Статия
Време за "губене"
	
 Общите условия на големите доставчици на услуги стават все по-дълги и сложни. Може ли средният потребител да ги прочете и познава?
 
            Преди време във вестниците имаше страници със заглавие "време за губене". Там се публикуваха кръстословици, ребуси и судоку. В днешно време всеки един от нас е страна по множество договори при общи условия. Въпросът е - разполага ли потребителят с достатъчно време, за да ги прочете и познава. Оставяме настрана въпросът, доколко те са разбираеми за средния потребител. В Активни потребители решихме да преброим и сравним големината на Общите условия на основните икономически оператори, с които повечето от нас имат взаимоотношения като Електроразпределителните ВИК и топлофикационни дружества, както и мобилните оператори. В отделна публикация ще сравним и дължината на Общите условия на банките.
 
Какви са фактите
            При изследване на общите условия на топлофикациите, ВИК и мобилните оператори и изчисляване на времетраенето за прочитането им стигнахме до извода, че най-дълги и съответно най-много време за прочитане е нужно да отделим при общите условия на мобилните оператори. Най-дълги са тези на Мобилтел, които се четат за средно час и 26 минути, а най-кратки на мобилния оператор Глобул - за около час и 16 минути.
            При ВИК времето за прочитане на общите условия е сравнително еднакво, като най-кратко е за ВИК София и ВИК Русе - около 35 минути, а най-дълго за ВИК Плевен и ВИК Стара Загора - около 37 минути. Останалите ВИК дружества са в рамките на около 7 300 думи, или са ни необходими около 36 минути за прочитането им.
            По отношение на топлофикациите в България, средната дължина на общите условия е около 8 000 - 9 500 думи. От направеното изследване можем да кажем, че най-кратки са тези на Пловдив и Плевен, за прочитането на които ще са ни нужни около 40 минути, а най-дълги са общите условия на Русе - 47 минути.
            Колкото по-дълги са общите условия на дружествата, толкова по-голямо внимание и време трябва да им отдели всеки потребител. Повече от очевидно е, че не е реалистично да очакваме средния потребител да ги прочете изцяло, камо ли да вникне задълбочено в тях. Друг проблем е, че начинът на изразяване в общите условия не е изцяло пригоден за обикновените граждани, които не притежават юридическо образование.
 
Има ли решение?
            Наивно е да очакваме доставчиците да съкратят договорите си. Напротив, в световен план тенденцията е към увеличаване на големината на договорите. Друга възможност е регулаторите в съответната област да резюмират и представят съдържанието на договорите в съкратен и разбираем вид. В България обаче регулаторните органи не смятат информирането на потребителите за своя грижа и приоритет.
            Най-добрият начин потребителите да познават правата и задълженията си по договорите е, като се въведе изискване за представяне на синтезирана основна информация в стандартен формат. Подобно изискване беше въведено при договорите за потребителски кредит. Тази практика може да се приложи и за останалите доставчици на услуги.
 
| Общи условия | Думи | Време за   прочитане | 
| Електроразпределение | 
| CEZ продажба на електрическа енергия  | 7 681 | 38 мин. | 
| CEZ електроразпределителни мрежи | 8 789 | 44 мин. | 
| Енерго про продажба на електрическа енергия  | 6 379 | 32 мин. | 
| Енерго про електроразпределителни мрежи | 9 308 | 46 мин. | 
| ЕВН продажба |   |   | 
| ЕВН електроразпределителни мрежи | 10 326 | 51 мин | 
| Топлофикации | 
| София | 8 565 | 42,49 мин | 
| Пловдив | 8 103 | 40,31 мин | 
| Варна | 8 631 | 43,09 мин | 
| Русе | 9 468 | 47,20 мин | 
| Плевен | 8 082 | 40,24 мин | 
| ВИК | 
| София | 6 959 | 34,48 мин | 
| Пловдив | 7 252 | 36,16 мин | 
| Варна | 7 289 | 36,27 мин | 
| Бургас | 7 313 | 36,34 мин | 
| Русе | 7 033 | 35,10 мин | 
| Плевен | 7 493 | 37,28 мин | 
| Стара Загора | 7 477 | 37,23 мин | 
| Мобилни оператори | 
| Виваком | 15 934 | 1 час 19,40 мин | 
| Глобул | 15 063 | 1 час 15,49 мин | 
| Мобилтел | 17 242 | 1 час 26,13 мин | 
 
|  Как проучваме?
   В изследването са обхванати: общи условия на 21 компании за доставка на електроенергия, топлоенергия, водоснабдяване и мобилна телефония.   Брой думи: включва преброяване на отделните думи в договора. Време за прочитане: изчислява се чрез разделяне на броя думи на 200 (това е нормалното темпо на четене в българския език) и се представя в минути. | 
 
 
    
        Дарение
        За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
        Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
        Дарете
     
 
Коментари ( 0 общо )
anonymous