• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция

  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция

Публикуван на: 21/05/2008 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet
photo

В скоро време Народното събрание ще приеме нов Закон за защита на конкуренцията. В него вече няма да има текстове ограничаващи разиграването на томболи и предоставянето на награди при продажбата на стоки и услуги. Това заплашва да срине качеството на предлаганите на пазара стоки. Как?

Иван е обикновен български граждани, който не обича да става рано и да чете. От няколко дни насам обаче, се случва чудо - навива си часовника всяка сутрин, за да не пропусне поредния брой на вестника, на който доскоро дори не знаеше името. Той трябва да стане наистина рано, защото още преди 8 сутринта вестникът вече е свъришил. А Иван не може да си позволи да пропусне нито един брой, защото трябва да събере всичките 31 талона, които вестникът ежедневно публикува. Само ако събере всички талони Иван може да разчита, че ще спечели голямата награда - луксозен автомобил, който би намалил с една мечтите му в живота.

Петър е среден български издател, който доскоро трудно е заспивал заради притеснението, дали кредиторите на вестника му няма да му вземат ключовете от редакцията всеки момент. Днес, той също като Иван е станал рано, защото няма търпение, да отиде в редакцията и да се нарадва на поредното нарастване на поръчките от разпространителите. Откакто е започнала играта с талоните тиражът се е удвоил, а основният му проблем вече е как да намери достатъчно място за всички рекламодатели във вестника.

Подобни сценарии могат да се случат в почти всяка област на икономиката. На пръв поглед това е един позитивен сюжет, при който и двете страни са доволни. Потребителят предпочита да си закупи продукт + надеждата за печалба, отколкото само продукт. При бизнесмена нещата също са ясни - повече продажби - повече печалби.

Къде е проблемът?

Подобни търговски практики имат пагубно въздействие върху пазара, защото изместват конкуренцията от параметрите качество и цена в посока маркетингови трикове. Дори и потребителят да е напълно наясно, че качествата на продукта А са по-лоши от качествата на продукта Б (при еднакви цени), той вероятно ще предпочете първия, ако той се предлага едновременно с някаква евентуална награда. Тъй като така мислят повечето потребители, скоро продажбите на продукта Б значително ще намалеят и на производителя няма да му остане друго освен да започне също да разиграва томболи и да дава награди. Средствата които ще му трябват, за да предложи подобна игра ще дойдат от намаление на разходите за производство и от разходите за научна и развойна дейност за подобряване на продукцията, което се отразява на качеството в отрицателна посока. По този начин се стартира тенденция, която води качеството само надолу и надолу. Така в дългосрочен план потребителите се оказват големите, но не единствените губещи. Ако бизнесът не произвежда качествени продукти, то той трудно ще може да разширява пазарите си, ако в другите държави подобни маркетингови практики са забранени и конкуренцията там стимулира непрестанното подобряване на качеството. А те са, защото законодателите отдавна са осъзнали важността, да не допускат гореописаният сценарий.

Как е в България?

Законът за защита на конкуренцията, в глава седма, съдържа забрани относно действия, нарушаващи лоялната конкуренция и по-специално нелоялното привличане на клиенти. В досегашната дейност по прилагането на закона се е натрупала голяма практика относно случаите на организиране на томбола, свързана с продажба на дадена стока или услуга в съответствие с разпоредбата на чл. 34 от ЗЗК и по-специално с ал. 6. Цитираният текст забранява предлагането или обещаването на награда, чиято стойност значително надвишава цената на продаваната стока или услуга. От текста на разпоредбата следва, че забраната е обвързана с продажбата на конкретна стока или услуга. Основният смисъл на тази забрана е да не изкривява търсенето от страна на потребителя, като насочва желанието му за покупка към конкретен продукт не заради неговите качества, а единствено заради обещаваната евентуална награда. Ако участието в томболата е организирано по начин, който не изисква непременно покупка на стока или услуга (например чрез изпращане на писмо, или попълване на безплатни талони, които се получават свободно в търговските обекти, или чрез посещение в интернет - страница или по друг подобен начин), тогава забраната е неприложима. Санкциите предвидени в закона предвиждат глоби от 5 хиляди до 300 хиляди лева за фирмите нарушители, като при повторно нарушение горната граница може да стигне и до половин милион лева.

Натрупаната досега практика може да се оцени като достатъчно успешна за ограничаване на вредното въздействие на нелоялното привличане на клиенти. Въпреки че случаите на разиграване на томболи и награди при покупка на продукти не са рядкост у нас, действията на КЗК са спомогнали много, тя да не добие размерите на пандемия. Тук е мястото да отбележим, че размера на санкциите предвидени в закона са остарели и не са адекватни на развитието на пазара в България. Вече има примери, при които компаниите разиграват подобни игри калкулирайки бъдещата максимална глоба, която КЗК ще им наложи и въпреки това сметките им излизат. Така например, през 2007 г. Глобул отнесе санкция от 150 000 лева заради разиграването на промоционална игра, която включваше раздаването на 6 автомобила за по 50 000 лева всеки. Няма съмнение, че глобата е била предвидена от мобилния оператор и показва, че размерът на санкциите в закона трябва да се завиши.

Какво предстои?

През тази година предстои приемането на изцяло нов Закон за защита на конкуренцията. Той трябва да отрази адекватно натрупаните промени в икономиката през последните 15 години. В мотивите на разработения проект е посочено, че: "За разлика от сега действащия Закон за защита на конкуренцията проектът не предвижда разпоредби, свързани с нелоялната конкуренция. Основанията за това са, че Законът за защита на потребителите урежда същата материя, както и че с последните изменения в този закон, в сила от 8.09.2007г., бяха отменени по-голяма част от текстовете по глава седем от ЗЗК. Останалите в сила текстове, свързани със забраната на някои форми на реклама, бяха многократно критикувани от бизнеса (Бялата книга на БИБА за чуждестранните инвестиции в България). В допълнение може да се отбележи, че защитата от нелоялна конкуренция не е типична за органите по конкуренция на страните-членки на ЕС, но тя бе осъществявана от КЗК в годините в които в българската правна система липсваше специален Закон за защита по потребителите и орган, на който е възложено изпълнението му."

Първият посочен мотив е, че Законът за защита на потребителите урежда тази материя. Наистина ЗЗП съдържа разпоредби относно непочтените търговски практики, въпреки че те са доста абстрактни и само практиката ще покаже, дали разиграването на томболи и предоставянето на награди може да се определи като "непочтена търговска практика". Трябва обезателно да отбележим и че максималната санкция в този закон е 15 000 лева, а за повторно провинение може да достигне до 30 000 лв. Това е очевидна огромна законодателна крачка назад, която ще доведе до изригване на нелоялните практики. Убедени сме, че в маркетинговите и юридическите отдели на големите компании вече доволно потриват ръце от тази възможност и само чакат деня, в който новият закон ще бъде публикуван.

Другият мотив за отпадане на забраната за нелоялно привличане на клиенти и в частност разиграването на томболи и награди - критиката на бизнеса - е меко казано смущаващ. Ясно е, че работата на бизнеса е да печели, но работата на държавата е да създава и брани правила, които развиват пазарите, а не само частните интереси на компаниите.

Решението?

В тази ситуация разумното решение би било, при приемането на нов Закон за защита на конкуренцията, да се гласуват и промени в Закона за защита на потребителите, с които да се забрани предоставянето на големи награди при покупката на стоки и услуги. В противен случай ефектът ще бъде печален, както за българските потребители, така и за компаниите, въпреки че никой все още не го осъзнава.

В своята практика Комисията за защита на конкуренцията е възприела критерий за това кога стойността на обещаваната награда значително надвишава цената на продаваната стока или услуга. Възприето е, че "значително надвишаване" е налице тогава, когато стойността на наградата надвишава повече от сто пъти цената на единичната стока или услуга или е повече от десет пъти минималната работна заплата в страната. Вторият критерий се използва в случаите, в които цената на стоката е по принцип висока, например печка, хладилник, лек автомобил и т.н. Във всички останали случаи важи първият критерий.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia