Кампания
Седмичен бюлетин брой 17 (543)

Съдът на ЕС: възнаграждение за поръчител прави кредита недействителен
Голяма част от т.нар. бързи кредити изискват от потребителите да осигурят поръчителство от трето лице или банкова гаранция като обезпечение по договора и ако такъв не бъде осигурен, кредитът може да не бъде отпуснат или се начислява (незаконно) неустойка в огромен размер.
Прочетете цялата статия
Играчките: фалшиви и опасни
Само за една година по европейските граници са засечени фалшиви играчки за над 23 милиона евро. В България преди празниците зачестяват опитите за контрабанден внос, като при един случай на митнически пункт "Пристанище Варна-запад" са задържани 7583 детски играчки от Китай, имитиращи продукти на "Дисни". От Агенция "Митници" предупреждават, че фалшивите играчки могат да са опасни за здравето на децата. Те се произвеждат извън всякакви стандарти и изисквания за безопасност, могат да съдържат дребни части, които при по-малки деца да бъдат погълнати. Във фалшивите детски играчки често се открива и наличие на тежки метали, токсични вещества и други опасни химически съединения. Важно е потребителите да бъдат информирани, че фалшивите стоки са не само некачествени, но и че с тяхната продажба се нарушава законът.
Факти от живота
В началото на април в София, в района на стоков базар „Илиянци“, митническите служители, съвместно със служители на Главна дирекция „Фискален контрол“ на НАП и 02 РУ-СДВР, са извършили проверка на товарен автомобил. Според представените данни, изпращачът е гръцко дружество, а получателят - българско. В хода на проверката е установено, че се превозват общо 22 313 артикула, в т.ч. детски играчки и балони, за които са възникнали съмнения, че нарушават права на интелектуална собственост. Намерени са и 480 пластмасови бутилки, съдържащи течност за сапунени балони, неописани в придружаващите документи. т.е. – съмнителни.
Но това не е новост за българските потребители. Асоциация Активни потребители е „била тревога“ неведнъж за продажба на играчки и други детски стоки направо от тротоара или по сергии – без опаковки, етикети, цени, производители, вносители, опасни съставки и т.н. Но, особено преди празници, такива стоки се радват на завиден потребителски интерес у нас.
Като „по поръчка“ след нашите факти, на 11 април Европейският парламент обсъди проблема с детските играчки на единния пазар. Целта е да се намали големият брой опасни играчки в ЕС, особено тези, продавани онлайн или внесени от страни извън ЕС. Дигитални продуктови паспорти ще помогнат за ускоряване на митническите проверки и ще подобрят достъпа на потребителите до информация за безопасността. Темата за нов проект на законодателството идва в отговор на редица нововъзникващи предизвикателства, като рискове, свързани с цифровите играчки и нарастването на онлайн пазаруването.
Пред ЕП беше отчетено, че ЕС разполага с най-безопасните играчки в света и въпреки това, един на всеки пет продукта, категоризирани като опасни и изтеглени от пазара от ЕС, е играчка. Това налага да се преразгледа Директивата за безопасност на играчките от 2009 г., като се намалят рисковете, породени от опасни химикали в играчките и се осигури по-добро етикетиране, включително в онлайн търговията на дребно.
Защита от закона
Проектът на ЕП включва нови правила на ЕС за безопасност на играчките, с които се засилва отговорността на икономическите оператори за подобряване на безопасността на играчките, изискванията за предупреждения за безопасност и цифровия продуктов паспорт (DPP). Той разширява и списъка на забранените вещества в играчките. Ето накратко основните изменения:
Забрана за вредни химикали. В допълнение към съществуващата забрана на канцерогенни, мутагенни или репродуктивно токсични (CRM) вещества, съгласуваният текст също така забранява химикали, които представляват особен риск за децата, като ендокринни разрушители, вещества, вредни за дихателната система, и химикали, които са токсични за кожата и други органи. Новите правила ще забранят предназначената употреба на пер- и полифлуорирани алкилни вещества (PFAS) и най-опасните видове бисфеноли. Алергичните аромати ще бъдат забранени в играчки за деца под 36 месеца или в играчки, предназначени за поставяне в устата.
Оценка на безопасността. Преди да пуснат играчка на пазара, производителите ще трябва да извършат оценка на безопасността за всички потенциални опасности – химически, физически, механични и електрически. Оценката ще трябва също така да тества запалимостта, хигиената и радиоактивността на играчките и да вземе предвид специфичните уязвимости на децата. Например, производителите трябва, когато е уместно, да гарантират, че цифровите играчки не представляват риск за психичното здраве на децата.
Икономически оператори и онлайн пазари. Договорените правила изясняват задълженията на икономическите оператори, като производители, вносители и дистрибутори. Това включва и доставчици на услуги за изпълнение (компании, отговорни за съхранението, опаковането и изпращането на играчки). Въведени са и промени за привеждане в съответствие и на Общия регламент за безопасност на продуктите, рамката за екодизайн и Закона за цифровите услуги. Проектът изяснява изискванията за онлайн пазарите, отразявайки нарастващата им роля в продажбата и популяризирането на играчки. Например, пазарите ще трябва да проектират своите платформи така, че да позволяват на продавачите да показват маркировката CE, предупрежденията за безопасност и връзката (като QR код) към паспорта на цифровия продукт, за да бъдат видими, преди покупката да бъде завършена.
Дигитален продуктов паспорт. Всички играчки, продавани в ЕС, ще трябва да носят ясно видим дигитален продуктов паспорт (DPP), показващ съответствие с възприетите правила за безопасност. DPP ще подобри проследимостта на играчките и ще направи надзора на пазара и митническите проверки по-прости и по-ефективни. Той също така ще предложи на потребителите лесен достъп до информация за безопасност и предупреждения, например чрез QR код.
След като бъде утвърден, регламентът ще бъде публикуван и държавите-членки ще разполагат с 54 месеца, за да се съобразят с разпоредбите.
Нови защити при електронната търговия
Продължават проверките на Европейската комисия за нарушения на правата на потребителите от някои предимно азиатски компании за електронна търговия. Неотдавна Комисията разпространи „Всеобхватен инструментариум на ЕС за безопасна и устойчива електронна търговия“, базиран на Акта за цифровите услуги и Акта за цифровите пазари.
Растежът на количеството малки пратки, които се доставят ежедневно в ЕС поражда многобройни опасения. Основното от тях е, че в съюза влизат все повече вредни продукти. Освен това има риск европейските продавачи, които спазват високи продуктови стандарти, да бъдат засегнати от нелоялни практики и продажба на фалшифицирани стоки чрез онлайн места за търговия. Така например, ЕК вече започна разследване на китайската платформа за електронна търговия "Шейн" (Shein) за предполагаемо нарушаване на правилата на ЕС за защита на потребителите. Има основателни подозрения за широко разпространено нарушение на разпоредбите на ЕС срещу несправедливи договорни условия, фиксиране на цените и нелоялни търговски практики, съобщиха от ЕК. Още през миналия юни тя е изискала от "Шейн" подробна информация относно нейния подход за справяне с фалшиви продукти и манипулирането на потребителите и възможността за проследяване на търговците.
Необходимите реформи
Митническа реформа, която да осигури незабавно да бъдат въведени нови правила за еднакви условия на конкуренция в областта на електронната търговия - премахване на освобождаването от мита за пратки на стойност под 150 евро и подсилване на капацитета за контрол, например по-ефективен обмен на данни и оценка на риска.
Целенасочени мерки за внасяните стоки, започване на координирани действия за контрол между митническите органи и органите за надзор на пазара, както и координирани действия по отношение на безопасността на продуктите, например първата по рода си мащабна проверка на безопасността на стоките. Колкото по-висок е процентът на неспазване на изискванията, толкова по-голяма следва да бъде степента на бдителност и налагането на санкции.
Защита на потребителите на онлайн местата за търговия, като практиките в областта на електронната търговия се определят за ясен приоритет по отношение на правоприлагането съгласно Акта за цифровите услуги, както и съгласно инструменти като Акта за цифровите пазари и прилаганите за всички търговци инструменти — Регламента относно общата безопасност на продуктите, Регламента за сътрудничество в областта на защитата на потребителите и мрежата за защита на потребителите.
Използване на цифрови инструменти, които могат да спомогнат за улесняване на надзора на електронната търговия чрез цифровия продуктов паспорт и нови инструменти с ИИ за откриване на потенциално несъответстващи на изискванията продукти.
Опазване на околната среда, включително приемане на първия план за действие относно Регламента за екопроектирането на устойчиви продукти и призив за бързо приемане на целевото изменение на Рамковата директива за отпадъците.
Осигуряване на повече възможности за потребителите и търговците чрез кампании за повишаване на осведомеността относно правата на потребителите, рисковете и механизмите за правна защита.
Международно сътрудничество и търговия, включително осигуряване на обучения относно правилата на ЕС за безопасност на продуктите и оценка на всички евентуално получени данни във връзка с дъмпинг и субсидиране.
Факти в подкрепа
- Електронната търговия носи много ползи за потребителите, предприятията, включително МСП, и икономиката на ЕС като цяло, като около 70% от европейците редовно купуват продукти онлайн.
- Тя обаче поражда и някои предизвикателства.
- През миналата година на пазара на ЕС са били доставени около 4,6 милиарда пратки с ниска стойност, т.е. стоки на стойност до 150 евро, което означава 12 милиона пратки на ден.
- Това е два пъти повече в сравнение с 2023 г. и три пъти повече в сравнение с 2022 г.
- За много от тези стоки е установено, че не са в съответствие с европейското законодателство.
- Например, около половината от конфискуваните на границите на ЕС фалшифицирани продукти, които нарушават правата върху интелектуална собственост на МСП, са закупени онлайн.
|
„Активни потребители“ и в медиите
„Овче“ сирене от краве мляко: Глоби от над 1 милион лева за производителите
Стигат ли ни доходите? - Нашата тема
Финансовите измами стават все по-нагли - как да се предпазим - България - DarikNews.bg
Пазарът в цифри
- По данни на НСИ трети пореден месец от началото на годината се наблюдава успокоение на инфлацията, като тя достига 0.2% за март при съответно 2% за януари и 0.6% за февруари.
- Годишната инфлация за март 2025 г. спрямо същия месец на предходната година е 4%, без промяна от февруари.
- През март 2025 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: „Съобщения“ (+1.3%), „Здравеопазване“ (+0.9%), „Разнообразни стоки и услуги“ (+0.8%), „Ресторанти и хотели“ (+0.8%) и „Хранителни продукти и безалкохолни напитки“ (+0.6%).
- Намаление е регистрирано в групите „Развлечения и култура“ (-2.7%), „Транспорт“ (-0.7%) и „Облекло и обувки“ (-0.6%).
- Натрупаната инфлация, измерена с Индекс на потребителските цени, за последните три години (март 2025 г. спрямо март 2022 г.) е 22.2%, а за последните пет години (март 2025 г. спрямо март 2020 г.) е 38.2%.
Календар на потребителя
На 15 април са отворени 10 нови конкурса за подаване на предложения за проекти по Работна програма 2025 за програма „Цифрова Европа“ в области като изкуствен интелект, цифрови умения и използване на цифровите технологии. Краен срок за кандидатстване – 2 септември 2025 г.
На 29 и 30 април в Арена София ще се състои Balkan eCommerce Summit. Целта е да се изгради мост между бизнесите в региона и се приеме новата инициатива Balkan Business Club, която ще обедини бизнеса на Балканите в една силна мрежа от събития, платформа и лични контакти за по-бързи партньорства.
Европейската комисия изпрати официални уведомителни писма на България за това, че не е транспонирала изцяло в националното си законодателство: Някои от разпоредбите на изменената Директива EU/2024/1711, приета миналата година. Новите правила имат за цел да направят цените на електроенергията за потребителите по-стабилни и по-малко зависими от цената на изкопаемите горива. Реформираната структура на пазара на електроенергия дава възможност за по-добра защита на потребителите чрез по-широк избор при подписването на договори, както и при изключване от мрежата. Към днешна дата само Дания е декларирала пълното транспониране на директивата в законоустановения срок. Член 17, параграф 15 от преразгледаната Директива (ЕС) 2024/1275 относно енергийните характеристики на сградите (ДЕХС). ДЕХС определя как ЕС може да постигне напълно декарбонизиран сграден фонд до 2050 г. и по този начин да намали сметките за енергия на европейските граждани чрез структурно повишаване на енергийните характеристики на сградите.