• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

Посетете нашия Форум

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • COVID 19
    • Как да избираме дезинфектант
    • Какъв дезинфектант - течност/спрей или гел
    • Как да разпознаем истинските дезинфектанти
    • Дезинфекция в търговските обекти. Какво трябва да знаем?
    • Кога да използваме ръкавици за предпазване от коронавируса
    • Какво да правим при отменено или отложено събитие бъде заради пандемията от COVID-19
    • Как да постъпим при отменено или отложено туристическо пътуване поради Коронавирус
    • COVID-19: полезни ли са пулсовите оксиметри
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2020
    • БЮЛЕТИН АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ 2021
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция

  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление

Анкета

Трябва ли да се публикуват марките на опасни храни и стоки?

ДА, при наличие на обосновани съмнения за опасност
ДА, но само когато безусловно се докаже, че стоката е опасна
НЕ, така се накърняват правата на производителя
НЕ, контролните органи трябва да работят на спокойствие

Гласувай

Начало > Други > Статии > Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция

10/01/2006
Tweet

В близки на нас държави вече въвеждат конкуренция в сектори, които ние смятаме за неприкосновени монополи.

Вече 15 години усещаме ефекта от конкуренцията в икономиката. Тя оказва силно положително влияние за удовлетворяване интересите на потребителите. Смъква цени, увеличава срокове на гаранции, обогатява богатството от предлагане на стоки и услуги за потребителите. Всеки от нас може да избира измежду десетки еднородни продукти и по този начин да насочва пазара в желаната посока.

В същото време все още съществуват сектори от икономиката, където съществуват така наречените “естествени монополи” като електроснабдяване, водоснабдяване, топлоснабдяване, телекомуникации (най-вече фиксираните телефонни услуги) обществен транспорт и др. В тях потребителят не може да влияе чрез правото си на избор, защото място за избор просто няма.

В тези сектори интересите на потребителите трябва да защитава държавата. За тази цел тя е изработила система от законодателни регулативи и държавни регулаторни органи, които трябва да следят за спазването на тези регулации и да бранят обществения (разбирай потребителския) интерес. Такива са например, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, Комисията за регулиране на съобщенията и т.н. Дали държавата се справя добре с тази си функция? Всеки може да прецени сам, но мисля че отговорът е преобладаващо ясен и доста негативен. Държавата не може да замени конкуренцията като регулатор на стопанската дейност. Това е доказано в практиката навсякъде по света. Изводът се налага от самосебе си – трябва да се създава конкуренция навсякъде, където това е възможно. Тогава възниква въпроса възможно ли е в гореизброените сектори да се въведе конкуренция? Да, трудно е, но възможно. Трудността идва от нежеланието и липсата на смелост за осъществяване на радикални икономически ходове.

Но докато ние се помайваме, други държави действат. Така например, от 2007 година потребителите в Полша ще бъдат напълно свободни да избират своя доставчик на електроенергия. Свободата на избор ще създаде нов динамичен пазар. Доставчиците на електроенергия ще трябва да се приспособят към търсенето, предоставяйки ново обслужване, надеждност, удобство и защита на околната среда. Може да се очаква, че много скоро потребителите в Полша ще могат да разчитат на въвеждането на нови услуги, каквито не от вчера се предлагат например в Швеция – една от най-старите държави с либерализирана енергетика. В Швеция кункуренцията е допринесла за въвеждането на множество подобрения и услуги за потребителите на електроенергия, предлагат се - изпращане на СМС съобщения за предопреждаване на потребителите за възможно спиране на тока или планирани ремонти; предлагат се 24 часови телефонни линии за консултации и поддръжка; прилага се система за дистанционно засичане на електромерите, което позволява много точно засичане във всеки един желан момент и период; постигнати за значителни резултати за намаляване на емисиите на въглероден двуокис, като компаниите се надпреварват да ги снижат до нула.

Нека поразсъждаваме, кое ни пречи да приложим опита и амбициите на други държави? Поляците и шведите по-умни ли са от нас? Ами световният шампион по шах е българин, при жените и при ветераните световните шампиони по шах са отново българи. Пречи ни друго – отсъствието на желание и решителност от страна на държавата и липса на обществен натиск от страна на гражданите. Въвеждането на конкуренция означава по-малко регулация и власт в ръцете на тромавия държавен апарат, по-малко чиновници, по-малко заплати и премии, държавни автомобили и телефони, командировки.

Но въвеждането на конкуренция означава и друго – по-висока степен на удовлетвореност на потребителите, по-добро обслужване, по-високо качество на услугата, а защо не и по-ниски цени. Кое е по-важно: добруването на държавата или на нейните граждани? Нека не забравяме, че потребителите са гражданите на тази държава, а гражданите са и избиратели. Все пак могат да упражнят правото си на избор, ако не като потребители, поне като избиратели пред урните. От нас зависи...

Tweet

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia