Кампания
Седмичен бюлетин брой 16 (542)

Уважаеми потребители,
Медии, търговци и производители,
Колеги и приятели,
Поздравяваме ви от сърце с настъпващите светли християнски празници! На вас и вашите семейства желаем хубави мигове, здраве, уют и обич!
Нека възкресим добрите отношения, отговорността и добрите практики, спазването на законите и правилата, познаването и отстояването на правата и интересите на потребителите!
Светли празници!
В навечерието на Великден
Потребителите, които са оставили предпразничния пазар за последния момент, имат възможност да напазаруват всичко и чрез електронната търговия. Вече има достатъчно доставчици на храни, напитки, стоки за бита, великденска украса и други подходящи стоки за празничната трапеза. Доставката може да се извърши още същият ден, плащането е улеснено, остава само да изберете подходящия за вас е-магазин.
За да бъде пазаруването ви успешно и лесно, ви напомняме някои основни потребителски права, които дори и преди, и по време на празниците остават „закон“ за производителите и търговците. Eвропейското законодателство ви дава защита, когато пазарувате по интернет стоки от търговец, регистриран в ЕС. Преди да пристъпите към покупка, запознайте се с няколко полезни съвета относно пазаруването по интернет и научете повече за своите права, съветват от Европейския потребителски център България.
Право да анулирате покупката
- В ЕС вие имате право да анулирате онлайн покупката в срок от 14 дни - "период за размисъл", който започва да тече от деня, в който получите поръчаните продукти.
- Може да решите да анулирате поръчката, поради каквато и да е причина, в рамките на "периода на размисъл", дори ако само сте си променили мнението.
- Продавачът е длъжен да ви върне парите в срок от 14 дни. Възстановената сума трябва да включва всички понесени от вас разходи. Въпреки това може да се наложи да заплатите разноските по връщане на поръчаните продукти.
- Вашата поръчка трябва да бъде доставена в срок от 30 дни, освен ако не сте се уговорили с търговеца нещо друго.
Периодът за размисъл от 14 дни не се отнася за:
- резервации на хотел;
- наемане на автомобил;
- самолетни билети;
- грим, парфюми, козметика и други подобни, ако са разопаковани;
- стоки, свързани с хигиената или защита на здравето - например бельо и бански костюми. (В този случай търговецът би могъл да приеме обратно този вид стока, но трябва да го е посочил изрично на своя сайт.);
- ако купувате от частно лице, а не от професионален търговец, вие нямате право да анулирате договора за покупка.
Право на предварителна информация
Търговецът е длъжен да ви предостави подробна информация относно:
- наименованието и адреса на търговеца.
- най-важните характеристики на стоката.
- крайната цена, с вкл. ДДС.
- стойността и начина на плащане на доставката. Повече информация за начините на плащане по интернет можете да намерите на сайтовете на проверени търговци.
Гаранции и рекламации
- Когато закупите стока по пощата, телефона или интернет от търговец, базиран в ЕС, вие имате същото право на двегодишна гаранция, каквото бихте имали, ако бяхте купили стоката от магазин.
- Нямате право да искате възстановяване на сумата от търговеца, ако дефектът е незначителен - например неотрязан конец или разпорен шев на дреха.
Етикети за безопасност
Много продукти, продавани в ЕС, са обозначени с буквите „CE“. Ако видите етикета „СЕ“ върху стикера, прикрепен към продукта, или върху опаковката или инструкциите, свързани с него, това означава, че продуктът отговаря на всички изисквания, за да се счита за безопасен за човешкото здраве и околната среда.
Съществува списък на продукти, които не могат да се продават в ЕС, освен ако не са маркирани с етикет „СЕ“, независимо дали продуктът е произведен в ЕС или е бил внесен в държава от ЕС. Някои примери за продукти, за които се изисква маркировка „СЕ“, са играчките, електрическите или газовите уреди, както и личните предпазни средства, наред с много други.
Етикетиране на храни
На етикетите на всички хранителни продукти и напитки, продавани в ЕС, трябва да фигурира основна информация, която помага на крайния потребител да прави информиран избор при пазаруване.
Чрез обявяването на хранителната стойност се предоставя информация за енергийната стойност на продукта и неговото съдържание на хранителни вещества. Това се изисква за всички предварително опаковани храни и напитки, продавани в ЕС.
Ако хранителните продукти съдържат добавки, трябва да са спазени специфичните изисквания за етикетиране, като са описани всички включени в храната добавки. Те трябва да отговарят на правилата на ЕС.
Пълна ценова информация
В целия ЕС продавачите трябва да посочват цените на стоките достатъчно ясно, за да можете лесно да сравнявате сходни продукти и да сте добре информиран, преди да направите избор, независимо от това как са пакетирани стоките или колко единици стока се продават заедно. Когато рекламират или продават нещо, предприятията са правно задължени да ви предоставят напълно ясна информация за цената, която ще трябва да заплатите.
Лесно сравняване — цена за единица мярка
Като потребител, вие имате правото и възможност да сравнявате цените на различни марки и на опаковките с различни размери, за да видите например колко ще спестите, ако купите голяма опаковка зърнени закуски вместо малка кутия. За да можете да правите това, на всички стоки трябва да е отбелязана не само продажната цена, но и цената на единица мярка — например цената на килограм или на литър. Тази информация трябва да е ясна, четлива и лесно забележима. Това правило се отнася и до рекламите, в които се споменава продажна цена.
Подвеждащи твърдения за намаляване на цените
Твърдения за намаление на цените, като например „преди 50 лева, сега 25 лева“, могат да бъдат подвеждащи, ако първоначалната продажна цена (известна като „базова цена“) е завишена. Във всички държави от ЕС търговците са задължени, когато предлагат отстъпка, да посочат най-ниската цена, прилагана за изделието, най-малко 30 дни преди обявяването на намалението на цената. Тази информация ви позволява да прецените дали отстъпката е действителна или не.
С вашите въпроси за еврото: Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
Един месец след като Съветът на ЕС вземе решение за приемане на еврото в България, ще влезе в сила изискване за задължително обозначаване на цените едновременно в левове и евро.
Прочетете цялата статия
Потребителите и сивата икономика
Ново проучване по поръчка на "Виза България", осъществено от международната консултантска компания "Киърни" (Kearney), показва, че сивата икономика в България съставлява около 34,6 процента от БВП през 2023 г. и по този показател водим сред страните в ЕС.
Факти в подкрепа
- Сивата икономика е най-силно изразена в секторите ни хотелиерство и ресторантьорство - 70 процента, селско и горско стопанство и риболов - 66 процента, изкуства, забавления и спорт - 58 процента, строителство - 56 процента, търговия на едро и дребно - 53 процента, и производство - 49 процента.
- В абсолютни стойности търговията на едро и дребно (14,2 млрд. лв.) и промишленото производство (13,6 млрд. лв.) са секторите с най-голям обем на сивата икономика.
- А това са средства, за които не се плащат данъци, често осигуровки и заплати по трудови договори, „спестени“ са от държавния бюджет, от които биха могли да се финансират пенсиите, здравеопазването, образованието, пътищата и т.н.
Какво общо има тук потреблението?
Проучването показва, че България е страната с най-висок процент на плащанията в брой в ЕС. И не е нужно да търсим факти надалеко. Много потребители споделят, че, като си получат заплатите и пенсиите на карта, ги теглят и се разплащат навсякъде в кеш. Достатъчно е да видим опашките пред пос терминалите на банките в дните на получаване на пенсиите, например. Но има и друг факт. Потребители се оплакват в асоциацията, че търговци отказват безкасови плащания за 5 и по-малко лева. Значи те също носят отговорност!
Но, обърнете внимание! Проучването отчита ролята на дигитализацията за ограничаване на сивия сектор и стимулиране на икономическия растеж. Според изводите 5 процента годишен ръст на дигиталните плащания в рамките на пет години в България може да намали размера на сивата икономика с един процент годишно. Това би могло да увеличи БВП с 1,9 млрд. лева годишно и да донесе допълнителни 0,6 млрд. лева данъчни приходи всяка година. Данните показват, че използването на електронни разплащания в България е значително под средното за ЕС. Средно българите извършват 124 дигитални разплащания годишно на човек, което е под една трета от средното за ЕС.
Разбира се, тук своята роля имат финансовото образование и разбирането от по-широк кръг хора, че неформалната икономика в крайна сметка не е нещо полезно и не работи за гражданите. Дори и „дребният факт“, който асоциация Активни потребители съобщи, че при безкасови плащания през годината потребителите могат да намалят заплащаните от тях данъци.
„Активни потребители“ и в медиите
"Аз, потребителят": Колко излиза великденският пазар в Гърция и по-скъпо ли е у нас?
Какво четем на етикета на агнешкото от Нова Зеландия?
Богомил Николов: При размразено месо на етикета трябва да има 2 дати
Социална мрежа (11.04.2025) - Сезон 3 - Предавания
Пазарът в цифри
- През 2024 г. на всички гранични пунктове Българската митническа администрация е задържала фалшиви стоки при 976 случая, предимно при опити за внос в страната.
- В преобладаващата част от случаите стоките са пренасяни от куфарни търговци, с леки автомобили или автобуси.
- В района на граничните пунктове на България с Румъния са осъществявани под 3,6% от митническите задържания на фалшиви стоки, като артикулите са били предназначени както за Румъния, така и за други държави от ЕС – Унгария, Полша, Германия и др.
- Това показва статистика на Агенция „Митници“ за 2024 г., преди влизането на двете държави в Шенгенското пространство.
- При най-голям брой задържания – около 70%, действията са предприети на ГКПП „Капитан Андреево“.
- През 2024 година Агенция „Митници“ е задържала над 3,6 милиона фалшиви артикула, като статистиката не включва специфични стоки като опаковките за цигари и коркофана.
- Количеството е 31,65% повече спрямо предходната 2023 година.
- С над 30% нараства и броят на установените случаи, като през 2024 година те са 976 спрямо 678 през 2023 година.
- От всички задържани от Агенция „Митници“ фалшиви стоки 65% са открити у физически лица, а 35% при търговски трафик.
Календар на потребителя
На 24 април Master Events ще проведе онлайн обучение по въпросите: Финансово-правни аспекти при oнлайн магазини и eлектронна търговия. Актуални изисквания на НАП, КЗП, КЗЛД и КЗК.
На 26 април в Бургас - Международен Конгресен Център, се организира интерактивна работилница Expo MoitePari 2025 „Улови финансовите възможности!“ за инвестиции, лични финанси и недвижими имоти. В тази интерактивна работилница ще се разгледат ключовите принципи при изграждането на ефективен инвестиционен портфейл, базиран на взаимни фондове. Ще получите практически насоки за: Подбор на фондове според инвестиционните ви цели и толеранса към риск, Диверсификация – как да намалите риска и да постигнете по-добра доходност, Оптимизиране на портфейла във времето – ребалансиране и адаптиране към пазарните условия, Реални примери и казуси от практиката.
До 5 май всички заинтересовани могат да изкажат своето мнение и да дадат предложения по Проекта на Закон за изменение и допълнение на Гражданския процесуален кодекс. С него се изпълнява поет ангажимент на Република България по Националния план за възстановяване и устойчивост, реформа 3 „Разширяване на използването на алтернативни способи за разрешаване на спорове и въвеждане на медиация, задължителна по някои видове дела, етап 227 „Влезли в сила законодателни изменения в относимото законодателство за въвеждане на задължителна съдебна медиация при някои граждански и търговски спорове“. В преходните и заключителните разпоредби на закона се предлагат кореспондиращи изменения и допълнения в Закона за медиацията. Чрез тях се цели преодоляване на недоверието на гражданите към медиацията като алтернативен способ за разрешаване на спорове, изпълнение на ангажимента на България по Националния план за възстановяване и устойчивост, намаляване на натовареността на съдилищата, повишаване на ефективността в сферата на гражданското и търговското правораздаване и съответно подобряване на бизнес средата.
На 1 юни влизат в сила електронните трудови книжки.