• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"

  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система Stripe

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Статии > Време за "губене"

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Време за "губене"

02/07/2014
Tweet
photo

 Общите условия на големите доставчици на услуги стават все по-дълги и сложни. Може ли средният потребител да ги прочете и познава?

 

            Преди време във вестниците имаше страници със заглавие "време за губене". Там се публикуваха кръстословици, ребуси и судоку. В днешно време всеки един от нас е страна по множество договори при общи условия. Въпросът е - разполага ли потребителят с достатъчно време, за да ги прочете и познава. Оставяме настрана въпросът, доколко те са разбираеми за средния потребител. В Активни потребители решихме да преброим и сравним големината на Общите условия на основните икономически оператори, с които повечето от нас имат взаимоотношения като Електроразпределителните ВИК и топлофикационни дружества, както и мобилните оператори. В отделна публикация ще сравним и дължината на Общите условия на банките.

 

Какви са фактите

            При изследване на общите условия на топлофикациите, ВИК и мобилните оператори и изчисляване на времетраенето за прочитането им стигнахме до извода, че най-дълги и съответно най-много време за прочитане е нужно да отделим при общите условия на мобилните оператори. Най-дълги са тези на Мобилтел, които се четат за средно час и 26 минути, а най-кратки на мобилния оператор Глобул - за около час и 16 минути.

            При ВИК времето за прочитане на общите условия е сравнително еднакво, като най-кратко е за ВИК София и ВИК Русе - около 35 минути, а най-дълго за ВИК Плевен и ВИК Стара Загора - около 37 минути. Останалите ВИК дружества са в рамките на около 7 300 думи, или са ни необходими около 36 минути за прочитането им.

            По отношение на топлофикациите в България, средната дължина на общите условия е около 8 000 - 9 500 думи. От направеното изследване можем да кажем, че най-кратки са тези на Пловдив и Плевен, за прочитането на които ще са ни нужни около 40 минути, а най-дълги са общите условия на Русе - 47 минути.

            Колкото по-дълги са общите условия на дружествата, толкова по-голямо внимание и време трябва да им отдели всеки потребител. Повече от очевидно е, че не е реалистично да очакваме средния потребител да ги прочете изцяло, камо ли да вникне задълбочено в тях. Друг проблем е, че начинът на изразяване в общите условия не е изцяло пригоден за обикновените граждани, които не притежават юридическо образование.

 

Има ли решение?

            Наивно е да очакваме доставчиците да съкратят договорите си. Напротив, в световен план тенденцията е към увеличаване на големината на договорите. Друга възможност е регулаторите в съответната област да резюмират и представят съдържанието на договорите в съкратен и разбираем вид. В България обаче регулаторните органи не смятат информирането на потребителите за своя грижа и приоритет.

            Най-добрият начин потребителите да познават правата и задълженията си по договорите е, като се въведе изискване за представяне на синтезирана основна информация в стандартен формат. Подобно изискване беше въведено при договорите за потребителски кредит. Тази практика може да се приложи и за останалите доставчици на услуги.

 

Общи условия

Думи

Време за прочитане

Електроразпределение

CEZ

продажба на електрическа енергия 

7 681

38 мин.

CEZ електроразпределителни мрежи

8 789

44 мин.

Енерго про продажба на електрическа енергия 

6 379

32 мин.

Енерго про електроразпределителни мрежи

9 308

46 мин.

ЕВН продажба

 

 

ЕВН електроразпределителни мрежи

10 326

51 мин

Топлофикации

София

8 565

42,49 мин

Пловдив

8 103

40,31 мин

Варна

8 631

43,09 мин

Русе

9 468

47,20 мин

Плевен

8 082

40,24 мин

ВИК

София

6 959

34,48 мин

Пловдив

7 252

36,16 мин

Варна

7 289

36,27 мин

Бургас

7 313

36,34 мин

Русе

7 033

35,10 мин

Плевен

7 493

37,28 мин

Стара Загора

7 477

37,23 мин

Мобилни оператори

Виваком

15 934

1 час 19,40 мин

Глобул

15 063

1 час 15,49 мин

Мобилтел

17 242

1 час 26,13 мин

 

? Как проучваме?

 

В изследването са обхванати: общи условия на 21 компании за доставка на електроенергия, топлоенергия, водоснабдяване и мобилна телефония.

 

Брой думи: включва преброяване на отделните думи в договора.

Време за прочитане: изчислява се чрез разделяне на броя думи на 200 (това е нормалното темпо на четене в българския език) и се представя в минути.

 

 

Tweet

Дарение

Ако съдържанието Ви е било полезено можете да направите дарение

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia