КЗП забрани на телекомите да повишават едностранно цените
КЗП установи нелоялни търговски практики, използвани от мобилните оператори Йетел и Виваком при последните увеличения на цените и предприе незабавни действия за защита на правата на потребителите. Проверки и анализи разкриват ключови нарушения, представляващи сериозен риск за икономическите интереси на гражданите. Какви са те:
Първо, едностранна промяна на договорни условия без съгласието на потребителите. Установено е, че два от мобилните оператори са променили условията на действащи договори, включително увеличаване на месечните такси, без да са постигнали писмено споразумение с потребителите. Подобни действия поставят потребителите пред неравностойно положение, принуждавайки ги да приемат нежелани промени или да прекратят договорите си при неблагоприятни условия.
Второ, подвеждащи съобщения за правната обосновка на промените. При проверката е установено, че един от мобилните оператори е използвал заблуждаващи съобщения, позовавайки се на Закона за електронните съобщения, за да обоснове едностранните изменения на договорите. Такава практика не само нарушава добросъвестността, но и променя икономическото поведение на потребителите чрез подвеждане.
Трето, принудително добавяне на подобрения на абонаментните планове срещу увеличение на месечната такса. КЗП е установила, че един от мобилните оператори е включил двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет, като обосновава това с "подобрение" на абонаментните планове. Въпреки това, тези промени се извършват без изрично искане от страна на потребителите. КЗП подчертава, че такива действия нарушават принципите на прозрачност и добросъвестност и могат да доведат до съществена промяна в икономическото поведение на потребителите, които са поставени в ситуация на принудителен избор да приемат нежелани условия или да прекратят договора си.
Във връзка с установените нарушения, КЗП предприема следните действия:
Първо, забрана за прилагане на нелоялните практики – допуснато е предварително изпълнение на заповедите и всички оператори, нарушили закона, са задължени незабавно да прекратят прилагането на едностранни промени в договорите без съгласие на потребителите.
Второ, налагане на санкции: В рамките на своите правомощия, КЗП ще наложи съответните имуществени санкции на операторите, приложили нелоялните действия. В подобни случаи законът предвижда санкция в размер до 50 000 лева за всяка прилагана нелоялна търговска практика. КЗП апелира към всички граждани да се информират относно своите права и да подават сигнали при съмнения за нарушения.
Нашият коментар
Несъмнено операторите ще обжалват предварителното изпълнение, както и заповедта за забрана. В случай че не успеят с обжалването, остават съмнения в ефективността на санкцията, защото глобите в ЗЗП не кореспондират с икономическия интерес на оператора. С други думи, как глоба от 50 000 лева ще спре възможността да операторите да получат по няколко милиона на месец? Твърде вероятно е, операторите да си платят глобата и да продължат по избрания път.
Крайно време е да се обсъди възможността за обвързване на глобите с процент от оборота на търговеца. Така те ще са по-справедливи и могат да имат възпиращ ефект.
А що се отнася до клиентите на двата телекома, трябва да знаят, че това увеличение е недействително поради обстоятелството, че исканата сума не е предмет на сключения договор и не се дължи. Тези теза лесно ще се докаже в съда. Въпросът е, как да се върнат милионите, които вече ще са в джобовете на операторите.
С вашите въпроси: Кои са опасностите, които крият пухените детски якета и столчетата за кола?
През зимата дебелите якета и ски екипи могат да застрашат безопасността на детето в автомобила. Именно пухкавите якета и ски костюми трябва да се свалят, преди да закопчаете детето в столчето за кола. Защо?
На 19 декември Европейският съюз забрани бисфенол А (BPA) в материали в контакт с храни „поради потенциално вредните му ефекти върху здравето“. Очаква се мярката да влезе в сила тези дни. „Забраната означава, че BPA няма да бъде разрешен в продукти, които влизат в контакт с храна или напитки, като покритието върху метални кутии, пластмасови бутилки за напитки за многократна употреба, охладители за вода и други кухненски прибори“ – съобщиха от ЕК. Производителите и потребителите се възползват от преходен период от 18 месеца, но могат да бъдат предоставени ограничени изключения за 3 години, когато няма алтернатива. „Съмнителна толерантност, тъй като BPA е в светлината на прожекторите от години, забраната му не е изненада и производителите трябваше да са готови отдавна“ – заявиха от Френската потребителска организация.
Толкова ли са опасни?
Бисфенол А е пластмаса - изходен продукт за пластмаси като поликарбонат и епоксидни смоли. Предполага се, че на бисфенола се дължат заболявания на ендокринната система, както и на сърдечно-съдовата и нервната система. Влияе негативно и на хормоните. Редица изследвания установяват, че химикалът води до стерилитет и повишава риска от рак. Пластмасата прониква в тялото по няколко начина - чрез консумация на храни, които са опаковани, през кожата при допир с различни стоки, съдържащи бисфенол А, чрез зъбните пломби, в които се съдържат такива компоненти, както и в предметите за интензивна грижа.
Факти в подкрепа
Поне 90 процента от населението на индустриалните държави е изложено на бисфенол А, който се открива при изследвания в урината.
По данни от проучване на няколко потребителски организации в ЕС, което обхваща 121 детски продукта - текстилни изделия за бебета, детски кожени обувки, гризалки, бутилки за пиене, чашки и детски слънчеви очила, е открило бисфеноли в над 60% от стоките.
Химикалът се използва при производството на пластмасови бутилки, прибори, кенчета, обувки и облекло, а Активни потребители от години призовава да се забранят бисфенолите.
Край на отричането
Това решение на ЕС е крачка напред: то следва десетилетия на отричане на вредността на BPA, чийто разрушителен ефект върху имунната и репродуктивната система е известен от много години. Още през 2015 г. Европейската агенция за безопасност на храните (EFSA) уверява, че „при настоящите нива на експозиция бисфенол А не представлява никакви рискове“.Франция, пионер в тази тема, е поела инициативата: тя забранява BPA в бебешки бутилки и контейнери за бебешка храна през 2009 г., както и във всички хранителни опаковки, контейнери и прибори, в билетите и касовите бележки за метрото от 2013 г. ЕС я последва със закъснение: той забранява BPA едва през септември 2018 г. и то само в бебешки бутилки и опаковки, съдържащи бебешка храна.
Забранено, но използвано вещество
Тестовете, проведени през 2023 г. от потребителски организации, показват, че това вещество все още присъства в много ежедневни предмети, продавани във Франция, включително бебешки бутилки, кутии за напитки и кутии за храна. Освен това, когато производителите премахват BPA от своите пластмаси, те понякога го заменят с други молекули от същото семейство, някои от които са също толкова токсични или дори повече. По този начин Националната агенция за безопасност на здравето (ANSES) на Франция счита, че бисфенол B „представя подобни или дори малко по-изразени ендокринни свойства“ от BPA. Що се отнася до бисфенол S, Европейската агенция по химикали (Echa) припомня, че „се подозира, че представя множество подобни токсични ефекти“.
„ЕК уточнява, че „забраната включва и други бисфеноли /и техните производни/, вредни за репродукцията и ендокринната система“, като бисфенол S. Въпреки това можем да съжаляваме, че ЕС не е инициирал мярка за оттегляне на цялото семейство от молекули, поне 148 на брой!Всъщност само вещества, които вече са официално определени като опасни (ендокринен разрушител, мутаген, канцероген или токсични за репродукцията) са засегнати от тази мярка на ЕК.Въпреки това знаем, че индустриалните сектори под заплаха от забрана правят всичко, за да я забавят, с много лобиране и тактики за забавяне, както разкрихме в нашето разследване“ – предупреждават от френските потребителски организации.
А как е у нас и кой ще се престраши да поеме инициативата?
Започна сезонът на данъците
От 10 януари започна кампанията по декларирането и внасянето на данъка върху доходите на физическите лица. С данъка се облагат всички доходи, получени от данъчно задълженото лице през данъчната година, с изключение на доходите, които са необлагаеми по закон. Не се облагат доходите, посочени в чл. 13 от закона.
Предлагаме ви основни правила и съвети, които да имате предвид преди да декларирате доходите си от 2024 г.
Данъчна основа
Данъчната основа е сумата от годишните данъчни основи (чл. 17 и глава 5 от ЗДДФЛ) от доходи от:
трудови правоотношения (чл. 25),
стопанска дейност като едноличен търговец (чл. 28),
друга стопанска дейност (чл. 30),
наем (чл. 32),
прехвърляне на права или имущество (чл. 34) и
други източници (чл. 36)
намалена с предвидените облекчения (глава 4 от ЗДДФЛ).
Облекчения
Данъчното облекчение e намаление на дължимия данък. Може да ползвате облекчения за намалена работоспособност, доброволно осигуряване и застраховане, осигурителен стаж при пенсиониране, дарения, млади семейства, деца, деца с увреждания и безкасови плащания.
10% от данъчната основа за доходите, които сте придобили през предходната година.
15% за еднолични търговци.
Авансови вноски
Авансово се облагат доходите от:
трудови правоотношения,
друга стопанска дейност и
наем.
Деклариране
Декларирате дължими данъци по интернет с електронен подпис или ПИК, в офис на НАП или по пощата като подадете годишна данъчна декларация (по чл. 50 от ЗДДФЛ) и/или декларация за дължими данъци (по чл. 55 от ЗДДФЛ).
Годишна данъчна декларация
Подавате декларация за доходи през предходната година (по чл. 50 от ЗДДФЛ), ако сте:
-Местно физическо лице и:
получили сте доходи, подлежащи на облагане с данък: наем, парични и предметни награди от игри, състезания, конкурси, продажба на имущество, акции и дялови участия;
искате да ползвате данъчни облекчения;
плащали сте патентен данък;
имате необлагаеми доходи от дейност по таксиметров превоз на пътници, извършвана от физически лица – водачи, от името на регистриран превозвач;
дали сте или получили заем/и от други граждани или дружества в размер на общо над 10 000 лв. или има непогасени остатъци общо над 40 000 лв. от дадени или получени заеми през годината или през предходните пет години;
притежавате акции и дялови участия в дружества и недвижима собственост в чужбина;
придобили сте доходи от чужбина, подлежащи на облагане с окончателен данък.
-Едноличен търговец и имате доходи от стопанска дейност.
-Чуждестранно физическо лице и сте получили доходи в България, подлежащи на облагане с данък.
Не подавате годишна данъчна декларация:
ако получавате само доходи от трудов договор и не искате да ползвате данъчни облекчения;
за необлагаеми доходи; освен доходите от таксиметров превоз (чл. 13, ал. 1, т. 29 от ЗДДФЛ);
за доходи, облагаеми с окончателен данък, освен за доходи от чужбина от дивиденти и ликвидационни дялове, от замяната на акции и дялове, от осигуряване и застраховане Живот, от лихви по банкови сметки и от награди от игри, състезания и конкурси (чл. 50, ал. 1, т. 3 от ЗДДФЛ);
ако сте чуждестранно лице и имате доходи, обложени с окончателен данък, освен при преизчисляване на данъка (чл. 37а от ЗДДФЛ).
Срокове
годишна данъчна декларация (по чл. 50 от ЗДДФЛ): до 30-и април на следващата календарна година;
декларация за дължими данъци (по чл. 55 от ЗДДФЛ): за авансов и окончателен данък, 30 април, 31 юли, 31 октомври и само за окончателен данък 31 януари на следващата година.
Плащане
Ползвате 5% отстъпка, но не повече от 500 лв., ако едновременно отговаряте на следните условия:
подадете декларация по електронен път
подадете декларацията до 31 март;
към момента на подаване на декларацията нямате подлежащи на принудително изпълнение публични задължения;
внесете данъка за довнасяне до 31 март на следващата година.
Възстановяване на надвнесен данък
Ако сте надвнесли данък, обикновено в следствие от ползване на данъчно облекчение, надвнесената сума ви се възстановява в 30-дневен срок по банковата сметка, която сте посочили на стр. 2 от основната част от декларацията (образец 2001).
Санкции
Ако не подадете декларация за дължими данъци в установените срокове, наказанието е глоба до 500 лева, ако не подлежите на по-тежко наказание. При повторно нарушение глобата е до 1000 лева. Ако подадете неверни данни, които водят до по-нисък данък за вас или до неплащане на данък, наказанието е глоба до 1000 лева, ако не подлежите на по-тежко наказание. При повторно нарушение глобата е до 2000 лева.
За ваше улеснение
В рубриката "Формуляри" на сайта на НАП са публикувани:
Допълнителна информация за декларирането на доходите за миналата година може да бъде получена на телефоните на Информационния център на НАП на 02 9859 6801 и 0700 18 700, на цена според тарифите на съответния оператор, както и в сайта на приходната агенция: https://nra.bg.
Изискване при продажбата на стоки
НАП съобщава, че на 31 януари изтича крайният срок, в който операторите на цифрови платформи следва да подадат информация за продавачите, които са били активни на платформите през отчетната 2024 г. С помощта на платформите се осъществяват следните четири категории дейности:
продажба на стоки;
отдаване под наем на недвижимо имущество, включително жилищни и търговски имоти, апартаменти, хотелски стаи, вили, места за паркиране и т.н.;
лични услуги (напр. работа за определено време или за изпълнение на определена задача);
отдаване под наем на всякакъв вид превозни средства.
Подаването на информация се извършва чрез услугата „Автоматичен обмен на информация от оператори на платформи – DPI/DAC7”, която е достъпна в Портала за е-услуги на приходната агенция с квалифициран електронен подпис /КЕП/. За отчетната 2024 г. операторите на платформи трябва да извършат идентификация и комплексна проверка на всички продавачи, регистрирани и извършващи дейност на платформата – съществуващи продавачи (регистрирани на платформата преди 01.01.2023 г.) и нови продавачи (регистрирани на платформата след влизане в сила на правилата). Операторите на платформи, които все още не са се регистрирали пред изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, за това, че извършват на дейност като оператор на платформа, следва да го направят във възможно най-кратък срок, като използват Уведомление за извършване на дейност като оператор на платформа.
НСИ информира, че през 2023 година спрямо предходната 2022 година се наблюдава увеличение на дела на възобновяемата енергия в брутното крайно потребление на енергия в страната - с 3.51 процентни пункта, при което достига до 22.55%.
При секторните дялове на възобновяемата енергия също се наблюдава увеличение спрямо 2022 г., като то е най-голямо при електрическата енергия, произведена от възобновяеми източници - с 9.35 процентни пункта, до 29.43%, следван от възобновяемата енергия за отопление и охлаждане - с 3.23 процентни пункта, достигайки дял от 34.88%.
Най-малко увеличение отбелязва възобновяемата енергия в потреблението на горива от транспорта - с 0.43 процентни пункта, до 8.09%.
Календар на потребителя На 23 януари Master Events ще проведе онлайн обучение „Внедряване на системата за данъчно отчитане SAF-T в България. XSD схема на българския Стандартен одитен файл за данъчни цели (SAF-T). Данъчно задължени лица, предстоящо пилотно тестване и гратисен период“.
На 23 януари от 16 ч. в БТПП ще се състои среща по повод председателството на Съвета на ЕС от Полша от 1 януари. Ще бъде дискутирана и темата: България в Шенген – преимущества и предизвикателства.
На 24 януари Обучителен център "Темида" организира онлайн семинар на тема: „Новият законодателен акт за изкуствения интелект на ЕС: технологични основи на изкуствения интелект, задължения и правна защита. Секторни проявления в договорното право, авторското право и правния режим за защита на личните данни“
На 29 януари Обучителен център "Темида" ще проведе онлайн семинар на тема: „Правна регулация на криптовалутите в ЕС и България: Нови изисквания и практически насоки“.Регламент (ЕС) 2023/1114 относно пазарите на криптоактиви или MiCA вече е в сила в Европа. Той създава уникална регулаторна среда в ЕС за крипто бизнесите, като предлага по-голяма яснота относно всеобхватните правила за играчите в индустрията, но и за потребителите.
От 2 април Великобритания въвежда издаването на електронно разрешение за транзитно преминаване и краткосрочно пребиваване за гражданите на всички държави на ЕС, включително България, за които към момента не се изисква виза за краткосрочен престой.
Въпреки установения безвизов режим, българските граждани, които желаят да пътуват до Великобритания за краткосрочно пребиваване до 6 месеца с цел туризъм, частно посещение или бизнес пътуване, трябва предварително да са получили електронно разрешение за пътуване ЕТА, без което няма да бъдат допускани до територията на страната от 2 април 2025 г. Разрешението ще бъде валидно за 2 години или до изтичане на паспорта на притежателя и ще дава право на многократни пътувания за период до 6 месеца. След издаването на нов паспорт ще бъде необходимо ново разрешение ЕТА, тъй като е обвързано със съответния документ за пътуване. Разрешението ЕТА е възможно да се получи само чрез официалната страница на британското правителство:https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta. Процедурата се осъществява изцяло онлайн. Кандидатстването за ЕTA ще бъде активирано на 5 март 2025 г. За целта са необходими валиден паспорт, кредитна или дебитна карта, с която се заплаща такса в размер на 10 британски лири и валидна електронна поща. В повечето случаи решение по заявлението се получава в рамките на 3 работни дни. Гражданите на ЕС, които не могат да покажат налична ЕТА, при чекиране за самолет, влак или ферибот, няма да бъдат допускани до превозните средства. При необходимост от съдействие, българските граждани могат да се обръщат към българското дипломатическо представителство в Лондон, на следните номера: тел.:+44 20 7581 3144; +44 20 7584 9400. Сигнали може да се подават и на имейл адреса на Консулската служба към Посолството: [email protected], както и на имейл-адреса на Консулството в Единбург: [email protected].
До 14 февруари Министерството на енергетиката очаква мненията на организации и граждани за предложения за обществено обсъждане проект на промени в Закона за енергията от възобновяеми източници. С измененията се транспонират изцяло в българското законодателство изискванията на Директива (ЕС) 2023/2413 от 18 октомври 2023 г. за изменение на Директива (ЕС) 2018/2001, Регламент (ЕС) 2018/1999 и Директива 98/70/ЕО по отношение на насърчаването на енергията от възобновяеми източници. Със законопроекта се предлага допълване на списъка на суровини за производство на биогорива и биогаз. Освен с биоетанол, смесването ще може да се извършва и с етери, произведени от биомаса. Промяната е в съответствие с изискванията на Директива (ЕС) 2018/2001. Предложените промени са насочени и към опростяване и намаляване на сроковете на административните процедури при реализация на инвестиционни проекти за възобновяеми източници. С това ще се създадат условия за повишаване на производството и потреблението на енергия от възобновяеми източници с оглед постигане на национална цел от най-малко 34.48% дял на тази енергия в брутното крайно потребление през 2030 г. В съответствие с чл. 22, ал. 1 от Закона за енергията от възобновяеми източници, към всяка община следва да е създаден център за административно обслужване, който да предоставя указания и информация за процедурите при изграждане, реконструкция или основен ремонт на енергийни обекти и съоръжения за производство на енергия от възобновяеми източници. Въвежда се тримесечен срок за издаване на разрешение за строеж, в случаите, когато такова се изисква от ЗУТ, независимо от мощността на съоръженията. Запазва се предвиденото към момента прилагане на принципа на "мълчаливо съгласие“ при издаване на разрешения за строеж на обекти за производство на електроенергия от слънце за собствено потребление с инсталирана мощност от 20 до 50 kW. Бележки и коментари по предложения проект могат да се изпращат на: [email protected]