• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел

  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система Stripe

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Статии > 2023 – опаковките на прицел

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

2023 – опаковките на прицел

27/01/2023
Tweet
photo

     Януарските вихри отново извадиха на показ един от традиционните ни проблеми – опаковките на стоките и отношението ни към тях. Ветровете понесоха хиляди, главно пластмасови и хартиени, отпадъци и засипаха улици, градинки и цели квартали. Но през 2023 г. се очаква на поне част от тези родни проблеми да се сложи край или поне първи стъпки към началото на края, като се има предвид как закъсняваме и нехаем за забраната на пластмасовите торбички за пазаруване и много от еднократните изделия. На какво трябва да се научим, за да спрем разхищението на суровини и разпиляването на милиони опаковки, а оттам – и на лични и обществени средства?

    Европейската комисия предлага нови правила за опаковките в ЕС. Средно, всеки европеец генерира дневно половин килограм отпадъци от опаковки на човек, а годишно - почти 180 кг отпадъци от опаковки. Те са един от главните потребители на първични суровини, тъй като 40% от пластмасата и 50% от хартията в ЕС са предназначени за опаковки. Без предприемане на действия, до 2030 г. отпадъците от опаковки в ЕС ще се увеличат допълнително с 19%, а отпадъците от пластмасови опаковки даже с 46%.

 

Цели на новите правила

    Новите правила трябва да осигурят на потребителите възможности за опаковки за многократна употреба, ще премахнат излишното опаковане, ще ограничат прекомерното опаковане и ще осигурят ясни етикети в помощ на правилното рециклиране. За промишлеността те ще създадат нови възможности за стопанска дейност, особено за малките дружества, ще намалят необходимостта от първични материали, като увеличат капацитета на Европа за рециклиране и като направят Европа по-малко зависима от първични ресурси и външни доставчици.

1. За да се предотврати генерирането на отпадъци от опаковки се предвижда намаляване на количеството им, ограничаване на излишното опаковане и насърчаване на решения за опаковки за повторна употреба и повторно пълнене.

2. За да се стимулира висококачественото рециклиране („затворен цикъл“): превръщане до 2030 г. на всички опаковки на пазара на ЕС в рециклируеми по икономически жизнеспособен начин.

3. Намаляване на необходимостта от първични природни ресурси и създаване на добре функциониращ пазар за вторични суровини, като се увеличи използването на рециклирани пластмаси в опаковките посредством задължителни цели.

  • Главната цел е намаляване на отпадъците от опаковки с 15% до 2040 г. спрямо 2018 г.
  • За да се насърчи повторната употреба или повторното пълнене на опаковки, фирмите ще трябва да предлагат определен процент стоки в опаковки за многократна употреба или многократно пълнене. Също така ще има известна стандартизация на форматите на опаковките и ясно етикетиране на опаковките за повторна употреба.
  • С цел справяне с явно излишното опаковане ще бъдат забранени определени форми на опаковане, например опаковки за еднократна употреба за храни и напитки, когато се консумират в ресторантите и кафенетата, опаковки за еднократна употреба за плодове и зеленчуци, шишенца за шампоани и други миниатюрни опаковки в хотелите.  
  • Много мерки имат за цел да направят опаковките напълно рециклируеми до 2030 г. Това включва определяне на критерии за проектиране на опаковките; създаване на задължителни депозитни системи за връщане за пластмасови бутилки и алуминиеви кутии за напитки; и поясняване кои много ограничени видове опаковки трябва да бъдат компостируеми, за да могат потребителите да ги изхвърлят с биологичните отпадъци.
  • Ще има също така задължителни ставки за рециклирано съдържание, което производителите трябва да включат в новите пластмасови опаковки.

    Върху всяка опаковка трябва да има етикет, показващ от какво е изработена опаковката и в кой поток отпадъци следва да отиде. Контейнерите за събиране на отпадъци ще носят същите етикети. Навсякъде в ЕС ще се използват едни и същи символи. Предприятията за опаковки за еднократна употреба ще трябва да инвестират в прехода, но цялостното въздействие върху икономиката и създаването на работни места в ЕС ще бъде положително. Очаква се също така мерките да спестят пари: всеки европеец може годишно да спести почти 100 евро, ако предприятията прехвърлят икономиите към потребителите. 

 

Премахване на объркването около пластмасите

    Пластмасите на биологична основа и биоразградимите и компостируеми пластмаси могат да имат положително въздействие върху околната среда, но при съблюдават на известни правила.  

    Биомасата, използвана за производството на пластмаси на биологична основа, трябва да бъде добита по устойчив начин, без да се нанася вреда на околната среда и при спазване на принципа на „каскадно използване на биомасата“: производителите следва да отдадат приоритет на използването на органични отпадъци и на странични продукти като изходни суровини. За избягване на подвеждането на потребителите, производителите трябва да избягват общи твърдения по отношение на пластмасовите продукти, като например „биопластмаси“ и „на биологична основа“. Вместо това те следва да посочват точния дял на био пластмаса в продукта (например: „продуктът съдържа 50% пластмаса на биологична основа“).

    Към биоразградимите пластмаси трябва да се подхожда внимателно. Те имат своето място в устойчивото бъдеще, но трябва да бъдат насочени към конкретни приложения, за които са доказани техните екологични ползи и стойност за кръговата икономика. Биоразградимите пластмаси в никакъв случай не следва да дават право за създаване на боклук. Те също така трябва да бъдат етикетирани, за да се укаже колко време ще отнеме биологичното им разграждане, при какви обстоятелства и в каква среда.

    Промишлено компостируемите пластмаси следва да се използват само когато носят ползи за околната среда, не оказват отрицателно въздействие върху качеството на компоста и когато е въведена подходяща система за събиране и третиране на биологични отпадъци. Промишлено компостируеми опаковки ще бъдат разрешени само за торбички за чай, филтри за кафе и филтърни дози кафе, плодови и зеленчукови лепенки и много леки пластмасови торбички. На продуктите винаги трябва да е посочено, че са сертифицирани за промишлено компостиране в съответствие със стандартите на ЕС.

Tweet

Дарение

Ако съдържанието Ви е било полезено можете да направите дарение

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia