Статия
Евродепутатът – защитник на потребителя
Европейската асоциация на потребителите издаде ръководство за бъдещите членове на Европейския парламент в осем стъпки насочено към спечелване на потребителското доверие. До деня на изборите всеки кандидат за евродепутат може да се присъедини към Пакта на адрес www.consumerpact.eu
Предстоящите европейски избори се провеждат на фона на европейско общество, изправено пред две значителни кризи. От финансова гледна точка в много страни икономическата рецесия вече се отразява директно на всички потребители, които имат сериозни опасения относно бъдещето на своите работни места, покупателната си способност, личните спестявания, заемите и пенсиите... Промените в климата могат да имат дългосрочни и необратими ефекти върху нашия живот за в бъдеще...
Какво могат да направят членовете на Европейския парламент, за да се сложи край на тези кризи и да се възвърне потребителското доверие?
За 500-те милиона европейски потребители Европейският парламент и "Брюксел" може да изглеждат много далече от тяхното ежедневие и грижи. В едно неотдавнашно проучване сред граждани от цяла Европа малко над половината от интервюираните казват, че те не се интересуват от европейските избори; много хора считат, че техният вот няма да промени нищо. Това съвсем не е така! При вече одобрено около 85% от потребителското законодателство на ниво ЕС, как вота на членовете на ЕП наистина има значение за потребителите и може да има голямо влияние върху всички нас.
Издаденото от нас кратко ръководство цели да подготви един "Пакт" между парламента и неговите избиратели, всеки от които е потребител, като се занимае с области, в които членовете на ЕП могат да направят реални промени - това е програма, която ние се надяваме да бъде подкрепена от всички кандидати. Потребителският Пакт е свързан директно с ежедневието на европейските граждани: неговият фокус е резултат от консултация сред организациите, наши членове в цяла Европа, върху реалните проблеми, пред които са изправени потребителите. Той обобщава ключовите проблеми за европейските потребители и главните предизвикателства, които Ви очакват като членове на ЕП.
Във време, когато всеки трябва да взема решения, имайки предвид влиянието върху бъдещите поколения, концепцията за устойчивост подкрепя нашите предложения, не само от гледна точка на околната среда, но също и интересите на уязвимите потребители, включително деца, възрастни и онеправдани хора.
Не съществува стандарт "Европейски потребител", очакванията и притесненията се различават много в 27-те страни членки. Но има някои реални потребителски проблеми на ниво ЕС, на които спешно трябва да се обърне внимание.
Вътрешният пазар се нуждае от повече работа в интерес на потребителите, тъй като потребителското търсене е двигателят на пазара. В сегашния финансов и икономически климат е от ключово значение гражданите да имат доверие в стоките и услугите, които купуват на вътрешния и външните пазари.
Европа - по-благоприятно настроена към потребителите - е тази, в която потребителите имат права на конкурентни пазари, вътрешни или външни, и доверие в достъпа, качеството, безопасността и обезщетенията. Решенията по проблемните въпроси представляват възможност за създаване, поддържане и насърчаване на потребителското доверие в Европейския парламент и Европейския съюз.
Какви ангажименти към потребителите очакваме от бъдещите европейски депутати:
Потребителски теми |
Ангажимент |
ЕНЕРГИЯ И УСТОЙЧИВОСТ |
Гарантиране на всички потребители в ЕС на достъп до енергийни услуги по техен избор, без да се прави компромис с нуждите на сегашните и бъдещите поколения.
Гарантиране на устойчиви и достъпни за всички потребители стоки и услуги; осигуряване възможност на потребителите да действат "екологично". |
ФИНАНСОВИ УСЛУГИ |
Гарантиране на достъп до сигурни, достъпни, прозрачни, справедливи и ефикасни финансови услуги |
ПОТРЕБИТЕЛСКИ ДОГОВОРИ |
Засилване на правата на потребителите при закупуване на стоки и услуги в интернет или самостоятелно и осигуряване на тяхната стабилност в бъдеще. |
ХРАНА |
Помагане на потребителите лесно да направят информиран избор, подобрен достъпът до безопасни и здравословни храни и насърчете устойчивото производство и консумация на храни. |
ДИГИТАЛЕН СВЯТ |
Очакваме да се даде възможност на потребителите да играят централна роля в един безопасен, справедлив и конкурентен дигитален пазар. |
ЗДРАВЕ |
На първо място трябва да се постави здравето на потребителя: насърчаване на висококачествената информация и здравеопазване за всички |
БЕЗОПАСНОСТ |
Трябва да се осигурят по-безопасни продукти и да се намали излагането на потребителите и околната среда на опасни химикали. |
ГРУПОВИ ИСКОВЕ |
Трябва напълно да се компенсират всички потребители в ЕС, които са претърпели щети, причинени от един и същ търговец |
Предизвикателства за по-новите държави - членки
Организациите на потребителите в по-новите държави - членки като България са изправени пред специални предизвикателства. Потребителските организации могат да дадат ценен принос по въпроси, които засягат всички граждани, но на много правителства в тези страни все още липсват традиции за ангажиране на заинтересованите страни, включително потребителски асоциации, при формирането на обществената политика.
Тази ситуация е още по-трудна поради липсата на финансиране за организациите на потребителите, което им пречи да изградят своя капацитет и политически опит, необходими, за да бъдат в състояние да влияят върху формирането на политиката. На тях им липсват средства за набиране на служители и експерти, които биха наблюдавали специално политиките на ЕС и биха се ангажирали в текущи кампании, насочени към своите правителства.
Гласът на всеки евродепутат ще бъде чут от българското правителство. Така ще се създава реална възможност за насърчаване на важната роля, която организациите на потребителите могат и трябва да играят във формирането на обществената политика. Организациите на потребителите в тези страни имат реална необходимост както от политическа, така и от финансова подкрепа от страна на националните правителства през идните години, за да им се даде възможност да изградят своя капацитет за по-ефективно застъпничество, придобиване на опит, повишаване на тяхната работа с други партньори и в крайна сметка - за увеличаване на тяхното влияние.
Очаквайте скоро: Кои евродепутати от България подкрепят потребителския пакт!
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous