• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач

  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > Самообслужването - краят на намръщения продавач

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Самообслужването - краят на намръщения продавач

Публикуван на: 25/09/2014
Tweet
photo

Развитието на технологиите съдейства за развитието и налагането на пазара на автоматизирани търговски дейности, където човекът е излишен

 

Едва ли има страна, която да е лишена от присъствието на феномена на намръщения продавач. Като че би обаче краят на този проблем вече не изглeжда толкова невъзможен. Причината за това е, че вече все повече продажби преминават към модела на самообслужване. Развитието на технологиите направи възможно много търговски дейности да се осъществяват без участието на човек. Банкоматите и денонощните банкови салони, машините за кафе и билети в метрото както и хипермаркетите вече станаха част от нашето ежедневие.

Причините

Основната причина за преминаването към модела на самообслужване е нуждата от оптимизиране на разходите. Инсталирането на апарат за продажба на билети спестява разходи за заплати. Естествено, когато разходите по автоматизацията са твърде високи, търговците просто не заменят служителите с машини. С това можем и да обясним например липсата на бензиностанции на самообслужване в България – равнището на заплащане в този сектор в страната е толкова ниско, че за бизнеса е по-евтино да си наеме хора, вместо да купи машини за самообслужване.

Идва ли краят на намръщените сервитьори?

Секторът за обществено хранене е сред най-активните при въвеждането на автоматизираното обслужване. Идеята за ресторант без сервитьори датира от преди повече от век, когато в САЩ се развива верига автоматизирани ресторанти „Хорн и Хордарт”, в които човек получава храната си от машина след като пусне в нея монета. Въпреки че днес тази верига отдавна вече не съществува, по света има множество действащи аналози. Ето някои от тях:

Ресторант Fritz's Railroad (Канзас сити, САЩ)

Тук поръчките се правят по телефон, а храната се сервира чрез релсова система разположена над масите. Само напитките се сервират от истински сервитьори.

Výtopna (Чехия)

В тази верига ресторанти напитките се сервират върху релси с миниатюрни влакчета.

's Baggers (Нюрнберг, Германия)

В този германски ресторант метални ленти пренасят храната и напитките директно до масите. Потребителите поръчват от монтирано към масата устройство с картов четец за банкова карта и touch screen екран, след което устройството им дава информация за времето, което остава до пристигането на поръчката.

FuA-Men (Нагоя, Япония)

В този ресторант храната се приготвя от готвачи и сервитьори роботи, които освен това танцуват за забавление на клиентите. Проблемът е, че готвачът робот може да приготвя и да предлага едно единствено ястие - нудъли със свинско.

Hajime Robot (Бангкок, Тайланд)

Това е японски ресторант, където роботи с вид на самураи се плъзгат напред-назад като сервират, почистват и танцуват. Макар че роботите струват близо милион долара, собственикът е оптимист, че инвестицията ще се възвърне бързо, заради големия интерес от страна на клиентите.

Dalu Robot (Хинан, Китай)

В този ресторант храната се приготвя от хора, но обслужването е напълно автоматизирано. Има и два говорещи робота, които посрещат клиентите на вратата.

Haohai Robot (Хайбин, Китай)

Този ресторант разполага с цели 18 сервитьори-роботи, които обаче могат да работят не повече от пет часа след двучасово зареждане в контакта.

Robot Kitchen (Хонг Конг, Китай)

В този ресторант е наложено разделение на труда. Един робот пренася поръчките, докато друг танцува за забавление на клиентите.

?Любопитно!

1880 г.

В Лондон е пуснат първия монетен автомат за продажба на пощенски картички.

1902 г.

Отваря врати първият „автоматизиран” ресторант „Хорн и Хордарт” във Филаделфия.

1916 г.

Първият супермаркет на самообслужване започва работа в Мемфис.

1947 г.

В Калифорния е открита е първата бензиностанция на самообслужване.

1967 г.

В Лондон е пуснат първият банкомат.

1995 г.

Аляска Еърлайнс продава първия самолетен билет по интернет.

 

Бъдещето

Няма съмнение, че в супермаркета всеки потребител предпочита сам да си подбере доматите, вместо това да прави намусен служител. Въпросът е обаче дали потребителите ще могат да се справят на бензиностанцията или в банковия салон? Преди време една българска верига пусна пробно в София супермаркет с каси на самообслужване. Опитът просъществува само няколко месеца и претърпя неуспех. Оказа се, че много потребители спряха да пазаруват от там, заради стреса от боравенето с техниката. От опита на другите държави знаем, че устройствата за самообслужване се конструират така, че боравенето с тях да не изисква предварително обучение. Техните менюта и интерфейс са максимално интуитивни, но у нас много потребители все още изпитват неувереност при боравенето с техника. Вероятно следващият опит за налагане на каси на самообслужване ще бъде по-успешен, например, ако се налагат едновременно каси със и без касиер. Така потребителите ще имат избор дали да си маркират сами продуктите, а други да чакат на опашката пред касата с човек.

Рисковете

От гледна точка на потребителските права, най-големият риск е във възможностите за прокарване на скрити такси и разходи. С печална слава например се сдоби дебата за допълнително начисляваните такси от ниско бюджетните авиокомпании в хода на закупуването на самолетен билет през интернет.

Например, замяната на банковия служител с машина също поражда много въпроси. Например, какви ще бъдат таксите, които ще бъдат начислявани при условие че потребителят сам върши работата на банката?           

Възход и упадък

Автоматите за продажба на цигари

            Добили широко разпространение в САЩ Западна Европа и Япония преди няколко десетилетия, днес техния брой е силно намалял, поради приемането на законодателни мерки за ограничаване продажбата на цигари на непълнолетни лица.

Джубокс

            Изключително популярни дори в България преди няколко десетилетия, днес много трудно можете да покажете на децата си как изглежда свирещата кутия освен на снимка.

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia