• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи

  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Нови измамни схеми в социалните мрежи

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Нови измамни схеми в социалните мрежи

Публикуван на: 14/03/2025
Tweet
photo

      В днешния онлайн свят измамите стават все по-добре замаскирани и отиграни. Социалните мрежи, които използваме всеки ден, често се превръщат в инструмент на недобросъвестни хора. Зачестяват случаите на кражба на лични данни и незаконната им обработка, кражбата на данни на банкови карти и закупуването на продукт, който така и не достига до потребителя. Нови схеми в социалните мрежи примамват потребители с неустоими оферти, подкрепени с коментари от други хора, които са си „получили“ стоката. Става въпрос за предлагане на марков продукт на изключително ниска цена с добро извинение защо е толкова евтино – „разчистване на склада“ и други сходни изрази.

 

Как работят тези схеми?

      Измамите в социалните мрежи следват определени модели, които ги правят разпознаваеми, ако знаем какво да търсим. Ето основните им характеристики:

  • Невероятни оферти: Измамниците често предлагат продукти или услуги на абсурдно ниски цени, които не съответстват на пазарната реалност. Например, раници от популярна марка за 4 лева вместо пазарна цена от 200+ лева могат да привлекат вниманието.
  • Създаване на спешност: Фрази като „само днес“ или „ограничени бройки“ се използват, за да предизвикат бърза реакция, без да оставят време за проверка или съмнение.
  • Съмнителни уебсайтове: Потребителите биват насочвани към уебстраници със странни имена, машинно преведени страници. Там обикновено се иска въвеждане на лична информация – имена, адреси, телефонни номера, а в най-опасните случаи – данни от банкови карти.
  • Манипулация чрез социално доказателство: Измамниците използват фалшиви истории за успех, за да убедят хората, че офертата е истинска. Kоментари от профили с чуждестранни имена, но публикувани на български, могат да създадат илюзия за легитимност, като твърдят, че офертата е истинска и продуктът е доставен. Например - публикации в социалните мрежи, които показват снимки на продукти и касови бележки, могат да изглеждат убедителни, но често са част от схемата. Тези елементи работят заедно, за да създадат илюзия за достоверност, като целта е да се възползват от доверието на потребителите и да ги подмамят да споделят чувствителна информация.

 

Примери от социалните медии

      За да илюстрираме как работят тези схеми, можем да разгледаме примери от социалните медии, които показват типични предупредителни знаци:

  • Спонсорирани публикации с невероятни оферти: Представете си спонсорирана публикация в социална мрежа, която предлага раници от известна марка на цена от 4 лева, съпроводена със снимка на продукта и касова бележка. Текстът може да твърди, че офертата е ограничена или че има проблем с опаковката, което обяснява ниската цена. Това може да привлече вниманието, но спонсорираните публикации от непознати профили често са първият знак за потенциална измама.
  • Коментари от фалшиви профили: Под публикацията може да има коментари от потребители, които твърдят, че са получили продукта и са доволни. Например, коментари като „Мислех, че е измама, но наистина работи!“ или „Доставката беше бърза, препоръчвам на всички!“ могат да изглеждат убедителни. Ако обаче имената на профилите са чуждестранни, а коментарите са на български, това е индикатор за несъответствие и потенциална манипулация.
  • Снимки, които изглеждат твърде добре: Публикациите често включват снимки на продукти, които изглеждат нови, с видими марки и етикети, или касови бележки с детайли като дата, магазин и цена. Тези елементи могат да изглеждат достоверни, но снимките могат да бъдат фалшифицирани или копирани от други източници.
  • Разлики между поръчка и доставка: Някои потребители могат да споделят опит, при който са поръчали един продукт, но са получили друг (например, поръчали черна раница, но получили жълта). Това може да бъде част от схема, при която измамниците изпращат нискокачествени продукти, за да задържат доверието на жертвите, докато откраднат техните данни.

      Тези примери подчертават важността на внимателната проверка на всяка оферта, особено когато става въпрос за онлайн пазаруване в социалните мрежи.

Как да се предпазим?

      С няколко прости стъпки можем да намалим риска от попадане в подобна измама. Ето какво да правите:

1. Проверявайте източника.

      Уверете се, че офертата идва от проверен и познат източник, като официален уебсайт или профил на компанията. Например, ако видите спонсорирана публикация от непознат профил, проверете дали страницата е официална и дали има история на легитимна дейност. Ако профилът в социалната мрежа е с чуждестранно име, а пише на български – това е първият червен флаг.

2. Бъдете скептични към невероятни обещания.

      Ако нещо звучи твърде хубаво, за да е истина, вероятно не е. Сравнете офертата с цените на други познати търговци – например, ако раница от известна марка се продава за 4 лева, това е нереалистично и трябва да предизвика съмнение.

3. Загледайте се в снимката с касовата бележка.

      В две от публикациите виждаме показана касова бележка, на която обаче липсват данни като ДДС, или някакви думи на непознат език.

4. Препращат ли ни към странен уебсайт?

      Ако след линка на уебсайта е включено името на известна компания – това е абсолютен червен флаг. Бъдете много внимателни. Най-добре избягвайте да отваряте такива уебсайтове.

5. Профилът реален ли е?

      Проверете дали профилът, който предлага стоката, е реален. Вижте има ли приятели, имат ли снимки, пишат ли други хора върху тези снимки и какво е съдържанието на профила им. Показател е и твърде голямата активност.

6. Обърнете внимание на несъответствия.

      Ако забележите коментари или профили с имена, които не съответстват на езика или контекста на офертата (например, чуждестранни имена, но коментари на български), това е индикатор за нещо странно или нередно.

7. Докладвайте подозрителни оферти.

      Ако попаднете на нещо съмнително, сигнализирайте платформата, на която сте го видели, или уведомете съответните органи. Например, в социалните медии можете да докладвате спонсорирани публикации, които изглеждат измамни. Това може да предпази други хора от същата схема.

8. Проследявайте финансовите си извлечения.

      Проверявайте редовно банковите и кредитните си извлечения за неупълномощени транзакции. Ако откриете подозрителни плащания след взаимодействие с онлайн оферта, уведомете незабавно банката си.

9. Внимавайте с имейли, съобщения и връзки.

      Бъдете внимателни с имейли, текстове или съобщения, особено тези, които искат лична информация или съдържат връзки от непознати източници. Фишинг атаките често използват тези методи, като например, изпращат фалшиви имейли, представящи се за търговци или банки.

10. Информирайте се за измами.
      Споделете знанията си с други за новите схеми, за да помогнете на себе си и на близките си да избегнат да станат жертви.

 

      Бъдете внимателни, когато пазарувате от социалните мрежи! Днес може този профил да го има – а утре и следа да няма от него. Бъдете бдителни и не се доверявайте лесно. Не давайте лесно своите лични данни на непознати профили и уебсайтове.

      Ако помните случая с робота „Наталия“ с изгубената пратка – това беше направено с цел събиране на лични данни, които да се продадат на компании за реализиране на продажби. Ако сте получавали след това обаждане с невероятна оферта свързана с домакинските потреби или с вашето здраве (покана за презентация на „иновативни продукти“) има вероятност тези данни да са стигнали до тази компания по подобен начин, описан по-горе.

Пазете се и бъдете внимателни, когато сърфирате в дигиталния свят!

 

Актуална измама

      Във връзка с фрапантната измама за маркова раница или велосипед за 4 лева, разпространявана в мрежите напоследък, получихме писмо за помощ от търговската верига „Декатлон“ – жертва на същата тази измама. Ето какво ни пишат предприемачите:

 

      „Уважаеми клиенти,

      Получаваме все повече сигнали за подвеждаща реклама от фалшиви Facebook страници и профили, които се представят за DECATHLON България и предлагат раници, велосипеди и други продукти на нереалистично ниски цени. Можете да видите примери за тези фалшиви страници и реклами, за които сме получили сигнали. /Например, раница „Найк“ за 3.91 лева и електрически велосипед за 3.90 лева!/ Бихме искали да ви уверим, че DECATHLON България няма общо с подобни публикации извън нашите официални канали. За да избегнете потенциални измами, ви съветваме да проверявате внимателно източниците на информация и да се уверявате, че комуникирате с официалните ни профили.

Как да разпознаете фалшива страница:

1) Проверете името на страницата – официалният ни профил е DECATHLON България. Ако видите страници с имена като „Раници на изгодни цени“ или лични профили, представящи се за нас, бъдете предпазливи.

2) Обърнете внимание на линка – уверете се, че адресът е на официалния сайт на DECATHLON: decathlon.bg. Ако линкът изглежда различно, не му се доверявайте.

3) Проверете датата на създаване и броя последователи – ако страницата е създадена наскоро и има малък брой последователи, вероятно не е достоверна.

4) Разгледайте коментарите под публикациите – проверете имената на потребителите, които коментират и дали техните профили изглеждат автентични.

Призоваваме ви да бъдете внимателни и да не споделяте лични или платежни данни при онлайн комуникация със съмнителни профили или сайтове. Ако не сте сигурни в дадена страница или оферта, можете да се свържете с нас чрез чата на нашия уебсайт или на имейл.
С уважение,
Екипът на DECATHLON България“

 

/ето фалшиви оферти – стоки под 4 лева/

 

Doc5_page-0001.jpg

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia