• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени

  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система Stripe

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Статии > 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени

02/03/2023
Tweet
photo

     Всяка година потребителското движение отбелязва 15 март като Световен ден на правата на потребителите, за повишаване на глобалната осведоменост относно правата и нуждите на потребителите. През март тази година потребителското движение ще отбележи 40-тата годишнина на световния ден. Денят на правата на потребителите се координира от Потребителския интернационал /Consumers International/ и се признава в световен мащаб. Той повишава осведомеността и води до значима промяна по отношение на належащите предизвикателства, пред които са изправени потребителите. Ежегодно Потребителският интернационал свързва и ангажира своите 200 членове – организации на потребителите в над 100 страни по света, около основна тема. С нея членовете провеждат събития, ангажират се със своите местни медии, изготвят доклади, застъпват се пред национални правителства, работят с компании от държавите и провеждат директни разговори с потребителите. За 2023 година темата е: Овластяване на потребителите и защита при енергийни преходи.

 

Промяната, която искаме да видим

     Потребителският интернационал се обръща към потребителите и институциите: Искаме да видим енергийни системи, които са:

- Устойчиви – Това означава бързо и значително увеличаване на възобновяемата енергия, подобрена енергийна ефективност и чиста електрификация на крайните потребители.

- Приобщаващи и справедливи - Това означава, че хората навсякъде имат достъп до енергия и услуги, които отговарят на основните им нужди по справедлив начин и най-уязвимите и в неравностойно положение хора не са изоставени.

    Овластяване на потребителите да предприемат действия и силна защита, когато те го правят - е ключът към реализирането на тази визия: Овластяване на потребителите при енергийни преходи. Всички ние притежаваме власт като участници на пазара. Всички сме потребители на енергийни услуги и като потребители имаме потенциала да предприемем действия, които ускоряват чистата енергия в преход. Оценката е, че търсенето и очакваните промени биха могли да намалят емисиите на парникови газове до 70% до 2050 г. На практика това означава, че потребителите навсякъде правят промени в това как пътуват, как готвят и как отопляват, охлаждат и захранват домовете си. Въпреки това възможността за потребителите да ускорят прехода към чиста енергия в момента се пропуска. Потребителите трябва да бъдат подкрепени и овластени за преодоляване на технологични, инфраструктурни, финансови, регулаторни и свързани със знанието бариери, които пречат на трансформиращото действие. За да дадем възможност на потребителите да предприемат действия, трябва да вземем предвид основните нужди на потребителите по пътя към действието за промени и бариерите, пред които са изправени те при всяко едно действие:

- Знания, ценности и осведоменост – Потребителите разбират нуждата и възможностите за промяна.

- Наличност и достъпност – На пазара има достъпни опции за потребителите да избират.

- Надеждност и безопасност - Потребителите вярват, че новите решения ще бъдат надеждни и безопасни услуги, които искат и от които се нуждаят.

- Внедряване – Потребителите не са изправени пред натоварващи процеси, когато инвестират във вземане на решения.

- Използване – Потребителите имат възможност да използват ефективно нови системи или технологии.

- Ремонт и обезщетение – Потребителите са защитени от силни гаранции и могат да направят промените като имат достъп до подходяща поддръжка, ремонт и обезщетение.

    В навечерието на Световния ден на правата на потребителите нашият фокус е върху изграждането на решения на глобално ниво, които помагат на потребителите да преодолеят тези бариери. Когато създавате своето застъпничество и изисквания към местното и национално правителство, към бизнеса и към други заинтересовани страни, помислете за интервенциите, които са необходими за преодоляване на бариерите на всеки етап от потребителското пътуване. Ние сме нетърпеливи да популяризираме кампании, при които защитата на потребителите може да премахне пречките пред действието.

 

Защита на потребителите при енергийни преходи

    В един бързо развиващ се пазар от потребителите ще се изисква да поемат по-активна роля за вземане на сложни и често скъпи решения относно използването на енергия. Жизнено важно е, че защитата на потребителите се счита за основен приоритет. Вярваме, че действията на защитниците на потребителите, вземащите решения и други заинтересовани страни могат да гарантират, че потребителите са защитени по време на прехода. От ООН са определени 11 права на потребителите, които са фокусирани и върху енергийния преход:

  1. Достъп до основни стоки и услуги.
  2. Защита на уязвими и в неравностойно положение.
  3. Защита от опасности за здравето и безопасността.
  4. Насърчаване и защита на икономическите интереси.
  5. Достъп до адекватна информация за информиран избор.
  6. Обучение за последици от избори.
  7. Ефективно разрешаване на потребителски спорове.
  8. Свободен избор за формиране на потребителски групи.
  9. Насърчаване на устойчивото потребление.
  10. Защита при използване на електронна търговия.
  11. Поверителност и потоци от информация.

    Насоките на ООН за Защита на потребителите обхваща и връзката между потребителската защита и достъпа до чиста енергия: „Държавите-членки трябва да насърчават универсалния достъп до чиста енергия, както и да формулират, поддържат или укрепват националните политики за подобряване на предлагането, дистрибуцията и качеството на достъпна енергия за потребители според техните икономически обстоятелства. Трябва да бъде дадена възможност за избор на подходящи нива на обслужване, качество и технологии, регулаторен надзор, на необходимостта от повишаване на осведомеността и значението на участието на общността."

Tweet

Дарение

Ако съдържанието Ви е било полезено можете да направите дарение

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia