• Начало     |
  • English     
  • Login with Facebook
  • |    Забравена парола?
  • |    Регистрация

Начало

Начало

 

Пазарска кошница: 0 неща Плащане

  • Евро
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 2)
    • С вашите въпроси: Всичко за еврото (част 3)
  • Храни
    • Кисело мляко
    • Месни продукти
    • Кашкавал
    • Краве масло
    • Напитки
    • Сирене
    • Мед
    • Хляб
    • Плодове и зеленчуци
    • Други
  • Здраве и козметика
    • Лекарства
    • Вода за уста
    • Слънчева защита
    • Тютюнопушене
    • Козметика
    • Здравно осигуряване
    • Други
    • Други
    • Колективните искове в полза на потребителите.
    • Генеричните лекарства: как да спестим пари в аптеката
    • Антибиотици и здраве
    • Край на неетичното промотиране на лекарства
    • Играчка под елхата
    • Внимание! Как малките батерии могат да станат опасни за децата
  • Финанси
    • Банки
    • Други
  • Деца
    • Храни
    • Интернет
    • Столчета за кола
    • Дрехи
    • Играчки
    • Други
    • Детски колички
  • Домакинство
    • Климатици
    • Батерии
    • Парфюми
    • Облекла и обувки
    • Прахосмукачки
    • Бяла техника
    • Ютии
    • Други
  • Техника
    • Фотоапарати
    • Телевизори
    • Медиа плейъри
    • Мобилни телефони
    • Принтери
    • Монитори
    • Компютри
    • Видеокамери
    • Електронни книги
    • Други
  • Услуги
    • Транспорт
    • Спорт и отдих
    • Комуникации
    • Интернет
    • Реклами
    • Кампании
    • Топлоснабдяване
    • Електроенергия
    • Телевизия
    • Водоснабдяване
    • ПРОУЧВАНЕ Социалната отговорност на супермаркетите (2014)
  • Еко
    • Статии
  • Други

    • COVID 19
    • Коментар
    • Статии

    • Пазаруване в Сърбия
    • Лични данни
    • Актуално
    • Бюлетин 2016-2022
    • Бюлетин Активни Потребители 2023
  • Евродепутатът – защитник на потребителя
  • Мислете преди, а не след покупката
  • Потребителските права
  • Всеки успех ви прави по-силни
  • Какво e RAPEX
  • Къде ни е потребителската култура?
  • Кампания за правата на потребителите и в България
  • Пречки пред интернет търговията – гледната точка на бизнеса
  • Месечни сметки без усилия
  • Какво означава се-маркировката?
  • Координацията на надзора на пазара се подобрява
  • Рискови търговски практики. Как да се защитим?
  • Как да се предпазим от опасни стоки и услуги?
  • Как да четем договорите?
  • Как да четем етикетите?
  • Дарения
  • Държавен монопол, частен монопол – разликата е в отсъствието на конкуренция
  • За дарителството и даряващите
  • Трябва ли да има Национален съвет за защита на потребителите?
  • Бъдете интелигентни потребители
  • Здравно осигуряване
  • Какво е невромаркетинг?
  • Какво представлява методът на золтман?
  • Рекламациите
  • Прогноза: изригване на нелоялната конкуренция
  • Мобилните оператори си имат държава
  • Как да се пазарим
  • Шопинг терапията
  • Психология на измамата
  • Телефонни измами
  • Конкуренцията - най-силното оръжие на потребителите
  • Еротични нарушители
  • Денят без покупки - предизвикателство към самите нас
  • Потребление и Отговорност
  • Пазаруването като терапия: здравето на жените идва в малки пакети
  • „Зелена карта” – шанс и капан
  • Чадър зарежда телефона и лаптопа
  • Как да възпитаме интелигентни потребители
  • Рекламна "обективност"
  • Как да съхраняваме дрехите?
  • Само 18% от магазините проверяват стоките за безопасност
  • ПЪРВИ ЮНИ: Подарък за децата – без отрови в бебешките бутилки
  • Символи на пластмасите и тяхното значение
  • Освободи интернет
  • Електроника втора употреба
  • Разумни в супермаркета
  • Кодове за времето
  • Как да изберем удобно бельо?
  • Опасните продукти намаляват
  • Какво трябва да знаем за електромера?
  • Уреди за пестене на електроенергия
  • БНТ 2 и потребителската кошница
  • Фалшивите стоки
  • Потърсете правата си
  • Публични регистри
  • Къде е България?
  • Общи условия на електроразпределителните дружества
  • Права и за пътуване с автобус
  • Пристрастяване към Facebook
  • Нови изисквания към мобилните оператори
  • Европейска процедура за искове с малък материален интерес
  • Стоки и най-честите опасности
  • Време за "губене"
  • Дефектни стоки - ремонт или подмяна
  • Дефектни стоки
  • Дефектните стоки - ако искате парите си обратно
  • Да решим проблема без съд!
  • Що е незадоволително качество?
  • Съвети при покупка, продажба или наемане на имот
  • Когато търговецът не е съгласен да приеме рекламацията
  • Внимавайте, когато купувате игри, книги, видеофилми и музика по интернет
  • Самообслужването - краят на намръщения продавач
  • Договори за извън търговския обект и договори от разстояние
  • Нелоялни търговски практики

  • Спамът - вечният враг
  • Новите права при пазаруване от разстояние
  • Къде сме ние?
  • СПРИ ГЕО-БЛОКИРАНЕТО!
  • Монтирайте аварийна аларма в асансьора
  • Обучителна програма за търговци
  • Без тол такси за чужди автомобили по германските магистрали
  • Агенцията по храните проспа навлизането на чумата по свинете в България
  • 15 март – ден на Устойчивото потребление
  • Къде най-често дебнат нелоялните търговски практики
  • Съдът и неравноправните клаузи
  • Готови за потребителското право
  • „За“ зимните гуми
  • Нова идея от Активни потребители
  • В очакване на големия пазар
  • Колективните искове в полза на потребителите.
  • Как да не губим пари на Черния петък
  • Поуките на ощетените потребители
  • Добра новина за интересите на потребителите
  • Уловките на търговците през Черния петък
  • Едно наум: пътуване по празниците
  • Повече права, повече защита: колективните искове
  • Инициатива за реформа на пътническите права
  • Изпращаме 2022 г.: Как ЕС прави продуктите по-устойчиви
  • Бърз прелет над пазара
  • 2023 г.: По пътя към енергийна ефективност
  • Общи усилия срещу енергийната бедност
  • Проблем № 1 и за 2023 г.: разходите за живот
  • 2023 – опаковките на прицел
  • Бъдещето на търговията: За какво да се готвим
  • Гугъл вече ще спазва правилата в ЕС
  • Кога и как да потърсите помощ от Омбудсмана
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Акценти
  • Мобилните оператори плащат санкции, защото им е изгодно?
  • 40 години Световен ден на правата на потребителите – Към нужните промени
  • 15 март 2023 - Световен ден на потребителите
  • Включване в Предизборните платформи на участниците в извънредните парламентарните избори на 2 април 2023г. на конкретни мерки за повишаване на енергийна ефективност и засилване ролята на домакинствата
  • Потребителска кампания 2023

Дарение

Подкрепете Асоциация Активни Потребители чрез дарение през платежната система Stripe

Дарете

Анкета

Трябва ли да има четвърти мобилен оператор в България?

Да, защото така се създава повече конкуренция на пазара
Да, за да се създаде по- голям избор на потребителите
Не, трите мобилни оператора се справят много добре
Не, понеже ще е същият като другите
Темата не е важна

Гласувай

Начало > Други > Статии > Нелоялни търговски практики

Още по темата:

Кои съставки в парфюмите причиняват алергии?

ТЕСТ Спирали за очи (2012)

Има ли безвредна козметика?

Статия

Нелоялни търговски практики

20/10/2014
Tweet
photo

Нечестната политика на продавачите подлежи на санкции дори без да е направена конкретна покупка

В понятието "търговски практики" се включва всичко онова, което прави даден търговец, за да накара потребителите да си закупят дадена стока. В стандартните търговски практики влизат реклама, маркетинг, различни методи на продажба (например директни продажби или продажби по интернет), разработването на системи за стимули, бонуси и отстъпки при покупка на дадени стоки.

Търговските практики са обект на регулиране от множество административни актове и закони, чиято цел в повечето случаи е да предпазят потребителите от нечестни търговски практики и ясно да определят елементите на нелоялната търговия. Целта на законодателството е да гарантира, че търговците действат по открит и честен начин и предоставят цялата информация на клиентите. Също така, някои административни актове имат задача да предпазят потребителите от агресивни техники и търговци, които могат да имат подвеждащ ефект по отношение на качеството на даден продукт или услуга. Законодателството предлага допълнителна защита за уязвими групи, като например възрастни хора, деца и хора с психично-здравни проблеми.

Нелоялна търговска практика

Всички търговски практики, които са заблуждаващи или извършени недобросъвестно, могат да бъдат наречени нелоялни. Такива например са рекламата на неверни твърдения, които могат да заблудят или да спестят важна информация, която ще се отрази върху решението за покупката на даден продукт.
Сред примерите за нелоялната търговска практика също попадат и агресивните техники на продажба, които упражняват натиск за закупуване на даден продукт, който при равни други условия не би бил обект на покупка.
Нелоялна търговска практика означава и клиента да бъде подтикнат да направи покупка при липса на пълна или достоверна информация за дадения продукт, което при нормални обстоятелства той не би направил.

Всеки един търговец, който упражнява някоя от посочените практики е в нарушение на закона и подлежи на различни санкции, в зависимост от тежестта на провинението му.

Въпреки това, и тук има различни нюанси. Някои търговски практики например се считат за справедливи, ако са насочени към т.нар. среден потребител и за несправедливи, ако техен обект са уязвими групи от хора като например деца, възрастни и хора с психично-здравни проблеми.

Агресивна търговска практика

Агресивните търговски практики са свързани с начина, по който търговецът се държи и дали това засяга свободния избор на потребителя при взимане на решение за покупка. Така например, ако даден търговец тормози или упражнява натиск върху клиента, за да го накара да вземе решение за покупка, това е известно като агресивна търговска практика. В това число влизат физически или психологически натиск като тормоз, принуда или насилие; неправомерно влияние, което означава, че търговецът използва позицията си на власт, за да се ограничи свободата на избор на купувача, емоционално изнудване, използване на заплахи или обидни думи или поведение, използване на  нещастие или конкретна ситуация. За агресивна търговска практика може да се считаи когато в случай на отказ от покупка търговецът заплашва да предприеме действия, които са незаконни или ограничават правата по договор (например, ако не позволява на клиента в края на договора да премине към друг доставчик на дадена услуга).
Този тип поведение подлежи на санкции спрямо разпоредбите на Закона за защита на потребителите. В тази връзка, клиентът може да сезира отговорните отговори дори и да не е направил определена покупка, а само на база на неприемливо поведение.

Пример за агресивна практика е ако механик извършва ремонт на даден елемент от автомобила, но междувременно извърши и услуги, които клиентът не е пожелал, без неговото знание и съгласие и отказва да му върне колата обратно, докато той не плати цялата сума за извършената работа.
Друг пример за нелоялна практика е, ако търговец иска да продаде като пакет самостоятелна стока или услуга. Например компания за кабелна телевизия и интернет задължава клиента да плати едновременно за кабелна телевизия и интернет и отказва да предостави само едната услуга.

Трети пример за агресивна практика би бил е ако търговец иска да продаде определена стока на по – висока цена, след като е разбрал мотивите за избора на клиента. Например ако в цветарски магазин искат да продадат по-скъпо от определеното букет цветя на закъснял за важно тържество клиент.

Агресивни търговски практики

“Не може да си тръгнете преди да подпишем този договор”

 

Създаване на впечатление, че потребителят не може да напусне помещенията, докато не се направи договор.

“Ще си тръгна, но само след като подпишем договора”

 

Извършване на частни посещения в дома на потребителя, пренебрегвайки молбата на потребителят да напусне или да не се връща, освен при обстоятелства и в степен, предвидени от националното законодателство, с оглед изпълнение на договорно задължение.

Упорито и нежелано увещаване

 

Извършване на упорито и нежелано увещаване по телефон, факс, електронна поща или други дистанционни медии, освен при обстоятелства и в степен, предвидени от националното законодателство, с оглед изпълнение на

договорно задължение. Това е без да се засягат разпоредбите на член 10 от Директива 97/7/EО и Директиви 95/46/EО (1) и 2002/58/EО.

Нереалистични претенции от страна на застраховател

 

Изискване от потребител, който претендира изплащане на застрахователна полица, да представи документи, които не биха могли разумно да се считат за уместни, като например дали претенцията е действителна, или систематична

липса на отговори на кореспонденция, отнасяща се до това, с цел да разубеди потребителя от упражняване на неговите договорни права.

Увещаване на деца: “Иди и купи тази книга”

 

Включване в реклама на директно увещаване на деца да закупят рекламираните продукти или убеждаване на техните родители или други възрастни да закупят рекламираните продукти за тях. Тази разпоредба не противоречи на член 16 от Директива 89/552/ЕИО за разпространение на телевизионни предавания.

Изпращане на непоръчани стоки по домовете

Настояване за незабавно или разсрочено във времето плащане на продукти, или връщане или съхранение на продукти, доставени от търговеца, но не поръчани от потребителя, освен когато продуктът е заместител, доставен в съответствие с член 7, параграф 3 от Директива 97/7/EО.

Емоционален натиск

 

Изрично уведомяване на потребителя, че ако не купи продукта или услугата, ще бъде застрашена работата или прехраната на търговеца.

Печелене на награди

Създаване на невярно впечатление, че потребителят вече е спечелил, ще спечели, или при извършване на конкретно действие ще спечели награда или друга еквивалентна облага, когато всъщност:

А) няма награда или друга еквивалентна облага,

Б) или извършването на каквото и да е действие във връзка с предявяване на претенция за наградата или друга еквивалентна облага, е повод за заплащане на пари от потребителя.


Заблуждаващи действия

Заблуждаващото действие е нещо, което търговец прави, за да подтикне клиента да  вземе решение за покупка, която той не би направил ако е бил наясно с истинските факти. Търговецът може да направи това или като предоставя невярна информация или чрез представяне на нещо, по начин, който не е фактически точен.

Регламентите определят три вида заблуждаващи действия: даване на подвеждаща информация, създаване на съзнателно дублиране с продукти с тези на конкурент и избягването на вече поети твърди ангажименти.

Даване на подвеждаща информация

Има различни начини, по които потребителят може да получи лъжлива и невярна информация. Някои от тях са:

    - чрез начина, по който стоките или услугите се рекламират
    - по начина, по който се извършва продажбата
    - чрез цените, по който се изчисляват или сравняват стоките и услугите
    - от това, което търговецът обещава да предостави (степента на задълженията му)
    - от действителната потребност от сервизно обслужване, резервна част, подмяна или ремонт
    -  чрез обещаната следпродажбена помощ
    -  от описанието на характеристиките на продукта
    -  чрез доставката на продукта
    -  от информацията за това дали продуктът е подходящ за целта
    - от информацията какво може да очаква, клиента, когато използва продукта или услуга
    - по отношение на потребителските права
    - по отношение на рисковете при използване на продукта или услугата

Пример за такава практика е ако търговец подвеждащо твърди, че пералната машина не може да бъде ремонтирана и ще трябва нова, а това не е така.
Друг пример е ако търговец се опитва да ви продаде компютър и ви казва, че компютърът идва с специален софтуер, който вече е инсталиран. След това се оказва, че клиентът трябва да си купува софтуера отделно и да го инсталира сам.

 

Създаване на объркване с продукти на конкурентите

Това подвеждащо действие е в случай, че търговец се опитва да продаде един продукт по начин, който кара клиентът да се обърка и да реши, че става дума за конкурентна стока. Такава практика например е ако даден търговец се опитва да ви продаде фалшив марков парфюм или фалшиви обувки на известен дизайнер.
Друг такъв пример би могъл да бъде и ако имената на известна марка на дамски чанти, изглежда почти същата като чантите на конкурент, като същевременно са "заимствани" и ключови характеристики от модела.

Черен списък на нелоялни търговски практики

Черният списък дефинира практики, които при всички случаи се считат за нелоялни и следователно са забранени. Ето по-важните от тях:

Заблуждаващи търговски практики

Знак за доверие

*Твърдение за присъединяване като страна по кодекс за поведение, когато търговецът не е такава.

*Представяне на знак за доверие, знак за качество или техен еквивалент, без да е получено необходимото разрешение.

*Твърдение, че кодексът за поведение е утвърден от обществен или друг орган, което е неистинско.

*Твърдение, че търговец (включително неговите търговски практики) или продукт е одобрен, утвърден или разрешен от обществен или друг орган, което е неистинско или предявяване на такова твърдение, без да отговаря на условията за одобрение, утвърждаване или разрешение.

Примамваща реклама

Отправяне на оферта за продажба на продукти на дадена цена, без наличие на никакво разумно основание, от страна на търговеца да вярва, че няма да е способен да предложи и достави или да осигури друг търговец да достави въпросните или равностойни продукти на същата цена, за период и в количества, които са разумни с оглед естеството на продукта, мащаба на рекламата и предложената цена. Използвайте популярните уебсайтове за онлайн игри на Kesey, за да рекламирате предлаганите продукти. 

Примамване и подмяна 

Отправяне на оферта за продажба на продукти на определена цена и след това:

a) отказ да покаже рекламираното изделие на потребителите;

или

б) отказ да приеме поръчки за него или да го достави в разумен срок;

или

в) показване на дефектен образец на изделието, с цел да се наложи на пазара различен продукт (примамване и подмяна).

Ограничена наличност: Специална оферта, само днес!

Невярно твърдение, че продуктът ще бъде наличен само за ограничен период от време, или ще бъде наличен при определени условия само за ограничен период от време, с цел да се предизвика незабавно решение и да се лишат потребителите от достатъчна възможност или време да направят избор на база осведоменост.

Сключваме сделката на един език, а сервизното обслужване се извършва на друг език

Обещание за осигуряване на сервизно обслужване на потребители, с които търговецът е общувал преди сделката, на език който не е официален език на държавата-членка, където е седалището на търговеца, и след това извършване на такова обслужване само на друг език, без ясно да се посочи това на потребителя, преди потребителят да извърши сделката.

Рекламиране на продукти, които не могат да се разпространяват по закон

 

Заявяване или създаване на впечатление по друг начин, че един продукт може да се продава законно, когато това не е така.

Специално за вас – заблуждаваща представа относно потребителските права

 

Представяне на права, произтичащи за потребителите от закона, като отличителна черта на предложението на търговеца.

Tweet

Дарение

Ако съдържанието Ви е било полезено можете да направите дарение

Дарете

Коментари ( 1 общо )

anonymous

anonymous

Цена набиозеленчук на първи ред на етикета с едър шрифта,след няколко реда се изписва смного дребен---за килограм или за бройка

Написан на: 14/04/2020 14:29 Докладвай този коментар


anonymous

anonymous


Прати

Активни потребители е член на BEUC Consumers International ICRT ANEC
RSS Активни Потребители във Facebook Активни Потребители в Twitter Активни Потребители в YouTube Активни Потребители във Vbox7

Aktivnipotrebiteli.bg:

  • Форум |
  • Институции |
  • Законодателство |
  • Нашите услуги |
  • Абонамент

За Активни потребители:

  • За нас |
  • Проекти |
  • Мисия |
  • Отчети |
  • Съобщения за пресата |
  • Издания |
  • Правила за ползване |
  • Карта на сайта

Абонирайте се за безплатния
бюлетин на Активни потребители.

Абонирай

AzonMedia