Статия
Колите замърсяват. А има ли алтернативни горива?
Активни потребители вече ви запозна с предстоящите радикални промени в транспортния сектор в Европейския съюз. Те са особено актуални за нашата страна, по пътищата на която се движат хиляди стари коли, камиони и автобуси, замърсяващи обилно околната среда.
Сухопътният транспорт е отговорен за около една пета от емисиите на парникови газове в ЕС. Той иска да ограничи вредното му въздействие върху климата, като насърчава използването на горива от възобновяеми източници и горива, причиняващи по-малко парникови газове. От 2035 г. всички нови коли, които се продават на пазара, ще трябва да бъдат с нулеви емисии и да не емитират никакъв въглероден диоксид. Стремежът с тази мярка е до 2050 г. транспортният сектор да стане неутрален спрямо климата.
Алтернативните горива се използват, за да заменят продуктите от изкопаеми горива в транспорта като бензина и дизела. По този начин те спомагат за намаляване на емисиите от сектора.
Алтернативни горива за автомобили с нулеви емисии
В тази категория се включват електричеството, водородът и амонякът.
- Електричеството за автомобили може да идва от различни източници: електростанции, използващи изкопаеми горива, възобновяеми източници на енергия или ядрени централи. Електрическите коли не замърсяват въздуха при придвижване, а хибридните автомобили изискват по-малко нефтени продукти и са с по-ниски емисии на CO2 от традиционните.
- Водородът често се използва за тежкотоварни автомобили и се извлича от вода и органични съединения. Неговото въздействие върху околната среда зависи дали при добива му са използвани възобновяеми източници като слънчевата енергия, вятърът, биогаз или изкопаеми горива.
- Амонякът също може да спомогне за намаляване на емисиите, защото единствените странични продукти от него са водата и азотът.
Горива от възобновяеми източници
Горивата от възобновяеми източници включват горива от биомаса и биогорива, синтетични и парафинови горива, включително амоняк, които са произведени с използването на възобновяеми енергийни източници.
Биогоривата са биоразградими и са произведени от местни маслени култури, животински мазнини или дори рециклирани готварски мазнини от ресторанти. Те са един от най-важните източници на алтернативни горива и имат дял от 4,4% в потреблението на горива в транспорта в ЕС. Ако са произведени по устойчив начин, биогоривата могат да допринесат значително за намаляване на емисиите на парникови газове. За тяхното производство обаче може да се използват земи, които иначе биха били засети с хранителни или други култури.
За българските потребители ще прозвучи като фантастика практиката в други европейски страни – всяко домакинство отделя в голям съд остатъчната мазнина от приготвянето на храната. В определен ден минава цистерна, в която се изливат употребените мазнини. Тя пък отива директно в инсталация за обработването на отпадния продукт в гориво.
Горива, причиняващи по-малко парникови газове, основани на природния газ
Съществуват и други горива, които причиняват парникови газове, но в по-малка степен от традиционните и могат да се използват за постепенното намаляване на емисиите в транспорта. Такива са:
- Пропан-бутан (втечнен нефтен газ) - извлича се от нефт и природен газ, а в бъдеще вероятно и от биомаса. Използването му причинява 35% по-малко въглероден диоксид от въглищата и 12% по-малко CO2 от нефта, а също така не емитира опасни фини частици. В някои страни в ЕС съществува добре изградена инфраструктура за зареждане с този газ, но с повишаването на стандартите относно емисиите той няма да може да осигури значителните намаления, които ще бъдат изисквани.
- Компресираният природен газ се получава чрез сгъстяването на метан.
- Втечненият природен газ се произвежда чрез охлаждането му до много ниски температури, при които той приема течна форма. Използването на този вид гориво няма голям потенциал да намали емисиите на парникови газове и затова европейските институции не подкрепят употребата му в сухопътния транспорт.
- Синтетичните и парафиновите горива се правят от биомаса или природен газ, както и от растителни култури и животински мазнини.
Цифри & Факти
- Около 5% от автомобилите в ЕС в днешно време използват алтернативни горива. Броят на електрическите автомобили в съюза е нараснал на повече от 4,4 милиона през 2022 г, което е 16-кратно увеличение спрямо 2015 г.
- От общо 3,2 млн. автомобила в България през 2022 г. малко над 200 000 използват алтернативни горива. Плъгин хибридите са близо 180 000 броя.
- Преходът към превозни средства с нулеви емисии изисква изграждането на всеобхватна инфраструктура от станции за зареждане. В момента в ЕС има около 360 000 публично достъпни пункта за презареждане на електрически автомобили, но повечето са концентрирани само в няколко страни (Нидерландия, Германия, Франция, Италия и Швеция).
Как ЕС ще увеличи използването на устойчиви горива
Ръстът на цените на енергията и целта за намаляване на емисиите на парникови газове с поне 55% до 2030 г. карат ЕС да предприеме мерки за насърчаване на използването на алтернативни горива.
1. Увеличаване на броя на станциите за зареждане
През юли 2023 г. ЕП прие правила, засягащи инфраструктурата за алтернативни горива, за да направи станциите по-достъпни в цяла Европа. Предвижда се електрически зарядни станции за автомобили с мощност от най-малко 400 kW да бъдат разположени поне на всеки 60 км по шосетата на трансевропейските транспортни мрежи до 2026 г., а до 2028 г. - мощността трябва да достигне най-малко 600 kW. За камиони и автобуси такива зарядни станции трябва да се подсигурят на всеки 120 км. Те следва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища на ЕС до 2028 г., с мощност от 1400 kW до 2800 kW в зависимост от пътя. До края на 2030 г. на всеки безопасен паркинг за тежкотоварни превозни средства ще трябва да има поне един пункт за зареждане с мощност от 100 kW.
До 2031 г. ще трябва също така да има станции за зареждане с водород на всеки 200 км по основните пътища в ЕС. През 2021 г. е имало само 136 такива станции в Европа.
Правилата предвиждат създаване на условия за лесно плащане на зарядните пунктове. Европейската комисия ще трябва да създаде „база данни“ на ЕС относно фактите за алтернативните горива до 2027 г., за да се предостави на потребителите информация за наличността, времето за изчакване или цената на различните станции.
Директивата за инфраструктурата за алтернативните горива включва и норми за морския и въздушния транспорт.
2. Насърчаване на продажбите на чисти превозни средства
Планът на ЕС за възстановяване от пандемията включва 20 млрд. евро, които могат да бъдат използвани за насърчаване на продажбите на чисти превозни средства. ЕС също така налага все по-строги ограничения на емисиите на въглероден диоксид от новите автомобили, което също насърчава преминаването към устойчиви алтернативи. През 2035 г. всички нови автомобили, които се продават в ЕС, ще трябва да бъдат с нулеви емисии.
Колите са основни замърсители
Емисиите на въглероден диоксид от пътническия транспорт варират силно в зависимост от вида на превозното средство. Пътническите автомобили са основен замърсител, отговарящ за 60,6% от общите емисии от сухопътния транспорт в Европа. Проблемът до голяма степен идва от факта, че личните автомобили превозват малък брой хора. Ако всяка кола се ползваше от много хора, това щеше да бъде един от най-чистите видове транспорт. Средният брой пътници през 2018 г. е бил 1,6 души в кола. Затова се търсят други решения - споделяне на автомобили, преминаване към обществен транспорт, използване на велосипеди или ходене пеша.
Има два начина да намалим емисиите на CO2 от колите: или като направим по-ефективни автомобили, или като сменим източника на гориво в тях. През 2019 г. 67% от колите в ЕС са използвали дизел, други 25% - бензин. Електрическите автомобили обаче набират популярност. Броят на новите регистрации се увеличава - през 2021 г. близо 18% от новорегистрираните пътнически автомобили са били електрически спрямо 11% през 2020 г. Продажбите се утрояват през 2020 г., когато влизат в сила нови цели за емисиите от колите. При новорегистрираните микробуси през 2021 г. 3,1% са били електрически. Но възниква и въпросът: по-ефективни ли са те? Въпросът „колко емисии CO2 произвежда един автомобил“ трябва да отчита не само емисиите по време на ползване, но и тези, свързани с производството и бракуването. В началния и крайния етап от живота на един автомобил електрическите автомобили генерират повече емисии от автомобил с вътрешно горене. Степента на замърсяване зависи от това от какви източници се добива самото електричество. Въпреки това, ако вземем като начална точка сегашния енергиен микс в Европа, електрическите автомобили вече са по-чисти от тези, задвижвани с бензин. С увеличаването на дела на електричеството от възобновяеми източници в бъдеще електрическите коли би следвало да стават все по-малко вредни за природата. Освен това ЕС има планове да направи батериите по-екологосъобразни..
Други мерки на ЕС за ограничаване на емисиите в транспорта
ЕС възнамерява да допълни предложените цели за емисиите от коли и автомобили с още мерки:
- Нова схема за търговия с емисии за сухопътния транспорт и сградите;
- По-висок дял на горивата от възобновяеми източници;
- Премахване на данъчните стимули за изкопаемите горива;
- Още законодателни стимули за разширяване на инфраструктурата за алтернативни горива.
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous