• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
    • С вашите въпроси за еврото (част 5)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

  • Права „втора употреба“

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Какво се случва на Великденския пазар

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Какво се случва на Великденския пазар

Публикуван на: 15/04/2025
Tweet
photo

 

       По-предвидливите потребители  са започнали отрано подготовката си за Великденските празници. Направили са резервация, закупили са билети, съставили са план и бюджет на предстоящите покупки и разходи. Както сочи практиката, масовият български потребител обича да оставя всичко за последния момент. Не взема поука от миналите години, опашките по магазините и станалото традиционно за нас поскъпване на стоките и услугите. И все пак какво показва пазарът в оставащите до празника седмици?

 

Цените, ах, цените!

       Още в края на март Държавната комисия по стоковите борси и тържищата регистрира повишаване на цените на едро на почти всички хранителни стоки, без сиренето, захарта и краставиците. По-скъпи са и традиционните за празничната трапеза яйца, брашно, олио и масло, плодове и зеленчуци. По данни на комисията за една година потребителската кошница е поскъпнала с 9 лева. Така е по борсите. А как ще реагират търговците на дребно – ще спазят „златното“ правило – умерени цени – по-висок оборот и печалба, или „надуване“ на цените по нашенското правило „ден година храни“? Това ще разберем след празниците.

       Според данните на НСИ, общият индекс на цените на производител се увеличава с 2.8% през февруари 2025 г. спрямо предходния месец. По-високи цени се наблюдават в добивната промишленост - с 6.5%, и в преработващата промишленост - с 4.2%, докато при производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ е отчетено намаление - с 1.2%. Индексът на цените на производител на вътрешния пазар нараства с 19.1% в сравнение с февруари 2024 година. Ръст на цените се наблюдава при производството и разпределение на електрическа и топлоенергия и газ - с 49.1%, в добивната промишленост - с 21.9%, както и в преработващата промишленост - с 11.1%.

       Много градове на страната, пазари и хипермаркети организират предпразнични пазари и базари, активизират се и фермерските пазари. Зачестяват промоциите и рекламите на агнешко месо. Редица търговци на промишлени стоки обявяват намаление на цените на търсени стоки – от черна техника до козметични услуги и телефони. Практика, която поражда асоциации у някои с традиционния „черен петък“. Какво да бъде потребителското ви поведение, за да изкарате спокойни и умерени от финансова гледна точка дни? Ето нашите съвети.

 

Гледайте цената, а не „спестяването“

       Не приемайте, че сделката си заслужава само защото твърди, че предлага големи спестявания. Оферти като „50% намаление - 100лв., нова цена 50 лв.“ може да е базирано на нереално надута стара цена. Всяка оферта може да се представи като 50% намаление, ако се увеличи първоначалната цена, от която се калкулира намалението.


Проучете продуктите, които искате предварително

       Няма смисъл от големите отстъпки, ако продуктът не е добър. Сезонът на разпродажбите често кара купувачите да се борят за артикули с лошо качество. Струва си да направите вашето проучване. Потърсете резултати от тестове на продукти или рецензии, за да разберете кои продукти са с най-високо качество за вас и вашия бюджет. 


Внимавайте с необичайни марки

       Примамливи оферти има навсякъде по време преди празници, но само защото телевизорът има 4K и HDR надписи кутията, не означава, че ще има толкова добра картина, колкото някоя от утвърдените марки. Не казваме, че всяка марка, за която никога не сте чували, е лоша, но има причина някои да са нарицателни, а други да се откриват само в разпродажба.


Ако пазарувате технологии, запознайте се с жизнените цикли

       Повечето технологии, включително смартфони, телевизори и таблети, се пускат в цикъл от една година, така че всяка година излизат нови модели. Производителите ще ви изкушават да купите най-новия модел, но модел на една година, все още може да бъде повече от адекватен и много по-вероятно да бъде с намалена цена.


Създайте списък с желания

       Някои уебсайтове ви позволяват да създадете списък с желания за неща, които искате да купите. Наличието на предварително създаден списък улеснява проследяването кога цените падат, което може да бъде особено полезно, когато големите уебсайтове ще бъдат пълни с оферти за неща, които не искате. Вместо да преглеждате всеки продукт в разпродажба, отворете списъка си, за да видите дали има оферти за неща, което сте си набелязали предварително.


Проучвайте историята на цените на любимите си продукти

       Ако знаете от какво имате нужда, то можете да проверите какви са цените преди да пазарувате и лесно да сравните офертите по време на кампанията. Има и полезни уеб инструменти (например Wayback machine), с които можете да проверите историческите цени на онлайн търговци и да разберете дали намаленията са реални. Скорошни проучвания в други европейски държави установяват, че 93% от продуктите в предишните „разпродажби“ вече са били налични на същата цена или по-малко през последните шест месеца.


Печелете, докато харчите

       Ако харчите пари за голяма покупка, проверете дали може да получите нещо обратно в процеса. Например, ако платите с кредитна карта, често може да ползвате бонуси като въздушни мили, ваучери за продажба или връщане на пари от извлечението на вашата кредитна карта. Не забравяйте да изплащате баланса изцяло всеки месец, за да избегнете лихви, което ще обезсмисли получените бонуси. 


Използвайте и телефона си

       Ако отидете в мола преди празника, това не означава, че трябва да пренебрегнете онлайн магазините. Докато имате връзка за данни на телефона си, можете лесно да сравнявате цените във физическите магазини с тези онлайн. Това означава, че можете да сравнявате цените, за да сте сигурни, че няма да похарчите излишни пари в магазина само защото не сте проучили алтернативите.


Проверете правилата за връщане

       Купуването онлайн ви дава повече права: имате 14 дни от датата на доставка, за да анулирате поръчка и още 14 дни, за да я върнете срещу пълно възстановяване на сумата. Ако сте купили във физически магазин, нямате законово гарантирано право на връщане. Можете да върнете стоки, само ако търговецът има политика за връщане. Немалко магазини го правят, но не са задължени по закон. Проверете дали правилата ви дават право на реално връщане на парите или само на замяна на стоката в магазина.


Започнете пазаруването за празника отрано

       Ако чакате последния момент, за да търсите изгодни предложения, не забравяйте, че най-добрите оферти вероятно ще бъдат разграбени бързо - особено скъпи артикули - и някои продукти може вече да са разпродадени.

 

„Обица“ на ухото

       Ако сте решили да пазарувате „яко“ през мрежата, имайте пред вид и практиката на Европейски потребителски център /ЕПЦ/ България. Според проверка на жалбите, по които екипът е работил преди празниците миналата година, основните проблеми са били два – доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са били спазени, а в някои случаи – са получени само част от желаните стоки. В практиката на ЕПЦ България при работа по жалби от потребители в страната срещу търговци в друга страна от ЕС се открояват пет потребителски слабости:

  • Разчитате на импровизация. В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС. Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например.
  • Пропускате скритите разходи. Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Проверете и дали намалението не важи само при определени условия – например покупка над дадена стойност или на определено количество.
  • Подценявате „дребния шрифт“. Веднъж натиснал бутона „плати“, потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време по време на пазар и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.
  • Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите. Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.
  • Не комуникирате с продавача – просто поръчвате. Всеки етап на отношенията потребител – продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера. При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна – да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай – може да се свърже с ЕПЦ България.

 

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia