Статия
Обучение на потребителите: защо има значение?
Пазарът, на който потребителите работят в момента, е все по-сложен. Те са изправени пред безброй продукти за избор, големи количества информация и развиващ се пазар, вкл. и онлайн. Освен това потребителите често се сблъскват с предизвикателството на претоварване с информация при закупуване на стоки и услуги, както онлайн, така и офлайн. Докато като цяло по-добре образовани отколкото в миналото, днес много потребители все пак нямат знания относно техните права и/или имат недостатъчно развити умения в определени сектори (напр. цифрови умения или финансова грамотност), необходими за справяне с по-сложни пазари с интензивно използване на информация.
Потребителите в ЕС се нуждаят от по-голям набор от умения и знания от всякога. Това може да бъде улеснено чрез подобреното им обучение, което да им даде възможност да посрещнат тези предизвикателства. Всъщност, в тази среда, за да направите добър избор и да защитите правата си, самите вие се нуждаете от набор от знания и умения. В тази ситуация потребителско образование е критичен инструмент, използван за овластяване на хората да развиват критично мислене и да работят ефективно в пазарната икономика.
Какво е потребителско образование?
Обучението на потребителите е дефинирано по много начини. Най-често се определя като мерки, които имат за цел да предоставят на потребителите знания, умения и разбиране, за да участват ефективно в пазарната икономика. По-конкретно, обучението има за цел да гарантира, че потребителите са способни да вземат информирани, добре обосновани решения относно стоки и услуги, като се вземат предвид обществените ценности и цели и да се защитават от нелоялни търговски практики, измами и измамни дейности.
Идеята за потребителско образование се разви. През 60-те години имаше изместване на фокуса от управлението на домакинството до упражняването на правата на потребителите и избягването да станете жертва към измамни или нечестни търговски практики. В наши дни обучението на потребителите включва осъзнаване на социалните и екологични въздействия на избора на потребителите и на основно ниво се стреми да помогне на потребителите да разберат пазарните механизми, което им позволява да бъдат повече уверени във взаимодействието си с пазара.
Следователно, образованието на потребителите включва набор от теми.
Първо, обучението на потребителите им предоставя необходимите знания и умения да оценят личните си нужди и да вземат ценностни решения относно техните нужди и търсене. Това включва оценка на последиците от покупките и претегляне на ползите и разходите за избор. Обучението на потребителите в този контекст може да се върти около теми като лични финанси, здравословно хранене или потенциалното влияние на рекламата.
Второ, обучението на потребителите също предоставя на потребителите информацията, от която се нуждаят да разбират правата си. За да участват ефективно на пазара, потребителите трябва да бъдат запознати с техните права и отговорности, свързани с продуктите и услугите, които купуват. Освен това, то включва права по отношение на транзакцията, която улеснява покупката, например, познаване на правата и отговорностите при извършване на онлайн транзакции. Примерите за обучение на потребителите в този контекст включват познаване на съответното законодателство, информираност за това как да получите достъп до механизмите за разрешаване на спорове и информация относно агенции за защита на потребителите.
Трето, обучението на потребителите има за цел да им помогне да разберат въздействието, което техният избор може да има върху по-широкото общество. Обучението на потребителите може да ги насърчи да използват социални и екологични съображения в потребителския избор и да прилагат в поведението си модели, позволяващи им да разберат по-добре въздействието, което оказват върху живота на обществото.
Структура на потребителското образование
Обучението на потребителите може да се прилага по различни начини. Както е при всички видове образование, в областта на потребителското образование има различни канали, чрез които хората могат да учат и развиват своите умения и компетенции. Както беше отбелязано, целта на обучението на потребителите е като цяло да им даде възможност да правят информирани, добре мотивирани решения относно стоки и услуги. Ако тези цели трябва да бъдат постигнати, структурата на потребителското образование трябва да се развива около нуждите на потребителя във всички сфери на живота. Различните сегменти на населението имат различни нужди, когато става дума за потребителско образование (напр. младите хора, възрастни или уязвими потребители). Начинът, по който е структурирано обучението на потребителите и следователно може да се използва за задоволяване на нуждите на тези потребителски групи и цели инициативи по правилния начин. Участниците в сектора на потребителското образование в световен мащаб използват различни методи за посрещане на образователните нужди на потребителите. ОИСР характеризира три форми на обучението на потребителите, прилагано в страните членки:
• Официално образование: формално обучение, провеждано в институция или на работното място, като цяло води до сертификат.
• Обучение през целия живот: целенасочено обучение на всички етапи от живота, използвано за подобряване на знанията и компетенциите на участниците. ОИСР подчертава в своите изследвания, че обучението на потребителите трябва да се разглежда като непрекъснат процес, който развива знанията и уменията на потребителите през целия им живот, позволявайки по-добро вземане на решения. Следователно, образователните ресурси трябва да растат и да се адаптират към променящите се условия, за да можем да предоставим на потребителите точни, актуални информация и умения. Новата програма за потребителите, лансирана от Европейската комисия през 2020 г., подчертава значението на инвестирането в потребителското обучение през целия живот. За да бъде въздействащо, обучението на потребителите е критично на всички етапи от живота и трябва да се съчетае с акцент върху допълнителни основни житейски умения, като финансовата грамотност, например.
• Целенасочено образование: дейности, предназначени и насочени към определен сегмент от населението, които се считат за уязвими и може да се нуждаят от допълнителна подкрепа, за да действат ефективно на пазара. Обучението на потребителите трябва да бъде съобразено с изискванията и нуждите на специфични групи, особено уязвимите потребители.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous