• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние

  • Нелоялни търговски практики
  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система Stripe

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Статии > Договори за извън търговския обект и договори от разстояние

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Договори за извън търговския обект и договори от разстояние

29/09/2014
Tweet
photo

Новите потребителски права

През юли 2014 г. Парламентът прие изменения в Закона за защита на потребителите. Кои са най-важните от тях?

                Новата Директива за потребителските права, отразена с промените в Закона за защита на потребителите от юли 2014 г., определя следните изисквания, които ще разясним по-детайлно в няколко последователни статии:

  • предоставяне на преддоговорна информация за всички видове договори и редица изисквания за сключване на договори извън търговския обект и договори от разстояние
  • подробни правила по отношение на правото на потребителя на отказ при договори извън търговския обект и договори от разстояние
  • някои аспекти на доставката на стоки
  • специфични задължения за търговците във връзка с плащането на допълнителни такси, цената на следдоговорни телефонни контакти и съгласието на потребителя за допълнителни плащания

Новите права при пазаруване по интернет и извън търговските обекти вече са факт от края на юли 2014 г. и потребителите могат да се възползват от тях. Ето и най-важното, което трябва да научите по темата.

 

                От няколко години потребителите свикнаха с прилагането на специалните потребителски права при пазаруване по интернет или от пътуващи търговци. Тъй като този тип търговия се развива все повече, Европейският съюз прие нова директива, с която правата й се актуализират и доразвиват.

Обхват

                Новите правила се прилагат за всички договори, сключени извън търговския обект. Това означава, че винаги когато поръчаме стока или услуга по интернет или когато сме посетени от търговец в дома ни или на място, различно от търговския обект, можем да изискваме прилагането на своите права.

Изключения

                Има някои видове договори, които са изключени от обхвата на изискванията, но това не означава, че при тях потребителите нямат никакви права. За тях важат общите правила на търговското право (Търговския закон, Закона за защита на потребителите и т.н.) или други специализирани норми, отразени в специфично законодателство за съответният отрасъл. Например, настоящите правила не се прилагат за договорите за превоз на пътници, защото за тях са приети специализирани регламенти за правата на пътниците.

 

Ето и останалите видове договори, които са изключени:

1. За социални услуги, включително социално настаняване, грижи за деца и оказване на помощ за семейства и лица, които са постоянно или временно в нужда, вкл. оказване на помощ при дългосрочни грижи.

2. За здравни услуги, предоставяни от медицински специалисти на пациенти с оглед оценка, поддържане или възстановяване на тяхното здравословно състояние, вкл. предписването, изпълнението на медицински предписания и предоставянето на лекарствени продукти и медицински изделия.

3. За хазартни дейности, които включват залози с материална стойност в игри на късмета, лотарии, игри в казина и трансакции по залагане.

4. За финансови услуги.

5. за придобиване или прехвърляне на недвижимо имущество или за учредяване, придобиване или прехвърляне на ограничени вещни права върху недвижимо имущество;

6. За строеж на нови сгради, съществено преустройство на съществуващи сгради и отдаване под наем на жилища за жилищни нужди.

7. За туристически пътувания с обща цена.

8. За разпределено във времето право на ползване на собственост, договори за дългосрочни ваканционни продукти и договори за препродажба и замяна.

9. Договори, сключени от лице, осъществяващо публични функции, което по закон е длъжно да е независимо и безпристрастно и като предоставя изчерпателна правна информация, гарантира, че потребителят сключва договора след внимателно обмисляне и след като се е запознал с правния му характер и значение.

10. За доставка на храни, напитки или други стоки за текущо потребление в домакинството, които се доставят от търговеца при чести и редовни доставки до дома, жилището или работното място на потребителя.

11. За услуги за превоз на пътници.

12. Сключени чрез автомати за продажба или автоматизирани търговски обекти.

13. Сключени с телекомуникационни оператори чрез обществени телефони за използването на тези телефони или сключени с цел осъществяване от потребителя на единично свързване по телефон, интернет или факс.

 

Преддоговорна информация

Основни задължения на търговците

                Преди потребителят да бъде обвързан от договор от разстояние, договор извън търговския обект или от подобно предложение за сключване на договор, търговецът е длъжен да му предостави по ясен и разбираем начин следната информация:

Информация

Разяснение

Основните характеристики на стоките или услугите

Основните характеристики на стоките или услугите съобразно използваното средство за комуникация и естеството на стоките или услугите

Пример:
Една радио реклама е нормално да предостави по-малко информация, отколкото една интернет страница.

Информация за търговеца

Трябва задължително да бъдат посочени:

  • името/наименованието на търговеца
  • седалище и адрес на управление, телефонен номер, адреса на електронната поща и интернет страницата, ако има такива, за да може потребителят да установи контакт бързо и да общува ефективно с него; когато е приложимо, се посочва името/наименованието на търговеца, седалището и адресът на управление, от чието име действа той;

Когато седалището и адресът на управление на търговеца не съвпадат с мястото на търговска дейност се посочва адреса на мястото, където търговецът осъществява стопанската си дейност. Когато е приложимо – адреса на мястото, където търговецът, от чието име действа той, осъществява стопанската си дейност, на който потребителят може да изпрати евентуални жалби.

ВАЖНО:

При публични търгове тази информация може да се замени със съответната информация за лицето, провеждащо търга

Цена на стоките или услугите

  • Посочва се крайната цена на стоките или услугите с включени всички данъци и такси, или когато поради естеството им цената не може да бъде изчислена предварително, начина, по който това става.
  • Когато е приложимо, в крайната цена на стоките или услугите се включват всички допълнителни разходи за транспорт, доставка или пощенски такси, а когато тези разходи не могат да бъдат изчислени предварително, се посочва обстоятелството, че такива допълнителни разходи могат да бъдат дължими от потребителя.
  • В случай на безсрочен договор или на договор, съдържащ абонамент, в крайната цена се включват всички разходи за периода на фактуриране.
  • Когато тези договори предвиждат фактуриране по фиксирана тарифа, в крайната цена се включват и всички месечни разходи.
  • Когато общата сума на разходите не може да бъде изчислена предварително в разумни граници, се предоставя информация за начина, по който става това.

ВАЖНО:

Ако търговецът не изпълни тези изисквания, потребителят не държи допълнителни разходи, които не са включени в крайната цена.

Допълнителна цена за комуникация

Ако е приложимо, трябва да се посочат разходите за използване на средството за комуникация от разстояние за сключване на договора, когато тези разходи са изчислени на база, различна от основната тарифа.

Пример:

При използване на импулсен телефон от типа 0900 ...

Условията за плащане и доставка

Включва условията за плащане, доставка, изпълнение, дата, на която търговецът се задължава да достави стоките или да извърши услугите, и когато е приложимо – предвидените от търговеца начини за разглеждане на жалби на потребители.

Правото на отказ

Когато потребителят има право на отказ от договора се посочват условията, срокът и начинът за неговото упражняване.

  • Търговецът е длъжен да предостави на потребителя и стандартния формуляр за упражняване правото на отказ съгласно приложение;

- когато е приложимо, се посочва обстоятелството, че потребителят трябва да поеме разходите за връщане на стоките в случай на упражняване правото на отказ;

при договорите от разстояние, ако поради естеството си стоките не могат да бъдат върнати по обичаен начин по пощата, се посочват разходите за връщането им;

- когато не е предвидено право на отказ (Виж следващия брой на списанието), търговецът уведомява потребителя, че няма право на отказ или когато е приложимо, се посочват обстоятелствата, при които потребителят губи това право.

Гаранция

Търговецът е длъжен да предостави напомняне за наличието на законова гаранция за съответствие на стоката с договора за продажба.

  • Когато е приложимо, се посочва наличието на възможност за оказване на помощ на потребителя след продажбата, наличието на извънгаранционно обслужване и на търговска гаранция, както и условията по тях.

Срок на договора

Търговецът трябва изрично да посочи срока на договора, когато е приложимо, или в случай че договорът е безсрочен или в него е предвидена клауза за автоматично подновяване – условията, при които става това.

  • Когато е приложимо, се посочва минималният срок, за който потребителят има задължения по договора;

Кодекси за саморегулация

Когато е приложимо, се посочва дали има кодекси за добра търговска практика, къде могат да бъдат намерени те и по какъв начин може да бъде получен екземпляр от тях.

Пример:

Къща за гости, която притежава сертификат "Зелена къща", трябва да посочи адреса на сертифициращата програма (www.baatbg.org/-zeleni-kyshti/6/)

Допълнителни изисквания

(само когато са приложими)

  • Посочва се дали е необходимо да се предоставят депозити или други финансови гаранции, които се заплащат или дават от потребителя по искане на търговеца и условията по тях.
  • Посочва се функционалността на цифровото съдържание, включително приложимите мерки за техническа защита.
  • Посочва се всяка съответна оперативна съвместимост на цифровото съдържание с някои видове хардуер и софтуер, които са известни на търговеца или за които може разумно да се очаква, че са му известни.
  • Посочва се възможността за използване на извънсъдебни процедури за разрешаване на спорове и за обезщетяване, в които търговецът участва, и условията за достъп до тях.

 

Информацията, описана в таблицата е неразделна част от договора от разстояние или от договора извън търговския обект и не може да бъде променяна, освен ако страните по договора изрично уговорят друго.

Важно е да знаете още, че в случай че търговецът не изпълни изискванията за предоставяне на информация за допълнителните разходи или разходи, формиращи крайната цена или за разходите за връщане на стоките, потребителят не дължи тези разходи. Тежестта на доказване за изпълнение на задължението за предоставяне на информация се носи от търговеца.

Важно е да не забравяме също така, че информацията в договора за продажба от разстояние и в договора извън търговския обект трябва да се предоставя на български език.

Tweet

Дарение

Ако съдържанието Ви е било полезено можете да направите дарение

Дарете

Коментари ( 0 общо )

anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia