• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим

  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Как да се пазарим

Още по темата:

Бързите кредити стават безплатни

Топ 5 на финансовите измами

За банките, лихвите и кредитния рейтинг

Статия

Как да се пазарим

Публикуван на: 26/11/2007 Последна редакция: 04/04/2011
Tweet

Защо ни е нужно да се пазарим? Защо често хората се отказват от преговаряне и са склонни да приемат без възражения предлаганата им цена или стока? Възможно ли е чрез пазарене да постигнем изгодна сделка? Какви са успешните тактики при пазарене

В ежедневието си общуваме с много хора и се сблъскваме с различни гледни точки за света, различни ценности, интереси и потребности. Различията, разногласията и противопоставянето на интереси между хората могат да се решават по различни начини. Необходимо е да отстояваме собствената позиция и да защитаваме гледната си точка. Пазаренето става необходимо, когато индивидът реши да преследва своя интерес и да се бори за позиция, която привидно другата страна не отстоява. В ежедневието ни се налага да се пазарим непрестанно, в семейството, на работа или в магазина човек се опитва да защити дадена позиция и дори без да усети влиза в ситуация на преговори и пазарене. Много често се оказва, че преговарянето за цена, услуга или получаване на определен бонус е успешна тактика и води до положителни резултати. Следователно в ролята ни на потребители винаги има смисъл да се впуснем в преговори и пазарене, за да получим по-добра цена или услуга.

Много от хората не са уверени в себе си. Смятат, че е безсмислено и не е в техните възможности да променят вече установената цена. В основата на тази неувереност стои притеснението. В пазаренето и воденето на преговори обаче няма нищо неудобно. Още повече, много търговци очакват именно пазарене, например на пазара за коли цените нарочно се завишават в очакване, че при евентуално преговаряне ще може да се отстъпва и все пак търговецът ще има и печалба. Следователно ако купувачът реши, че е безсмислено да преговаря за цената, печалбата на търговеца може да премине и 100%. Най-лошото, което можем да направим, е да кажем "не, няма смисъл", преди дори да сме опитали. Вярно е, че не на всички места може да се преговаря, в някои магазини, особено в големите вериги, това практически е невъзможно, защото такава е политиката на веригата. Затова те често правят намаления или отстъпки. На местата обаче, където мислите, че би могло да се намали от цената или да ви направят друга услуга, свързана със закупения продукт, е добре да опитате.

Съвети за успешен "пазарлък":

■        Не бъдете срамежливи. Опитайте и ако ви направят отстъпка, това е, защото могат да си го позволят, искат да продадат продукта и не желаят да ви загубят като клиент.

■        Опитайте се да сте приветливи и любезни. В успешното водене на преговори една усмивка е много по-силно оръжие от намръщено лице или безплодни спорове. Целта на преговорите е да се постигне изгодно за всички страни споразумение и всяка страна да получи нещо в замяна на това, което дава.

■        Бъдете отворени за дискусия. Това означава да сте изобретателни и да не заемате позицията "всичко или нищо". Ако сте редовен клиент на магазина, намекнете за това. Ако цената на продукта надвишава вашия бюджет, но имате силно желание да го купите, кажете го и може би ще изберат да им бъдете клиент, като ви направят отстъпка, пред това да ви изгубят. Ако конкурентен магазин продава същата стока на по-ниска цена, не се притеснявайте да го изтъкнете. Може би продавачът ще реши, че не желае да губи клиенти в полза на своя конкурент. Ако магазинът ви предлага купон с отстъпка при ваши следващи пазарувания, поискайте отстъпката веднага за продукта, който купувате в момента.

■        Опитайте се да отгатнете в каква ситуация се намира продавачът. Ако се касае за магазини със стоки с ограничен срок на годност, може би продавачът ще бъде по-сколонен да отстъпва. Ако една кола седи дълго време непродадена, това води до загуби за продавача. По подобен начин при продажба на жилище, ако собственикът вече е закупил друг имот, може би има спешна нужда да продаде това жилище и ще е по-склонен да отстъпва от цената. Затова е важно правилно да се прецени обстановката и да се направят съответните изводи. Колкото по-голяма е информацията ви за дадена ситуация и сте по-добре запознати с нея, толкова по-голям е шансът да вземете правилно решение.

■        Бъдете дискретни. Продавачът може би не желае да се разчуе пред другите му клиенти за колко ви е продал дадена стока, особено ако ви е направил отстъпка. По този начин си запазвате възможността и за бъдещи отстъпки, защото продавачът ще иска да ви запази като редовен клиент.

■        Проучете добре пазара на конкретната стока. Направете проучване в интернет и в други магазини, за да добиете представа на какви цени се търгува стоката. Принтирайте някои от офертите и ги носете в себе си при пазаруване. Попитайте търговеца дали може да ви направи подобна, или по-добра оферта от вече съществуващите. Ако не може да ви направи отстъпка, преговаряйте за превоз, доставка, монтиране или удължаване на гаранционния срок, без това да ви струва допълнително.

■        Бъдете настойчиви. Не се отказвайте лесно и това може да ви донесе и материална изгода под формата на отстъпка в цената или на друг вид отстъпка.

■        Преговаряйте с правилните хора. Това означава да говорите с тези, които са упълномощени да вземат решения. Много е важно да запазите енергията и доводите си за тях, а не да ги похабите пред човек, който не е в състояние да ви направи желаната отстъпка. Във веригите магазини обикновено отговорният човек е мениджърът или супервайзорът.

■        Преговаряйте от позицията на силния. Много често се оказва, че в някои сектори е много важно да не се губят старите клиенти, тъй като намирането на нови е твърде скъпо. Това могат да бъдат кабелните телевизии или услуги, свързани със сателитни връзки. Когато дойде време да подновите договора си, интересувайте се от нови условия или предложения и директно преговаряйте за тях. Може да поискате допълнителни минути към месечния ви телефонен план или месец безплатно ползване от кабелната ви телевизия.

■        Пазарете се лично. Личният контакт винаги носи повече резултати пред преговаряне по телефона или чрез електронната поща. Срещнете се лично с продавача и поставете своите условия. Така той ще има по-малка възможност да ви откаже. Ако ви предложи по-неблагоприятни условия от желаните, ще можете да реагирате на момента с нужната бързина и точните думи.

■        Избирайте точното време за пазаруване. Много е важно да подбирате момента на пазаруване, защото по този начин ще имате по-добри възможности да се пазарите. Около големи празници, например Коледа и Великден, продавачите са по-склонни да правят отстъпки, тъй като по това време на годината всички се опитват да продават с намаление.

■        Използвайте малките дефекти. Много стоки имат дребни дефекти като драскотини, липсващо бутонче или несветеща светлина, които не оказват влияние върху цялостната работа на продукта или могат лесно да се ремонтират. Те обаче са повод да ви се направи отстъпка и трябва да бъдат използвани.

■        Плащайте в брой. Плащането в брой на много стоки може да бъде повод за отстъпка, тъй като търговецът няма да има комисионни по плащане с кредитни карти или по банков път.

Пазаренето е древен обичай, възникнал в люлките на човешката цивилизация. То съществува откакто съществуват размяната и търговията. Пазаренето е вид преговаряне, при което продавачът и купувачът на стока или услуга спорят за цената, която ще бъде платена, и за това каква точно ще бъде сделката, а накрая понякога стигат да споразумение. Това действие е много разпространено в голяма част на света, въпреки че е рядкост в Европа и Северна Америка. Понякога пазаренето е приятен и изискан ритуал, който дава аромат и особен облик на всяка сделка и може да се превърне в атракция и незабравимо преживяване. По местата, където това е честа практика, само за сигурните сделки е подходящо да се пазариш. Пазаренето невинаги е уместно. Средата определя дали да се пазариш е подходящо, или не е; например в приятен магазин с климатик не е разрешено пазаренето, но на сергия на пазара е. В някои региони изразът фиксирана цена означава, че пазаренето е забранено. Макар че си има и изключения. Пазаренето може да бъде наслада и досада, а често след пазаренето може да остане едно лошо чувство. Изгодността на сделката рядко подлежи на доказване. Особено когато си в чужда страна. Предложената и постигнатата цена често нямат нищо общо с действителната. Най-често истината е по средата.
Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia