• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
    • Напред към еврото!
    • Вярно – Невярно: Цифрово евро VS плащания в брой
    • За еврото накратко
    • Вярно – невярно: Истината за референдума за еврозоната
    • С вашите въпроси за еврото (част 4)
    • Митове и факти за еврото в България
    • Кой отново плаши с приемането на еврото
    • Еврото: Права и защита на потребителите
    • Откъде да получа информация?
    • Кога и как ще плащаме за стоките и услугите?
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2024
    • Бюлетин 2025
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление

  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023
  • Право на ремонт: нови правила за потребителите
  • Успех на потребителите срещу Facebook
  • Вярно – Невярно: Колата вече няма да е собственост на купувача
  • Потребителите се оплакват от липса на информация
  • ОБЩИ УСЛОВИЯ НА ИГРА
  • Единни срещу фалшивите новини
  • Съмнителни електронни магазини
  • Внимание! Дебнат ни измами
  • Внимание! Дебнат ни измами /част 2/
  • Реклама, базирана на наблюдение
  • Рекламата, базирана на наблюдение, е насочена и към децата
  • Реклама, базирана на наблюдение - Внушение и изкуствено пораждане на нужда
  • Фейсбук няма да следи активността ни, ако платим
  • Регистрите за търговски обекти в София трябва да са публични
  • Кой как обучава потребителите в ЕС
  • Обучение на потребителите: защо има значение?
  • Правото на връщане на стока
  • В кои случаи нямаме право на връщане на стока в 14 дневен срок?
  • Meta ще тренира ИИ с данни от нашите профили
  • Смяна на личния лекар
  • И бизнесът се обяви срещу китайските онлайн търговци
  • Изпадаме ли в „хронична“ енергийна бедност?
  • Син пакт на ЕС за водата
  • Безопасна ли е водата, която пием?
  • Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
  • Средата, в която живеем
  • Съдът: Парочистачките на Еко Стийм могат да бъдат върнати!
  • Готови за потребитеслко право
  • 10 съвета за пазаруване за Черния петък
  • Как да изберем коледна елха
  • Какво е Шенген?
  • Лицензите на телекомите ще останат
  • Нови измамни схеми в социалните мрежи
  • Измами на потребителите в дигиталния свят
  • Какво се случва на Великденския пазар

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система PayPal

Дарете

Анкета

Откъде предпочитате да вземете пари назаем?

Семейство и приятели
Потребителски кредит от банка
Кредитна карта
Фирма за бърз кредит

Гласувай

Начало > Други > Статии > 15 март – ден на Устойчивото потребление

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

15 март – ден на Устойчивото потребление

Публикуван на: 12/03/2020
Tweet
photo

През 2020г. световния ден на потребителя 15 март се отбелязва с фокус върху ролята, която потребителите имат за промяна и подпомагане на процеса за създаване на по-устойчив, кръгов модел на потребление, с акцент върху секторите Енергетика и Храни.

Какво е устойчиво потребление?

Това е потребяване на по-качествени продукти, създадени с по-малко ресурси, при ограничени разходи и с минимално въздействие върху околната среда.

Принципът е: Да имаме повече, но получено с по-малко разходи!

Целта е: Да запазим природата, да ограничим глобалното изменение на климата, да намалим емисиите на парникови газове и отпадъците.

Устойчивото потребление ще помогне да се гарантира съществуването на бъдещите поколения в условията на по-чиста природна среда.

Преходът

Преходът към по-устойчив икономически модел е насочен към запазване на основните природни ресурси при осигуряване на социална справедливост, човешките права и нужди.

Всяка бъдеща социално-икономическа система трябва да предлага справедливи цени, безопасни и висококачествени продукти, отворен достъп, зачитане на човешкото достойнство и неприкосновеност на личния живот, които са основните права и нужди на потребителите.

Днес се отчита нарастващ глобален проблем - прекомерната (свръх)консумация.

Знаете ли, че:

- За модерния начина на живот на обикновения човек в Западна Европа са нужни ресурсите на три планети!

- За американският начин на живот са нужни ресурсите на пет планети!


В същото време се наблюдава все по-голямо търсене и производство на потребителски стоки, за които са нужни допълнителни ресурси от планетата.

Тъй като хората в развиващите се икономики имат нарастващ разполагаем доход, се наблюдава все по-голямо търсене на потребителски стоки, за производството на които се извличат допълнителни ресурси от планетата. Денят в годината, до който се надхвърля използването на допустимите земни ресурси, се случва все по-рано. През 2019 г. това беше 29 юли!

Какъв е изводът?

Всеки трябва да намали количеството, което консумира и да промени начина, по който го прави.

Какви са възможните решения?

Преминаване към модела на кръговато икономика. Това означава отдалечаване от модела "направете, вземете/консумирайте и изхвърлете" и ориентиране към този, където отпадъците се проектират извън системата и се използва модел за повторна употреба и регенериране. Това означава да се използва/консумира по-малко, по-ефективно, както и да се проектират продукти, които могат да бъдат поправени, повторно използвани или преработени. Така новият модел би помогнал за ограничаване на изменението на климата и намаляване загубите на биологично разнообразие.

Ето някои добри примери за компании, които работят по този модел. Например Timberland прави обувки от рециклирана гума, а DyeCoo разработи начин за боядисване на плат, който не се нуждае от вода и не използва химикали, освен самите бои.

Ролята на потребителя в условията на преход към устойчиво потребление

Хората по целия свят започват да разбират спешността на кризата в околната среда и вече я възприемат като една от основните заплахи за страната им. Потребителите са основен компонент на всяка система на производство и потребление и са от решаващо значение за успеха на всяка промяна.

Някои ключови начини, с които като потребителите можем да повлияем на света около нас, са: чрез избора си какви продукти и услуги да използваме, как да ги използват, как да се разпореждаме с тях, когато стигнат до края на жизнения си цикъл, и да настояваме за промяна на системата на производство и предлагане или за промени в законовото регулиране.

Изборите, които правим като потребители, са възможност да повлияем на света около нас и да стимулираме промените.

1. Изборите, които правим

- Търсенето на устойчиви продукти нараства, особено сред по-младите потребители. Глобално проучване установи, че 66% от потребителите казват, че са готови да платят повече за устойчиви марки.
Въпреки това, различни проучвания установяват, че реалните покупки на устойчиви продукти са в диапазона от 20-30%.

- По принцип устойчивостта не е лесният избор за потребителите и изисква усилия от тяхна страна за изследване или идентифициране на правилната покупка, промяна на поведението или изисква плащане на по-висока цена.

- Изборът на потребителите има сила извън реалната покупка. Като призоваваме за по-добра инфраструктура около нашата устойчива покупка, можем да насърчим по-нататъшното използване на устойчиви продукти. Например, ако закупим бутилка за вода за многократна употреба, можем да изискваме от местната власт или бизнеса да ни предоставят безплатна вода, за да пълним бутилката многократно. След като на повече места се предоставя безплатна вода, повече хора ще купуват бутилки за многократна употреба.

- Бариерите пред потребителите, които избират устойчивия вариант, трябва да бъдат разрушени, независимо дали това увеличава достъпа, достъпността и удовлетворяването на потребностите на потребителите.

2. Начинът, по който потребителите използват продукти и услуги

В сферата на енергията

Достъпът до енергия е един от основните двигатели на приобщаващия растеж, но производството и използването на енергия също е един от основните допринасящи за емисиите на парникови газове и изменението на климата.

В много по-малко икономически развити части на света някои потребители нямат достъп до енергия, в Африка малко над 40% имат достъп, а в световен мащаб около три милиарда души разчитат на енергия, която увреждат здравето. Въпреки това, възобновяемата енергия расте (7,9% през 2018 г.) - една трета от световния енергиен капацитет вече се основава на възобновяема енергия. Във всеки случай, потребителите трябва да имат по-лесен достъп до безопасна, устойчива и достъпна енергия с ясна информация за начините за ефективното й използване.

В сферата на Храните

Хранителните системи допринасят до 37% от глобалните парникови газове. Производството на храни, особено селското стопанство на животните, причинява голямо потребление на енергия, обезлесяване, емисии на парникови газове и прекомерно използване на вода. 60% от нашата пластмаса, голяма част от която идва от хранително-вкусовата промишленост, се озовава в депата или в околната среда. Земеделието и животновдството са изиграли важна роля за значителната загуба на почвено биоразнообразие и генетично разнообразие при растенията и животни. От 6 000 растителни вида, отглеждани за храна, само девет представляват 66% от общото производство на култури. Тези предизвикателства се изострят от факта, че до 2030 г. светът ще трябва да изхрани допълнително един милиард души в световен мащаб.

Потребителите могат да играят важна роля, като ядат сезонни храни, отглеждани на местно ниво, с по-малко животински продукти и като купуват храна от производители, които използват по-устойчиви практики. Например диета на растителна основа намалява използването на земните ресурси със 76% в сравнение с яденето на месо, така че замяната на количеството месо, което ядем, с алтернативни протеинови източници, е един от начините да бъдем по-устойчиви.

Какво е необходимо за потребителите?

За да можем да направим екологичния избор, ние потребителите се нуждаем от достъп и информация. Устойчивото потребление трябва да бъде лесният избор.
Всички по веригата трябва да работят за намаляване на объркването около това как да купуваме устойчиво, като се гарантира, че производителите, търговците на дребно и политиците правят всичко възможно, за да направят продуктите безопасни, трайни и ефективни, както и трябва да се предоставя ясна, надеждна информация, която да ръководи избора на потребителите.

Ролята на новите технологии

Предстоят големи предизвикателства и ще ни трябват нови технологии, които да ни подкрепят. Някои от начините, по които технологията може да поддържа по-устойчиво потребление:
• Създаване на алтернативи на месо, отглеждани в лаборатории или на растителна основа
• Интелигентни измервателни уреди за мониторинг на индивидуалното потребление на енергия
• Електрически автомобили
• IT сензори, помагащи на енергийните компании да намалят емисиите (и в същото време да елиминират отпадъците от газ).

Tweet

Дарение

За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.

Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Институции |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia