Статия
Спамът - вечният враг
Независимо дали става въпрос за физическо или юридическо лице, потребителят има право да се защити от получаването на нежелани търговски съобщения
Нежеланите търговски съобщения представляват реклама на определени стоки или услуги, които се получават без съгласието на получателя и подлежат на санкция.
Има ситуации обаче, когато тези съобщения са абсолютно изрядни от юридическа гледна точка. Такъв например е случаят, когато търговското съобщение е изрично маркирано като "спам. Ако да речем съобщението е озаглавено с текст "Това е спам. Имаме промоция с 50% отстъпка на цените на бялата техника" то е в съответствие с разпоредбите. Ако обаче заглавието е само "Купете си евтина готварска печка", то тогава съобщението е спам и неговият подател може да бъде санкциониран от 250 до 1500 лв. ако е физическо лице и между 500 и 2000 лв. ако е юридическо лице.
Как да се предпазим от спам?
Юридическите лица могат да се защитят от спам като се включат към специално създадения за целта регистър към Комисията за защита на потребителите.
За целта, в сайта на КЗП трябва да се направят няколко прости стъпки. Процедурата започва с попълване на заявление-образец, което може да бъде изтеглено от сайта на Комисията. След това, в зависимост от желанието на юридическото лице, заявлението може да се подаде на място в офиса на КЗП, да се изпрати по пощата или да се подаде по електронен път. Онези, които желая да изпратят заявлението онлайн, трябва да разполагат с електронен подпис за да могат да удостоверят заявката. В седемдневен срок след подаването на заявлението ако то е попълнено редовно, заявителят получава съобщение от КЗП, което потвърждава вписването.
Ако след регистрацията в КЗП даденото юридическо лице продължи да получава спам, то може да се подаде жалба отново в Комисията. Към жалбата трябва да бъдат приложени следните документи:
- данни за фирмата
- регистрационен код от регистъра на КЗП
- електронен адрес на изпращач и получател
- текста и "хедър" на полученото съобщение
Физическите лица
и едноличните търговци също подлежат на защита от получаването на нежелани търговски съобщения. При наличието на подобни оплаквания, отново може да бъде подадена жалба до Комисията за защита на потребителя. Жалбата може да се подаде лично, по пощата или онлайн.
Към нея трябва да бъдат приложени данни за жалбоподателя, както и текста и "хедър" на полученото съобщение
Как да се защитя от спам?
- Отнасяйте се грижливо към сигурността на своя имейл. Избягвайте да го публикувате във форуми, не го използвайте за регистрация в съмнителни сайтове.
- Не отваряйте и не отговаряйте на съобщения, които според вас са спам. Така ще дадете сигнал, че адреса ви е активен и за отрицателно време ще бъдете затрупани с още нежелани реклами.
- Не отваряйте връзките (линковете), които тези спамът съдържа.
- Бъдете предпазливи, когато инсталирате безплатен софтуер. Повечето такива продукти разполагат с приложения, които следят за активност и изпращат имейл адресите на потенциални рекламодатели.
|
Дарение
За да можем да доставяме още полезна информация и тестове имаме нужда от вашата подкрепа.
Дори най-дребната сума ще ни помогне да бъдем още по-полезни, защото заедно сме по-силни.
Дарете
Коментари ( 0 общо )
anonymous