 112 приема спешни и аварийни обаждания при необходимост от спешна медицинска помощ, помощ при пътно-транспортни произшествия, пожари, аварии, кризи и други инциденти с човешки и материални загуби. Телефонът се избира без код. Услугата 112 е денонощна и безплатна.

 

Главна дирекция „Охранителна полиция“

     Съгласно българското законодателство всички служители на МВР имат контролни функции по отношение на изпълнение на наредбите на общините за опазване на обществения ред във всички населени места, включително и курортните комплекси. Освен това те се включват при извършването на съвместни проверки с представители на други институции (НАП, ДВСК, изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда” и други). Осъществяването на връзка със структури на МВР от граждани (български и чуждестранни), желаещи да подадат сигнал, става, чрез съответното Регионално управление на полицията на територията, на което е станал инцидентът или произшествието и съответната областна дирекция на МВР, както и чрез „Национална система 112“.


Главна дирекция „Гранична полиция“

     Тя предоставя следните телефони и електронна поща за непрекъсната обратна връзка, за получаване на сигнали от граждани – тел. 02/983 1865; Факс: 02/988 5867; [email protected]. Гражданите могат да използват и формата за обратна връзка чрез интернет на адрес: http://www.nsgp.mvr.bg/contactus.htm. Актуална информация за пътуване в страните членки на ЕС и за пътуващите през територията на Р България може да бъде достъпна чрез: http://www.nsgp.mvr.bg/Guide/tr_persons.htm.

Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“

     Гражданите могат да се свържат с дирекцията чрез електронна поща: [email protected] или на интернет адрес: http://www.nspbzn.mvr.bg/contactus.htm, където могат да подават сигнали, предложения и жалби, а така също да сигнализират за извършени нарушения. Осъществяването на връзка със структури на МВР от граждани (български и чуждестранни), желаещи да подадат сигнал, става чрез съответното Регионално управление на полицията на територията, на което е станал инцидентът или произшествието и съответната областна дирекция на МВР, както и чрез „Национална система 112“.

 

   „Активни потребители“ и в медиите   

Богомил Николов: Институциите сами не могат да бъдат толкова ефективни, колкото ако бъдат заедно с гражданите

Застрахователи покриват само 25% от щетите по "Гражданска отговорност" ю

Богомил Николов: Игричките с цените и инфлацията. Пърхат идеи за контрол над цените. Каква полза?

 

   Календар на потребителя    

На 27 юни НС окончателно прие измененията в Гражданския процесуален кодекс (ГПК), които въвеждат задължителна информационна среща за процедура по медиация по определени в закона групи граждански и търговски дела. Съответно се правят изменения и допълнения и в Закона за медиацията. Делбите, разводите, родителските права, трудовете спорове са сред видовете дела, за които ще се прилага задължителна информационна среща за медиация. Същинската процедура по медиация може да се развие след информационната среща само ако страните постигнат съгласие за това. Насрочването на срещата няма да води до спиране или забавяне на съдебното производство. Предлага се и финансов стимул - при одобряване от съда на споразумение, постигнато в резултат на медиация, на ищеца ще се връща 85% от внесената държавна такса. Отстъпката ще се прави и на втора инстанция при постигане на спогодба. Неблагоприятна последица ще има за страната, която без уважителна причина не се яви на информационната среща – да заплати разноските за 1 час среща, за която медиаторът се е подготвял, но реално не е проведена. Ако двете страни не са се явили – плащат по равно.

Целта на измененията е да направят практически приложим институтът на медиацията в съдебното производство, това означава напътстване на хората към доброволно уреждане на спора, който вече е започнал и за който съдът е сезиран.

 

На 2 юли ЕК даде положителна оценка на изменения план за възстановяване и устойчивост на България. Сега планът е на стойност 6,17 милиарда евро под формата на безвъзмездни средства и обхваща 50 реформи и 51 инвестиции. Реформите и инвестициите допринасят значително за екологичното измерение на плана и имат за цел справяне с енергийната бедност, защита на уязвимите потребители, подкрепа за либерализирането на пазара на електроенергия, насърчаване на внедряването, съхранението и използването на енергия от възобновяеми източници и подобряване на балансиращия пазар. Планът запазва и важното си социално измерение с мерки, насочени към модернизиране на образованието, подобряване на предоставянето на дългосрочни грижи и достъпа до здравеопазване. 

 

През юли се провежда обучителна кампания с фокус киберсигурността в хранителния сектор.  

Семинарите са в София на 7 юли, 10 юли във Варна, 11 юли във Велико Търново, 15 юли в Пловдив и 16 юли в Стара Загора.

 

До 1 август се приемат мнения и предложения по Проект на Постановление на Министерския съвет за определяне на размера на линията на бедност за страната за 2026 г. Линията на бедност е монетарен показател, който се прилага при разработване на държавната политика в областта на доходите и жизненото равнище и при определяне на мерки за социална защита, чийто размер се определя ежегодно. В отговор на социалните и икономически предизвикателства, МТСП предприе необходимите действия, като изравни националната линия на бедност и линията на бедност, използвана от ЕК, което е в унисон с провежданата политика за намаляване на бедността и социалното изключване. Проектът на акт предлага определяне на линията на бедност за 2026 г. в размер на 764 лв. Това ще позволи финансовата подкрепа за хората с трайни увреждания, месечните социални помощи и финансовите помощи и средства (за превенция и реинтеграция, отглеждане на детето при роднини или близки и в приемни семейства) по Закона за закрила на детето да бъде актуализирана според възможностите на бюджета.

 

Комисията за защита на потребителите извърши поредица от проверки на търговските практики на пазара на горивата в страната, като обхвана големите вериги бензиностанции. В резултат на проведените контролни действия, бе установено, че при търговците има увеличение на средните продажни цени на дребно на горивата спрямо предходни периоди. С оглед на констатираното бе изискано от проверените търговци да представят подробни писмени становища, придружени с доказателства и документи, които да обяснят причините за увеличението на крайните продажни цени на горивата. Очаква се тези становища да бъдат предоставени в петдневен срок като в тях ясно да бъдат изложени обективните икономически предпоставки, ако съществуват такива, които да обосноват направените ценови корекции.

Законодателството предвижда търговските практики да бъдат осъществявани при спазване на принципите на добросъвестност и професионална отговорност, като се отчита как те въздействат върху избора и поведението на потребителите. Необоснованото повишаване на цените, особено когато липсва достатъчна информация за икономическите фактори, които биха го наложили, може да се разглежда като нарушение на тези принципи. Комисията ще продължи внимателно да следи развитието на пазара на горивата в предстоящите месеци и е готова да предприеме необходимите мерки за защита на потребителите в случай, че бъдат установени практики, които могат да ги поставят в неблагоприятно положение и да доведат до необосновано повишение на цените.

 

Във връзка с издадените от КЗП общо 43 заповеди по отношение на прилаганите търговски практики, почти всички засегнати търговски дружества са представили своите становища и съпътстващи документи. Основните посочени от тях причини за повишаване на цените са свързани с нараснали доставни стойности, изтичащи срокове на годност на определени партиди, както и други пазарни фактори. КЗП и НАП ще продължат да извършват засилено наблюдение както на крайните цени в търговската мрежа, така и на формирането им при доставчиците. В тази връзка се очаква съвсем скоро да стартира специализирания портал на КЗП за цените на стоките от първа необходимост. Чрез него гражданите ще могат да проверяват актуалните стойности на продуктите, които ежедневно поставят на трапезата си.

Tweet
Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia