Статия
Какво се случва на Великденския пазар

По-предвидливите потребители са започнали отрано подготовката си за Великденските празници. Направили са резервация, закупили са билети, съставили са план и бюджет на предстоящите покупки и разходи. Както сочи практиката, масовият български потребител обича да оставя всичко за последния момент. Не взема поука от миналите години, опашките по магазините и станалото традиционно за нас поскъпване на стоките и услугите. И все пак какво показва пазарът в оставащите до празника седмици?
Цените, ах, цените!
Още в края на март Държавната комисия по стоковите борси и тържищата регистрира повишаване на цените на едро на почти всички хранителни стоки, без сиренето, захарта и краставиците. По-скъпи са и традиционните за празничната трапеза яйца, брашно, олио и масло, плодове и зеленчуци. По данни на комисията за една година потребителската кошница е поскъпнала с 9 лева. Така е по борсите. А как ще реагират търговците на дребно – ще спазят „златното“ правило – умерени цени – по-висок оборот и печалба, или „надуване“ на цените по нашенското правило „ден година храни“? Това ще разберем след празниците.
Според данните на НСИ, общият индекс на цените на производител се увеличава с 2.8% през февруари 2025 г. спрямо предходния месец. По-високи цени се наблюдават в добивната промишленост - с 6.5%, и в преработващата промишленост - с 4.2%, докато при производството и разпределението на електрическа и топлоенергия и газ е отчетено намаление - с 1.2%. Индексът на цените на производител на вътрешния пазар нараства с 19.1% в сравнение с февруари 2024 година. Ръст на цените се наблюдава при производството и разпределение на електрическа и топлоенергия и газ - с 49.1%, в добивната промишленост - с 21.9%, както и в преработващата промишленост - с 11.1%.
Много градове на страната, пазари и хипермаркети организират предпразнични пазари и базари, активизират се и фермерските пазари. Зачестяват промоциите и рекламите на агнешко месо. Редица търговци на промишлени стоки обявяват намаление на цените на търсени стоки – от черна техника до козметични услуги и телефони. Практика, която поражда асоциации у някои с традиционния „черен петък“. Какво да бъде потребителското ви поведение, за да изкарате спокойни и умерени от финансова гледна точка дни? Ето нашите съвети.
Гледайте цената, а не „спестяването“
Не приемайте, че сделката си заслужава само защото твърди, че предлага големи спестявания. Оферти като „50% намаление - 100лв., нова цена 50 лв.“ може да е базирано на нереално надута стара цена. Всяка оферта може да се представи като 50% намаление, ако се увеличи първоначалната цена, от която се калкулира намалението.
Проучете продуктите, които искате предварително
Няма смисъл от големите отстъпки, ако продуктът не е добър. Сезонът на разпродажбите често кара купувачите да се борят за артикули с лошо качество. Струва си да направите вашето проучване. Потърсете резултати от тестове на продукти или рецензии, за да разберете кои продукти са с най-високо качество за вас и вашия бюджет.
Внимавайте с необичайни марки
Примамливи оферти има навсякъде по време преди празници, но само защото телевизорът има 4K и HDR надписи кутията, не означава, че ще има толкова добра картина, колкото някоя от утвърдените марки. Не казваме, че всяка марка, за която никога не сте чували, е лоша, но има причина някои да са нарицателни, а други да се откриват само в разпродажба.
Ако пазарувате технологии, запознайте се с жизнените цикли
Повечето технологии, включително смартфони, телевизори и таблети, се пускат в цикъл от една година, така че всяка година излизат нови модели. Производителите ще ви изкушават да купите най-новия модел, но модел на една година, все още може да бъде повече от адекватен и много по-вероятно да бъде с намалена цена.
Създайте списък с желания
Някои уебсайтове ви позволяват да създадете списък с желания за неща, които искате да купите. Наличието на предварително създаден списък улеснява проследяването кога цените падат, което може да бъде особено полезно, когато големите уебсайтове ще бъдат пълни с оферти за неща, които не искате. Вместо да преглеждате всеки продукт в разпродажба, отворете списъка си, за да видите дали има оферти за неща, което сте си набелязали предварително.
Проучвайте историята на цените на любимите си продукти
Ако знаете от какво имате нужда, то можете да проверите какви са цените преди да пазарувате и лесно да сравните офертите по време на кампанията. Има и полезни уеб инструменти (например Wayback machine), с които можете да проверите историческите цени на онлайн търговци и да разберете дали намаленията са реални. Скорошни проучвания в други европейски държави установяват, че 93% от продуктите в предишните „разпродажби“ вече са били налични на същата цена или по-малко през последните шест месеца.
Печелете, докато харчите
Ако харчите пари за голяма покупка, проверете дали може да получите нещо обратно в процеса. Например, ако платите с кредитна карта, често може да ползвате бонуси като въздушни мили, ваучери за продажба или връщане на пари от извлечението на вашата кредитна карта. Не забравяйте да изплащате баланса изцяло всеки месец, за да избегнете лихви, което ще обезсмисли получените бонуси.
Използвайте и телефона си
Ако отидете в мола преди празника, това не означава, че трябва да пренебрегнете онлайн магазините. Докато имате връзка за данни на телефона си, можете лесно да сравнявате цените във физическите магазини с тези онлайн. Това означава, че можете да сравнявате цените, за да сте сигурни, че няма да похарчите излишни пари в магазина само защото не сте проучили алтернативите.
Проверете правилата за връщане
Купуването онлайн ви дава повече права: имате 14 дни от датата на доставка, за да анулирате поръчка и още 14 дни, за да я върнете срещу пълно възстановяване на сумата. Ако сте купили във физически магазин, нямате законово гарантирано право на връщане. Можете да върнете стоки, само ако търговецът има политика за връщане. Немалко магазини го правят, но не са задължени по закон. Проверете дали правилата ви дават право на реално връщане на парите или само на замяна на стоката в магазина.
Започнете пазаруването за празника отрано
Ако чакате последния момент, за да търсите изгодни предложения, не забравяйте, че най-добрите оферти вероятно ще бъдат разграбени бързо - особено скъпи артикули - и някои продукти може вече да са разпродадени.
„Обица“ на ухото
Ако сте решили да пазарувате „яко“ през мрежата, имайте пред вид и практиката на Европейски потребителски център /ЕПЦ/ България. Според проверка на жалбите, по които екипът е работил преди празниците миналата година, основните проблеми са били два – доставеният продукт е различен от това, което потребителят е поръчал онлайн, или сроковете за доставка не са били спазени, а в някои случаи – са получени само част от желаните стоки. В практиката на ЕПЦ България при работа по жалби от потребители в страната срещу търговци в друга страна от ЕС се открояват пет потребителски слабости:
- Разчитате на импровизация. В седмиците преди намаления и разпродажби вероятността да попаднем на реклама на непознат онлайн магазин, марка или нов продукт е по-голяма. Ако решите да се възползвате от изгодна оферта на сайт, за който знаете малко или нищо, отделете време за предварително проучване. Името на фирмата, адресът й и контакти за връзка с търговеца са данни, които той е длъжен да посочи на сайта си, ако оперира в рамките на ЕС. Възможно е адресът на сайт да завършва на bg или co.uk , но това не означава, че търговецът се намира в България или в Обединеното кралство, например.
- Пропускате скритите разходи. Търговецът е задължен да ви информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Проверете и дали намалението не важи само при определени условия – например покупка над дадена стойност или на определено количество.
- Подценявате „дребния шрифт“. Веднъж натиснал бутона „плати“, потребителят автоматично се съгласява с общите условия, които търговецът е указал. За да не губите време по време на пазар и да се предпазите от разочарования, е добре да се запознаете предварително с тях.
- Не проверявате къде трябва да върнете покупката, ако размислите. Така рискувате тя да се озове на друг адрес, дори и в друга държава, но не и на правилното място, указано от търговеца. Срокът за връщане и размисъл е 14 дни, но някои търговци го удължават допълнително.
- Не комуникирате с продавача – просто поръчвате. Всеки етап на отношенията потребител – продавач трябва да бъдат ясно документирани. Ако пазарувате онлайн, пазете всички документи и мейли, които получите от електронния магазин, а след това и от куриера. При проблем с търговец, регистриран някъде в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, потребителят трябва да бъде активната страна – да напише имейл до търговеца, като обясни ситуацията и поиска решение. Твърде често това е достатъчно. В противен случай – може да се свърже с ЕПЦ България.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous